• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moet er een pk-limiet komen voor jonge automobilisten?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 24 februari 2025 om 20:06 – 52 Reacties

Onervaren bestuurders in krachtige auto’s zorgen voor te veel ongelukken. Gaat een pk-limiet voor jongeren daar wat aan veranderen?

Twee jaar geleden trok nota bene Italië – niet het eerste land dat je associeert met veilig verkeer – aan de noodrem. Bestuurders die daar net hun rijbewijs hebben, mogen met niet meer dan 95 pk rijden. Dat betekent dat zelfs de (waarschijnlijk ingedeukte) Fiat Multipla van nonna te veel vermogen heeft. Moeten we daar in Nederland ook niet eens over nadenken?

Ik wil die discussie aanwakkeren, nu er nieuws is over een mogelijke pk-grens in een ander vakantieland. De Franse senator Audrey Linkenheld heeft een wetsvoorstel ingediend om ook te kijken naar een maximum motorvermogen voor jonge bestuurders in Frankrijk.

Linkenheld noemt enkele incidenten waarbij onervaren bestuurders in krachtige auto’s stappen. ”Het enthousiasme van automobilisten kan snel omslaan in roekeloosheid en een bedreiging vormen op de weg en in de stad”, zegt de senator. Volgens Linkenheld is het te makkelijk voor jonge bestuurders om een krachtige auto te huren en er roekeloos mee te rijden. Daarnaast liegen de cijfers niet: 16 procent van de verkeersdoden in Frankrijk is tussen de 18 en 24 jaar oud. Het is daarmee de grootste groep.

Makkelijk in te voeren

Het invoeren van zo’n Frans pk-limiet zou niet lastig moeten zijn. Je herkent beginnende bestuurders in Frankrijk namelijk al door hun letter ‘A’ op de auto. Die ‘A’ staat voor apprenti, wat leerling betekent. Wie zijn rijbewijs haalt in Frankrijk, moet de eerste twee jaar met de letter rondrijden.

Waar de pk-limiet dan zou moeten liggen, is nog niet vastgesteld. Er valt ook niets te lezen over het weren van buitenlandse jongeren die met een te sterke auto op vakantie gaan in Frankrijk. Zoals het er nu voor staat, kun je dus prima met je getunede Golfje naar Frankrijk op vakantie.

En in Nederland?

In Nederland geldt al een soortgelijke regeling, maar dan voor motorrijders. Dat ligt wel net even anders dan een pk-grens. Wie op zijn 18e het motorrijbewijs haalt, krijgt een A1-rijbewijs. Het motorblok van de tweewieler mag niet groter zijn dan 125 cc en het vermogen is maximaal 11 kW (15 pk). Op je twintigste kun je een A2-rijbewijs halen en mag je daarna met maximaal 35 kW (48 pk) rijden. Om op alle motorfietsen te mogen rijden, moet je het rijbewijs A halen. Daarvoor moet je ofwel 22 jaar zijn en twee jaar een A2-rijbewijs hebben, ofwel 24 jaar oud zijn en slagen voor het rijexamen.

Gelukkig gaat het in Frankrijk om een pk-limiet en niet om een limiet op cilinderinhoud. Nu EV’s populair zijn onder jongeren heeft de grootte van de motor weinig van doen met het vermogen.

Ook interessant!

  • Gespot - De snelste SUV van Nederland (900 pk)
  • Gespot - Een Porsche Cayenne met 1.050 pk
  • Gespot - Een bedrijfswagen met 800 pk (en een achterbank?)
  • BMW M5 levert veel meer pk en "1.000 pk is mogelijk"

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

frankrijk, politiek

Vorig bericht: « Nieuw presentatieduo van Race Café: komen de kijkers terug?
Volgend bericht: Ga maar ergens anders opladen, Elon: Trump zet laadpalen uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaso013 zegt

    24 februari 2025 om 20:11

    Ja leuk, en hoe gaan we dat handhaven? Precies, niet.

    Login om te reageren
    • Jopie zegt

      24 februari 2025 om 20:35

      Na een ongeluk door de verzekering.
      Bovendien is dit toch makkelijk te handhaven.
      En verhuurbedrijven weten ook meteen waar ze aan toe zijn.
      Ik vind het geen gek idee, in mijn tijd (30 jaar terug) mocht ik als 18 jarig knulletje op de meest snelle motoren. Op die leeftijd ben je vaak nog overmoedig, heb je nog geen ongeluk meegemaakt en overschat je je eigen kunnen.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      25 februari 2025 om 06:48

      Kijk in de auto. Schat de leeftijd bestuurder in. Kijk in t systeem naar gegevens auto. Voertuig stilzetten
      Ook mogelijk bij algemen verkeerscontroles. Ik zie geen enkel probleem met handhaven.

      Login om te reageren
  2. audirs3 zegt

    24 februari 2025 om 20:28

    Slecht idee. Ten eerste kan je ook met een instap model Golf als een idioot door een 30 km zone rijden. En daarnaast zullen vast veel jongelui hun auto gaan tunen. Wordt dus helemaal niks.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      24 februari 2025 om 23:44

      Je kan met zo ongeveer alles als een idioot door een 30 zone blaffen. Dat begint al met een opgevoerde fatbike. Ook een A1 of A2 motor wil behoorlijk van zijn plek.

      Het grootste probleem waar we hier tegenaan gaan lopen is dat er onvoldoende data van ongevallen wordt geregistreerd. Kan je bijvoorbeeld data vinden over het effect van het A1 en A2 rijbewijs? En kan je data vinden die bewijst dat iemand met een beginnersrijbewijs meer brokken maakt als het vermogen pak em beet boven de 200PK ligt? Dat soort data is het amper of niet dus het is niet te zeggen of het iets zal uitmaken.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      25 februari 2025 om 06:54

      Dat klopt. Alleen het gemak waar dat mee gaat is andere koek. Je hebt minder ruimte nodig om op snelheid te komen met 250 pk dan een auto met 80 pk.

      Login om te reageren
  3. sanderkomnogeensergens zegt

    24 februari 2025 om 20:37

    Gek van al die regeltjes in Nederland. En nog gekker van al die ambtenaren die het verdommen om gemaakt beleid uit te voeren.

    Login om te reageren
  4. RobTWo zegt

    24 februari 2025 om 20:41

    Bij Volvo krijg je gewoon een oranje sleutel mee, speciaal voor als je je auto uitleent aan je zoon of aan prins Pils.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      24 februari 2025 om 23:40

      Ford heeft ook zo’n systeem, MyKey. Daarmee kun je snelheidslimieten instellen, maximaal audiovolume instellen, rijmodi beperken en rijhulpsystemen vergrendelen zodat Sjef Snotneus niet het ESP uit kan zetten of zo.

      Login om te reageren
  5. Gele Koplamp zegt

    24 februari 2025 om 20:43

    Moet er een pk-limiet komen? Period

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      24 februari 2025 om 20:50

      Ook een mooie discussie! Ja, want wie heeft er 1.000+ pk nodig? Nee, want niet bevorderlijk voor innovatie.

      Login om te reageren
  6. alfaqv zegt

    24 februari 2025 om 21:16

    Ik ben in de basis wel voor, in auto van heden ten dage zijn gewoon te goed en gaan te makkelijk te hard, zeker als je nog geen ervaring hebt. Maar dan is er weer een regel die gehand moet worden en ik weet niet wie onlangs nog eens geprobeerd heeft zijn theorie over te doen, maar er zijn toch al een hoop regeltjes en wetjes bij gekomen, het is niet meer te doen.
    Voor elke nieuwe goed regel, zoals PK limieten voor beginnende bestuurders moeten er eerst 5 regels afgeschaft worden, dan gaan we praten.

    Login om te reageren
  7. alpina007 zegt

    24 februari 2025 om 21:42

    Laat mensen eerst goed leren autorijden… verplichte racecursus als examen ipv nu het riedeltje om wat handelingen te doen en van a naar b rijden

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 februari 2025 om 22:14

      Dat dus. Leg de verantwoordelijkheid waar deze hoort: het CBR. Gaat wel leuk worden als we het toch invoeren. Krijg je een elektrische lease auto bij je eerste baan, mag je er niet mee rijden…

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        24 februari 2025 om 23:46

        Wagenparkbeheerders moeten in zo’n situatie gewoon hun leaseaanbod aanpassen. Dan krijg je als beginnend bestuurder een gewoon een Citroën C3 of Renault 5 in plaats van een Tesla Model 3 van de baas.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 februari 2025 om 00:12

      Racecursus? Daar waar je leert hoe het op de openbare weg niet hoort?

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      25 februari 2025 om 06:51

      Racecursus verplichten bij examen is alleen maar motiveren voor sommige om juist harder te rijden, want dan kunnen ze beter harder rijden. Niet echt een goed idee

      Login om te reageren
  8. JanJansen zegt

    24 februari 2025 om 21:42

    Een Caterham rijdt ook met 84pk in 6,9s naar de 100km/uur.
    Doe je de 84 pk in een BMW, dan is het maar de vraag of je de 100 haalt.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      25 februari 2025 om 06:52

      Klopt. Hoeveel caterhams zijn er in nederland? Hoeveel beginnend bestuurder ken jij die voor hun eerste auto een caterham hebben gekocht?
      Die cijfers zijn natuurlijk enorm uit verhouding met de realiteit.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        25 februari 2025 om 12:20

        Het voorbeeld moet je niet letterlijk nemen natuurlijk. Al had ik best een seven willen hebben op die leeftijd.
        Het is alleen om aan te tonen dat het niet om pk alleen gaat, maar om de pk/gewichtsverhouding.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          25 februari 2025 om 12:55

          Nogmaals als je de pk gewichtsverhouding gaat bekijken in relatie tot de pk dan zul je in de groep beginnend bestuurders over een verhouding praten van 99,9 vs 0,1 %.
          Die 0,1% bijdrage is noemenswaardig meer en bijna verwaarloosbaar. Kijkend naar enkel pk is ruimschoots voldoende om 99,9% van de gevallen waar het artikel over gaat te tackelen.

          Login om te reageren
          • JanJansen zegt

            25 februari 2025 om 17:35

            Kan je die 0,1% onderbouwen? Het lijkt op een mening die als feit wordt gebracht.

            Login om te reageren
            • maotje zegt

              25 februari 2025 om 21:54

              hoeveel caterhams zie jij dagelijks op de weg met beginnend bestuurder ?
              Die 0,1% lijkt me een prima inschatting.

              Login om te reageren
    • Foramen zegt

      25 februari 2025 om 08:03

      Daarom werken ze bij de motor met een maximale pk per kg verhouding. Althans, toen ik mijn A2 rijbewijs had, die regels kunnen inmiddels al weer gewijzigd zijn.

      Login om te reageren
  9. ericc zegt

    24 februari 2025 om 21:48

    Graag een verbod op onzinnige voorstellen van politiekers!

    Login om te reageren
  10. bmw1cabrio zegt

    24 februari 2025 om 22:11

    Prima regeling! Mijn vader gaf mij een volvo 340 toen ik mijn rijbewijs haalde. Ja, ik was overmoedig en haalde capriolen ermee uit, maar omdat dat ding niet vooruit te branden was, bleef alles binnen de perken. Vriendjes met Golfjes GTI waren ronduit gevaarlijk.
    Alleen jammer dat je niet in de auto van je vader mag rijden waarschijnlijk

    Login om te reageren
  11. ponnie zegt

    24 februari 2025 om 22:53

    Er is wel een groot verschil tussen 250pk in een moderne golf gti of in een jaren 90 achterwielaangedreven bak.
    Die eerste geef je aan je oma, die tweede vouw je om een boom.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 februari 2025 om 00:15

      Klopt natuurlijk wel. Eigenlijk zouden de onervaren jongelingen geen oude auto’s moeten rijden maar dat zijn natuurlijk nou net helaas degenen die ze kunnen betalen.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        25 februari 2025 om 00:36

        Oude auto is prima zolang de PK cijfers niet meer dan 2 getallen zijn. In een oude auto voel je ook nog goed wat je aan het doen bent, perfect om het rijden er mee te leren en er feeling voor te krijgen.

        Login om te reageren
    • O plaat zegt

      25 februari 2025 om 00:19

      Precies, ik heb een wagen uit 2015 en één uit 1966 met beide rond de 270pk. Geloof mij je kan ze niet vergelijken.

      Login om te reageren
    • Joost zegt

      25 februari 2025 om 11:05

      Precies dat!

      Mijn oude Alpine (1986) had 200 pk op 1200 kilogram. Als je daar gas mee gaf en de turbo kwam erin…..2 handen aan het stuur en opletten.
      Daarna verschillende auto’s gereden met >200 pk en minimaal dezelfde PK/kilogram verhouding en die reed je onderuitgezakt met 2 vingers aan het stuur.

      Login om te reageren
  12. racerx zegt

    25 februari 2025 om 06:20

    Tja, mijn eerste auto had 231pk (E39 530i), maar om nou te zeggen dat deze auto bizar snel was… nee. Pk/gewichtsverhouding is wellicht een betere variabele.

    Login om te reageren
  13. cdlop01 zegt

    25 februari 2025 om 07:29

    Lang geleden beleefde ik erg veel lol aan de 70pk golf van mijn moeder….voor die tijd best pittig, woog ook maar 800kg. Daarna Alfa’s met rond 120 pk, was het helemaal, schakelen, motorlawaai en gaan…. . Tegenwoordig is 400pk, 500pk, zelfs binnenkort 1000pk en 1200pk voor EV’S heel normaal. Dat in combinatie met een volstrekt asociale gen Z, vraag je je af wat er verkeerd kan gaan in het verkeer. Dat ze door weggedrag zelf verongelukken, geen enkel probleem mee, beter zelfs. Dat ze anderen meesleuren, wel een groot probleem.

    Login om te reageren
  14. bassrt zegt

    25 februari 2025 om 08:02

    Volgens mij doen vezekeraars dit al. Want ik moest minimaal 5 schadevrije jaren hebben om een auto te mogen verzekeren met meer dan 150pk. Had die meer vermogen moest ik een extra risicotoeslag betalen.
    Ik ben meer voor een slipcursus die bij de rijbewijs pakket moet zitten. Ik denk dat je daar heel veel van kan leren.
    Want iemand met een Agyo / C1 / 108 kan zelfs mensen dood rijden als die wilt.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      25 februari 2025 om 16:55

      Nee dat is heel wat anders.
      Het gaat in dit artikel over rijden in een auto met meer dan een bepaald vermogen dat houd in dat ook al rijd je in de auto van een ander met meer dan het toegestane vermogen voor jou als beginnend bestuurder ben je fout.
      Het artikel heeft t niet over verzekeren.

      Login om te reageren
  15. McShineBXL zegt

    25 februari 2025 om 08:02

    Ja gewoon doen. Ik heb er geen last van, want al oud genoeg. De rest moet tegen zichzelf beschermt worden.

    Login om te reageren
  16. kadett83 zegt

    25 februari 2025 om 08:03

    Ja ja ja ja.. had ik al ja gezegd.

    Slaat nergens op dat iemand die 1 dag zijn rijbewijs in een 600+ PK auto kan stappen.

    Eerste 2 jaar max 150pk. Rijden in auto met meer vermogen in die periode ben je onverzekerd.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      25 februari 2025 om 14:00

      Niemand is geholpen met arbitraire nummers. Je kan dan ook niet meer je zoon/dochter je eigen wagen mee geven. Nee dan verplicht je de aankoop van een eigen extra wagen. Ik vind jouw voorbeeld echt niet zo absurd, als je slaagt in jouw vaarbewijs voor een sloep mag je ook gewoon met een containership varen. De regels veranderen niet door je pk.

      Login om te reageren
  17. crashingduke zegt

    25 februari 2025 om 09:09

    Ja. Hebben we met motorfietsen ook. Auto’s krijgen steeds meer vermogen en dat houdt in dat 20 jaar oude barrels van €1500,— ook steeds meer vermogen krijgen. Voor dat bedrag koop je een Mini Cooper S met 170pk.

    Login om te reageren
  18. speedyrutger zegt

    25 februari 2025 om 09:12

    `Toevallig’ om deze redenen recent een `botsauto’ gekocht waar onze zoon in gaat rijden als hij zijn rijbewijs heeft gehaald. Onze gezinsauto is een automaat hybride en de 2e `hobbyauto’ is een Mini Cooper S (R53) getuned tot 240 pk. Niet echt ideale beginnersauto’s dus. Het is overigens een Renault Clio (2, het uitloopmodel, want er was al een nieuwe generatie)1.2 16v met 75 pk van 2007. Interieur netjes, buitenkant krasjes, kleine deukjes. Technisch helemaal Top (volgens de garage, waar ik de auto niet gekocht heb) Inclusief APK en een kleine beurt voor 1700 euro….. Off-topic…….Nog een reden dat electrische auto’s voorlopig nog niet als volwaardig alternatief gezien kunnen worden om het gehele wagenpark te vervangen.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      25 februari 2025 om 17:02

      @speedyrutger: goede keuze, ik had als eerste auto een Clio II, maar dan de verrassend rappe 1.6 16V :)

      Ik hoop dat de 1.2 wat minder verslavend blijkt dan de 1.6 want anders rijdt ‘ie binnen de kortste keren in een gechipte Golf GTI (zie headerfoto nu we het er toch over hebben)

      Login om te reageren
  19. Dymff zegt

    25 februari 2025 om 09:33

    De ouder is hier in ook wel een factor.
    Ik wou als eerste auto een Alfa GTV, maar dat mocht absoluut niet van mijn vader. ‘Je gaat als eerste auto niet in een snelle coupe rijden’
    Heb het eerste half jaar eerst in een bedrijfsbusje gereden en daarna een Alfa 145 kocht.
    De GTV is nog steeds niet 😄

    Login om te reageren
  20. petroldrinker zegt

    25 februari 2025 om 09:48

    Wat een betutteling weer, je leert juist beter in een zeer snelle auto dan in een langzaam wrak waar weinig mee verkeerd kan gaan…..

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      25 februari 2025 om 09:49

      Ik zou eerder een leeftijdsverbod willen zien voor bejaarden die enorm traag rijden en veel schades rijden

      Login om te reageren
      • dijan zegt

        25 februari 2025 om 11:47

        Petroldrinker; Waar haal jij vandaan dat bejaarden veel schade rijden?

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      25 februari 2025 om 16:56

      Maar leren gaat met vallen en opstaan. En dat vallen is juist t gene dat men probeert te voorkomen.

      Login om te reageren
  21. AudiRS zegt

    25 februari 2025 om 10:26

    Beginnend besruurder max 110pk. Gelijk invoeren. En alles op grijs kenteken begrenzen op max 135km/u.

    Login om te reageren
  22. EnthousiaST220 zegt

    25 februari 2025 om 11:18

    Doet de verzekeringspremie niet al genoeg voor jonge bestuurders op dit moment?

    Login om te reageren
  23. levoi zegt

    25 februari 2025 om 17:46

    Op zich niet tegen, maar het is wel irritant als je niet in de auto van paps en mams mag rijden als je net je rijbewijs hebt. Hoe doe je dan ervaring op? Of moet er nog maar één extra auto voor de deur komen? In de auto van je ouders ben je misschien toch wat voorzichtiger dan in je eigen auto, want leg die tegen de boom geparkeerde auto maar eens uit thuis. ( Oke dit is geen gouden regel als ik naar mezelf kijk, maar over het algemeen was een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel wel aanwezig)

    Login om te reageren
  24. mc96 zegt

    25 februari 2025 om 18:49

    Ik vind het een goed idee. Het is zeker geen wondermiddel en het zal zeker niet alle ongevallen door jonge bestuurders voorkomen, maar het zal zeker een paar straatrace ongevallen voorkomen.

    Login om te reageren
  25. M3 comp. zegt

    25 februari 2025 om 19:46

    Ik ben niet van mening dat je hier een getal aan kunt hangen van pk’s of leeftijd. Als iemand van 18 tot z’n 30’ste een auto rijd van (zeg) 100 pk, en daarna een auto aanschaft van (zeg) 500 pk, zal ook fouten gaan maken. En fouten moet je nu eenmaal maken anders kun je niet leren🤷‍♂️. Ik rij nu al ruim 40 jaar auto, en op moment met inmiddels 500 pk, maar heb dat in de loop van tijd opgebouwd. Als je 30 jaar geleden een auto had met 125 pk was je de Bram. Het is tegenwoordig idd dat je gelijk een auto van zomaar 300 ‘a 400 pk kunt aanschaffen. Daarboven wordt het toch redelijk duur (voor de meesten dan). Ik vind het een moeilijk onderwerp. Het ligt eigenlijk aan de persoon zelf, en ja geef daar maar eens een passend antwoord op🤷‍♂️. Iemand thuiswonend kan je nog eventueel sturen, maar een 30er uitwonend……..? En kijk, we zijn allemaal jong geweest en dachten dat we de wereld aan konden, toch? Om jongeren nou alles te ontnemen vind ik ook weer een dingetje. Ik zou (misschien) toch zeggen, laat gaan. Probeer ze zoveel mogelijk op de gevaren te wijzen en op hun eigen verantwoordelijkheid. Eigenwijze zitten d’r toch tussen.
    Nogmaals vind ik dit erg moeilijk🤷‍♂️

    Login om te reageren
  26. Jurgen zegt

    25 februari 2025 om 21:35

    Eerste klas betutteling zou ik zeggen, je kinderen opvoeden en gezond verstand bijbrengen doet wonderen, als ze dat niet hebben kunnen ze met 95 PK net zoveel schade aanrichten als met 500.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North