• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Juan Pablo Montoya wint 99’ste Indianapolis 500

Auteur: Dizono, gepost 24 mei 2015 om 21:46 – 22 Reacties

Indy 500


Je zou het met al dat spektakel in Monaco vergeten, maar dé autorace van de Verenigde Staten is zojuist tot een apotheose gekomen.

Samen met de Formule 1-race in Monaco en de 24 uur van Le Mans is de Indy 500 een van de bekendste autoraces ter wereld. Sowieso in Amerika, daar geven ze niks om Formule 1 of Le Mans. Daar zitten ze liever met een halve liter Budweiser en een grote emmer chickenwings op de tribune te kijken hoe 35 auto’s vijfhonderd mijl (ruim 800 kilometer), ofwel precies 200 rondjes rijden op een circuit met maar vier bochten.

Afgelopen dagen waren er tijdens de trainingen al diverse ongelukken. Zo vloog de auto van Helio Castronevez hoog de lucht in en ging ook Ed Carpenter er snoeihard af. De meest bizarre crash tijdens de race gebeurde echter in de pitstraat, toen twee auto’s elkaar tijdens het wegrijden raken en twee monteurs van een derde auto het slachtoffer worden. Ze worden beide hard onderuit geschoffeld en een van hem moest worden afgevoerd naar het ziekenhuis.

Uiteindelijk is het ex-Formule 1-coureur Juan Pablo Montoya die na 200 rondes als eerste over de streep komt. Het enfent terrible van de Formule 1 kwam van 2001 tot 2006 uit voor eerst Williams en later McLaren. Vanaf 2007 ging hij eerst Nascar en later Indycar rijden. Overigens won de Colombiaan in 2000 ook al eens de Indy 500, waardoor hij het aantal zeges van Nederlander Arie Luyendyk evenaart.

Foto: indycar.com

Ook interessant!

  • Montoya: "Verstappen liet mij eruitzien als een held"
  • Indy 500 2021: tijden en wat je moet weten
  • Rinus Veekay wint
    Nederlander Rinus Veekay wint Indyrace op Indianapolis!
  • Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
    Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

indycar, Juan Pablo Montoya, Racing

Vorig bericht: « Ginetta G32, Ford Fiesta wil zijn deuren terug
Volgend bericht: In welke Nederlandse occasion zit dit bizarre stuur? »

Lees Interacties

Reacties

  1. atteh zegt

    24 mei 2015 om 21:48

    “Spektakel” van Monaco… Indycar maakt weer veel goed vandaag! En helemaal geweldig om zo’n iemand als Montoya te zien winnen, geweldig!

    Login om te reageren
  2. anthonykumpen zegt

    24 mei 2015 om 21:48

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. arii zegt

    24 mei 2015 om 21:53

    @autoblog, ik kan laatste tijd geen filmpjes openen in jullie app die in een link zit (zoals nu bijvoorbeeld met dat pitstraat ongeluk)
    Ot: ik weet maar niet wat ik van dat ovaal racen vind. Niet dat het zo makkelijk is en dat ik er zo mee aan zou kunnen doen ofzo, maar over een normaal circuit blazen is toch veels beter?

    Login om te reageren
  4. lambo4all zegt

    24 mei 2015 om 21:56

    Ik heb weer genoten, prachtige race van Montoya. na al die jaren heeft hij het nogsteeds!

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    24 mei 2015 om 22:03

    F1 coureurs zijn 2x zo slim .. Want die kunnen niet alleen links .. Maar ook rechtsom sturen ..

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      24 mei 2015 om 22:41

      @lincoln: zie het als een grote bocht, waar je de hele tijd in moet sturen om je door het veld te bewegen. Nog best tricky.

      Daarnaast is het spektakelgehalte veel groter dan bij de F1: de Indy 500 is altijd een genot om naar te kijken, terwijl een Formule 1 race goed is om even lekker weg te dommelen vijf ronden na de start en een ronde voor de finish…

      Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      24 mei 2015 om 22:54

      @lincoln:
      Nog best een aardig compromis tussen drag racen en races waarbij je ook naar rechts moet sturen. Wist je dat ze linksom rijden zodat ze lekker tegen de deur kunnen hangen tijdens het racen?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        24 mei 2015 om 23:02

        @PeugeotGTI: voor de autoindustrie in een sneltreinvaart opgang kwam in Amerika was fietsracen heel populair daar .. De eerste coureurs waren dan ook allemaal racefietsers van oorsprong .. Daar komen dus ook de ovalen vandaan ..

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          25 mei 2015 om 09:45

          @lincoln: ok. Ik dacht omdat het gesponerd werd door Oreo.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            25 mei 2015 om 09:45

            @gtwillem: gesponsord…

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              25 mei 2015 om 10:22

              @gtwillem: de tijd van Franse import .. Dat waren de grote vernieuwers .. En de Amerikanen wisten alles en elk onderdeel te verbeteren icm nieuwe vindingen van de nieuwe wereld .. Sponsoren waren er nog niet .. Was voor en door entrepreneurs .. Talloze merken die niet meer bestaan .. Elke dag een nieuw wereldrecord .. Er was ook een “tuner” actief toen de tijd .. Miller .. DE inspiratiebron voor Bugatti ..

              Login om te reageren
  6. jaapiyo zegt

    24 mei 2015 om 22:56

    Leuk dat One Pablo (https://www.youtube.com/watch?v=tFUJjm0yXNc) er nog eentje weet te winnen na zoveel jaar. Hij staat (en stond ook voor deze race al) eerste in het kampioenschap dus hij kan nog steeds wel een beetje sturen.

    Ik was er altijd wel fan van in de F1. Type snel want natuurtalent met af en toe een banzai move. Wat ook meehielp is dat hij voor BMW reed en natuurlijk de luis in de pels van Schuey was die in die dagen veel te dominant was als vaste nr 1 bij Ferrari. Dit soort akkefietjes waren natuurlijk mooi toentertijd https://www.youtube.com/watch?v=eqr9U4u2j7w

    Login om te reageren
    • robgooi zegt

      24 mei 2015 om 23:46

      @jaapiyo: hahaha mooi man. Deze blijft me ook altijd bij
      http://youtu.be/8UMIjAfLsrc

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        24 mei 2015 om 23:50

        @robgooi: Ik vreesde al dat het die was ;)

        Login om te reageren
  7. camber24 zegt

    25 mei 2015 om 00:22

    Heb het helaas niet gezien. Indy 500, staat erg hoog op m’n bucketlist. Hoger dan GP Monte Carlo.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      25 mei 2015 om 09:40

      @camber24:
      Yep, heb hem ook moeten missen.
      Voor mij het enige top 4 autosport event waar ik niet live bijgeweest ben, die moet ik dus nog van de bucketlist schrappen.

      Login om te reageren
  8. MaartenD zegt

    25 mei 2015 om 01:21

    Zo ongelooflijk saai

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      25 mei 2015 om 05:34

      @maarten020: dat is F1 inderdaad ja…

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        25 mei 2015 om 16:21

        @mopar: F1 is mooi op voor het publiek thuis op de bank. Indy500 is mooi voor het publiek op de tribune

        Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    25 mei 2015 om 08:17

    Ik kan het met de beste wil van de wereld geen mooie sport vinden.

    Login om te reageren
  10. toniominestrone zegt

    25 mei 2015 om 09:14

    Niet alleen worden F1 bolides steeds minder aantrekkelijk om te zien, de Indycars kunnen er ook wat van, wat een afzichtelijk aërodynamisch pakket zit erop, waarschijnlijk zeer effectief maar o zo lelijk.

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    25 mei 2015 om 11:26

    Hadden jullie dit niet net zo als de F1 kunnen doen dat je niet meteen ziet wie er gewonnen heeft?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North