Het kan wèl: voornamelijk elektrisch rijden met een plug-in hybride. Om aan te tonen dat je hiervoor echt niet zo veel extra moeite hoeft te doen, reed Sven Glasow 10 dagen in een Mitsubishi Outlander PHEV met een verzegelde benzinetank (inhoud: 45 liter).
De afstand die hij hiermee heeft afgelegd kwam uit op 2.943 kilometer. Wat ons betreft een record, want in de praktijk wordt er te weinig elektrisch gereden met plug-in hybrides. Dat is nergens voor nodig, Glasow plande zijn routes namelijk via laadstations. Met zijn vader reed hij 10 dagen lang door Duitsland en stopte alleen om te laden. Na 7 dagen was de tank benzine nog onaangeroerd. Glasow verklaart:
Op een gegeven moment leer je de technologie kennen. In Stuttgart en omgeving zijn er bijvoorbeeld veel bergen. Elke keer als de Outlander heuvelafwaarts rolt, laden de accu’s bij en neemt het bereik toe. Dat geldt ook voor het stadsverkeer. Daar heb ik eigenlijk niet meer geremd, maar alleen nog met de recuperatiehendel gewerkt.
Het enige probleem waar Glasow tegenaan liep was dat foutparkeerders de openbare laadpalen blokkeerden. Het is dan maar goed dat de Outlander als plug-in hybride niet volledig afhankelijk is van zijn accu’s, maar ook nog een motor op benzine aan boord heeft om het naar de volgende laadpaal te redden.
phev2013 zegt
Eindelijk een positief bericht, na alle negatieve over deze PHEV, het kan dus wel met gezond verstand en een beetje goede wil.
Nieuw front trouwens ?
Of Duitse versie ?
galant zegt
@phev2013: Ik dacht dat dat de concept versie was van de vernieuwde PHEV: http://www.autoblog.nl/nieuws/houd-jij-je-laadpaal-vrij-voor-de-outlander-phev-concept-s-70747
Als ik kijk naar het gebruik van plugin hybrides bij mij in de buurt, dan snap ik werkelijk niet waar men mee bezig is. Het is overduidelijk dat ze geleased worden voor de bijtelling, want daarna hangen ze (bijna) nooit aan de oplader. Zoals ik al eerder schreef: het voordeel van een zuinige auto hoor je aan de pomp te zien, niet in je bijtelling.
klaashart zegt
Mijn vrouw gebruikt de PHEV veel en rijdt bijna altijd 2000 km op een tank. We zitten nu op 28000 km met 1000 liter brandstof. Tja, wij pluggen wel gewoon in en dan is het een prima auto.