Mr. Bean doet 2 auto’s uit zijn collectie van de hand

Auteur: , 66 Reacties

Tijd om de collectie op te frissen?

500E

Rowan Atkinson a.k.a. Mr. Bean staat onder autopubliek bekend als een echte petrolhead. De bekendste auto die hij heeft gehad was natuurlijk de McLaren F1. Atkinson heeft echter meer pareltjes in de garage, waaronder deze Land Rover Defender bijvoorbeeld.

Het nieuwe jaar is van start gegaan en blijkbaar wil Atkinson de bezem door zijn collectie halen. Twee auto’s van hem zullen namelijk binnenkort worden geveild. Hij had de auto’s ook gewoon in kunnen ruilen, maar veilingen brengen in dit geval doorgaans meer geld op én de naamsbekendheid van Atkinson doet het altijd goed.

Tijdens de Race Retro Classic Car Sale-veiling, georganiseerd door Silverstone Auctions, zullen de Mercedes 500E en Lancia Thema 8.32 van Atkinson van de hand worden gedaan. De Mercedes is sinds 2015 in de collectie van Atkinson, maar mag na drie jaar weer door naar de volgende liefhebber. De uit 1993 afkomstige 500E heeft 50.000 mijl op de klok staan en zal zonder reservebedrag worden geveild.

De Lancia uit 1989 mocht een langere tijd doorbrengen in huize Atkinson. De Thema is zeven jaar gekoesterd door de Brit. Het is niet bekend hoeveel de Italiaan gedraaid heeft. De Lancia is door de jaren heen opgeknapt en in ere hersteld door Atkinson. De acteur heeft in zeven jaar tijd omgerekend zo’n 22.000 euro aan de auto gespendeerd. Ook deze auto zal zonder reservebedrag van de hand worden gedaan. De veilingen vinden plaats op 24 en 25 februari.

Lancia Thema



66 reacties

Twee mooie wagens, bijzonder voor een brit dat ze beide links gestuurd zijn.
Wat blijft zo een 500E in originele staat toch een mooie verschijning. Die Lancia is maar een lelijk hok, ook met dat blok onder de kap.
@centric: een absolute aanrader, elektrische bediening van nagenoeg alles, schuifdak, verwarmde stoelen, en de ride is … Subliem
Twee erg fijne classics, maar waarschijnlijk gaan ze voor teveel geld van eigenaar wisselen
Die Thema zou ik wel willen hebben! Maar zal niet goedkoop zijn, laat staan wat het gaat kosten als je er (af en toe) mee gaat rijden…
@trustmeiamanengineer: dat laatste vooral ja; als ie al wil rijden.
@406_v6: kijk mama. Weer iemand die alles beter weet!
@pa045: Ikw erkte begin jaren 90 naast de importeur, maakte geregels praatje met de monteurs die daar liepen; die waren écht NIET te spreken over deze auto. Stond vaker op de brug als op de openbare weg. Elektrische problemen te over, de Ferrari motor klonk leuk, maar liep -in de 1e serie- vreselijk beroerd en support vanaf Ferrari was er nop. Net nadat de productie gestopt was, kon je ze al voor belachelijk lage prijzen kopen, dat was niet voor niets.
Wil je leeglopen op een auto, koop dan vooral een Thema 8.32.
@406_v6: moet je eens met monteurs van Mercedes praten. Die zien ook alleen de ellende. Dat blijft ze bij. Is dat dan heilig?
Het enige wat ik van monteurs weet is dat er heel veel verschil is tussen Jantje, Pietje of Klaasje. Ook over hoe ze over hun product praten. En het belangrijkste wat je moet weten van over monteur: koop er nooit een auto van!
@406_v6: Ik heb nog nachtmerries van de thema van een vriend van me. Tientallen keren heb ik dat wrak aan mogen duwen. Zonder rijbewijs mocht ik natuurlijk niet achter het stuur springen…

Maar als die motor (2.0) eenmaal liep was het een geweldige auto!
Mooi kleurtje heeft die lancia thema
Ik dacht in eerste instantie: Mini en Reliant!

Maar nee, Rowan heeft zo zijn eigen Atkinson cycle. :-)
@frank2b: de Mini en Reliant zal hij denk ik tot in het hiernamaals blijven koesteren…
Groot gelijk. Het zijn natuurlijk gewoon oude sedans. Op de sterke motor na is er niet zo veel spannends aan. Leuk als je dit als daily hebt, maar in wen megaverzameling kan begrijpen dat zo’n verouderde zakenbak de laatste is die je pakt voor zondagritjes. Dan is een leuke roadster, sportwagen, coupe, supercar of klassieker aantrekkelijker.

Die 500 E is misschien wel de beste auto ooit gebouwd en die Lancia is ook erg bijzonder, maar voor een grote verzameling kan ik begrijpen dat je het snel ermee hebt gehad.
@willeme: in samenwerking met Porsche als ik mij niet vergis toch?
@michaelcorleone: Ja. Ze zijn allemaal handgemaakt door Mercedes en Porsche. Gedurende de productie ging het ding steeds heen en weer van de Mercedes fabriek naar de Porsche fabriek.
@michaelcorleone: ja, de meest vernieuwende auto in die periode van Porsche was die W124 Benz :-).
@willeme:
Begrijp wat je bedoelt, uiterlijk gebeurde er weinig maar onderhuids waren de Porsches van toen best bij de tijd. Neem bijvoorbeeld de 968 met zijn Variocam, 305Nm voor een 3-liter was in 1991 echt goed. Daar kon zelfs de NSX niet tegenop. En dan ook nog een zesbak…
@stijnb: Ikk ben een groot fan van transaxle Porsches. Het design van de 968 vind ik nog steeds schitterend. Maar het was in de jaren ’90 wel een hopeloos verouderde auto. De basis van de auto stamde uit 1976 en als je erin zit kun je dat merken. Het ding was voor Porsche ook nog eens erg duur om te bouwen. Het is absoluut een goede rijdersauto, alhoewel de vergelijking met de NSX een beetje mank gaat, naar mijn mening. De 968 is een goed sturende skelter, de NSX een delicate supercar.
@willeme:
Dat interieur kwam er in ’85 met de 944 Turbo, dus dat ziet er mij nog vers genoeg uit.
Ik vergeleek louter met de NSX omdat dit in ’91 de andere meest hoogstaande 3-liter was. Alhoewel, ik heb zelf een 968 CS en durf wel te stellen dat deze flink beter rijdt dan een standaard NSX (de zeldzame R buiten beschouwing gelaten) die ik eveneens ooit overwogen heb.
Versloeg ook de NSX en RX-7 in de Sandown 6 Hour van ’93:
https://www.youtube.com/watch?v=kZXdBedVENk
Maar we geraken off topic :)
@stijnb: Inderdaad, want het ik doelde op de Boxster (986) en 911 (996) ;).

Met het rijden is ook niet veel mis bij een 968 (en ik vind het een mooie auto). Maar het was een zwaar verouderde auto waar Porsche niet echt veel geld mee verdiende. Gelukkig is de 718 er weer ;-)
@willeme: hopeloos veroudert? Eén vd beste motoren ooit gebouwd ligt erin! 6 bak, variocam, transaxle. iedere keer een genot zo’n auto. Zelfs nu 25jr later.
@laptom: Qua rijden is er zeker niet veel mis mee.

Maar het was wel degelijk een verouderde auto. Dakzij facelift hield ‘ie het vol. Perfecte rijdersauto, maar in zijn tijd duidelijk van een oudere generatie. Ook qua packaging, veiligheid, emissies, productiekosten en dergelijke was het een zwaar verouderde auto.

Als rijdersauto valt er niets op aan te merken ;-)
Wat moet ik mij als veiling leek bij een reserve bedrag voorstellen?
@marinepower: ‘Reservebedrag’ is een beetje een onduidelijke vertaling vanuit het Engels. Daar heet het een ‘reserve price’, wat inhoud dat er een minimum bedrag is dat geboden moet worden. Er kan wel lager worden begonnen met bieden, maar als het minimum bedrag niet geboden wordt, wordt de auto niet verkocht. Voordeel is dat je als verkoper altijd dat minimale bedrag voor je auto krijgt. Maar dan wel alleen als hij ook daadwerkelijk verkocht wordt. Want als niemand dat bedrag (of hoger) biedt, dan blijf je er mee zitten. Als particulier is dat misschien niet zo erg, maar handelaren willen dat doorgaans niet. Die willen immers handelen…
@marinepower:

Dat de minimumverkoopprijs bijvoorbeeld 20.000 is.
Maar dat het bieden zelf bij 10.000 begint.
Indien niemand boven 20.000 biedt, dan gaat de verkoop niet door.
@marinepower: met reserve betekend dat de verkoper een minimum bedrag heeft opgegeven waarvoor de auto verkocht (afgehamerd) mag worden.

Zonder reserve: betekend dat de auto voor het hoogste bod word verkocht, mocht er dus niemand meer bieden dan b.v.1k voor de auto, dan is hij of zij gewoon de gelukkige eigenaar!!
Een 500e. Lekker hoekig en tijdloos mooi. Vandaag de dag nog steeds een duivel op de snelweg. Heerlijke machine. Ooit…
@viezefreddyw: ik begrijp je maar al te goed.
Zo’n 500E was toch ook wel een prestatie toen, in 6,1s naar de honderd met een 4-traps automaat. En dat al in 1991!
@jack_abarth: valt wel mee, toch? Jaren daarvoor waren er al sedans die dat soort tijden neer konden zetten. Alhoewel die geen automaat hadden, that’s true.
@skinnybmw: Nu heb je me nieuwsgierig gemaakt. Welke sedans zijn dat dan?
@dirkv: Ik noem een E28 (1986) en E34 M5 (3.6 en 3.8). Die zitten ook rond de 6s. Maar wel handgeschakeld, okay. De 500E was dan ook een mooi alternatief voor de E34 M5, wel met verschillende eigenschappen maar gelijke prestaties.
@skinnybmw: Klopt, de E34 m5 viste in de zelfde vijver als de w124 E500. De E28 m5 was al eerder op de markt en kon aardig meekomen met (de nieuwere en veel krachtigere) E500. Ook de Lotus Omega die @karaya noemt past in het rijtje.
Maar om nu te stellen dat een prestatie van 0 naar 100 in 6.1 sec. met een zaken sedan wel mee viel anno 1991 en dat er daar voor meerdere sedans waren die dat konden. Dat gaat een beetje ver toch? Als je anno 2018 een (lease) sedan hebt die in 6.1 sec. naar de 100 sprint heb ja al een meer dan vlotte auto.
@dirkv: Het was zeker snel maar niet bijzonder meer aangezien andere merken ook al zulke auto’s bouwden of al eerder had gebouwd. Als het nu de eerste was, tsja…vind ik dan, hè? Zou graag eens één willen rijden om te vergelijken met mijn M5.
@skinnybmw: Ik begrijp wat je bedoelt. Mooie auto trouwens zo’n M5.
@skinnybmw: Mijn Touring deed 5.7sec naar 100. En die is zwaarder dan een 500e
@E34M5Touring: mijn 3.6 sedan 6,2 meende ik.
@skinnybmw: T’is mij 1x gelukt op een maatje’s datalogger. Maar dan wring je hem wel uit. Vond het een lastige auto om snel van 1 naar 2 te schakelen. Als je hem goed deed was je ook echt weg, maar ik vond het soms wel tricky. Vooral omdat ie boven de 4k rpm ineens een stuk sneller door de toeren ging.
@E34M5Touring: Ja, de 6IL’s in die tijd waren tricky, ook met (tè snel) terugschakelen. Voelde altijd of er een turbo inklapte na 3000rpm. Van die 1 naar 2 kan ik me niet herinneren maar ach, dat heeft ook z’n charme. Een beetje werken. De gewone bakken van BMW toentertijd schakelden heerlijk.
@skinnybmw: Oh zeker, en de voldoening is groter als je hem dan wel goed hebt. Beukte goed door dat ding. Hoop lol mee gehad.
@dirkv: Opel. In de vorm van de Lotus Omega. 5.2s..
@karaya: klopt! Brute auto is dat in een tamelijk anonieme jas.
@skinnybmw:

Naar mijn weten was in 1991 de enige snellere sedan een 600SEL
@jack_abarth: In maart 1987 test Auto,Motor&Sport de AMG 300 E 5.6 W124 sedan met 4 traps automaat. 0 naar 100 ging in 5.7 seconden. 160 in 12.0. 200 in 18.1 seconden. De staande kilometer in 24.3 seconden. En topsnelheid 303 km/h.
@hartman:

Oh kak, helemaal vergeten!
Overigens bestaan er nog wel een paar tuners versies, maar is een tuningswagen wel een eerlijk vergelijk met een fabriekswagen.

https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-de-11-gaafste-uitvoeringen-van-de-mercedes-w124-86524
@jack_abarth: Of het een eerlijk vergelijk is, is een andere discussie. Dat laat ik voor nu buiten beschouwing. Feit blijft wel dat er enkele jaren voor de 500 E al snellere versies van de W124 waren. En ook met automaat. In 1985 had AMG al een 5 liter V8 met 340 pk. In een W124. En met 4 traps automaat. Exacte acceleratiecijfers hiervan heb ik echter niet.
@hartman: prima, maar een Porsche 911 had in die tijd 5,7 seconde nodig. Dan is ruim 6 seconden voor een zo’n bonk auto best respectabel.
@davelepeef: Niks mis mee.

Ik vond trouwens nog betere cijfers voor de 300 E 5.6 AMG. Uit een Auto,Motor&Sport test van juli 1986. 100 in 5.4 seconden. 160 in 10,9. 200 in 17.3. Duidelijk sneller dan de 500 E. Maar goed, die had dan ook een 5 liter met 326 pk. De AMG een 5,6 liter met 360.
@hartman: maar vergelijken we dan niet een speciaaltje met een seriemodel?
@davelepeef: Jaja. Maar toen wel te koop. En ik kan me voorstellen dat iemand, die zulke bedragen voor een sedan uitgeeft, ook even verder kijkt wat er te koop is. De al eerder genoemde M5 in al zijn versies. De Lotus Omega. Alhoewel als de harde eis automaat is, deze afvallen.
Het is toch pas interessant voor een koper als de auto’s nieuw zijn gekocht door Atkinson. Dat hij oude auto tweede hands heeft kocht en iets later weer heeft verkocht, boeit toch niemand iets…
@e550: Het zal je verbazen hoeveel mensen daar gevoelig voor zijn. Het zijn er nogal wat. Over een jaar of 20 geeft ‘ie eens de pijp aan Maarten. Het kan best een goede investering zijn.
Het is een echte grappenmaker die Atkinson. Zo’n Thema zag er toch al bedaagd uit en nu helemaal, z’n Saab 9000 zusje hield het heel veel beter.
Dat is ook heel toevallig. Vorig week bekeek ik een dubbeltest van Autoweek met beide modellen https://www.youtube.com/watch?v=UhpKWEzc9AA
Wat had de Mercedes W124 indruk op mij gemaakt destijds. Een van de paar auto’s die reden zijn voor het ontstaan van mijn autoliefde.
Net als de G klasse zou ik graag zien dat ook de W124 in ere hersteld zou worden. İk droom wel verder 😉
Wat zou ik graag die
500E in mijn bezit hebben. Een icoon
OMG Die 500, wat zijn mercedessen toch tijdloos. Vaak goed op te pikken na ca. 10 tot 15 jaar oud. Men
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die ooit zo’n Duitse taxi hebben aangeschaft. Blijkbaar nog nooit hun horizon wezen verbreden bij merken waar het goed mag sturen en mooi mag zijn. Laat mijn smile op het gezicht maar van de Lancia komen. Tijdloos mooi, de Thema was en is een in Nederland erg onderkende auto en de Ferrari V6 is zelfs sterker in de 308 niet kapot te krijgen.
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die ooit zo’n Duitse taxi hebben aangeschaft. Blijkbaar nog nooit hun horizon wezen verbreden bij merken waar het goed mag sturen en mooi mag zijn. Laat mijn smile op het gezicht maar van de Lancia komen. Tijdloos mooi, de Thema was en is een in Nederland erg onderkende auto en de Ferrari V8 is zelfs sterker in de 308 niet kapot te krijgen.
De prestaties van die mercedes waren toen wel goed, maar qua uiterlijk is het gewoon het standaard mercedestaximodel, totaal niet opwindend dus. Dan vind ik die Lancia net wat exclusiever en spannender met die Ferrarimotor, maar geen van beiden is speciaal genoeg voor een autoverzameling van een multimiljonair die een F1 had.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).