• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo-klanten met een PHEV rijden helft van de tijd elektrisch

Auteur: machielvdd, gepost 2 oktober 2025 om 09:11 – 11 Reacties

PHEV-rijders gebruiken hun auto niet zoals ‘ie bedoeld is? Volvo-klanten wel!

Een veelgehoorde kritiek op plug-in hybrides is dat ze alleen op papier milieuvriendelijk zijn. Vooral in de tijden van lage bijtelling was dat een dingetje. Klanten haalden de stekker niet eens uit het plastic, bij wijze van spreken. Onder hedendaagse Volvo-klanten is dit echter geen probleem.

Volvo heeft namelijk naar hun interne gegevens gekeken en wat blijkt? Klanten rijden gemiddeld de helft van de tijd elektrisch met hun plug-in hybrides. Vooral in de stad rijden ze volledig elektrisch. Zo is een PHEV natuurlijk ook bedoeld.

Dit is een leuk feitje, maar het persbericht draait eigenlijk om iets anders. Volvo heeft namelijk een belangrijke mijlpaal bereikt: ze hebben hun miljoenste plug-in hybride geleverd. In het afgelopen half jaar was 23% van de auto’s die Volvo afleverde een plug-in hybride.

Naar eigen zeggen hebben ze daarmee het grootste aandeel PHEV-verkopen van alle traditionele (lees: Europese) premiummerken. Er zal vast een verdwaald Chinees merk zijn dat alleen maar plug-in hybrides verkoopt, maar die laten ze even buiten beschouwing.

Volvo was er vroeg bij met de plug-in hybride. Al in 2012 lanceerden ze hun eerste PHEV, wat geen benzineauto was, maar een V60 diesel. In de jaren die volgden konden ze maximaal profiteren van de gunstige bijtelling in Nederland. En nu heeft Volvo dus een belangrijke mijlpaal bereikt.

Volvo doet vooral goede zaken met de XC60 plug-in hybride. Sterker nog: dit was vorig jaar de bestverkochte PHEV van Europa. Het feit dat Volvo het heeft over 2024 verraadt dat het dit jaar niet de bestverkochte PHEV is, en inderdaad: dat is nu de Tiguan. Maar de XC60 staat alsnog op plek twee. De plug-in hybride blijft dus heel belangrijk voor Volvo.

Ook interessant!

  • Op een elektrische Volvo betaal je volgend jaar géén BPM
  • Nederlandse Volvo-klanten profiteren van Chinese importheffingen
  • Nieuwe Volvo XC70 is de PHEV met de grootste elektrische range!
  • Vergeet Volvo, deze Zeekr stationwagon wil je hebben!

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

plug-in, Volvo

Vorig bericht: « Gelekt: dit is de kale en goedkope Model Y!
Volgend bericht: Elon Musk is de eerste mens met vermogen van een half biljoen »

Lees Interacties

Reacties

  1. bietje zegt

    2 oktober 2025 om 09:26

    EV-blog.

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      2 oktober 2025 om 10:39

      Tja, ice gaat op termijn verdwijnen

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 oktober 2025 om 10:52

      Voorlopig is het een hybride blog. Net als de Volvo in dit artikel.

      Login om te reageren
  2. Rudy zegt

    2 oktober 2025 om 10:15

    Zit zelf rond de 70% elektrisch. Sommige maanden tegen de 90 aan, soms rond de 50 (vakantie). Volgens mij een hele mooie oplossing die toch minder druk zet op bjivoorbeeld de netcongestie.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      4 oktober 2025 om 04:32

      @Rudy maar is dat juist niet heel slecht voor de netcongestie? Je moet hem elke dag aan de laadpaal leggen, en dan ben je altijd op de piekuren aan het laden.

      Login om te reageren
  3. fiscaal zegt

    2 oktober 2025 om 10:23

    Vanaf begin in 2015 hebben wij al maximaal geladen met de Outlander en ook met de opvolger (Volvo) blijven wij dit doen. We hoeven soms bij 2.000 km per maand maar 1 keer benzine te tanken. Volgens mij is dat ook de bedoeling van de phev. Gelukkig hebben we wel een laadpaal aan huis.

    Login om te reageren
  4. oversoft zegt

    2 oktober 2025 om 10:29

    Vorige maand 92% elektrisch gehaald met mijn BMW.
    Ik tank in Nederland nog maar eens in de drie maanden, voor de rest alleen maar op weg naar Italië.

    Ik vind het een prima oplossing, goedkoop in Nederland, maar handig op reis.

    Login om te reageren
  5. R82 zegt

    2 oktober 2025 om 10:42

    Ik heb nu bijna 80.000 KM gereden met mijn V60 PHEV en 8000 KW geladen. Vele ritten haal ik binnendoor volledig elektrisch in de zomer, winter wordt dat lastig. dan lever ik toch 40% range in. Maar binnenkort moet hij worden ingeleverd en gaat deze waarschijnlijk vervangen worden voor een ID7. Niet omdat ik van de baas elektrisch moet (ik heb geen baas) maar als ik alles bij elkaar ga rekenen dan zijn de PHEV’s gewoonweg te duur geworden wil je iets in dezelfde klasse van een V60 wilt rijden.

    Ook nog gereden in de Model Y, maar die staat qua afwerking en kwaliteit toch echt wel onder de V60 en ID7. Ja de Tesla heeft een paar gimmicks meer en een makkelijke laadnetwerk en komt een paar KM verder, maar verder is de ID7 zoveel meer auto. Maar toch ga ik de V60 missen, jammer dat Volvo niets anders te bieden meer heeft.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      3 oktober 2025 om 06:14

      Hoe bedoel je dat; phev is te duur geworden?

      Login om te reageren
      • R82 zegt

        3 oktober 2025 om 08:07

        De prijzen zijn toch wel redelijk gestegen, waar mijn volvo toen nog een waarde had van 57. 000, is die zelfde nu alweer 62.000. En de wegenbelasting is 100% geworden. Het zijn alle kleine beetjes. Als ik nu dan kijk wat mij de ID7 gaat kosten is deze toch een stuk goedkoper.

        Login om te reageren
  6. ejpotter zegt

    2 oktober 2025 om 20:56

    Ik heb een mild-hybrid en een ouderwetse benzinesluiper, heb geen idee hoe en wat.. Als het lampje begint te branden rij ik naar een tankstation, gooi ik ze vol, reken af, geef een peut gas en blaas weer lekker verder.

    Ik zie echt het nut niet in om dat allemaal bij te houden..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North