
Tja Porsche. Wat had je dan verwacht?
Over de 911 R (rijtest) is al voldoende gezegd en geschreven. Het is een auto voor de purist, alleen doen veel eigenaren geen zak met hun R vanwege de angst om minder winst te maken op het gelimiteerde apparaat. En juist daar zit het probleem. In gesprek met Pistonheads zeg Porsche-topman Andreas Preuninger het te betreuren dat veel 911 R-eigenaren ervoor kiezen om het ding in een garage te stallen.
“We zijn geen beleggingsfonds. We zijn een bedrijf dat auto’s produceert.”, aldus de heer Preuninger. Door de 911 R in een beperkte oplage te bouwen is de speciale Porker wel degelijk een belegging geworden. Of het model in de (nabije) toekomst net zoveel waard blijft als nu is de hamvraag. De facelift van de 991 GT3 staat voor de deur en naar verluidt keert de handbak weer terug. Dezelfde handbak die op dit moment wordt gebruikt in de 911 R. Dit kan invloed hebben op de waarde van het 500 pk sterke elfje.
De topman zegt dat de R hoe dan ook van speciale waarde zal blijven. Hij verwijst naar de 911 GT3 RS 4.0 (rijtest), de ultieme 997 die vandaag de dag gemiddeld voor meer dan een half miljoen dollar van de hand wordt gedaan.
Fotocredit: @spotcrewda op Autojunk
-edit: check-
Porsche en “speciaal”? Nee niet echt nee
@trolle:
Je doet je naam eer aan.
@misterdrogba: mijn naam heeft ook niets met trollen te maken, en de laatste echt speciale porsche was de carrera gt. Alles daar achter zijn gewoon flauwe afkooksels van een ander model
@trolle: ja want de 918 is zo alledaags…
@misterdrogba: Nou hij heeft wel een punt. Want bovenstaande vorm Porsche, ongeacht exact nummer of strepen of aantal uitlaten, zie je vaak genoeg. Ik wel in ieder geval, in het Gooi en Amsterdam.
Dan kan ie wel race strepen hebben en heel hard gaan, het haalt het niet bij een Ferrari of een Aston Martin.
@fanboy: eens! Ik heb laatst na een vergelijkbare discussie eens een weekje bijgehouden. Letterlijk geen dag dat ik niet een moderne 911 tegenkwam..
@trolle: groenlinks
Hoop zo hard dat de bel barst in de automarkt. De prijzen en de manier waarop auto’s behandeld worden gaat nergens meer over.. Zien we misschien ook die 911R en consoorten wat meer op de wegen & circuits.
Porsche, das niet zo moeilijk maak je er toch 2500 nieuwe van moet je is kijken hoe die beleggers balen van hun huidige 911R…
@goodolddays: misschien staat er in het contract dat als je als klant zo’n ding koopt dat het exclusief is en dat er niet meer dan een x aantal geproduceerd zullen worden.
@rufctr01: Zoiets was ook gaande met de 991 GT3RS. Gelimiteerd model, en binnen een mum van tijd uitverkocht, want prijzen stegen al harder dan Viagra. Tot dat Porsche tegen alle verwachting in de band weer aanslingerde..
Laatst nog met een Porsche dealer over gesproken, dat heeft hier serieuze problemen mee ondervonden. Klanten die terug kwamen omdat de waarde in 1 keer zakte van hun auto etc.
@roberto: Euh… Een auto is een gebruiksvoorwerp. Hoe is de fabrikant verantwoordelijk voor de waardedaling? Hij is überhaupt niet verantwoordelijk voor de waarde van de auto nadat deze verkocht is..
@jochempie: Klopt, maar niet als de dealer de auto verkocht met de voorwaarden dat er maar (ik dacht) 2000 stuks gemaakt gaan worden en de klant heilig overtuigd is dat hij een goede investering/verzamelobject heeft gekocht. Misschien dat de verkoper er ook wel bij vermeld dat de auto alleen maar in waarde zal stijgen, maar dat weet ik niet. Nadat ze de GT3RS ’terug’ in productie hebben gebracht kwamen toch diverse klanten bij de dealer aankloppen.. Sinds dat bekend is staan ze ook massaal te koop en is de prijs bijna met een halve ton gezakt.
@roberto: Er zouden er 991 van gemaakt worden. Maar ongetwijfeld staat in het contract dat Porsche zich voorbehoudt daar wijzigingen in te maken, en dat daar geen rechten aan kunnen worden ontleend.
@rufctr01: Dan maak je als Porsche toch gewoon een 911 R final Edition of zoiets. Is een andere auto, punt. Maar niet als een klein meisje zitten te huilen dat er niet met je auto’s gereden wordt.
@goodolddays: dan krijgen ze waarschijnlijk een rechtzaak naar hun hoofd
Zeg je “Sportwagen”, zeg je Porsche. De exclusiviteit is er bijna niet meer (voor de niet autokenner). Zelfde geldt overigens voor Lamborghini; is bereikbaar geworden.
Waar is de tijd dat je droomde van een F40, Diablo of 959?
@horza: ja, lekker bereikbaar zon Lamborghini…. ooit gehoord van gemiddelde inkomens??
@badmat: wees dan geen gemiddelde… be creative!
Niet dat ik bovengemiddeld verdien haha :-D
@badmat: ook als iemand met een gemiddeld inkomen moet je kunnen sparen (en:of bijklussen) voor een tweedehands Gallardo à €80K. Daar zal je minder op afschrijven dan op een nieuwe Mondeo..
@jochempie: maar met een gemiddeld inkomen ga je nooit bijklussen voor een Huracan. Zelfs als advocaat of chirurg gaat dat niet, mits je in Nederland werkzaam bent, niet lukken (op 0.001% na zoals Spong). Alleen ondernemers of hedge fund managers kunnen dat betalen.
@e550: Dat is onzin. Er zijn heus meer beroepen in Nederland die het -op lange termijn met hard werken- mogelijk maken om zo’n auto te kunnen rijden.
Weinig mensen doen het alleen. Vaak hecht dat type mens namelijk niet zoveel aan auto’s.
@olivier420: ik kan me nog een postbode herinneren eind jaren 80 die jarenlang spaarde om een testarossa te kopen. Helaas kan ik niets meer terugvinden hierover.
Man woonde bij zijn moeder en had maar 1 droom: Een Ferrari bezitten.
Kwam uit Limburg geloof ik.
@vierkoloms: ha, ik ken een artikel uit een autoweek uit het jaar 0, over een vrouw met een basic kantoorbaan ergens in Duitsland. Leefde ook bij ‘r ouders, maar reed wél een 348… Heb je dan je zin…?
@e550: So what? Het hoeft ook niet een gloednieuwe Lambo te zijn…
@e550: als ik 3 jaar zou sparen dan heb ik wel voldoende voor een tweedehandsje.
Dan zou ik alleen dingen moeten laten waarvan ik het niet wil. Ik ga mijn gezin niet benadelen omdat ik zo egoïstisch zou zijn om een Lambo voor de deur te willen.
@jochempie: en dan komen onderhoud en verzekering, zijn ook geen grappen om de garage rekening van te ontvangen.
@p964: Ik heb net op Independer gekeken, als 30 jarige met 10 jaar schadevrij ben je All Risk €85 per maand kwijt. Vind ik toch niet veel. Elk jaar een beurtje die tussen de 1200 en 2200 euro kost, en voor zón 300 euro per maand rijd je een Gallardo. Da’s maar 100 euro meer dan wat je aan een Hyundai i10 van de plaatselijke supermarkt kwijt bent.
@Jochempie: het lijkt me héél sterk dat je een Gallardo allrisk verzekert voor 85e??
@davelepeef: Printscreentje voor je: https://s10.postimg.org/wvzjzb4d5/Gallardoverzekering.jpg
@Jochempie: proof delivered… Best vreemd. Ik zou wel eerst ff de voorwaarden checken, het is toch een auto van 13 jaar oud; benieuwd wat ze dan uitkeren bij schade…
@davelepeef: ik gok dat Gallardo-eigenaren de reputatie hebben zorgvuldig met hun beestje te zijn. Warm stallen, punctueel onderhouden, niet te gek doen, ondanks wat het internet zegt..
@jochempie: iemand met een gemiddeld inkomen die na lang sparen een Gallardo kan kopen zal die over het algemeen juist heel snel afschrijven, tegen een boom of in een sloot…
@jochempie: http://www.autoblog.nl/nieuws/het-verhaal-van-de-haagse-wegwerker-met-een-ferrari-71442
@horza: Zijn die autos bereikbaar geworden of zijn er gewoon veel meer mensen bij gekomen met teveel geld?
@robert110: is dat niet het zelfde?
Wat verwacht je als je van de 911 een ‘special edition’ maakt en deze in beginsel alleen voorlegt aan trouwe Porsche eigenaren (zeg 918 eigenaren). Hun eigen geschiedenis, zoals bijvoorbeeld bij de de Gt3 RS 4.0, leert ons hetzelfde.
Goh, wat een verrassing.
Aan de andere kant moet je wel heel gek zijn als je een half miljoen besteedt aan een 911. Een half miljoen…
@viezefreddyw: voor een Carrera GT zou ik het neerleggen als ik er voor over zou hebben.
@awesome: Ik zou ook eerder een half miljoen uit willen geven aan een Carrera GT. Ik heb niet zoveel met de 911 en ook niet met de 911 R. Dan nog liever een Cayman GT4 en geld overhouden.
@awesome: Wie niet? Pak je direct nog een half miljoen winst, met de prijzen die boven het miljoen uitkomen..
@viezefreddyw: Als die in verloop van jaren meer waard word dan de half miljoen is het het weer waard.
Als dat niet zo is, dan ben je wel gek.
@jasvl: Maar hoe weet jij van te voren dat een auto in verloop van jaren meer waard gaat worden? Ik heb helaas geen kristallen bol.
@viezefreddyw: ik helaas ook niet anders was ik nu een rijk man…
Vooral de afgelopen jaren waren kunst en auto’s de beste investeringen om te doen.
De mensen die daar inspringen kunnen over het algemeen het risico wel dragen.
Als het wel lukt is het ontzettend makkelijk geld verdienen
-edit: check-
@erce: Preuninger is een Duitser. Die heeft een geldig excuus om onze taal onvoldoende te beheersen. ;)
@stradale888: lol!!!
Speciale edities op voorhand enkel aan goeie (lees: ultrarijke) klanten verkopen zodat het aanbod kunstmatig laag wordt gehouden en dan zulke uitspraken doen.. je moet het maar durven.
Porsche Super-Cup vind ik best leuke races. Daar lijkt deze uitvoering op. Lijkt mij heel leuk om met deze uitvoering te kunnen rijden: 500 PK met handbak.
Preuninger is echt een autoliefhebber. Een man met een autohart die auto’s voor autoliefhebbers maakt en dat ook echt heel goed kan. De autowereld mag blij zijn met mensen zoals hij.
Vanuit dat perspectief vindt hij het jammer dat mensen de 911R niet gebruiken waar hij voor bedoeld is. Rijden tot de stukken uit het Michelin rubber vliegen.
Om dan gelijk dat te extrapoleren naar ‘Porsche vindt’ geeft al aan hoe goed jullie deze man kennen. Namelijk helemaal niet dus.
@stephane8200: Ik twijfel er niet aan dat de beste man een autoliefhebber is, maar als hij in zijn functie als topman van Porsche een interview geeft mag je ervan uitgaan dat hij namens Porsche als bedrijf spreekt, toch?
Daarnaast vind ik het een beetje mosterd na de maaltijd om dit te roepen. Als hoofd van de GT-wagens bij Porsche is Preuninger hij medeverantwoordelijk voor de beperkte productieoplage van de 911 R. Als hij de 911 R meer op de weg had willen zien, had hij zijn invloed als topman moeten aanwenden om de oplage te vergoten en het verkoopproces op normale wijze te laten verlopen.
@Edge: ik denk dat hij zijn hart laat spreken. Ik zou hetzelfde gezegd hebben. Ik weet niet wat de marketing en kosten-overwegingen geweest zijn om het zo te doen.
Je kunt een engineer ook niet benaderen als een manager op die manier.
Ik hoop voor die egoïstjes die ze binnen hebben staan als belegging dat hun plan volledig onderuit gaat als er effectief een handbak in de nieuwe rs komt, het zal ze leren een auto niet te gebruiken waar hij voor dient.
Houdt toch op zeg…. Eerste Ferrari achtige praktijken uitvoeren (lees je maakt een limited edition die iedereen wilt) en vervolgens doen alsof je verbaasd bent dat het een beleggingsobject is.
Als ze het zo erg vinden, stop die handbak dan in de GT3 RS en maak de styling wat minder extreem. Dat kan nu natuurlijk niet meer want dat zou de waarde van de 911R en GT3 met automaat doen veranderen….
Ik zal wel veel mensen tegen de haren instrijken… maar ik wordt zó moe van Porsche! Al ruim 50 jaar op hetzelfde doorborduren. Houdt deze ellende nooit op? Kom eens met wat nieuws!
@robbie123: zijn de Panamera, Boxter, Cayman en Macan al weer 50 jaar oud? Jemig wat gaat de tijd toch snel!
@robbie123: Uhm, ben geen Porsche fan boy ofzo, maar in de laatste pakweg 10 jaar was dit toch allemaal best wel ‘nieuw’ voor ze:
– toetreden tot compleet nieuw segment (suv)
– toetreden tot nog een compleet nieuw segment (luxe limo)
– inbouw van hybrid drive train (918)
– turbo’s op een boxer blok (zowel met 4 als 6 cilinders)
Straks is het net als bij ford dat je een aantal kms per jaar moet rijden.
Staat in het koopcontract als je een gt40 koopt schijnbaar
Eerst Ferrari-arrogant zijn (maar ik herhaal mezelf) en dan verbaasd zijn dat de ultieme gelimiteerde 991 een speculatieobject wordt?
Les voor Porsche de volgende keer: bouw een lichte, ultieme rijdersauto voor op de openbare weg, noem die desnoods R (naast de trackday GT3 (RS) en maak de 911 weer kleiner. Nog beter: maak van de Cayman de rijdersauto en van de 911 de ‘sportwagen’/ GT voor niet-kenners.
Als ze nou niet zoveel specials maken dan gaan mensen ook gewoon in hun porsche rijden!
Oplossing: Meer R’tjes verkopen voor een lagere prijs. Dan is het klaar met de exclusiviteit.
Consumenten hé…
Kijk de GT86/BRZ, is niet gelimiteerd en veel goedkoper, en is qua rijdersfilisofie van hetzelfde hout gesneden. Erger nog, hij is nog veel leuker in de praktijk want waar kan je 500pk eerlijk genieten op de openbare weg?
Hoeveel hebben jullie er gekocht?
Feit is dat consumenten dit type van marktwerking zelf veroorzaken, consumenten zijn badge snobs zijn en houden van speciaaltjes, en voegen verder geen daad bij hun vermeede puristisch rijdersambities. Had de R gewoon in de folder gestaan als de ‘basisversie’ GT3RS zonder spoilers en PDK, had niemand ernaar omgekeken…
We zitten allemaal in dromenland, huidige auto’s zoals de Aventador SV worden massaal gekocht als investering…. waardoor ik in mijn leven al meer SV’s heb gezien dan een “normale” Aventador….
ze moeten een nieuwe versie maken, met irts meer pk. vervolgens in het contract zetten dat 1 keer per jaar de dealer wordt bezocht, en dat er dan 2500 km meer op moet staan als de laatste keer dat is langsgekomen. ben je meteen van dit gezeik af.
Als Porsche wil dat hun huidige modellen worden gereden ipv als belegging gekocht kunnen ze eenvoudig het aanbod aanpassen aan de vraag. ;-)
@jmg44: dat zou een mooie stunt zijn. Zodra je merkt dat de prijzen van de 2e handsjes omhoog gaan gooi je ze onmiddellijk weer in de productie. Ik vermoed overigens dat dit gehuil is voor de bühne. Geen groter compliment voor een autobouwer dan dit. Het kan Porsche, althans de aandeelhouders, echt geen bal rotten wat je met de gekochte producten doet.
Als ze dat niet willen moet je gewoon stoppen met limit editions maken. Je kunt wel special editions maken. Maar gewoon niet limited. Dus zolang de special edition 911 R in productie is kun je hem gewoon nieuw bestellen. Het is de zelfde auto. En nog steeds een bijzondere 911 maar niet gelimiteerd op een x aantal exemplaren.
Een paar jaartjes serieproductie draaien lost dit probleem zo op.
Beetje hypocriet van porsche. Ze weten dat gelimiteerde exemplaren als belegging gezien worden.
De oplossing is heel simpel, gewoon meer aantallen maken. Kunnen de liefhebbers die er wel mee gaan rijden er ook een bestellen , en het drukt de beleggingswaarde
Beetje goedkoop, en als Captain Hindsight (South Park).
Eerst lekker cashen en nu huiwie huiiwie doen.
En daarom is Singer zo geniaal! Rijders Porsches die gebruikt worden.
Zou bijna hopen dat de waarde als een pudding in elkaar zakt
Jank niet zo pornsche, bouw er gewoon meer dan 500. Problem Solved!