• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Muller verzint nieuwe manier om Spyker levend te houden

Auteur: ricardo, gepost 1 maart 2014 om 13:17 – 41 Reacties

Afbeelding Muller verzint nieuwe manier om Spyker levend te houdenAfbeelding Muller verzint nieuwe manier om Spyker levend te houdenAfbeelding Muller verzint nieuwe manier om Spyker levend te houdenAfbeelding Muller verzint nieuwe manier om Spyker levend te houdenAfbeelding Muller verzint nieuwe manier om Spyker levend te houdenAfbeelding Muller verzint nieuwe manier om Spyker levend te houdenAfbeelding Muller verzint nieuwe manier om Spyker levend te houdenAfbeelding Muller verzint nieuwe manier om Spyker levend te houden

Get money, build Spykers
Victor, jij goochelend geldgenie!

De oprichter van de in geldnood verkerende sportwagenbouwer heeft een nieuwe truc bedacht om zijn bedrijf te redden. Het NRC publiceert vandaag een interview met Muller (telefonisch, vanuit zijn crib te Mallorca) waarin de details uit de doeken worden gedaan. Het toverwoord van Spykers nieuwste geldkraan: obligaties!

Spyker Venator Bond

Spyker is niet langer beursgenoteerd, dus aandelenuitgiftes zoals in het verleden regelmatig werd gedaan zitten er niet in. Daarom geeft Spyker binnenkort een obligatie (verhandelbaar schuldbewijs) uit waarmee het bedrijf €25 miljoen hoopt op te halen. De noviteit zit echter in een geheel nieuwe constructie: er komen ook obligaties op de markt die je voor €120.000 kunt kopen (jaarlijkse rente: 7,5%) en later kunt omruilen tegen een Spyker B6 Venator. Een soort crowdfunding voor de elite. Victor noemt het de ‘Spyker Venator Bond’ en de auto’s die deze financiële injecties moeten opleveren krijgen een speciaal kleurenschema voor het ex- en interieur, evenals unieke badges. Een financiële instelling in Londen gaat de bonds marketen en uitgeven. Muller, tegen het NRC.

“Dit is echt uniek hoor, dat je je obligatie kunt converteren in een auto. Zelf bedacht. De obligatiehouder krijgt dan een speciale uitvoering. Interieur, uiterlijk.”

De obligatie na vier jaar weer omruilen tegen geld kan ook. En volgens de 54-jarige zakenman is de belangstelling groot. Suuuuure.

Echt. Net toen je dacht dat Mullers trukendoos leeg was komt de bedrijvendokter het toneel weer op om een nieuwe show op te voeren. Of dit de laatste strohalm is die Spyker met beiden handen vastgrijpt, of dat het inderdaad voor de gewenste cashflow gaat zorgen, is voor nu vooral afwachten. Maar innovatief, dat is wel.

In het interview komen nog een aantal interessante zaken aan bod:

  • De Venator kost “rond de $185.000”, voorheen hield Muller het op $150k.
  • De productie moet eind dit jaar beginnen.
  • Spyker wil in zes jaar 4.200 exemplaren verkopen.

Over de financiële resultaten wilde Muller met geen woord spreken. “Ik hoef er niets meer over te zeggen, dus dat doe ik ook niet.” Opvallend is dat de deal met het Chinese Youngman nergens aan bod komt. Zou dat geld überhaupt ooit gearriveerd zijn in Zeewolde?

Ook interessant!

  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Victor Muller vindt geld voor Spyker, maar nog niet genoeg
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Erop of eronder: flikt Victor Muller het voor de zoveelste keer?

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Spyker, victor-muller

Vorig bericht: « ‘Opel komt in 2017 met een SUV’
Volgend bericht: Dit rijden de zonen van drugsbaas El Chapo Guzmán »

Lees Interacties

Reacties

  1. bobster92 zegt

    1 maart 2014 om 13:23

    “Spyker wil in zes jaar 4.200 exemplaren verkopen”

    Dit is toch niet serieus ofwel?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      1 maart 2014 om 13:57

      @bobster92: ik verslikte me zowaar. Wat een clown die muller

      Login om te reageren
    • pjp911 zegt

      1 maart 2014 om 17:01

      @bobster92: Ik las “Muller verzint” en wist al genoeg…

      Login om te reageren
    • fant zegt

      1 maart 2014 om 18:37

      @bobster92: “Spyker WIL”. Ik wil ook een boel, maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

      Login om te reageren
  2. johndoo zegt

    1 maart 2014 om 13:27

    Ze moeten die man zsm oppakken en opsluiten voor onder andere fraude en koersmanipulatie.
    Minimaal 20 jaar achter slot en grendel.

    Login om te reageren
  3. SimonMc zegt

    1 maart 2014 om 13:30

    Bijzonder off-topic, maar wou deze even delen:

    http://oi58.tinypic.com/w7ouia.jpg

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      1 maart 2014 om 13:50

      @SimonMc: Alsjeblieft:

      Login om te reageren
    • boxster zegt

      1 maart 2014 om 15:02

      @SimonMc: lol

      Login om te reageren
    • super zegt

      1 maart 2014 om 16:12

      @SimonMc:
      http://youtu.be/ekQ_Ja02gTY

      Login om te reageren
  4. gallardogt zegt

    1 maart 2014 om 13:32

    Voor zo’n geintje zijn veel echte rijkaards wel te porren lijkt me. Geeft ook een andere dimensie als zo’n Spyker je inhaalt en je verteld ‘kijk die auto koop je met obligaties’.

    Login om te reageren
  5. sydney zegt

    1 maart 2014 om 13:34

    Ik hou wel van een positieve zakelijke instelling, ook of vooral met een beetje bravoure.Maar dat moet dan wel een klein beetje ergens op gebaseerd zijn.
    Het allerbeste voor Spyker zou zijn als Muller opstapt, er hangt al heel lang een negatief sfeertje rond de beste man. Of dat nou terecht is of niet, dat doet er niet toe.

    Login om te reageren
  6. alcantara zegt

    1 maart 2014 om 13:35

    Het risico van deze obligaties is vele malen hoger dan de korting die het op zou leveren op de nieuwprijs van die Venator. Slechte deal dus.

    Login om te reageren
    • nickjdeg zegt

      2 maart 2014 om 00:59

      @alcantara: iemand die in dit soort obligaties investeert heeft genoeg geld over om het risico te kunnen lopen. Sterker nog ik denk dat de genen die er in investeren het niet doen voor het geld maar voor de heb, ze willen gewoon die specialen editie of ze willen kunnen zeggen dat als het goed gaat dat zij meden Spyker hebben gered van de ondergang

      Login om te reageren
  7. Carreza zegt

    1 maart 2014 om 13:49

    Haha, niet te geloven. :D

    Verplichte noot: Go Victor, Go!

    Login om te reageren
  8. Vincegail zegt

    1 maart 2014 om 13:55

    700 van die apparaten per jaar! Hahahahaha.

    Login om te reageren
  9. lamborgfan zegt

    1 maart 2014 om 13:56

    Ik snap die haat reacties niet? Toch geniaal dat iemand die meerdere keren heeft gefaald, toch doorzet om succesvol te worden?

    Ik durf alle 3 mn ballen te verwedden dat 90% van de haat reaguurders het al hadden opgegeven na 1 poging.

    Hulde voor victor, en dat ie mag slagen met Spyker en haar Venator!

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      1 maart 2014 om 14:16

      @lamborgfan:
      Niks mis met ambitie en doorzettingsvermogen.
      Maar Muller is gewoon niet meer geschikt voor welke functie dan ook binnen Spyker.
      Te veel mensen die hem niet meer serieus kunnen en willen nemen. Of dat terecht is laat ik maar in het midden.
      Muller zou een nieuwe ” hobby ” moeten zoeken; het autowereldje is niet zijn ding ;-) Denk alleen dat ie te ijdel is om dat onder ogen te zien, laat staan toe te geven….

      Login om te reageren
    • jlm83 zegt

      1 maart 2014 om 14:46

      @lamborgfan: Het probleem is dat bij al deze , door jou verklaard tot nobele, pogingen er anderen achter blijven die de rekeningen kunnen betalen. Dat deugt niet en maakt deze meneer niet zo stambeeldwaardig als jij wilt doen geloven.

      Login om te reageren
      • jlm83 zegt

        1 maart 2014 om 14:48

        @jlm83: laten we daar een standbeeld van maken

        Login om te reageren
    • fant zegt

      1 maart 2014 om 21:30

      @lamborgfan: Ik denk bij Victor soms, en ik kan het volledig mis hebben uiteraard, dat het autowereldje oprecht zijn passie is. Waarom zou hij anders constant doorzetten met iets wat hij duidelijk niet zo goed kan? Het lijkt erop dat hij oprecht dol is op auto’s, maar dat hij er gewoon best wel in zuigt om de dingen daadwerkelijk de weg op te krijgen. Dat is denk ik ook de reden dat hij Saab wou redden, zelfs al was het van tevoren al vrij duidelijk dat hij daar niet toe in staat was.

      En dát kan ik wel waarderen. Zijn zakelijke methoden zijn soms erg schimmig, maar ik heb respect voor zijn autopassie. En het blijven ware kunstwerkjes, die spykers!

      Login om te reageren
  10. bluesbrother zegt

    1 maart 2014 om 14:03

    die man kan in elk geval niet rekenen.. gooit die er nog geld achteraan ook bij elke bond!
    auto kost 180K en je verkoopt de bonds voor 120K met 7.5%?
    dan kost de totale auto nog maar 160K. wie betaald de overige 20K?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      1 maart 2014 om 14:20

      @bluesbrother: dat is de winst denk ik

      Login om te reageren
    • phaeton zegt

      2 maart 2014 om 00:53

      @bluesbrother: euro-dollar

      Login om te reageren
  11. reistje zegt

    1 maart 2014 om 14:30

    Ambitieus oke maar 4200 in 6 jaar? Ik zou eerder denken 100 per jaar… of 100 in die 6 jaar.

    Ik zou graag Spyker zien groeien hoor, hoewel ik het persoonlijk vaak niet eens mooie auto’s vind. Maar tot dusver zie ik alleen kapitaalinjecties met als resultaat een concept-car die concept blijft…

    Login om te reageren
  12. rolov zegt

    1 maart 2014 om 14:55

    Ik Was altijd Spyker hun grootste fan. Toen ze op de Rai stonden boven in een klein hoekje waar je langs moest schuifelen. Nog een poster gekocht van een C8 spyder met mijn vader toen. eerste bericht over de spyker nog gelezen over dat Maarten de bruin die de panelen in een dag met de hand kon kloppen. Maar na al die jaren gekloot met dat prachtige merk ben ik klaar met muller. Over en sluiten en hopen dat ik ooit een C8 kan kopen.

    Login om te reageren
  13. Alfarobert zegt

    1 maart 2014 om 15:02

    Ze willen 700 auto’s verkopen in 6 jaar.Leuk,wie gaat ze bouwen dan? Dat gaat ze in Zeewolde nooit lukken,volgens mij.

    Login om te reageren
  14. Alfarobert zegt

    1 maart 2014 om 15:03

    Foutje 700 auto’s per jaar ipv 700 in 6 jaar.

    Login om te reageren
  15. bofkont zegt

    1 maart 2014 om 15:08

    Vm is een geniaal zakenman, voor de azijnzeikers hierboven denk niet dat iemand in de beurt komt van zijn prive kapitaal. Dus de beste man zal dan wel iets goed doen of niet dan.

    Login om te reageren
    • Ikke_ferrari zegt

      1 maart 2014 om 16:17

      @bofkont: Mjah… prive kapitaal idd…

      Zo kan ik het ook, obligaties uitgeven maar vervolgens nooit een auto bouwen en het geld lekker in eigen zak steken.

      Een boef, dat is het, geen geniaal zakenman.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        1 maart 2014 om 16:26

        @Ikke_ferrari: tja dubieus is het wel. Maar een boef is hij niet, dit soort zaken kan prima.
        Vraag me alleen af woe hier in trapt.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      1 maart 2014 om 18:27

      @bofkont: VM heeft dat privé kapitaal verdiend aan mensen zoals jij, die hem een briljante zakenman vinden. Het idee om met obligaties een auto te kopen is helemaal niet zo spectaculair. Het idee dat hij er 4200 kan verkopen is gewoon zot. En al helemaal voor die prijs. Gewoon onzinnig dit verhaal.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        1 maart 2014 om 19:08

        @pomoek: een briljant zakenman is hij absoluut, Deze man doet dit al decennia lang en kan goed geld verdienen, dus nogmaals hij zal dan heus wel iets goed doen. Tuurlijk zijn de aantallen auto’s die hij noemt onzin maar in de zakenwereld kun je niet met een negatief verhaal aankomen.

        Login om te reageren
        • jlm83 zegt

          1 maart 2014 om 19:15

          @bofkont: ja zo ken ik er nog wel een paar.Janoekovitsj was ook lang president dus hij zal het wel goed doen.

          Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      2 maart 2014 om 10:21

      @bofkont:
      Victor Müller en onze politiek hebben één grote gemene deler = het is voor beiden makkelijk andemans geld uit te geven.

      En de enige die hier van zal profiteren is Victor Müller.

      De man doet me altijd denken aan het karakter van Joris Goedbloed, de sluwe vos in de verhalen van Ollie B Bommel.
      Lees deze sage’s en legendes van Ollie B Bommel, daar wordt het ‘zijn’ van de mensheid heel subtiel uitgelegd.

      Login om te reageren
  16. norge zegt

    1 maart 2014 om 15:13

    Jullie kunnen bij mij ook aandelen kopen in de hoofdprijs van de staatsloterij die ik ooit zal winnen.
    Die gaan voor 200 duizend Euro per stuk……..(koopje)

    Login om te reageren
  17. turbotoll zegt

    1 maart 2014 om 15:51

    Heeft de autowereld nu onderhand niet schoon genoeg van deze mooiprater?

    Login om te reageren
  18. c-ad zegt

    1 maart 2014 om 16:04

    Eerst zien, dan geloven.

    Login om te reageren
  19. Ikke_ferrari zegt

    1 maart 2014 om 16:15

    Wat een sufk*t die gozer…

    Die is hele dagen bezig met manieren verzinnen hoe hij z’n bedrijf in leven kan houden en over de rug van datzelfde bedrijf zoveel mogelijk geld in eigen zak kan steken.

    Maar auto’s maken… dat heeft ie de afgelopen 5 jaar al niet meer gedaan.

    Login om te reageren
  20. azenomei zegt

    1 maart 2014 om 19:04

    Obligaties van een zo goed als failliet bedrijf leveren je alleen een plaatsje in de rij van de curator op.

    Login om te reageren
  21. bmwe46csl zegt

    2 maart 2014 om 07:23

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-
    overigens: eerst zien dan geloven!

    Login om te reageren
  22. 1001pk zegt

    2 maart 2014 om 11:24

    Misschien moeten ze wat doen met het begrip marketing

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North