Montoya wil een legende worden, gaat voor de triple

Auteur: , 48 Reacties

Ambieert de Colombiaan een dart-carrière? Neen.

Montoya wil een legende worden, gaat voor de triple

Juan Pablo Montoya. Eens (zeker niet onverdienstelijk) Formule 1 coureur, maar daarvoor en daarna vooral actief aan de andere kant van de plas. De man gaf kleur aan de vrij steriele F1 door het doen van rake uitspraken. Daarnaast durfde hij in een wereld van PR-verplichtingen en marketinggezever nog gewoon zichzelf te zijn én heeft hij nog steeds de allersnelste ronde ooit in de Formule 1 op z’n naam staan. Tijdens de GP van Italië in 2004 reed de man een rondje met een gemiddelde snelheid van 262,242 km/u.

In dit verband nog belangrijker: Montoya schreef in 2003 de GP van Monaco op z’n naam. Ook won hij in 2000 en in 2015 de fameuze Indy 500. U begrijpt waar dit artikel heen gaat. De Colombiaan heeft namelijk z’n zinnen gezet op de heilige graal van de autosport en hoeft daar voor alleen nog ‘even’ de 24 uren van Le Mans binnen te hengsten. Het lijkt erop dat die laatste stap volgend jaar in juni gezet gaat worden.

JPM is door Porsche namelijk officieel gepresenteerd als testcoureur voor de aankomende sessie in Bahrein. De stap naar Le Mans lijkt daarbij een logische, maar daarover wordt door de Duitse fabrikant nog met geen woord gerept. Niet zo gek ook, want tegen de tijd dat De Race in zicht komt hebben we de klok al twee keer verzet, maar het lijkt ons niet meer dan logisch dat Montoya eind juni aan de start verschijnt.

Overigens is Graham Hill (pa van Damon) de enige coureur die ooit The Triple binnenhaalde.



48 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Mijn held! Hoop echt dat het zo ver komt.
Juan Pablo Montoya… Hij was bij mij in ieder geval een behoorlijk eindje van de Radar verdwenen. Goeie herinneringen aan. Misschien dat Raikkonen nog een béétje in de buurt komt. Of Maldonado. Maar die is lang niet zo goed als coureur.
Geweldig als je in zn situatie zit en kunt doen
Ik hoop dat het hem lukt
Heb hier nog wel een trippeltje koud staan, kom maar langs!
@rijnounsdoor: Wel op tijd er uit halen dan, de meeste triples zijn het lekkerste op een graad of 10.
@rijnounsdoor: Hertog Jan?
via iPhone app
@Mika_Hakkinen: Hertog Jan is geen kloosterbier. Affligem, Westmalle, Leffe: dat soort biertjes. Zware hengsten waarvan je er niet zo maar even 9 van achter over tikt… 😉
via iPhone app
@rijnounsdoor: Tripel ;-). Is wat anders dan de Triple of trippel. Tripel bier staat voor de gisting in drie fasen.
@gtwillem: Nooit geweten! Ik dacht altijd dat tripel stond voor avonden met zwarte gaten, kneuzingen en wakker worden op een parkbankje.
@mauritsh: en een speelgoedautootje in je lichaam
@sir_smokalot: Of een gerbil
Niet mijn held! Hoop echt dat het zo ver komt.
Heeft het in de F1 toch niet waar kunnen maken
@toniominestrone: Mwah…hij heeft races gewonnen in de F1, het enige wat hij niet bereikt heeft wat daar nog bovenstaat is het kampioenschap. Volgens mij is derde daarin zijn beste resultaat IIRC en deed hij dat jaar tot de voorlaatste of laatste race mee om de titel.

In de meeste jaren dat hij F1 reed kon je gewoon eigenlijk niet de titel winnen als je niet in de Ferrari zat. Daarna kwamen de twee dominante jaren van Renault. Vervolgens maakte hij achteraf bezien wellicht de fout om niet genoeg geduld te tonen en de handdoek te gooien halverwege het seizoen omdat hij het keurslijf van McLaren zat was. Het jaar erop had McLaren de beste auto en werden Alonso en Hamilton gedeeld tweede op 1 punt afstand van Raikkonen in de Ferrari, het jaar daarna werd Hamilton kampioen. Gaat hij niet halverwege dat jaar weg zit hij gewoon in die tweede McLaren ipv Hamilton en wie weet wat er dan gebeurt…maar ja, that’s life.

Hij had in ieder geval wel de skills. Bliksemsnel over een ronde en de enige in de dominante Ferrari periode waar Schumacher qua racecraft nerveus van werd.

Ik vond het in ieder geval doodzonde dat hij naar Amerika terugging…en toen kapte Raikkonen er daarna ook nog (tijdelijk) mee. Waren toch wel de twee coureurs waar ik het meeste voor juichte in die tijd (ondanks niet dankzij dat ze voor McLaren reden).
@jaapiyo: Dit verwoord ik in 1 zin, zie bovenstaande.
@toniominestrone: Njet! Ik vind dat hij het wel heeft waargemaakt. Je hoeft niet per se kampioen te worden daarvoor IMO, zeker niet als je maar 5 jaar F1 rijdt.
@jaapiyo: jij je zin, de adoratie bij fans gaat soms erg ver.
@jaapiyo: ik ben destijds in 2001 nog bij de 1e door Montoya gewonnen F1 race aanwezig geweest, dat was in Monza. Vreemde extra herinnering heb ik daaraan, omdat een paar dagen daarvoor die 2 vliegtuigen in het WRC waren gevlogen en bovendien Alessandro Zanardi net dat ongeluk had gehad waarbij hij zijn benen was verloren. De Grand Prix van Italië kreeg daarvoor een zwarte rand en ging zelfs bijna niet door. Michael Schumacher en Rubens Barrichello reden om die 2 redenen met een zwarte neus als een soort van rouwband en iedere coureur had een rouwband om zijn arm.
Even totaal off-topic: weet iemand wat een setje vorsteiners ongeveer kost? Ik kan op het internet wel prijzen van rond de 2000 euro vinden maar ik weet niet of dat dan voor 1, 2 of 4 velgen is.
@ettie: Das voor 1 velg :P
@Mika_Hakkinen: en dan is het nog een koopje.
Vast ‘maar’ 18″
@Mika_Hakkinen: ik vind m’n huidige velgen in een keer prima ;)
@ettie: haha. Gesmede velgen van bekende merken zijn prijzig.
@Mika_Hakkinen: En dan roept iedereen dat ze bij Jetcars oplichters zijn…

Die vragen maar 50 euro voor een compleet setje lichtmetaal.
Montoya wordt door veel mensen in de race wereld als de meest talentvolle coureur ooit. Ondanks zijn leuke karakter doet hij echter soms stomme dingen waardoor hij nooit zo succesvol is geweest in de F1 als hij had kunnen zijn…
@cupsport:
Dat vind ik een toch wat rare uitspraak. Ja, hij was goed, maar nooit zo goed dat hij zwaar gedomineerd heeft. Niet in z’n 1e Indy tijd, niet in de F1 en niet in z’n 2e Indy tijd.
@poes: wait what…In zijn eerste Indy periode in twee jaar 1 keer kampioen en 1 keer de 500 winnen…Tweede periode alweer een 500 gewonnen en het kampioenschap verspeeld door een fuck up van zijn teamgenoot. Dat is behoorlijk dominant hoor, het is niet alsof de andere coureurs die meedoen zo bagger zijn dat je daar elke race van kan winnen. Ook nog kampioen in F3000…De man kan serieus sturen.
@jaapiyo:
Ik ontken nergens dat hij niet kan sturen. Er werd echter gesteld dat hij de meet talentvolle coureur ooit was. Nou is het moeilijk om dat objectief te meten, maar als dat bij Montoya het geval was dan had hij meer succes moeten behalen.

Dat hij bijvoorbeeld dit seizoen geen Indycar kampioen is geworden, heeft hij enkel aan zichzelf te danken. Hij was veel te wisselvallig, zéker niet dominant. Net als de rest van het veld trouwens, daarom kon hij wel steeds bovenaan de stand blijven staan (tot na de laatste race dan).

In de F1 was hij ook nooit duidelijk beter dan zijn teamgenoten. Zowel met Ralf Schumacher als met Kimi was min of meer gelijkwaardig.

In NASCAR heeft hij in 7 jaar ook geen potten kunnen breken. Hij deed leuk mee in de sub-top, maar dat was het.

Ander voorbeeldje: Jacques Villeneuve wordt volgens mij door niemand gezien als het grootste talent ooit. Echter wel 1x Indycar kampioen, 1x Indy 500 (ook maar in 2 seizoenen) en 1x F1 kampioen.

Dus nee, ik kan in niets ontdekken waarom Montoya het grootste talent ooit zou moeten zijn. Wel een erg goede coureur.
@poes: mjah dan zijn we het toch grotendeels eens, voor ‘beste ooit’ status had hij meer resultaten moeten boeken. Desalniettemin een coureur die zijn strepen verdient heeft.

Overigens vond ik Jacques ook best goed, zijn F1 carrière ging uiteindelijk als een nachtkaars uit en hij kreeg veel kritiek omdat hij niet duidelijk beter was dan Button, maar als je nou bekijkt hoeveel moeite Hamilton en Alonso met Button hebben staat dat toch in een ander licht. Zelfs het laatste half jaar bij BMW deed hij weinig tot niks onder voor Heidfeld die vervolgens op zijn beurt aantoonde minstens net zo goed te zijn als Kubica (meer punten over de hele periode dat ze teamgenoten waren). En Kubica zou dan ‘the next best thing’ zijn volgens velen…
@jaapiyo: verdienD
@cupsport: Nou volgens mij hebben die mensen uit de racewereld jou beet genomen hoor. Klinkt wel beetje overdreven namelijk.
Toch leuk als je in zoveel klassementen hebt gereden. Hierna WRC?
Zou pas onder de indruk zijn als het een triple double zou zijn…

Hij heeft ook nog fijne herinneringen aan onze eigen Jos die hem in leidende positie van de baan reed. Mooie reactie na afloop van de race: “ach ja, kan gebeuren.”
Andere coureurs zouden hebben staan janken.
Ongelooflijk inderdaad, hoe cool JPM toen bleef!
@mauritsh: inderdaad. Maar het was volgens mij zijn derde race in F1. Hij dacht op dat moment waarschijnlijk dat er nog wel vele races zouden komen waar hij vooraan zou rijden. Dat liep vervolgens toch niet helemaal zo.

Wel een bizar moment echter, vooral omdat de Williamsen toen meerdere keren op die manier werden aangereden zodat ze uiteindelijk het ludieke ‘keep your distance’ o.i.d. op de vleugels zetten.
Als vervanger voor Rosberg. Omdat formule 1 van… dit jaar tegelijk valt. Daarom
Graham Hill en Michel Valiant natuurlijk…
De heilige graal gaat voor mij naar john surtees.
via iPhone app
@clarkson: kampioen Moto GP én F1 toch? (Zelfs voor mij lang geleden…).
@gtwillem: surtees wk F1 was uit mijn hoofd 1964. Ik ken trouwens alle wereldkampioenen F1 uit mijn hoofd want zo’n F1 übernerd ben ik nou eenmaal 😅.

Zijn motorrace titel was volgens mij nog daarvoor en dus sowieso voor MotoGP. Koningsklasse zal toen al wel 500cc zijn geweest.

Hoe dan ook ‘voor mij ook lang geleden’ zou kunnen maar dan mot je wel echt een behoorlijke oldtimer zijn, zeker als je het bewust hebt meegemaakt.
@gtwillem: Ja klopt! Wereldkampioen ook ik beide klassen. Het zal tegenwoordig nooit meer kunnen met het huidige niveau en opleidingsprogramma. Daar heb je in één leven niet genoeg aan. Maar het blijft wel speciaal dat hij dat heeft gedaan!
via iPhone app
Sympathieke kerel. Kon hem tijdens de F1 erg waarderen. Zijn uitspraken waren vol humor, direct en eerlijk, maar ook relativerend. Hij was zeer snel: in de Williams wist hij veel voor elkaar te krijgen. Maar misschien voor de F1 té uitgesproken destijds, lijkt het. Ik heb nog steeds mijn BMW.F1 pet met Montoya handtekening in de kast liggen. Een van de weinige coureurs waar ik echt bewondering voor had. Ik hoop dat hij de Triple haalt. In de F1 is hij helaas niet volledig tot wasdom gekomen als zijn talent deed vermoeden, maar toch een van de weinige coureurs waarvoor je ging zitten. Alonso, Raikonen, Hamilton: in dat rijtje hoort hij zeker thuis. Behalve F1 kampioen, helaas. (Alhoewel veel goede coureurs in het Schumi tijdperk geen kampioen werden ;-)).

Maar dit doel moet hij zeker kunnen halen! Zou wel cool zijn als Juan-Pablo meneer Hill kan evenaren: ze hadden een zelfde rijstijl.
@gtwillem: Sympathiek… Mag enorm opvliegend ook? Kan hem me vooral herinneren als heetgebakerd dikkerdje. En van een race waarin Fisichella in een Benneton eerst de start saboteerde en waarin MON door een engineer naar de reserveauto werd verwezen. Mooi sprintje in de pitstraat was dat…
@sir_smokalot:
Heetgebakerd? Hoe bedoel je? ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=k8gmVRIoQok
@poes: Way ahead of ya: http://www.autojunk.nl/2015/10/juan-pablo-montoya-botst-met-cameraman ‘you broke my head’. En dan zijn chica die hem in bedwang haalt: cuidado! Bernie denkt trouwens: ‘ik glip mooi het Ferrari-motorhome in, weg van deze drukte’.
@poes: hahahaha ow man, die was ik alweer vergeten.
Legende my ass. Wat een kind zeg. Zon huilvoetballertje.
Mark Webber zou die camera gewoon even rustig terug koppen en zich daarna nog verontschuldigen ook. Coulthard ook wel een relaxe baas XD

Geef mij die laidback gasten over kleine opgefokte gasjes any day!
@vondudenstein: coulthard heeft nog eens met 3 gebroken ribben gereden dus die was helemaal niet zo moeilijk.
Interessant zou het wel worden. Maar je hebt een leger van die namen nodig voordat de Le Mans series op tv zouden kunnen concurreren met F1….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).