Special: Fiat Multipla (132)

Auteur: , 94 Reacties

Een lelijke auto kan nog altijd een mooi verhaal opleveren.

Wat maakt iets eigenlijk echt lelijk? Je zou zeggen: een niet harmonieus uiterlijk. Misvormde lijnen. Als je het moet uitdrukken op vier wielen, komen mensen vaak uit op maar één auto: de Fiat Multipla. Dat is volgens velen de lelijkste auto aller tijden. Het is lastig om daar iets tegenin te brengen, want nee, het is inderdaad absoluut geen mooie auto. Maar moeten we de Multipla wel afrekenen op zijn uiterlijk? We duiken even in de historie.

Het begint in 1959. De Fiat 600 is op dat moment net een jaar op de markt. In tegenstelling tot wat je wellicht zou denken was de Fiat 600 eerder op de markt dan de veel bekendere Fiat 500. De Fiat 600 was iets groter (lees: minder klein). De motor is zoals de naam het al aangeeft een 600 cc motor, maar in tegenstelling tot de tweepits Fiat 500 motor, heeft de 600 een heuse viercilinder onder de kap.

Fiat 600

In 1959 krijgt de Fiat 600 er een variant bij. En het is zelfs een bijzondere. Ondanks dat de 600 een stukje ruimer was dan de 500, hield het nog steeds niet echt over. Daarom komt er een grotere variant. Omdat het motorblok bij de auto achterin ligt, wordt de voorkant verlengd. Het dak is hoger. De frontovergang is langer. Gezien de ruimte die de auto op straat inneemt biedt de auto van binnen opvallend veel ruimte. De naam: Fiat 600 Multipla.

Fiat 600 Multipla

De auto is te krijgen met diverse interieur-indelingen. Je kon de auto bijvoorbeeld als vijfzitter krijgen. Dan heb je een voorbank en achterbank. De bagage kun je kwijt tussen de achterkant van de leuning en boven de motor. Een andere variant is de zespersoons uitvoering. Deze had een voorbank voor 2 personen en daarachter 2 rijen van elk 2 stoelen. Die vier stoeltjes kon je ook nog eens wegklappen. In vergelijking met een gewone 600 was dat een wereld van verschil.

Fiat 600 Multipla

De 600 Multilpla was echter geen daverend succes. Althans, niet in vergelijking met de gewone Fiat 600, laat staan de Fiat 500. Desalniettemin blijft de auto maar liefst 14 jaar in productie. De Fiat Multilpla zou je (terecht) kun zien als de eerste Multi Purpose Vehicle. Was het een mooie auto? Neen, maar dat maakte niet uit. Het was een compact, innovatief en betaalbaar autootje.

Fiat 600 Multipla

Fast forward naar 1996. Wederom is er een nieuwe compacte MPV op de markt: de Renault Mégane Scénic. Renault was natuurlijk al (een) stamvader van de MPV’s dankzij de Espace (alhoewel Chrysler met de Plymouth Voyager eerder was) en ook de Twingo was een innovatieve monospace. De Megane Scénic was gebaseerd op de Megane, een C-segment hatchback. Deze Midi-MPV was een regelrechte hit. Voor elke fabrikant was het duidelijk: zorg ervoor dat er zo snel mogelijk een midi-MPV in de showrooms staat.

Renault Megane Scenic

Maak kennis met Roberto Giolito. De beste man wordt op de 1e van januari geboren, in 1962. Al vroeg blijkt dat tekenen hem waanzinnig goed afgaat. Na zijn middelbare school gaat hij naar de ISIA (Hoger Instituut voor Artistieke Industrieën), alwaar hij werkt aan grafische ontwerpen en meubels. Op 27-jarige leeftijd komt hij terecht bij Fiat. Het Turijnse automerk is namelijk op zoek naar een nieuwe generatie ontwerpers, die hun werk kunnen doen met het gebruik van computers. Hij mag eerst een paar concept-cars ontwerpen, de Fiat Downtown concept en de Fiat Zic Concept. Beide zijn geen parels voor het netvlies, maar dat was ook niet de intentie. Het zijn compacte autootjes, gebouwd met eenvoudige en reeds bestaande Fiat-techniek.

Fiat Zic Concept

In 1996 wordt er wederom een concept van Roberto Giolito getoond. Om mee te kunnen doen met de Midi-MPV rage mag Giolito er ook eentje ontwerpen. Gezien zijn eerdere werk was Fiat niet uit op een behoudend vormgegeven auto. Die kregen ze ook niet. De Multipla Concept uit 1996 was namelijk compleet gestoord. De auto was bol, had overal vreemde details en zag er gewoonweg niet uit. Leuk geprobeerd, maar dit gestoorde gevaarte zou nooit het levenslicht zien.

Fiat Multipla Concept

Mis! Dus toch. In 1998 komt de Fiat Multipla op de markt. Net als de Coupe Fiat hoort eigenlijk de typenaam ervoor: Multipla Fiat. Marketing nonsens natuurlijk. Maar het is niet de naam waar men over valt, want dat is natuurlijk het design. Fiat heeft bijzonder veel lef getoond door het concept gewoon in productie te nemen. Er werd namelijk bijna niets veranderd voor het productiemodel. Dat is überhaupt al iets wat (te) weinig voorkomt, en al helemaal bij zo’n lelijke auto.

Fiat Multipla

Maar waarom eigenlijk? Waarom lelijk zijn om het lelijk zijn? Dat heeft toch geen enkele zin? Dat klopt helemaal. Maar de Multipla was niet lelijk om het lelijk zijn. De Fiat Multipla was namelijk briljant. En omdat de Multipla zo briljant was, was deze toevallig lelijk. De Multipla was geen concurrent voor de Ferrari F50 (die ook lelijk was, maar dat terzijde). Bij het ontwerpen van de Multipla waren er véél meer facetten waar rekening mee gehouden moest worden.

Fiat Multipla

Want, wat is de Multipla nu eigenlijk? Een Midi-MPV, zoveel is duidelijk. De auto stond op het platform van de Fiat Brava, maar was een stukje korter. De totale lengte bedraagt slechts 3,99 meter. De breedte daarentegen is een forse 1,87 meter. Combineer dat met de hoogte van 1,67 meter en je krijgt bijzondere verhoudingen. Kort, breed en hoog. De breedte van de auto wordt nog eens benadrukt door de rechte zijkant. Normaliter loopt deze iets naar binnen, maar niet bij de Multipla.

Fiat Multipla

De buitenmaten waren verantwoordelijk voor de meest perfecte interieur-indeling van welke Midi-MPV dan ook. Midi-MPV’s waren toen 5-zits hatchbacks die iets verhoogd waren. De Opel Zafira was een zevenzitter, maar de twee achterste stoelen zaten midden in de kreukelzone. De twee achterste stoelen waren ook nog eens bijzonder krap en wanneer ze open geklapt waren, bleef er van de bagageruimte bijna niets meer over. De Zafira mag dan wel ‘mooier’ zijn dan een Multipla, als het aankomt op slim gebruik maken van de beschikbare ruimte staat de Multipla op eenzame hoogte.

Fiat Multipla

Fiat was ervan overtuigd dat een 2+3+2 configuratie nooit ideaal zou zijn. Als je iedereen aan boord hebt, kan de bagage niet mee. Daarom was de Multipla zo breed. Je kon er met zes man inzitten. Drie op de voorste rij en drie op de achterste rij. De bagageruimte onder de hoedenplank bedroeg 430 liter. Kijk, daar kun je nog wat mee. Het was een MPV, dus het interieur was bijzonder variabel. Je kon de stoelen neerklappen of verwijderen. Deed je dat, dan was de bagageruimte even vorstelijk als die van een Mercedes-Benz E-klasse Combi (S210): bijna 2.000 liter. En dat voor een auto die korter is dan een C-segment hatchback.

Fiat Multipla

Het dashboard was net als de rest van de Multipla: compleet gestoord, maar het klopte. De ergonomie was namelijk uitstekend. De versnellingspook zat op het dashboard. Dat ziet er niet sexy uit, maar het werkt wel prettig. Alles was eigenlijk kinderlijk eenvoudig te bedienen. Mocht je veel spullen over hebben, dan kon je die in allerlei bakjes en vakjes kwijt. Nogmaals: het was niet mooi, maar het werkte uit de kunst.

Fiat Multipla

Heel verfrissend was het motoren- en modellenaanbod van de Multipla. Tegenwoordig zijn er talloze verschillende motoren en uitvoeringen leverbaar op alle auto’s. Dat wil de markt nu eenmal (zegt men). Niet zo bij de Multipla. Je kon kiezen uit twee motoren: benzine (1.6, 105 pk) of een diesel (1.9 JTD, 105 pk). Had je die keuze gemaakt, dan had je nog één keuze te gaan: de uitrusting. De Multipla kon je kaal krijgen (SX) of met opties (ELX). That’s it. De ELX had als belangrijkste item airconditioning. Multipla’s zijn altijd handgeschakeld, een automaat was niet leverbaar.

Fiat Multipla

Al vanaf de introductie gaat het er alleen maar over hoe lelijk de auto is. Het is de lelijkste auto aller tijden in elk lijstje of bij elke lezersvraag. Dat is eeuwig zonde, want de Fiat Multipla is eigenlijk bloedmooi. Roberto Giolito had met de Multipla een welhaast perfecte auto ontworpen. Dankzij de Fiat-technici was de auto kwalitatief ook bizar goed. We hebben het al gehad over de binnenruimte, de flexibiliteit en de ergonomie.

Fiat Multipla

Mede dankzij die vreemde verhouding was het ook een bijzonder fijne auto om in te rijden. Je zat behoorlijk hoog. De instap was gemakkelijk. Het overzicht was enorm goed. Aan de achterkant: waar het glas stopt, stopt de auto. Parkeersensoren waren nog geen gemeengoed in 1998. Die gekke voorkant had ook nut. Omdat de koplampen tussen de wielen zat en niet het voor het voorwiel, was het rustiger voor het oog. Dankzij die gekke bobbel aan de voorkant was de motorkap behoorlijk horizontaal. Als je iets voorover boog, kon je de neus zelfs zien. Iets wat onmogelijk was bij andere Midi-MPV’s.

Fiat Multipla

De Multipla was gebaseerd op de Brava, een prima rijdende C-segment hatchback. Maar de Multipla reed beter. Omdat de auto relatief kort en relatief breed was, kon je enorm hoeken met deze MPV. Het gaat te ver om te zeggen dat de Multipla zich kon meten met een Ford Focus. Maar de op zijn veren dansende Golf IV was aanzienlijk minder dynamisch dan de Multipla.

Fiat Multipla

Op motorisch vlak droeg met name de dieselmotor bij aan de feestvreugde. De 1.9 JTD was zo smeuïg als een grote pot Calvé pindakaas. Al vanaf 1.500 toeren werd het maximale koppel geleverd. De Multplia stuurde relatief strak. De koets bleef heel erg lang vlak. Nee het was geen GTI, maar in de Midi-MPV klasse was de Multipla by far de fijnst rijdende.

Fiat Multipla

Om toch nog een beetje commercieel te kunnen profiteren van de Multipla, kreeg de auto uiteindelijk een nogal grondige facelift. Aan de achterkant veranderde er niet zo heel erg veel. Ook het koetswerk bleef grotendeels gelijk. De auto zou nooit mooi worden. Maar de neus werd wel aangepakt. De kenmerkende Dolfijn-neus werd overboord gekieperd ten faveure van een conventioneler front. Recht van voren was de Multipla opeens een welhaast saaie auto.

Fiat Multipla

Al met al is dit een positief verhaal dus over de Mulitpla. Is dat wel terecht? Want het ís een bijzonder lelijke auto. De Aston Martin DB9 aan de andere kant is schitterend. Dus Ian Calllum is briljant en Roberto Giolito was maar een rare. Als we de auto beschouwen als sculptuur, dan klopt dat ook. Maar misschien moeten we dat niet doen. Paul Bracq zei altijd: een designer staat in dienst van de fabrikant. Niet andersom. Robert Giolito heeft namelijk precies voldaan aan alle eisen die gesteld werden aan de Multipla. De auto mocht niet langer zijn dan 4 meter, er moesten 6 personen (plus hun bagage!) in passen en dat allemaal op basis van bestaande techniek. Oh en maak er ook nog even wat bijzonders van. Dat is precies wat Roberto heeft gedaan. Ian Callum mag de meest onpraktische sportwagens ontwerpen voor een fabrikant dat niet eens winst maakt. Dat is heel makkelijk scoren.

Fiat Multipla

En dan nog iets. Er zijn sinds de Multipla enorm veel lelijke auto’s op de markt gekomen. Niet zo lelijk als de Multipla, maar nog altijd bijzonder lelijk. Twee voorbeelden die direct naar boven komen zijn de Porsche Panamera (970) en BMW X6. De Panamera is nog altijd erg lelijk. Dat komt door de eisen die Wendelin Wiedeking eraan stelde: de Panamera moest in staat zijn als limousine te fungeren. Daarom loopt die achterkant zo raar en hoog door. Het heeft een praktische reden. Bij de BMW X6 (of Mercedes-Benz GLE Coupé) is er geen excuus. Met een enkele lijn hebben ze het hele ontwerp om zeep geholpen. De X6 is veel lelijker dan de X5 én dankzij die lelijkheid is de X6 ook nog eens minder praktisch. Een rare afweging voor een SUV die 2.200 Kg weegt.

Fiat Multipla

Vergelijk dat even met de Multipla. Het enige wat de Multipla fout deed, was lelijk zijn. Maar die lelijkheid kwam tot stand om een van de allerbeste Midi-MPV’s ooit te ontwerpen. De Multipla was ruim, compleet en spotgoedkoop (voor minder dan 20 mille had je een nieuwe!). De Multipla is die lelijke bastaardhond die al jarenlang je trouwste maatje is. Het ziet er niet uit, maar doet meer dan dat je verwacht. En kom op: liever een lelijke auto, dan eentje die je nu al vergeten bent. Of wil je liever rondrijden in een Daewoo Tacuma, Hyundai Matrix, Mazda Premacy of Nissan Almera Tino?

Fiat Multipla

Men bezigt weleens de term ‘mooi door lelijkheid’. Die gaat in dit geval niet op. De Multipla was, is en blijft gewoon lelijk. De gekke bobbel is niet het moedervlekje bij Cindy Crawford. Het is de snor van Susan Boyle. Van haar moet je een CD kopen, geen naaktkalender. Maar al met al was de Multipla oogverblindend mooi dankzij lelijkheid. Want door alle lelijke facetten aan deze curieuze Italiaan, is het een bijzonder geslaagd meesterwerkje geworden.

Fiat Multipla



94 reacties

@willeme houdt woord, mooi. Hoezeer ik het ding ook haat, het is wel een bijzonder praktische auto. Het design is nogal polariserend, maar met de auto zelf was weinig mis. Misschien had de Multipla wel een soort cultstatus. Dat we er hier nu over praten, zegt eigenlijk een heleboel.
@peugeotgti: ach, je ziet het hier wel meer: “als één schaap over de dam is, …….”. Mensen zijn geneigd om elkaar na te papagaaien, omdat ze niet buiten de boot willen vallen. Ik ben vanaf het begin een fan geweest van het oorspronkelijke model. Geweldig wat een lef. Die facelift had verboden moeten worden ;-)
@roppp: Eens. Ik zie de lelijkheid ook niet zo goed en toen ik doorkreeg hoe goed deze auto met ruimte speelt ben ik hem juist daarom gaan waarderen.
Niet de Multipla, maar de Ssangyong Rodius 1e/2e generatie staat op de eerste plaats in de lijsten van lelijkste auto’s.
@peugeotgti: er rijden ALTIJD hele lelijke mensen in een Multiplee.
Briljant artikel. Veel geleerd over deze lelijke auto 👍🏼
Geniale wagen! En mooi is ‘ie natuurlijk niet persé, maar zeker de versie van voor de facelift is briljant.
Maargoed, men moet een auto hebben die de buurman ook mooi vindt, dus de Multipla heeft nooit echt het succes gekregen dat hij verdiende. Het lekker onderstel had misschien nog wel een iets potentere benzine motor kunnen gebruiken. Hoe geniaal zou hij zijn geweest met die lekkere 2.4 liter vijfcilinder er in!
@trustmeiamanengineer:

Dan had ie denk waanzinnig geniaal briljant geweest ..

Van nul naar 100 .. heel rap ..
Topsnelheid .. kei hard ..

Geniaal dus + briljant ook ..
@lincoln: Precies..
@trustmeiamanengineer: een abarth versie had er moeten wezen…!
Door dit stuk ineens respect voor de multipla
Die oude kleine multipla is echt prachtig. En heel schattig.

Zucht :'(
Geweldig stuk en eindelijk de pluim die de auti dik verdiend
Yes! Dit was het stuk waar wij allen op hebben gewacht.
Stel jezelf de volgende vraag :
– Is de FIAT 500 mooi?
– Is de 2CV (lelijke eend) mooi?
– Is de Volkswagen Kever mooi?
– Is de Renault 4 mooi?
@desjonnies:
Renault 4.. Ook zo’n icoon dat niet dood te krijgen was. Wat werden die dingen misbruikt. Zelfs stukadoors reden er mee, en dan gewoon met een halve pallet Knauf achterin. Uiteindelijk vermoord door de EuroNcap en de milieu lobby.
@original_arnoud: mijn vader werkte vroeger bij de wegenwacht, en hij vertelde dat de belangrijkste reden voor de ANWB om te kiezen voor de Renault 4 was, dat deze in vergelijking met de toenmalige concurrentie als enige met zo’n 500 kg aan gereedschap en materiaal achterin nog een soort van beheersbaar rijgedrag had. Jammer alleen dat deze auto’s na ca. 4-5 jaar en zo’n 200-250.000 km echt volledig op waren.
@rrrobert: in die tijd werd voor zulke auto’s het normaal geacht dat ze na 80000km rijp voor de jacht waren… dus 250000km is zeker een prestatie…
@Original_Arnoud: welnee. Gewoon totaal achterhaald en onverkoopbaar, behalve misschien op het platteland van Portugal.
@schreute01:
Inderdaad, de allereerste vijf-deurs wagen die een succes werd, voorwielaandrijving, geen doorsmeerpunten en een gesloten koelsysteem, totaal achterhaald concept, U is ‘kenner ‘
@desjonnies: ik reageer op: uiteindelijk vermoord door….en dat was niet zo. Uiteindelijk totaal achterhaald. Maar inderdaad in de eerste jaren van zijn loopbaan een interessant concept en succesvol.
@desjonnies: Fiat 500; Ja
2CV; Nee
VW Kever; Ja
Renault 4; Nee
@oemplus: andersom! 2cv ja, kever nee, renault4 ja. Fiat ben ik nog niet helemaal over uit wat ik ervan moet vinden. Ik neig naar ja, maar ik zou de andere 3 eerder kiezen.
@desjonnies:
2CV, Prius, Ford Transit, FIAT Panda; prachtige dingen! Want een goed product kan onmogelijk lelijk zijn.

Een Austin Allegro vanden Plas, dat is pas lelijk:
https://thesupplierblog.files.wordpress.com/2012/01/3875297852_a2c535dbd3.jpg
@Rob: whahaha dat was mijn allereerste auto. En meer wil ik er niet over vertellen.
@soulmaster: ahhh kom op… Had hij een vierkant stuur?
@dizono: laat ik het zo verwoorden. na 5000km dat ding tegen een boom geparkeerd om er maar voorgoed van af te wezen. Een wielmoer van de LADA was kwalitatief veel beter.
@soulmaster:
LOLOL!
Mijn oom verkocht (onder andere) die meuk. Daarna was ie maar Mitsubishi’s gaan verkopen ;-)
@rob: hoop dat je oom er overheen is gekomen.. Ik wordt soms nog badend in het zweet wakker van dat ding.
@soulmaster:
Haha, achja, hij heeft er wel leuke verhalen aan overgehouden ;-)
Zoals over keurig nette heertjes in hun beste zondagsepak die enigszins beduusd terug komen van een testritje in een niet zo waterdichte Jaguar. Of van Princess die voor levering al scheef stonden door kapotte vering. Of van die beige Rover, die groen had moeten zijn. Of van die man die zijn roestende FIAT zat was en toen maar een SD1 kocht.

Wat een intense teringzooi hadden de Britten er toen van, het was één grote komedie ;-)
Ach, beauty is in the eye of the beholder. De Multipla heeft in elk geval veel meer karakter dan een hoop tijdgenoten. De originele Multipla is wat mij betreft zelfs een plaatje. Hier nog een ‘lelijkste auto allertijden’ met een minstens zo bijzonder verhaal: http://www.duimspijker.com/curiosa/lelijkste-auto-ooit/
Wat een geweldige vakantie auto was dit. Uitgaande gezin met 3 kleine jongens.Diesel uitvoering,open daken. Veel ingezet met voetbal en vakantie rond Europa.Zelfs een Multipla club werd er destijd in het leven geroepen (2000-2007)
Enigste gezinswagen waar ik op terug kijk met een brede lach.
Haha je houd je woord wel. Lekker verhaal ook wederom leest het fijn weg
En toch wil ik er ooit nog eentje hebben. Juist omdat ‘ie zo briljant is!
Heel mooi duidelijk artikel!
Leuk leesvoer, fraai hok!
Nix voor slappe nederlandertjes ..

Hebben geen zelfvertrouwen genoeg ..
@lincoln: ik zou dit ook niet aan durven, zou echt eerder voor de Renault shoppen. Of de Opel.
Gelukkig hoef ik die keuze niet te maken…
@peug206:

Ieder zijn voorkeur ..
Heb em zelf heel effe gehad ..
Zat als een comfortabele warme jas ..

En .. was by far de aller sportiefste auto die ik ooit gehad heb ..
Klinkt misschien raar ..
maar fenomenaal zicht rondom is het ondergeschoven kindje van “sportief” rijden ..
@lincoln: klinkt inderdaad raar dat dit sportief kan rijden. Ik heb de renault en de opel mogen sturen maar dat waren bijna boten.
Maar jouw nickname is @peug206: ..
En de mijne @lincoln ..

Misschien hebben we een andere achtergrond ..
@peug206: mijn oom had een stilo. Bij een grote beurt kreeg hij de multipla mee, bij gebrek aan ‘beter’. Hij was bijna naar een andere garage gegaan. Toch maar meegenomen en nu nog vertelt hij hoe geniaal dat ding eigenlijk reed. Voor een stilo rijder vrij opmerkelijk… :D
Mooi geschreven stuk en wat een bijzondere auto!

Ik vergeet nooit meer de keer dat ik er een stuk in kon rijden. De JTD zat erin, iedereen (inclusief moi) lachend eromheen. Maar wat reed die auto lekker, vlot, stil, veel trekkracht en heerlijk in de bochten. Dat heeft mijn beeld voorgoed veranderd en zouden alle haters verplicht een keer moeten ervaren.
Dit verhaal leest als een aflevering van 12 steden 13 ongelukken. Voor de jongeren onder ons; google het maar
Lig ziek in bed, dank voor de tip. Heerlijk weer eens zo’n knullige aflevering te kijken vol jaren ’80 auto’s.

De vergelijking met dit artikel – behalve dat ik ook daarvan genoot – zie ik niet zo, maar dat geeft niks.
De Pontiac Aztek is nog véél en véél lelijker, en slechter. Daarbij vergeleken is de Multipla zelfs bijna mooi te noemen
Naast deze fiat kan de moderne fiat 500 moderne kever en moderne mini zo in het rijdje. Nissan micro cabrio kan er ook zo in een golf 2 en 3 en 5 kunnen ook zo in het rijtje. De nieuwste porsche suv is ook een lelijke auto. Bekijk hem maar is goed van voren. En zo zijn er nog genoeg auto’s die zo in aanmerking komen voor lelijkste auto. De nieuwste mini country man ding kijk ook mooi beroerd uit.
@gerjan: golf 2 en 3. Ga je mond spoelen.
@kenner: nee. Dat zijn gewoon lelijke auto’s. Ja veel jongelui lopen er mee weg maar dat wil nog niet zeggen dat het een mooie auto is. Gewoon spuug lelijk.
Heerlijk stuk leesvoer, eerlijk geschreven, mooi afgesloten :) “De gekke bobbel…. Geen naaktkalender”
Mooi artikel. Vóór dit artikel was ik niet bepaald fan, nu heb ik haast medelijden met een auto dat ie zo miskend is.

(Even mierenneuken) deze twee opmerkingen begrijp ik niet: ”Het is de lelijkste auto aller tijden in elke lijstje of bij elke lezersvraag. Dat is eeuwig zonde, want de Fiat Multipla is eigenlijk bloedmooi.” … ”…Want het ís een bijzonder lelijke auto. ” Welke is het?
@jipino:

Een auto is per definitie “lelijk” ..

Elke auto .. period ..
@lincoln: haha, period. puntje puntje ..

Wat maakt de ene auto lelijker dan de andere? Of zijn ze allemaal even lelijk?
@jipino:

Mooi/lelijk is net als een religie ..
100% aangeleerd dmv sociale druk ..

Niemand wordt ermee geboren ..
@lincoln: behalve de Toyota Prius! Dat is een godsgeschenk!
Heerlijk geschreven Willem! En een geniale auto. Zo doordacht. Dan moet je dat uiterlijk voor lief nemen. Vorm volgt functie in dit geval en met succes!
@willeme schrijft stukjes zoals op de achterkant van de autodrop verpakkingen. Na het lezen wil je er meteen nog één. Na het lezen van dit stuk wordt de multipla een serieuze overweging voor de volgende roadtrip! Wederom bedankt!
Vorige zomer een roadtrip gemaakt met 3 vrienden door Europa in een Multipla. De 1.6 benzinemotor kon hem met maximaal 65 km/h de Brennerpas omhoog werken, maar wát een fijne reisauto. Ruim 4500km probleemloze kilometers gereden. Zou het zo weer doen met een Multipla
11 jaar lang in gereden, het enige minpunt was dat het onderstel niet berekend was op de vele drempels in dit land dus veel onderdelen meermaals vervangen. Constant positieve reacties van kinderen die nog onbevangen naar auto’s kijken en hij past over bussluizen heen als er tenminste geen blok omhoog komt.
Ik zou er zo weer een kopen.
De multipla heb ik altijd wel leuk gevonden. Hij is zo lekker anders
Verdomme, nu zit ik voor het eerst in m’n leven op marktplaats naar een multipla te kijken. Heus, ik ga hem niet kopen, maar toch…. Die stukkies van @willeme toch….
Mensen zeuren altijd dat alle auto’s er hetzelfde uitzien. Doet er eens iemand iets anders, is het weer lelijk.
Vond het nooit een mooie auto, maar wel een interessant ding om naar te kijken. Mooie stukje!
Fantastisch geschreven, en helemaal waar.
Toch was het geen foutloze auto. Ik heb er een paar jaar in gereden, en heb wat te zeuren.
– Sportief rijgedrag wordt geroemd. Nou, dat klopt wel, maar het past niet bij een comfortabele people mover. Nu kwam ik uit een XM, en was dus wel wat anders gewend, maar je kan in dat ding gewoonweg het merk wegverf voelen.
– En dicht tegen vering aan: de carterpan hing erg laag. Ik heb er twee stukgestoten op een drempel.
– Ik ben niet van de aaibare dashboards, maar de kunststoffen in het interieur waren echt te erg. Minstens zes soorten, met elk hun eigen structuur, van ‘leer’ tot bobbeltjes, van glad-hard tot glad-zacht. Toetsen verliezen hun belettering, en onder een flinterdun laagje grijs blijken al die kunststoffen verschillende kleuren te hebben. dat ontdek je vlot, want bij handvatten / kaartenbakken / klepjes ben je daar zo doorheen. Dan in de bonuspunten: midden voor je neus als bestuurder heb je zicht op een raamlijst met een gigantische gietbraam. Een raamlijst die op geen stukken na tegen de ruit zit. Klepjes (binnenkant achterklep, zonneklep, opbergvak bij wielkast, asbak) zijn na een paar jaar bros en breken zomaar af.
– dan nog een algemeen kwaaltje van die periode Fiat / Alfa / Lancia: draagarmen voor. Die zijn echt te licht uitgevoerd. 156, Stilo: zoek je een occasionnetje, weet dan dat ze vast krom zijn. Fijn onderhandelpuntje voor de prijs.
Lelijkste auto denk ik eerder aan de 1e type bmw 1 serie…de hangbuikzwijn.
@redbeams: Het lelijke 1-tje.
@redbeams: de type? De zwijn?
Het is een kutlelijk hok, daarom respect voor diegenen die erin rijden/ gereden hebben. Vooral voor wie er nu nog in rijd!
Wanstaltiger kun je niet verzinnen en dat voor een Italiaan maar wat is ie praktisch en wat rijdt ie verbluffend goed en comfortabel. Werkelijk top!!
Als ik vier kinderen zou hebben, zou ik vol trots en plezier met deze van binnenuit briljant ontworpen auto rijden! En tegelijkertijd neerkijken op mensen die dit de lelijkste auto aller tijden vinden, terwijl ze zelf in een nietszeggende dertien in het dozijn grijze auto voortsjokken. Durf te leven!
@red5: laat je de vrouw thuus?!
@mmot05: amai wat een blunder, sorry
Tussen gekte en genialiteit zit een dunne scheidslijn…. fiat multipla is geniaal maar onbegrepen…hoe praktisch en rationeel hij ook ontworpen is …de belangrijkste factor is compleet vergeten….de mens is niet rationeel
Multipla is de best sturende MPV van zijn tijd.
De rest is allemaal saaie en slecht sturende bagger, met de Opel Zafira als grootste dieptepunt. Mensen die destijds (en nu nog) vrijwillig in een Zafira reden, die laten zich bij een begravenis ook altijd de duurste en minst opvallende kist aansmeren voor de uitvaart van schoonmoeder, zodat iedereen daarna instemmend kan knikken.
Een Multipla rijder zou dan tenminste nog een gifgroene kist met felblauwpaarse bekleding nemen en het ding met een lach de crematieoven induwen.
Heb er eentje 6jaar lang gehad. Gingen vlak na de introductie even kijken bij de dealer, we hadden een 2 jaar oude Marea weekend. Nog nooit zo snel een auto gekocht, liefde op het eerste gezicht. Briljant, geweldige wegligging en zeer praktisch. Ik denk er nog steeds aan, de foto hangt nog steeds op onze slaapkamer (oké, met onze dochter van toen 3 jaar die m stond te poetsen). Het leuke was dat de buren er later ook een kochten, na toestemming aan ons te hebben gevraagd! Doordat de wegligging zo goed was, vrat ie ook voorbanden. Maar dat kan ook aan mij rijstijl hebben gelegen… Weggedaan toen bij circa 110k km de uitlaat er spontaan onderuit viel en een gat in de achterbumper brandde. En meer kleinere kwaaltjes. Zou m zo weer kopen.
Hoe je het went of keert… het was geen muurbloempje!! Zoek voor de grap eens een foto van het midden console… dat is een soort plastic kwal
Geniaal geschreven. Je hebt me er helemaal warm voor gemaakt!
Ik kan het er alleen maar mee eens zijn, en dat ben ik al lang. De Multipla is een fenomenaal slim ontwerp, dat totaal verkeerd begrepen is. Als er één nu spotgoedkope auto is waar ik op durf te wedden dat hij ooit geld waard wordt wanneer ze vrijwel allemaal zijn uitgestorven, is het deze wel.
Ik heb (als nagenoeg enige in mijn vriendengroep) de Multipla altijd kunnen waarderen, mits het model van vóór de facelift. De reden is simpel: die auto is de definitie van function over form. Dat de auto lelijk is doet er niet toe, het ding is inderdaad geniaal is dat waar ie voor gemaakt is. Daar komt nog bij dat dat ding zo ongeveer het beste (degelijkste) is wat Fiat in die tijd heeft gemaakt.

De vergelijking met de Ferrari F50 gaat wat mij betreft wel mank, ik vind dat namelijk één van de mooiste Ferrari’s ooit. Ik krijg er vaak veel commentaar op, maar ik vergelijk ‘m dan liever met de Alfa 8C. Gewoon omdat de 8C wat mij betreft één van de meest overgewaardeerde auto’s ooit is (ik vind ‘m lelijk) die stiekem niet eens echt goed was. Toch wordt dat ding de hemel in geprezen. De Multipla is de tegenpool, geniaal in alles. Eigenlijk zelfs in het ontwerp, want volledig functioneel zonder ook maar één compromis te sluiten. Ik zie de Multipla dan ook graag rijden, ik word letterlijk vrolijk van dat ding. Echt een auto die zich niets aantrekt van wat iedereen van ‘m denkt. En terecht.
Dondersgoed stuk! De lelijkste blijft toch de Aztek…bah bah bah
Heel typisch weer. De underdog krijgt de ooh’s en aah’s weer hoor. De reaguurders buitelen over elkaar heen om hun kudo’s te geven. Heel salonfähig want “kijk mij eens anders zijn”. Bottomline: totale misser van fiat want de doelgroep moest hem niet. Een opvolger is er niet gekomen. Lelijk hok, niet veel praktischer dan een Scenic. Je moet wel heel erg persoonlijkheid tekort komen om de multipla dat voor je te laten doen. Maar dat mag uiteraard.
@amersfoorter: het is een auto die de liefhebber weet te waarderen. Die kijken vaak iets verder dan alleen het uiterlijk, het is immers hun hobby.

De gemiddelde grijze trui zal meteen bedanken voor de Multipla: te lelijk en de rest maakt dan niet meer uit.
Ik ben gestopt met lezen na de opmerking over de f50..
Ondanks het mooie en inspirerende verhaal………Nuuhh doe toch maar niet
Wat is nu mooi? En al helemaal wat is mooi om mooi te zijn.
De Multipla is voor mij een Bauhaus-auto: form follows function. En die eerste serie (met de dolfijnenneus) is fantastisch.
Niet omdat het mooi is, maar functioneel.
Tjonge , eindelijk iemand die uitspreekt wat ik ook al jaren zeg.
De Multipla is geen “klassieke” schoonheid maar heeft ontegenzeggelijke aantrekkingskracht.
Ik ben verzamelaar van klassieke auto’s waaronder een aantal excoten uit de 60’s en 70’s maar ook een Fiat 600 Multipla.
Als men die ziet begint iedereen er gelijk over dat de “nieuwe” Multipla toch zo lelijk is. Als ik dat dan bestrujd kijkt men mij raar aan en kan niet begrijpen dat iemand met mijn verzameling zo positief is over de moderne Multipla.
Ik zeg steeds : geeft het nog 10 jaar en men denkt er anders over !
Zelf wacht ik daar niet op en ben actief op zoek naar een perfecte 1.6 ElX. De diesel zou beter zijn maar is door het geneuzel van alle steden en het bannen van diesels daar helaas geen alternatief.
Ik heb het altijd al ideale auto gevonden voor als je met z’n drieën op vakantie gaat.

Lees ik nu ook nog dat het OK rijdt! Bijna helemaal overtuigd. Bijna, want hij blijft natuurlijk spuuglelijk.

Een goeie 1.9 JTD ELX. Zou zomaar in de shortlist kunnen komen
De stamvader, de 600 Multipla was voor de lokale Italiaanse taxi-jongens een hit.
Italië was na de tweede wereld oorlog zo arm als een kerkrat en de Multipla was technisch een gewoon 600-tje met een bak meer ruimte.
Als kleine jongen weet ik nog goed dat ik met mijn vader in Milaan in zo’n Multipla als taxi zat, het reservewiel stond rechts binnen naast de chauffeur. Een ander voordeel van de Multipla is dat je makkelijk door de nauwe straatjes van de Italiaanse steden kon laveren, al was de FIAT 124 langzaam de Multipla aan het verdringen.
https://i.wheelsage.org/pictures/f/fiat/600_d_multipla/fiat_600_d_multipla_7.jpg
Wat een lef…je kan deze auto toch nooit in het zelfde straat parkeren met de panamera en x6
Wat een fijn artikel weer! Heerlijk leesvoer in het weekend. 1x in een JTD moeten rijden. Met schaamrood ingestapt. na 1 kilometer was ik echter helemaal om. Heerlijk apparaat.
En mooi wel in MoMa in New York gestaan in 1999. En top gear car of the year geweest. ‘Look, it’s smiling at me’ zei Vick B-H nog.

En mechanisch inderdaad top. 380k staat inmiddels op de teller bij mijn schoonouders. Doet alles, piept en kraakt niet. Gaat hij ooit ook de 40-50k in euro opleveren net als de oermultipla?
Kort hierna kwam de Ford Ka op de markt met grote zwarte bumpers. In dat licht zag de Multipla er ineens best wel goed uit ;-)
In de tijd dat ik werkzaam was bij een Fiat dealer heb ik er wel eens mee mogen rijden, het model van na de facelift. reed prima en iedereen kijkt er naar….de meesten met een meewarige blik, dat dan weer wel.
Even met m’n mannetje bij Marktplaats gebeld. De zoekterm “Fiat Multipla” werd in de afgelopen 2 dagen 5671 keer ingegeven. 30 dagen voor het verschijnen slechts 237 keer. Is plots iedereen stiekem verliefd op het lelijke buurmeisje…? 😃

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).