Morgan Plus 4 is de coolste 4-zitter roadster in Geneve

Auteur: , 30 Reacties

Even heel wat anders. Er staan gelukkig ook echte auto's in Geneve. Tochtende rauwe machines waar je in moet werken om vooruit te komen. Gemaakt van staal en een beetje hout. Geen tigduizend fatjes-pk's maar gewoon een viercilinder.

Auto’s zoals de Morgan Plus 4. In verschillende uitvoeringen stonden ze naast de Three Wheeler, Aero 8 en Plus 8 geparkeerd. Deze lange kap was het meest indrukwekkende model. Daadwerkelijk groot genoeg om 4 mensen te vervoeren. Allemaal comfortabel op een eigen stoel. Heel ruim is het interieur niet maar breedte is een grotere beperking dan lengte.

Aandrijving wordt in de Plus 4 verzorgd door een 2.0 Ford Duratec blok met ongeveer 150 pk. Daarachter een 5-versnellingsbak van Mazda. Het geheel weegt (inclusief 4 stoelen) slechts 927 kg. Zittend in de Morgan wordt snel duidelijk waarom: flinterdunne deuren en heel eenvoudig dak. In de Morgan is niets aanwezig dat je niet nodig hebt. In hevige regenbuien zal hij hier en daar wat lekken. De deurtjes hangen gewoon los in de stoffen kap. Veel zal de auto daar echter niet onder lijden.

Een blik onder de Morgan bewijst dat men deze ook gebruikt. In de regen en de modder. Echt autorijden. Of wachten jullie liever op een meer gladgestreken GT 86 cabrio?



30 reacties

“Morgan Plus 4 is de enige 4-zitter roadster”

Ziet er een beetje te ouderwets uit tbh om een massa productie te worden.
@thomcarspotter: En ze waren nog zo van plan om de nieuwe Mégane van Nederland te worden, maand na maand op #1 in de statistieken…

Natuurlijk niet, dit is gewoon geen auto voor massaproductie.
@Citrofiel: weet ik ook wel, maar volgens mij rijden in de gewone Morgan meestal 50+ meneer met mevrouw in, dus ik gok dat deze nog slechter verkoop dat de andere.
@thomcarspotter: Ze bouwen 700 auto’s per jaar, het gaat niet om de harde cijfers. Het zou zomaar kunnen dat wat vaste klanten vroegen om een fatsoenlijke vierpersoons Morgan en dat ze met die reden deze variant ontwikkeld hebben.

Misschien raar in de moderne tijd, maar Morgan lijkt gewoon een bedrijf dat meer geeft om traditie en hun klanten dan om groei- en winstcijfers.
@thomcarspotter: zeg vriend, je weet toch wel dat dat nou precies is wat een Morgan een Morgan maakt? Die ouderwetschheid. Ot: Doet me denken aan een 30s cabrio, echt des Morgans. Ongelofelijk prachtig!
Niet eens een foto van de voorkant, beetje slecht autoblog..

Wel zonde een 4 cil bij zo’n auto, met deze uitstraling en motorkap verwacht je toch een 8 of 12 cilinder
Er zal toch ook wel een RR en Bentley carbio staan???
Ik wil wel zo’n wagentje. :)
Morgans zijn mooi, maar deze tent mogen ze houden van mij.
Lang leve de vooruitgang: ik zie een remlicht in dat tentdoek!
Ik snapt niet waarom iemand zo’n Morgan zou willen kopen.. Als je voor zo’n soort design gaat, dan ga je toch niet zo veel geld neerleggen voor een ‘neppe’ oldtimer die net zo lijkt afgewerkt als het origineel? Bovendien lijkt mij dat je ook een oldtimer koopt om het geluid, de geur en vooral de geschiedenis, wat deze veel te dure nieuwe niet zal hebben. Waarom niet een originele? Iemand?
@stefstuntpiloot: betrouwbaarder, geen last van corrosie, op punten verbeterd, lage/geen kilometerstand. Allemaal puntjes die het het overwegen waard maken.
@stefstuntpiloot:

Ik denk dat er niet veel aan te snappen valt, het is een gevoel, je kan dat niet uitleggen…
@stefstuntpiloot: Een Morgan is een oldtimer voor iemand die niet wil sleutelen aan z’n oldtimer. Ik kan dat wel begrijpen hoor…
Bij een moderne cabrio kan je de kap elektrisch openen in een tijd onder de 20s en kan het ook rijdend tot een bepaalde snelheid. Ik denk dat het bij deze Morgan een minuut of 4 duurt en dat het ook rijdend kan maar dat de snelheid tot wanneer het kan, afhankelijk is van de langzaamste van de 4 man die naast je auto lopen om dat werk te doen…
@mashell: de kap hoor je als je open vertrokken bent ook niet onderweg dicht te willen doen in een Morgan! Gewoon doorrijden als een man en niet miemelen! Overigens is hij(kan hij) onder 1 minuut open en dicht met 2 man aangezien het slechts wat drukkertjes en draaiknopjes betreft. (Nou ja de normale,4seater weet ik niet)

@autoblog: in de koptekst zijn jullie 4 seater vergeten achter plus 4. (Plus 4 is het normale model met 2 stoelen) Zeurstand uit;)
@mashell: die elektrische kappen zijn ook vaak gelimiteerd tot zeer lage snelheid. Ik heb de kap van mijn MX-5 er in minder dan 20 seconden handmatig af, en heb dat ook wel eens bij 50km/u gedaan. Loos gewicht zo’n elektrisch dak.
@fant: BMW red 30 km/h, Porsche zelfs 50. Dat is toch zeker een nette snelheid. Kun je de kap openen voor het stoplicht en hoef je niet het verkeer op te houden als het groen wordt.
@mashell:
Wat een prutsers, bij de Smart roadster gaat het dak zelfs dik over de 100 gewoon open en dicht.
@mashell: 50 is op zich wel netjes inderdaad. 30 moet je alsnog het verkeer ophouden als het 20 seconden duurt.
“Morgan Plus 4 is de coolste 4-zitter roadster in Geneve” daar valt idd helemaal niet over te discuteren.
”de Three Wheeler, Aero 8 en Plus 8”

Als ik het goed zag en kijk naar de huidige modelreeks staat daar niet de oude Aero 8, maar de Aero Supersports en de Aero Coupe. Geweldige dingen naar mijn idee!
Deze foto zegt genoeg:
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Geneve_2013/Morgan_Plus4_4seater/Morgan-Plus4-4seater-09.JPG
Het chassis ziet er niet uit qua afwerking en degelijkheid, hij is zo haastig proper gemaakt dat hij niet eens proper is, en je kan er door kijken als een trui met gaten in.
Sommige mensen noemen het retro, ik noem het oude rommel.
BTW: ik schrok wel van de uitlaatlijn, er zitten zelfs 2 lambda sensoren in! :o

Respect voor de baas dat hij dit aan zijn klanten verkocht krijgt!
@vale46:
Dit koop je omdat je van het Morgan gevoel houdt. En dat gevoel is niet uit te leggen.
Niet omdat je je af wil rukken op afwerking of het dashboard wil aaien. Daar hebben ze andere merken voor.
Voorlopig bestaat Morgan al bijna een eeuw als zelfstandig bedrijf dus zijn er genoeg mensen te vinden die er een willen.
Ik ken de tijd nog dat de levertijd meerdere jaren betrof en dat had men er dus gewoon voor over.
@jrk68: er mag dan nog een bepaalde soul in zitten, maar in een gepersonaliseerde supra zit even veel soul vind ik, enkel iets meer vintage
@vale46:
Hahahahaha… Een gepersonaliseerde Supra… Hahahahaha…
Geweldig veel respect voor Morgan. Gewoon lekker schijt hebben aan de rest van de wereld en decennialang dezelfde auto bouwen. Waarom ook iets veranderen dat wereldwijd nog altijd meer dan voldoende kopers en liefhebbers heeft? Ik moet zeggen dat de 2-zitter wel wat mooier is om te zien, en die Ford-blokjes blijven jammer. Een mooie 6-in-lijn van BMW zou al beter zijn. Of misschien de nieuwe supercharged V6 van Jaguar om toch in Britse sferen te blijven?
In militair grijs? Sexy…
In september jongstleden ben ik bij Morgan op fabrieksbezoek geweest. Alle commentaren hierboven over slechte bouwkwaliteit of neppe oldtimers zijn volkomen gel*l.

Morgan kent twee lijnen voertuigen, de “klassieke” Morgans met 4- en 6 cilinders en de brute V8-modellen met BMW techniek. Tijdens de fabrieksrondleiding zie je de beide voertuigen geproduceerd worden. De V8 modellen zijn onderhuids hypermodern met gelijmde aluminium chassis die een enorme stijfheid geven bij een laag gewicht.
De klassieke Morgans worden op een traditioneler chassis gemaakt, maar niet slechter.

In de fabriek zijn enorme vaklieden werkzaam die een uitstekend gevoel voor kwaliteit hebben. Het schijnt niet ongebruikelijk te zijn dat deze ambachtsmensen liever even doorgaan na werktijd en dan iets helemaal goed doen dan het haastig afraffelen. Dat is omdat iedere medewerker van Morgan gigantisch trots is op zijn handwerk en alleen het beste wil afleveren dat hij kan.
Ja, het is een zeer traditioneel gebouwde auto, maar gebouwd voor de eeuwigheid. Morgans worden vrijwel niet gesloopt, omdat het een handgebouwde auto is, valt alles te repareren. Op de fabriek kunnen ze alles nog maken van alle oude modellen.
Ga er maar van uit dat een in 2013 gebouwde Morgan over 50 jaar nog gewoon rijdt.

Overigens maakt de Morgan fabriek al vele jaren een gezonde winst en hijgen er geen aandeelhouders in de directie-nekken die steeds hogere kwartaalcijfers willen zien, omdat Morgan nog steeds volledig in handen is van de familie Morgan. Huidige baas Charles is de derde generatie, zijn zoon wordt nu langzaamaan ingewerkt om het stokje over te nemen.
Daarbij is Morgan bezig met zeer innovatieve concepten op het gebied van nieuwe aandrijftechnieken, onder andere met brandstofcellen en lichtgewicht bouw.

Een zeer bijzonder bedrijf, dat zeer zeker een gezonde toekomst heeft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).