• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mustang Mach-e krijgt dit jaar goedkopere accu’s á la Tesla

Auteur: machielvdd, gepost 16 februari 2023 om 14:04 – 5 Reacties

Mustang Mach-e krijgt dit jaar goedkopere LPF-accu's

Ford gaat nog dit jaar LFP-accu’s gebruiken en dat betekent: de Mustang Mach-e wordt goedkoper.

Ford maakte onlangs de Mustang Mach-e goedkoper in de VS, als reactie op Tesla. Daar hebben wij in Europa alleen geen reet aan. Toch is er nu ook goed nieuws voor ons als Europeanen. Als het goed is wordt de Mustang Mach-e ook in onze contreien goedkoper, en niet zomaar als tijdelijke stunt.

Wat gaat Ford namelijk doen? De Mustang Mach-e krijgt een nieuw type accu’s. Het gaat om LFP accu’s. LFP staat voor lithium-ijzer-fosfaat. Tesla stapte eerder al over op dit soort accu’s voor hun instappers (de Model 3 en Model Y Standard Range).

Een van de grote voordelen van LFP-accu’s is dat nikkel en kobalt niet tot de ingrediënten behoren. Dat zijn precies de grondstoffen die normale lithium-ion accu’s zo duur maken. Bovendien gaan LFP-accu’s langer mee. Het nadeel is alleen dat de capaciteit kleiner is.

Ford ziet de voordelen van zo’n lithium-ijzer-fosfaat-accu wel in en gaat deze daarom op grote schaal gebruiken. Ze gaan er zelfs een hele fabriek voor uit de grond stampen in Michigan.

We hoeven niet te wachten tot deze fabriek er staat. De Mustang Mach-e wordt namelijk dit jaar nog uitgerust met de nieuwe LFP-accu’s. Naast de Mach-e zullen ook de F-150 Lightning en diverse toekomstige modellen deze batterijen krijgen.

De nieuwe accu’s worden waarschijnlijk gebruikt voor de instapversie van de Mustang Mach-e. Wat dit met de prijs gaat doen is nog niet bekend. Ford geeft wel aan dat ze hiermee EV’s betaalbaarder willen maken, dus het gaat er niet alleen om dat ze zelf meer winst pakken.

Ook interessant!

  • Ford verlaagt prijzen in antwoord op Tesla
    Ford verlaagt prijzen in antwoord op Tesla
  • Ford F-150 Lightning - rijtest en video
  • Tesla Model 3 instapper nu ook met subsidie
  • Een elektrische auto die het opneemt tegen een auto op benzine. De uitkomst is vaak al bekend. Maar wat als het een raceauto is met een dikke V8 en een gestripte koets?
    Ford Mustang Mach-E vs Mustang V8 racer

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Elektrisch, Ford, mach-e, mustang

Vorig bericht: « ‘Mercedes komt met compacte G-klasse’
Volgend bericht: Dit is de nieuwe Audi e-tron GT Competition »

Lees Interacties

Reacties

  1. TheMaster zegt

    16 februari 2023 om 14:43

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
    Nadeel voor de Mach-E’s, dan worden ze nóg zwaarder. Ook is het verbruik al zo onzuinig, dan wordt dit nóg minder zuinig.

    Login om te reageren
  2. milanomt zegt

    16 februari 2023 om 17:12

    Ik vind het verbruik van m’n Mach-E wel meevallen. Rij nu in Duitsland met 110km/h op 14kWh/100km

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      17 februari 2023 om 09:32

      Als dat je daadwerkelijk lukt, is dat een prachtige prestatie. Maar lijkt me wel heel erg laag. Dat zou volgens mij de Mach-E de meest efficiënte EV maken. Dat zou namelijk ook betekenen dat de Mach-E bij 110km/u met de grootste batterij een range zou halen van 700km.

      Over het algemeen zijn de cijfers bij snelweggebruik wel een significant stuk hoger:

      https://ev-database.org/car/1671/Ford-Mustang-Mach-E-ER-AWD#:~:text=Real%20Energy%20Consumption%20Estimation%20between%20142%20%2D%20289%20Wh%2Fkm&text=Indication%20of%20real%2Dworld%20energy,110%20km%2Fh%20is%20assumed.

      Login om te reageren
  3. ralfast zegt

    16 februari 2023 om 18:18

    Bruto accu capaciteit vergelijken heeft niet zoveel zin en leidt tot onjuiste conclusies op rijbereik. Ik zou LFP kiezen, altijd.

    Login om te reageren
  4. henk zegt

    16 februari 2023 om 19:39

    haha grappig 14kw/h 100km ik heb ook een Mach e, standaard rwd maar met 110km/u verbruik ik toch zeker 22kw
    en dan niet te hard stoken anders 25kw/h .
    en dan zeker niet de echte km’s uitrekenen dan word je nog minder blij.
    kijk ik ben uiterst tevreden met de Mach e maar zuinig is dat ding zeker niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North