• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mooiste elektrische sportsedan is mooier geworden.

Auteur: willeme, gepost 4 maart 2024 om 12:02 – 9 Reacties

Karma Gyesera

Kijk, zo lusten we een EV wel!

Het nadeel van sommige elektrische auto’s is dat ze er nogal apart uitzien. Je zit immers met een grote accu. En voor een goede range wil je de aerodynamica optimaliseren. Ook zijn de motoren veel compacter en plaats je deze op de as. Je hebt dus ook geen grote motorkap nodig. Vandaar dat een Mercedes-Benz EQS er uitziet zoals deze eruitziet. Oh, en daardoor haal je er wel evetnejs 700 km op een accu aldus de WLTP.

Maar een elektrische sedan kan er wel degelijk mooi uitzien. Dat bewijst deze Karma Gyesera. Waarschijnlijk vernoemd naar dit liedje dit je nu niet meer uit je hoofd krijgt. Het merk Karma bestaat nu precies 10 jaar.

Volgens hen zijn ze het enige Amerikaanse ultra-luxemerk. Eh, oké. Nu willen we niet gemeen doen, maar de Lucid Air is natuurlijk een rechtstreekse concurrent van de Karma Que Sera Sera.

Doris Day

Net als het liedje van Doris Day komt de Karma Gyesera je wel heel erg bekend voor. Dat komt omdat het een doorontwikkeling is van de Karma GSe-6. Dat was dan op zijn beurt weer een nieuwe versie van de Karma Revero. En de Karma Revaro was vervolgens weer een verse variant van de Fisker Karma. Ja, dat ontwerp van Henrik Fisker gaat alweer mee sinds 2011.

Karma Gyesera

Je kan zeggen wat je wil, maar de basis is nog altijd heel erg fraai. Dat heeft Fisker goed gedaan destijds. Sowieso wel grappig: Henrik stond ook aan de designwieg van de Tesla Model S, een ontwerp dat middels wat aanpassingen nog altijd vers is.

Karma Gyesera
Karma Gyesera

De Karma Gyesera is heeft wel een bijna compleet nieuwe body. Althans, heel veel panelen zijn nieuw, behalve die van rechtsachter. Het dak lijkt ook hetzelfde te zijn. Over de panelen gesproken, die zijn van aluminium en koolstofvezel. Net als de Audi A8 heeft de Karma Gyesera een aluminium spacaframe. Volgens Karma is 85% aan de auto helemaal nieuw.

Karma Gyesera is pure premium achterwielaandrijver

Dan de aandrijving van de Karma Gyesera. Er is één elektromotor en die levert 598 pk en 940 Nm. Meestal zien we dat auto’s met deze specificaties dat doen middels een motor op de voor- en achteras. De 2.404 kg zware sportsedan waggelt in 4,2 seconden naar de 96 km/u en kan een topsnelheid halen van ‘meer dan 217 km/u’. Ja, dat mag ook wel met 598 pk. Er is een accupakket van 120 kWh, die moet zorgen voor een ietwat beperkte range van 402 km.

Karma Gyesera

De sedan komt in 2025 op de markt en zal in beperkte oplage worden gebouwd. Karma gaat slechts 2.000 stuks van de Geysera vervaardigen. We hopen dat ze bij Karma ze ook daadwerkelijk gaan verkopen, want de vanafprijs ligt op 162.000 euro. Dat is aanzienlijk duurder dan concurrenten als de Lucid Air, Tesla Model S of Porsche Taycan.

Ook interessant!

  • Nieuwe Tesla inmiddels goedkoper dan tweedehands
  • Tesla's worden dus WEL massaal geëxporteerd
  • Tesla marges
    Tesla-eigenaren klagen Tesla aan vanwege meegluren
  • Dit is de meest gewilde elektrische occasion van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Fisker, geysera, karma, sedan

Vorig bericht: « Koop de nieuwe BMW M racers voor vijf tientjes
Volgend bericht: Gespot – Nóg een nieuwe Chinese cross-over landt in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. ttr6 zegt

    4 maart 2024 om 12:13

    Ik heb de Fisker Karma altijd net een slag te groot gevonden om mooi te zijn. Kwestie van smaak.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      4 maart 2024 om 12:30

      Alles wat ik van de Fisker niet mooi vond is hier opgelost. Ik lust hem wel. Als ze na de imagobuilder ook nog een sedan en station een maatje kleiner gaan produceren hebben ze er een fan bij.

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      4 maart 2024 om 15:04

      Eens. Het lijkt of de ontwerper bij de motorkap dacht van “We maken er een coupé van!” en daarna vriendelijk werd verzocht om er toch écht een 4-deurs saloon van te maken. Het achtersteven is wat mij betreft ook ietwat te ‘bulgy’. Eigenlijk doet, qua design, de Ferrari Purosangue precies hetzelfde: langere motorkap dan normaal, iets teveel ‘bulgy’ bij het achtersteven.

      Login om te reageren
  2. JelmerS zegt

    4 maart 2024 om 12:17

    die ietwat moeilijke grill van het origineel is nu netjes opgelost. Jammer dat de prijs over de top gaat, dit zou maximaal de helft mogen zijn om ze ook echt te gaan verkopen, dat mag dan eventueel best met een paar PK minder

    Login om te reageren
  3. PrettyAwesome zegt

    4 maart 2024 om 12:50

    K*t, op de youtube link geklikt…

    Login om te reageren
  4. Loek zegt

    4 maart 2024 om 12:57

    Front doet wat pokemon-achtig aan, maar en profil en van achter is de Karma nog steeds briljant mooi. Dit is best een mooie update. Maar het merk straalt niet echt uit dat ze er een hele berg van verkopen.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    4 maart 2024 om 13:43

    Hoezo haal je uit een 120kW batterij maar 420 km? Dat is 28,5 kWh/100km…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      4 maart 2024 om 14:52

      Rolweerstand? Er liggen sloffen onder die normaliter worden gebruikt om het koppel van een V8 op het asfalt over te brengen. Nou ben ik wellicht de laatste om te beweren dat een elektromotor geen hoog koppel heeft, maar eenmaal op snelheid is rolweerstand toch wel serieus een dingetje in het creëren van een fatsoenlijk rijbereik.

      Login om te reageren
  6. monk zegt

    5 maart 2024 om 00:44

    Prachtig ontwerp, maar dat was mijns inziens bij de Fisker karma ook niet echt het probleem. 160k voor een ev met “maar” 600 pk en een actieradius van 420km lijkt me niet echt een recept voor succes. Voor dat geld en die batterij capaciteit had ik MINSTENS 750pk en 700km verwacht

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North