De nieuwe Mugen Civic Type R is te ver over het randje.
De Honda Civic Type R is onmogelijk een muurbloempje te noemen. Iedereen heeft er wel een mening over. Je vind hem onooglijk of wanstaltig. Een tussenweg lijkt er niet te zijn. Wel kun je de snelle Japanner er nog afstotelijker uit te laten zien.
Mugen Civic Type R
Dat doen ze namelijk met de Mugen Civic TypeR. Het is de auto voor de 47-jarige die nog elke avond 4 uur lang NFS Underground speelt en nog bij zijn moeder woont. Het resultaat van de sportdivisie Mugen is namelijk krankzinnig en kolderiek te tegelijkertijd. Mugen heeft namelijk een lading aerodynamische onderdelen ontwikkeld voor de snelste Civic. We lieten de concept-versie al eens zien, dit zijn de productieplaten.
Velgen
Wie goed heeft opgelet ziet dat er niet veel verschil is. Dan kijken we nu even naar de verschillen met de gewone versie en deze Mugen Civic Type R. De 20″ velgen springen direct in het oog. De velgen voldoen aan alle eisen van de Rieger-gids: two-tone, centerlock-look en veel te groot in diameter.
De motorkap is nu van koolstofvezel, net als de enorme achterspoiler. De onderspoiler is eveneens van carbon. Goedkoop is het niet, de motorkap is kost dik 8.000 euro en de spoiler is alsnog 7.500 euro.
Bodykit
Naast die twee onderdelen zien we een splitter, nieuwe sideskirts, aerodynamische buitenspiegels met het kapsel van Bart Simpson en de meest idiote diffuser-achtige-dinges-geval.
Wat er wel op vooruit is gegaan, zijn de uitlaten. De drie F40-esque pijpen zien er niet uit, de dubbele pijpen van de Mugen Civic Type R staat veel functioneler. Overigens zijn sinds gisteren alle onderelen leverbaar op de Japanse markt.
Los bestellen
Je kan gewoon bestellen wat je wil op de Mugen Civic Type R, het is niet een complete set. Je kan dus ook alleen de motorkap en uitlaten bestellen en de rest laten voor wat het is. Aan de andere kant, als je dan toch al kiest voor de meest opvallende Hot Hatch uit zijn klasse, waarom niet twee schepjes erboven op doen?
Prachtige auto. En kwalitatief en qua rij-eigenschappen superieur in z’n klasse.
@s2000vtec: Helemaal mee eens! ?
@s2000vtec: mwaoh, Focus rijdt beter. Beide uitgeprobeerd en puur op stuurgevoel en wegligging voor de Focus gekozen. We met het hardere onderstel (ST line) bestellen.
@lotuselises2: dan heb jij geen type-r gereden
@remon0797: nee en ook geen Focus R.S. ik heb beide basismodellen vergeleken.
@lotuselises2: dan was mijn reactie wat bot!
Focus is een goede keuze :)
Heel gaaf al vind ik die Alpina look a like wielen een beetje vaag
Lelijk, met de nadruk op ‘lijk’
@risl: genieten, met de nadruk op ‘niet’
Voor de Aziatische markt is dit nog redelijk ingetogen. Hoeveel onsmakelijke bodykits je daar ziet rondrijden, oei oei. Toch vind ik het best wel cool op deze Honda en het artikel wel erg negatief in de smaakrichting. Laat ieder hier zelf een mening over vormen :-)
Clowneske wagen wordt nog meer een karikatuur. Ik vraag mij oprecht af wat mensen hier mooi aan vinden.
Prachtig hoe Honda die auto’s kan bouwen. De voorkant is zijn tijd ver vooruit. De achterkant is alleen niet helemaal mijn smaak, maar dat is bij de meeste recente Honda’s.
Niet moeders mooiste, maar geloof best dat dit serieus snel is. Rijdt vast en zeker een stuk leuker dan de eerste de beste Duitse “PK”W
Ik dacht dat die vliegenmeppers in de achterbumper bij MY2020 een stukje carrosserie kleur hadden? Of is dat per markt verschillend?
Toch wel een van de beste fwd hatches waar ik in gereden heb, zeer zeker beter als een megane rs of een kuch.. golf – r ondanks dat die 4wd is.
Toch maar terug naar m’n moeder en 4 uur per dag NFS gaan spelen
En toch, eerlijk is eerlijk, van alle auto’s kan een Civic dit het beste hebben. Op een Golf is dit pauper, op een Civic is dit gewoon Civic.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@emping: hij is scherp! Mij hadden ze tuk met centerlock look, maar als je het gezien hebt dan is het effect verpest voor mij
@bierbuik: als ze zelfs @willeme er tuk mee hebben dan wil dat wel wat zeggen. Toen ik het las meteen eens goed gekeken.
Lelijk of niet lelijk, als het maar een Honda is. Dat Honda de crx maar terug op de markt brengt, dan zullen ze wel verkopen!
@degeling: nee daar is nauwelijks interesse voor.
Geweldige uitvoering in elk geval een fabrikant die nog gewoon doet en durft
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Toen ik twaalf was en de eerste FF films groot waren vond ik het fantastisch. Nu vind ik het alles behalve mooi. Maar wel respect voor je lef als je dit durft te bestellen.
Blijft slomer dan de oude