Mulliner eert Bentley-oprichter met speciale Mulsanne

Auteur: , 11 Reacties

Tegen een speciale editie van Bentley zeggen we nooit "nee".

Bentley heeft vandaag een speciaal model de wereld in geschoten. We hebben te maken met een speciale editie van de Mulsanne. Mulliner, de koetsenbouwer van de luxe Britse autofabrikant, nam het project voor haar rekening. Het project, waaruit precies 100 exemplaren zullen voortkomen, is een ode aan de oprichter. Hierom gaat de auto door het leven als de W.O. Edition, als een verwijzing naar Walter Owen Bentley.

Bentley gaat met de W.O. Edition van de Mulsanne, in tegenstelling tot sommige speciaaltjes, verder dan alleen simpele inspiratie. De Britten verwerken namelijk in ieder van de 100 exemplaren een stukje van de krukas van de auto waarop de W.O. Edition is gebaseerd: de 8 Litre. De auto die Mulliner heeft aangehouden als voorbeeld, is tevens de laatste Bentley die Walter Owen zelf ontwierp. De zwart op zwarte 8 Litre was het tweede exemplaar dat van de productieband kwam rollen en werd later door hem persoonlijk gebruikt.

De Bentley Mulsanne W.O. Edition viert tevens het honderdste jaar dat Bentley bestaat. Op 10 juli ging het honderste levensjaar van de Britse autofabrikant in, en volgend jaar wordt officieel de honderdste verjaardag van het merk gevierd.

De honderd exemplaren van de W.O. Edition worden niet tot één soort uitvoering van de Mulsanne beperkt. Hoewel men de standaard-uitvoering kan kiezen, kunnen de Speed en Extended Wheelbase-versies eveneens als W.O. Edition worden uitgerust. Wie voor de W.O. Edition kiest, krijgt een nette, zwarte Mulsanne voor de deur. Afgezien van de historisch correcte kleur van de Mulsanne, krijgt de auto een set Beluga-velgen en wordt de binnenkant verrijkt met handtekeningen van de oprichter. Daarnaast zijn een glazenset, evenals een flessenkoeler of een cocktailkastje standaard in het rode interieur van de W.O. Edition te vinden.

De Bentley Mulsanne W.O. Edition debuteert officieel tijdens de Monterey Car Week, eind augustus.



11 reacties

Elegante verschijning zeg! Mocht ik ooit in de positie zijn een Bentley voor de deur te hebben is dit toch echt wel een kandidaat!
@vonklausenburg:
Elegant?
Het hok heeft de afmetingen van een gemiddelde distributie vrachtwagen!
Een zes in lijn van acht liter, magnesium en aluminium legeringen, vier kleppen en twee bougies per cilinder. 😍
En dit is wat er gebeurde, enkele maanden na de introductie van de 8-Litre Bentley (bron : Wikipedia) :
“The Bentley 8 Litre was a luxury car based on the largest rolling chassis made by Bentley Motors Limited at Cricklewood, London. Announced 15 September 1930, it was also the last completely new model by Bentley before the company’s financial collapse and forced sale to Rolls-Royce Limited; a 4-Litre engine in a shortened chassis was announced on 15 May 1931. Intended to provide the basis for a super-luxury car for very wealthy buyers, the 8 Litre chassis was introduced a year into the Great Depression. Sales of the 8-litre were too slow to turn the company’s finances around and, less than nine months after the 8-litre’s introduction, Bentley Motors was placed into receivership.”
Hopelijk gaat de geschiedenis zich niet herhalen…..
@joosstra: De Britten hebben soms een probleem met timing.
Mooie auto in een nog mooiere uitvoering.
Maar toch zou ik mijn geld stukslaan op een RR Phantom
Die Walter Owen zal wel overleden zijn want dit is wel de ultieme volgauto voor z’n begrafenis. Totaal niet chique of indrukwekkend, alleen maar somber.
1.000 keer zo lief die 8 Litre dan die Mulsanne.
Ik hou wel van zwart op zwart. De velgen zijn mooi en het interieur ook. Met de grille heb ik wat moeite, ik snap dat het verwijst naar de 8 litre, maar de originele Mulsane grille is stijlvoller en minder ‘in your face’.
Een semi-originele Grim Reaper mobile….speelt de audio-installatie alleen maar smartlappen?
En ze geven er een losse krukas bij? ‘T kan blijkbaar niet op…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).