Dit zijn de eerste afbeeldingen van de nieuwe Kia K3, zoals hij in thuisland Korea heet. Elders noemen ze hem Cerato of Forte, en de kans dat je hem in Europa ziet is klein. Hij komt niet naar ons toe aangezien we de C’eed al hebben. Terecht?
Als we deze eerste plaatjes van de Forte vergelijken met zijn mentaal uitgedaagde voorganger, dan is de harde vooruitgang goed te zien. De Forte is langer, lager en breder geworden. Qua formaat misschien nog wel het beste te vergelijken met de Elantra van nestgenoot Hyundai. Verder propt Kia er LED voor- en achterlichten in en zijn ze vergeten om de wielkasten volledig op te vullen. Kleinigheidje, maar dat deden ze op papier net iets beter.
Neem even in gedachten dat de K3/Forte/Cerato het best verkopende model is van de Koreanen – 445.000 units in 2011 – en je snapt waarom ze hier serieus hun best op hebben gedaan en de designsprong groot is. Maar is het genoeg om in het hatchbackgeile Nederland/Europa potjes te breken? Kortom, is het volgens jou een aanvulling of kannibaliseert het de nieuwe C’eed?
In 2013 komt hij op de markt in de rest van de wereld, waarna hij later ook als coupévariant en vijfdeurs hatchback de dealers raakt.
Mooie auto, maar ik zie het verschil niet met de C’eed.
@thomasbol: dit is gwn een sedan en de c’eed is meer een hatchback.
Neen, dat moeten ze niet, hier zit niemand te wachten op de zoveelste Kieja..
@flipper:
He trol, bang voor concurrentie voor VAG.
Gezien het succes van KIA zitten er genoeg mensen op te wachten.
@jrk68: VAG kan me gestolen worden en dat zogenaamde succes van Kia wordt niet bepaald onderbouwd door de verkoopcijfers in Nederland: Kia speelt hier maar een zeer marginale rol.
@flipper: speelt Kia hier een zeer marginale rol? 20.000 auto’s tm eind juli lijkt me best veel. Doe je huiswerk!
Is er van de C’eed wel een sedan beschikbaar??
Nee!! Alleen een 3-deurs en 5-deurs hatchback, en een station.
Dus laat deze sedan ook maar naar NL komen als C’eed. Zal alleen maar goed zijn voor Kia.
Gewoon naar hier halen, het is net een CLA qua model maar dan betaalbaar.
En dat ene kritiek puntje van de wheelgap dat los je zo op.
Ik vind het in elk geval een zeer geslaagd model en het excuus dat wij de C’eed al hebben vind ik slap.
Aangezien het goed gaat bij Kia zou ik zeggen: hoe voller de showroom hoe beter.
De Forte is er in veel landen als hybride. Dat zou zeker een goede aanvulling zijn! Mooie auto. Maar als gewone benzine sedan is de markt in NL veel te klein.
Laat maar komen, ziet er goed uit. Al hoop ik wel dat kia dan ook een wat betere motorisering meeneemt want dat is eigenlijk het enige waar ze nog mee achterlopen.
Goh ,nog niemand die het met een BMW vergeleken heeft?
Mooie bak maar kan inderdaad iets grotere velgjes gebruiken.
@norge: zijkant is een 1-op-1 kopie van een Insignia, achterkant lijkt op een oude Ford. Blijven alleen de voorkant en het interieur over en nee, die lijken totaal niet BMW-achtig.
@gedwongenleaser: misschien toch even bij Hans Anders langs? De zijkant heeft maar 2 overeenkomsten met de Insignia: 1] het is ook een zijkant. 2] er zit af fabriek al een deuk in.
@mashell:
En 3 ook, 2 deuren in die zijkant.
Mooie wagen, beetje Ford mondeo-stijl. Twijfelachtig of het hier succesvol genoeg zou zijn om winstgevend te zijn voor KIA, de markt is in dat segment drukbevochten. Staat tegenover dat KIA de laatste jaren succesvol is en behoorlijke stappen vooruit maakt…
Zal een leuke aanvulling op het huidige modellenaanbod zijn hier in nederland..
mooi waggeltje, doen zou ik zeggen!
ik denk dat kia van deze auto in nederland meer zou kunnen verkopen dan van de optima…
Mooi design! Vooral de lijn aan de onderkant, die bijna tegengesteld aan de daklijn loopt geeft hem voor een compacte sedan een mooie gedrongen uitstraling. Het Kia van nu doet me qua uitstraling aan het goede oude Honda denken. Zeker met een hybride of goede dieselversie is er voor deze auto wel een plek op de Nederlandse markt.
Mooi design! Maar de markt voor compacte sedans is afwezig in Europa. Wie herinnert zich de Cerato nog? Quod erat demonstrandum… Wel perfect voor Azie, Midden-Oosten en Zuid-Amerika.
Als hybride of als Toledo / Rapid concurrent zal deze auto zeker een goede aanvulling zijn.
Gave kar, ziet er gewoon strak uit, leuke lijntjes!
Dat Kia enorm aan de weg werkt is algemeen bekend. En met succes! Ook deze Forte vind ik zeer goed geslaagd. Maar of deze auto in ons land een succes zou kunnen worden zal sterk afhangen van de motoren. Als er een goed dieselaanbod wordt gebracht en fiscaal aantrekkelijke benzinevarianten, dan zou ik niet weten, waarom deze Forte niet zou slagen.
Dat, echter, deze auto in Europa niet zou slagen vind ik merkwaardig. Met name in Zuid- en Oost-Europa zijn dit soort modellen behoorlijk populair. Zo werd bijv. de Suzuki Kizashi al in Zwitserland verkocht, toen de auto hier nog nauwelijks of niet bekend was. Maar waarschijnlijk heeft Kia wel andere overwegingen om hem hier niet te verkopen. Vind ik toch wel jammer.
mwah.. tikkie saai, doet me niks! Laat maar daar…
@lamborgfan:
Saai verkoopt anders goed hier kijk maar naar VAG.
Setje coilovers en velgen is alles wat nog mist bij de coupe
Op de C’eed ben ik nu al uitgekeken. Snel dat zekr. De Hyundai i30 om maar eens een dwarstraat te noemen Niet. De Forte is wel aardig.
Leuk zo’n K3 actiemodel. Krijgen we ook nog een Bumba model? Of Koning Koos?
ditk kan sowiso een toppertje worden,gewoon doen dus
hij is mijn ogen zeer welkome aanvulling op het gamma van kia, als model tussen de ceed en optima. als hyundai hem nou ook maakt als directe opvolger van de elantra, zou er ook iets geweldigs zijn tussen i30 en en i40
Perfect te vergelijken met die nieuwe Rapid. Maar deze is vele malen mooier wat mij betreft! Weer een model die zijn tegenhanger uit de Volkswagen stal overtreft.
Nee, lelijk ding, laat het maar verdwijnen in een of ander 3e wereld land.