• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Natuurlijk, een half miljoen Nederlanders rijden nu op winterbanden

Auteur: willeme, gepost 26 juli 2019 om 07:58 – 143 Reacties

Porsche 911


Rob Geus vindt hier waarschijnlijk wat van. De BOVAG ook, trouwens.

Het is natuurlijk ook een monsterklus. Banden verwisselen. Je moet de telefoon pakken, bellen naar de garage en een afspraak maken. Of je de winterbanden kan wisselen met de zomerbanden. Dan moet je helemaal naar de garage toe. Soms kan het wel een kwartier tot een half uur duren voordat de juiste banden gemonteerd zijn. Dat kun je niet vragen van een mens.

Het is natuurlijk veel te omslachtig. Dus wat doe je dan? Precies, laat die winterbanden lekker zitten. Het is nu bijzonder warm op het moment: meer dan veertig graden. BOVAG heeft een onderzoek gedaan of automobilisten ook hun banden aanpassen aan het weer en wat blijkt: niet allemaal. Er zijn namelijk, naar schatting, zo’n 500.000 auto’s op dit moment rondrijden op winterschoeisel. Van de 1.138 onderzochte auto’s stonden er 60 stuks op winterbanden.

Porsche 911 Targa 4S

Ondanks dat winterbanden en zomerbanden beide zwart en rond zijn, zijn er wel degelijk verschillen. Met name het profiel en de compound. De winterband maakt meer gebruik van natuurrubber, is zachter en heeft meer profiel en ribbeltjes om sneeuw deugdelijk af te kunnen voeren. Een zomerband is juist een stukje harder en maakt juist meer gebruik van synthetisch rubber. Winterbanden rijden in de zomer is een zeer slecht idee: het verbruik ligt veel hoger, de banden slijten veel harder en de veiligheid is beduidend minder.

Porsche 911 Targa 4S

Een opvallend fenomeen is dat meer auto’s rijden op zogenaamde allseason banden. Dit is een soort compromis tussen een winterband en een zomerband, met een accent naar de eigenschappen van een zomerband. Echter, in de winter is de remweg niet iets beter en is er meer grip voorhanden. BOVAG adviseert de automobilist zijn banden te bekijken om te zien wat er nu daadwerkelijk onder ligt. Winterbanden worden vaak aangeduid met een iccontje van een sneeuwvlokje.

Fotocredit: @hhitalia via Autojunk.nl

Ook interessant!

  • Honderdduizenden Nederlanders kachelen de zomer door op winterbanden
  • Waar let je op met tweedehands winterbanden?
    Waar let je op met tweedehands winterbanden?
  • Nederlanders rijden steeds langzamer op de snelweg
  • Video: C63S-rijder demonstreert rijden op versleten banden
    Video: C63 S-rijder crasht door rijden op versleten banden?

Nieuwste artikelen

  • Configureer een BMW alsof het weer 2005 is
  • ‘Verboden’ versie van de Toyota GR Supra bestaat nu alsnog
  • Controversiële crossover gaat nóg controversiëler worden
  • Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
    Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, bovag, winterbanden

Vorig bericht: « F1 Duitsland 2019: tijden en wat je moet weten
Volgend bericht: Audi lanceert eindelijk een echte S6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    26 juli 2019 om 08:04

    Heel die winter banden zijn eigenlijk niet nodig in Nederland (voor het gros van de mensen iig) Maar sinds een paar jaar is het in eens een ‘must’.

    Helemaal lachwekkend als er dan voor één of ander cheap ass merk gekozen wordt… Of wanneer men te vroeg of te laat wisselt.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      26 juli 2019 om 08:44

      @reactief: beetje net als dat iedereen ineens zo’n ‘green egg’ bbq moet hebben en er dan vervolgens Aldi vlees opgooit

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        26 juli 2019 om 08:52

        @lekkaah: of een dikke BMW vol ///Meuk least met een roffelende driecilinder onder de kap

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 juli 2019 om 11:26

          @bernoulli: zoiets zou ik nooit doen…

          Login om te reageren
        • bmw2coupeeigenaar zegt

          26 juli 2019 om 11:57

          @bernoulli: Lol niet iedereen kan een 6 cylinder betalen.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            26 juli 2019 om 14:16

            @bmw2coupeeigenaar: *cilinder

            Login om te reageren
          • BMW330Ci zegt

            28 juli 2019 om 16:50

            @bmw2coupeeigenaar: plak al die rotzooi er dan niet op. Persoonlijk vind ik het pretentieus en sneu. Wat is er mis met een 318? Kun je fantastisch van genieten en als je niet meer geld hebt is dat toch geen probleem?

            Login om te reageren
      • dromedaris zegt

        26 juli 2019 om 10:02

        @lekkaah: dat is zo 2017. Een OFYR moet je nu hebben.

        Login om te reageren
        • postzegel zegt

          26 juli 2019 om 10:49

          @dromedaris: Niet 2017.. 2018 belde. Ze willen het persbericht terug.

          Vorig jaar: exact ’t zelfde nieuws: https://www.autoblog.nl/nieuws/veel-nederlanders-rijden-op-winterbanden-in-bloedhitte-112882?utm_medium=relevant_items

          Stelletje rukkers van de BOVAG: ze melden het wel, maar ze krijgen in een jaar tijd gemiddeld niet één setje winterbanden eronderuit gelult in een jaar tijd.

          (leuk, weer een berichtje, staat onze naam weer genoemd, had ik al gezegd dat ik van de BOVAG ben?, nou ik ben dus van de BOVAG).

          Login om te reageren
      • Gulli zegt

        26 juli 2019 om 12:36

        @lekkaah: green eggs zijn om op te slow cooken. Als je alleen worstjes gaat grillen heb je meer aan een webertje of desnoods zo’n wegwerp ding met alubakje eronder ? Sterker nog, met normaal bbqen sloop je zo’n egg zelfs.

        Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        26 juli 2019 om 13:24

        @lekkaah: je kan wel op een Green egg lagere kwaliteit vlees heerlijk maken hoor. Daarnaast is Aldi vlees (van de slager) helemaal geen lage kwaliteit.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 juli 2019 om 16:15

          @boomhauwer: het is niet de Green Egg die de lagere kwaliteit vlees heerlijk maakt, dat is de knoflooksaus.

          Login om te reageren
      • ghost zegt

        26 juli 2019 om 17:20

        @lekkaah: ik heb een black egg gewoon bij de Lidl gehaald voor 5 tientjes…een groene kost het vijfvoudige..slaat nergens op.

        Login om te reageren
        • probono zegt

          26 juli 2019 om 18:35

          @ghost: een groen large op poten kost niet het vijfvoudige van vijf tientjes maar het veertigvoudige. En hij is het waard.

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            26 juli 2019 om 18:52

            @probono: oke heel stoer om indirect te zeggen dat jij die hebt. Vergelijk voortaan even appels met appels i.p.v. appels met peren.

            Login om te reageren
            • probono zegt

              26 juli 2019 om 22:09

              @ghost: dacht dat jij dat juist deed door de vergelijking te maken, stoere man.

              Login om te reageren
              • ghost zegt

                26 juli 2019 om 22:41

                @probono: Ja, klopt! Klein model green egg vs klein model black egg van de Lidl, enige verschil is de kleur en de prijs, lijkt me verder een prima vergelijking. Verder nog een probleem?

              • probono zegt

                27 juli 2019 om 15:27

                @ghost: zo te lezen heb jij grotere problemen dan ik! Vergeet niet van je BBQ te genieten he! Doe ik ‘t ook!

    • cypher zegt

      26 juli 2019 om 08:52

      @reactief: in Nederland niet nee. Alleen mijn leasebak heeft “verplicht” winterbanden, zelf nog nooit winterbanden onder mijn auto’s gehad. Maar goed, wij Nederlanders gaan graag op wintersport in het buitenland. En daar is het wel verplicht.

      Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      26 juli 2019 om 09:07

      @reactief: Nou, ik rijd met pak ‘m beet 500 Nm koppel en 300 hrsprs rond. Al heeft het geregend in december merk ik verschil met m’n zomerbanden.

      Het gaat bij winterbanden niet alleen om sneeuw, maar om de juiste werktemperatuur.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        26 juli 2019 om 09:18

        @vonklausenburg: Ik zeg niet voor niets voor het gros van de mensen. ;)

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          26 juli 2019 om 09:24

          @reactief: blijf wel van de weg als het sneeuwt! Pak maar lekker de trein dan en ga geen files veroorzaken. Dan heb ik respect voor jouw keuze om ze niet te monteren. Alleen is het gros van de mensen afhankelijk van hun werk en dienen ze daar op tijd aanwezig te zijn. Dus ook als er plots een pak sneeuw in de ochtend ligt.

          Login om te reageren
          • cvoo zegt

            26 juli 2019 om 10:34

            @pa045: De trein pakken als t sneeuwt? Dan kan je net zo goed thuis blijven, want 1 sneeuwvlokje en de boel ligt plat…
            Daarbij vindt ik t wel mooi als t een keer niet gaat zoals iedereen wil/verwacht (bijvoorbeeld flinke sneeuwval).
            Allemaal in de stress om iets wat men niet kan veranderen.
            Juist de mensen die dan gaan pushen/haasten komen in de problemen, winterbanden of niet.

            Login om te reageren
          • saxoke zegt

            26 juli 2019 om 18:00

            @pa045: bij jou geven winterbanden dus ook een vals gevoel van veiligheid. “Hey, monteer maar winterbanden, dan kan je sneller rijden in de sneeuw”. Wat de meesten op die manier wel vergeten, is dat de remweg dan dus weer langer gaat worden, als je sneller gaat rijden. Rijstijl aanpassen naar de weersomstandigheden blijft belangrijk! Als je met gewone banden 50 kan rijden, zou je dat met winterbanden juist ook moeten doen, en niet veel sneller, rij je met winterbanden gewoon 50, dan is je remweg korter dan met gewone banden. En dan pak je pas winst.

            Login om te reageren
            • pa045 zegt

              26 juli 2019 om 21:11

              @saxoke: euh? Schrijf ik dat of verzin jij dit?

              Login om te reageren
        • vonklausenburg zegt

          26 juli 2019 om 09:34

          @reactief: Fair point!

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            26 juli 2019 om 09:39

            @vonklausenburg:

            Donut media .. +1 ..

            Login om te reageren
      • pa045 zegt

        26 juli 2019 om 09:21

        @vonklausenburg: respect dat je het nog probeert. Maar zinloos. Mensen hier hebben nogal een sterke mening die doorgegeven wordt als waarheid.

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          26 juli 2019 om 13:41

          @pa045: Net zoals jij zelf?

          Die enkele keer sneeuw en file. Alsof iedereen ineens hard door kan rijden als ze winterbanden hadden gehad.

          Ook dan moet je snelheid minderen, meer afremmen voor de afslagen en grotere afstand houden, ofwel, je hebt nog steeds file.

          Voorvak rijden ze nog met winterbanden bij +20 graden. Een nu zelfs bij 40 graden. Alsof dat geen gevaar veroorzaakt.. En bij een ongeluk dus ook file.

          Het is niet zwart wit. Als iedereen netjes z’n winterbanden erop doet wanneer nodig zou het beter zijn, maar dat gebeurd gewoon niet. En liever één hele goede zomerband met nog steeds redelijk grip in sneeuw dan twee matige banden in zomer en winter..

          Login om te reageren
          • pa045 zegt

            26 juli 2019 om 18:04

            @reactief: nee. Ik weet beter..
            Maar nu to the point. Winterbanden voegen iets toe. Dat is een duidelijk en bewezen feit. Maak je er geen gebruik van, prima. Maar val andere niet lastig met jouw keuze. Wanneer iedereen dit zo zou doen, was de ochtend- of middagspits from hel er niet zijn.

            Login om te reageren
            • reactief zegt

              26 juli 2019 om 23:10

              @pa045: ‘Mensen hier hebben nogal een sterke mening die doorgegeven wordt als waarheid.’

              Grappig dat dit jouw worden zijn. Want ik krijg toch sterk het idee dat je het over jezelf hebt.

              Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        26 juli 2019 om 09:49

        @vonklausenburg: oh was jij dat die met bandenwarmers bij de laadpaal stond…? ??

        Login om te reageren
      • freshlife2 zegt

        26 juli 2019 om 10:24

        @vonklausenburg: vind juist winterbanden in de regen door de mand vallen, ook bij koude temperaturen. Mijn zomerbanden (michelin ps4) voeren regen beter af dan mijn smallere winterbanden (dunlop). Alleen bij rijden op sneeuw heeft het een voordeel, maar de grote wegen zijn vaak binnen een paar uur vrij

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 juli 2019 om 11:13

          @freshlife2: het profiel van zomerbanden is inderdaad meer op waterafvoer gericht dan dat van winterbanden. Maar de verschillen zijn niet zo heel erg groot en het kan voorkomen dat een goede winterband beter presteert dan een matige zomerband of andersom. Als je met velgbreedtes gaat spelen (zomers breder rijdt dan s’winters, wat niet onlogisch is) is het inderdaad vaak dat de winterbanden duidelijk beter presteren op nat wegdek.

          Login om te reageren
        • laptom zegt

          26 juli 2019 om 11:13

          @freshlife2: Dan heb jij bizar slechte winterbanden en extreem goede zomerbanden (al twijfel ik erg over het merk Michelin eerlijk gezegd, maar heb nooit de PS4 eronder gehad).

          Login om te reageren
          • freshlife2 zegt

            26 juli 2019 om 11:16

            @laptom: nee, zoals hierboven uitgelegd heb ik dat niet, beide a-merken met genoeg profiel. Met wat meer vermogen werken bredere zomerbanden gewoon beter in de regen. Alleen bij sneeuw vind ik de winterbanden een voordeel bieden, maar hoe vaak rijdt je in NL over een sneeuwdek?

            Login om te reageren
          • isn1981 zegt

            26 juli 2019 om 14:51

            @laptom: Ik heb altijd PS3 onder mijn autos liggen zomer en winter. Tot nu toe nooit problemen gehad. Als je ze maar optijd vervangt maar dat is vanzelfsprekend.

            Login om te reageren
        • bmw2coupeeigenaar zegt

          26 juli 2019 om 12:05

          @freshlife2: Wel beter dan de Pirelli P-zeros in de regen. Dikke glijpartij

          Login om te reageren
          • freshlife2 zegt

            26 juli 2019 om 13:22

            @bmw2coupeeigenaar: pirelli ben ik zelf ook niet zo gecharmeerd van, vooral qua slijtage. Als mijn winterbanden op zijn blijf ik de winter op de Michelin Ps4 rijden denk ik. Een gesloten sneeuwdek is er toch bijna nooit, en anders blijf ik een ochtendje thuis.

            Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      26 juli 2019 om 09:22

      @reactief: ligt eraan waar je woont. In de polder, nee. Maar hier in Arnhem zijn er zat mensen die niet thuis kunnen komen op zomerbanden met sneeuw. Glooiende stad enzo.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        28 juli 2019 om 09:14

        @grasvreter: in de polder zijn genoeg plekken waar het omhoog gaat van -6 meter NAP naar -1 meter NAP v.v., soms zelfs naar +3 meter NAP (dijken). Nog maar te zwijgen van de bruggen :-)

        Login om te reageren
  2. zeilboot zegt

    26 juli 2019 om 08:10

    Ik snap deze half miljoen mensen niet die blijkbaar het geen ene reet kan schelen dat ze een gevaar op de weg zijn wanneer er hard moet worden geremd of moet worden uitgeweken. Als automobilist heb je de verantwoordelijkheid om je veilig op de weg te begeven.

    Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      26 juli 2019 om 08:42

      @zeilboot: Remmen doe je met je remmen, niet met je banden.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        26 juli 2019 om 08:45

        @pielemuis: ik zou gewoon even je theorie examen opnieuw gaan doen

        Login om te reageren
        • pielemuis zegt

          26 juli 2019 om 09:03

          @lekkaah: in de praktijk moet ik van die 2 pedalen, toch echt op de linkse duwen om af te remmen.

          Login om te reageren
          • sirprize zegt

            26 juli 2019 om 09:07

            @pielemuis: het contact met de weg bepaalt uiteindelijk hoe kort je remweg is, en dat contact wordt toch echt gemaakt door je banden en niet door je rempedaal, remleiding, remklauwen of remschijven.

            Login om te reageren
            • pielemuis zegt

              26 juli 2019 om 09:12

              @sirprize: vroeger hebben ze wel eens de contactpuntjes afgesteld. Ik dacht altijd dat dat met de motor te maken had. Nooit geweten dat het de banden waren. Weer wat geleerd!

              Login om te reageren
              • sirprize zegt

                26 juli 2019 om 09:19

                @pielemuis: wist je dat niet? Dat weet toch iedereen!

              • Robert zegt

                26 juli 2019 om 11:24

                @pielemuis: de volgende keer dat je de auto wegbrengt voor de APK, vraag dan gelijk ff om een doosje bougievonkjes. Altijd handig om op reserve te hebben, in het geval de auto niet meer wil starten.

              • pielemuis zegt

                26 juli 2019 om 11:32

                @rrrobert: nee nee, daar trap ik niet in! Ik heb een diesel.

      • rolov zegt

        26 juli 2019 om 08:51

        @pielemuis: zo dat is echt een hele domme opmerking. Dan heb je er echt de ballen verstand van

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 juli 2019 om 11:14

          @rolov: het concept van sarcasme is u vreemd?

          Login om te reageren
      • pa045 zegt

        26 juli 2019 om 11:29

        @pielemuis: je zegt vele domme dingen. Maar nu snap ik het. 13 jaar en pielmuisje begint haartjes te krijgen. Dat kan jeuken.

        Login om te reageren
        • pielemuis zegt

          26 juli 2019 om 12:06

          @pa045: Nee dit getuigt van intelligentie

          Login om te reageren
          • pa045 zegt

            26 juli 2019 om 18:05

            @pielemuis: die paar schaamhaartjes zeggen net zoveel als verstandskiezen.

            Login om te reageren
            • BMW330Ci zegt

              28 juli 2019 om 16:59

              @pa045: vind ik leuk

              Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          26 juli 2019 om 21:36

          @pa045: don’t feed the trolls…

          Login om te reageren
    • gove zegt

      26 juli 2019 om 08:46

      @zeilboot: gevaar op de weg is wel een groot woord, beter op winterbanden dan op slicks

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        26 juli 2019 om 10:10

        @gove: Zolang het niet regent zijn slicks beter. Profiel is er puur alleen voor waterafvoer.

        Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        26 juli 2019 om 10:32

        @gove: vandaar dat het ook verboden is om op slicks op straat te rijden…

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    26 juli 2019 om 08:14

    Tja, mijn winterbanden hadden in maart nog 3 mm. Ik rij ze mooi op in de zomer, en in het najaar gaat de auto ingeruild worden, na de sloop, of wisselen we voor een setje vers zomer rubber tot de APK. Grip is natuurlijk niet heel best, maar dat is het met winterbanden in de zomer ook echt niet. goed afstand houden, en lekker piepen in de bochten.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      26 juli 2019 om 08:29

      Fakkels en hooivorken in 3, 2 , 1…

      Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      26 juli 2019 om 08:41

      @dutchdriftking: hier nog een. Vind t wel best.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        26 juli 2019 om 09:43

        @pielemuis: Tja, met de VR6 zou ik dit nooit doen, maar met dit tijdelijke barrel ben ik gewoon erg makkelijk. Ook wel eens fijn.

        Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      26 juli 2019 om 10:05

      @dutchdriftking: mijn continental wintercontacts gingen lekker toen ik met mijn Lexus naar Pisa reed in juli 2015. Merkte weinig verschil in vergelijking met zomerbanden. Zat ook nog een mm 3.5 op. Voor in de winter waardeloos maar voor een zomer goed genoeg

      Login om te reageren
    • freshlife2 zegt

      26 juli 2019 om 10:26

      @dutchdriftking: wat gebeurd er dan ‘na de sloop’?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        26 juli 2019 om 11:26

        @freshlife2: Na de sloop is hij er niet meer.

        Login om te reageren
  4. axietaxie zegt

    26 juli 2019 om 08:22

    Grappig dat iedereen kan zeuren over het nut van winterbanden. Pas als je die paar meter extra remweg te kort bent gekomen zul je pas echt gaan waarderen.

    Login om te reageren
    • geenidee zegt

      26 juli 2019 om 08:30

      @axietaxie: Dit. Maar ben blij met betere all seasons. Mijn moeder is overgeschakeld van energy savers naar Crossclimates (maakt geen afstanden) en in de winter merken we duidelijk betere grip, je kent moeders in de zomer maakt dat geen zak verschil.

      Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      26 juli 2019 om 09:10

      @axietaxie: Precies! Iedereen hier is uiteraard een perfecte chauffeur en houdt altijd meer dan genoeg afstand of houdt altijd rekening met de staat van hun vehikel en we zijn altijd allemaal extreem scherp achter het stuur en maken nooit fouten.

      Tot je ineens wel dat metertje mist, of controle verliest doordat het asfalt toch wel heel heet is bij 39 graden en je die bocht toch wat verkeerd had ingeschat.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        26 juli 2019 om 09:20

        @vonklausenburg: “dat gebeurt mij toch niet”

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juli 2019 om 17:15

      @axietaxie: maar het kan ook andersom, dat je in december een volle noodstop moet maken en tijdens het remmen denkt ” ik had toch al stil moeten staan?” en dan “ohh ja, winterbandjes.”. Op droog en nat wegdek geven die toch een wat langere remweg, maar op sneeuw een heel veel kortere remweg.

      Login om te reageren
  5. Arnoud zegt

    26 juli 2019 om 08:32

    Toon mij harde cijfers uit een onderzoek dat aangeeft hoeveel aanrijdingen met zomerbanden ipv winterbanden in warme omstandigheden voorkomen waren. Of winterbanden ipv zomerbanden in winterse omstandigheden. Het zal blijken dat de gebruikte band slechts heel weinig bijdraagt in de oorzaak van de aanrijding maar dat falen van de bestuurder nog steeds de hoofdoorzaak is, te snel rijden, te weinig afstand houden of afgeleid zijn.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      26 juli 2019 om 08:35

      @original_arnoud: “Te hard rijden” en “te weinig afstand houden” daar kunnen banden echt wel een factor zijn. Zuiver aan de banden wijten kun je het wellicht niet, maar op de verkeerde banden rijden helpt in ieder geval nooit.

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        26 juli 2019 om 09:11

        @vaakbenjetebang: Precies! Als de banden ongelukken zouden voorkomen waren die cijfers er. Een mongool die met winterbanden rijdt alsof het op kurkdroog asfalt in de zomer rijdt blijft nog steeds gevaarlijk. Maar door juist te anticiperen en rekening te houden met zowel voertuig, rubber en omstandigheden kan je met winterbanden echt wel het verschil maken tegenover zomerbanden.

        Login om te reageren
    • axietaxie zegt

      26 juli 2019 om 09:05

      @Original_Arnoud: misschien dat dit helpt om te snappen dat het gewoon aantoonbaar is;

      https://youtu.be/y8m3pzxnD8c

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        26 juli 2019 om 16:16

        @axietaxie: en iedereen die mij becommentarieert:

        Jullie snappen mijn punt niet. Ja je hebt een langere remweg op de verkeerde band. Dat ontken ik ook niet. Maar niets is van zó grote invloed, positief dan wel negatief, als anticipatie van de bestuurder.
        Nogmaals: toon mij eens cijfers van geregistreerde aanrijdingen die voorkomen hadden kunnen worden door alléén de juiste band voor de omstandigheden.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 juli 2019 om 09:50

      @original_arnoud:

      Nog meer “onderzoek” ??

      Die cijfers zijn er gewoon ..
      Althans .. die MOETEN er gewoon zijn ..

      Login om te reageren
      • pielemuis zegt

        26 juli 2019 om 10:46

        @lincoln: De onderste steen MOET boven!

        Login om te reageren
    • dappers zegt

      26 juli 2019 om 10:24

      @original_arnoud: wat genieten dit; vragen on harde cijfers, om vervolgens te doen alsof je onderbuikgevoel feit is! Puik redeneerwerk.

      Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      26 juli 2019 om 10:36

      @Original_Arnoud:
      https://youtu.be/3e5hfUH4Qm0

      Heeft geen cijfers van waar jij het over hebt, maar als je denkt dat de remafstand niet uitmaakt in die cijfers hou je alleen jezelf voor de gek.

      Login om te reageren
  6. vaakbenjetebang zegt

    26 juli 2019 om 08:33

    Dat sommige particulieren nu nog op winterbanden rijden tot daar aan toe. Het zal deels ook onwetendheid zijn en zo lang je niet in een kritische situatie terechtkomt loopt het ook heus allemaal zo’n vaart niet. Ook hier geldt echter: een ongeluk zit in een klein hoekje, dus als je pech hebt gaat het mis en zijn de banden een (de) bepalende factor.

    Wat ik erger vind, is dat je van diverse verhuurmaatschappijen doodleuk een auto kunt meekrijgen die nog op winterbanden staat. Als je daar dan iets va nzegt, komt zo’n knaapje niet verder dan “maar dat maakt niet uit hoor meneer, winterbanden zijn tegenwoordig ook heel goed in de zomer”. Dan zeg ik altijd: “Ja, doei. Breng me maar een andere auto met de juiste banden. Of zullen we afspreken dat het eigen risico niet meer geldt?” – en dan blijkt ineens dat er toch wel auto’s te vinden zijn die op zomerbanden staan. Belachelijk.

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      26 juli 2019 om 08:44

      @vaakbenjetebang: ach weet je wat het is? Vaak ben je te bang ?

      Login om te reageren
    • pa045 zegt

      26 juli 2019 om 18:11

      @vaakbenjetebang: ik snap je redenatie. Maar met die instelling is iedere Yaris, Panda, Golf of 3-serie onveilig. Want er is altijd een, bijvoorbeeld, Porsche 911 die zowel op zomer als op winterbanden altijd een wegligging en een remweg heeft die superieur is aan de eerder genoemde auto’s. Egaal welke conditie of banden op de auto’s gemonteerd zijn.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        26 juli 2019 om 19:34

        @pa045: Ah, fijn, reductio ad absurdum. Geen zin in dit soort drogredeneringen vandaag, het is immers weekend.

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          26 juli 2019 om 19:48

          @vaakbenjetebang: je geeft je mening hierover, maar geen redenatie. Prima. Jouw zwakte..

          Login om te reageren
  7. stationcar zegt

    26 juli 2019 om 08:43

    De hele ‘winterbanden’ hype (in NL) is een grote marketingstunt van de bandenindustrie, en met succes, iedereen komt in eens meerdere keren per jaar om zijn banden te verwisselen en om ze op te slaan. Vroeger, zeg 20 jaar geleden, deden we hier niet aan en kwamen we alleen bij de bandenboer als we nieuwe banden wilden maar daarvoor niet naar de garage wilden. Zie je het businessmodel? En uiteindelijk is het prima, maar ik doe niet mee aan die flauwekul.

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      26 juli 2019 om 09:11

      @stationcar: vroeger rookte ook bijna iedereen en stonden we er niet bij stil. Je gebruikt een drogreden (argumentum antiquitatum) dat omdat ’t vroeger geen issue was, het nu ook geen issue is. Gelukkig worden we ieder jaar een beetje slimmer en kunnen we nu banden maken die veel beter zijn dan 20 jaar geleden.

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        26 juli 2019 om 10:14

        @sirprize:
        Je mist even het punt; het niet gaat over goede of slechte banden, maar dat het gaat over dat we met z’n allen in de marketingstunt van de bandenindustrie zijn getrapt.

        Login om te reageren
        • dappers zegt

          26 juli 2019 om 10:28

          @stationcar: jij mist het punt van sirprize dat je vergeet de vooruitgang van techniek mee te nemen. nette marketingstunt of niet, winterbanden presteren beter bij lage temperaturen. Of dat hard nodig is in nederland, durf ik niet te zeggen, dat neemt echter niet weg dat bandenfabrikanten blijven innoveren om nieuwe, betere producten te leveren. Waar dus een splitsing tussen een zomer en een winterband uitgekomen is, in plaats van een band voor heel het jaar die beide net niet doet.

          Login om te reageren
          • stationcar zegt

            26 juli 2019 om 11:07

            @dappers:
            Klopt, dat we massaal zijn overgestapt op wisselen werkt innovatie in de hand, als er vraag is, worden de producten vanzelf ontwikkeld.
            Ik vraag me alleen af wat specifiek voor NL de toegevoegde waarde is, we hebben geen strenge winters, dus voor die 1,5 dag dat de omstandigheden zodanig zijn dat winterbanden echt zin hebben hoeven we mijns inziens niet een half jaar op winterbanden te rijden. Die boodschap mag ook wel eens door de bandenindustrie verkondigd worden. Maar nee, daarentegen zodra de R in de maand is in September worden we doodgegooid met de ‘bandenwisselweken’, al vallen de mussen dood van het dak van de hitte. Massaal worden we bang gemaakt voor niks. Ik vind dat je banden die passen bij de weersomstandigheden moet hebben, 99 van de 100 dagen zijn dat in NL zomerbanden. Simpel zat.

            Login om te reageren
            • silenro zegt

              26 juli 2019 om 21:13

              @stationcar: mussen = mossen.

              Login om te reageren
          • mashell zegt

            26 juli 2019 om 11:19

            @dappers: het is veel drukker op de weg, de auto’s zijn veel vlotter geworden, de maximumsnelheid ligt hoger en we hebben een klimaatverandering aan de broek gekregen. Je kunt inderdaad best stellen dat de omstandigheden niet hetzelfde zijn als vroeger.

            Login om te reageren
        • pa045 zegt

          26 juli 2019 om 11:40

          @stationcar: vroeger reden er geen 8,5 miljoen auto’s hutje mutje op elkaar.

          Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      26 juli 2019 om 10:54

      @stationcar: precies dit. Ik maak ook nog steeds alles van asbest, deden ze vroeger ook niet moeilijk over.

      Login om te reageren
  8. bernoulli zegt

    26 juli 2019 om 08:54

    Snap de verwarring bij die mensen wel. ;)

    https://www.gelderlander.nl/arnhem/strooizout-voor-gladde-winterdagen-biedt-uitkomst-bij-zengende-zomerhitte~ac59a85e/?referrer=https://www.google.nl/

    Login om te reageren
  9. focusrs1 zegt

    26 juli 2019 om 09:02

    Winterbanden zijn onzin en letterlijk een blokkade voor fijn autorijden in NL.
    Ik rij 28 jaar auto en heb ze letterlijk nog nooit nodig gehad gewoon rijstijl aanpassen en €1000 in je knip houden.

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      26 juli 2019 om 09:12

      @focusrs1: 1 zwaluw maakt geen zomer. Dat jij nooit een ongeluk hebt gehad is anekdotisch bewijs.

      Login om te reageren
      • focusrs1 zegt

        26 juli 2019 om 09:46

        @sirprize: winterbanden zijn effectief als er sneeuw ligt.. hoe vaak ligt dat er in NL

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          26 juli 2019 om 09:55

          @focusrs1: daarmee zijn winterbanden geen onzin.

          Login om te reageren
        • koekwaus zegt

          26 juli 2019 om 10:59

          @focusrs1: niet alleen met sneeuw, ook met temperaturen onder de 7 graden

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            26 juli 2019 om 11:21

            @koekwaus: dat is marketinggeblaat. Het was de waarheid begin jaren 80 maar de rubbercompounds van zomerbanden zijn dusdanig verbetert dat die temperatuurgrens ruim onder 0 ligt inmiddels. Zie de Autobild winterbanden test.

            Login om te reageren
            • freshlife2 zegt

              26 juli 2019 om 13:27

              @mashell: inderdaad, liever investeren in een top set zomerbanden dan 2 ‘halve’ setjes. Michelin Pilot Sport 4 doet het voor mij erg goed, ook in de winterse neerslag. Besparen op banden is het domste wat je kunt doen, een B-merk monteren spaar je 200,- euro mee uit, dat is 2 keer tanken. Daarvoor neem ik geen gokjes meer met b-merken of semi-a-merken.

              Login om te reageren
              • mashell zegt

                26 juli 2019 om 16:12

                @freshlife2: van iemand die aan het eind van het leasecontract een tijdje Kleber heeft moeten rijden, je hebt helemaal gelijk. Ga voor een A-merk, voor een klein beetje meer geld krijg je een heel veel beter product.

  10. Edge zegt

    26 juli 2019 om 09:03

    Maar wacht even, een paar dagen geleden schreven jullie nog dat er strooiwagens gingen rijden? Heb ik dan voor niks weer winterbanden laten monteren?

    Login om te reageren
  11. Graafke zegt

    26 juli 2019 om 09:04

    Ik laat ze gewoon aan huis/kantoor wisselen door een mobiele Bandenservice. Voor 50 euro 4 banden op de velg omgelegd…

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      26 juli 2019 om 09:12

      @graafke: ik doe ’t zelf op m’n oprit. Gratis, en daarna weer een pils verdiend.

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        26 juli 2019 om 09:47

        @sirprize: toch wel luxe als je zon bandenwisselapparaat en balanceermachine op je oprit hebt staan!

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          26 juli 2019 om 09:59

          @towi1989: haha, op een velg gaat sneller

          Login om te reageren
      • Graafke zegt

        26 juli 2019 om 12:36

        @sirprize: band op de velg wisselen is een ander verhaal hè ?

        Login om te reageren
  12. siemi zegt

    26 juli 2019 om 09:14

    Dat winterbanden een hoger verbruik hebben klopt niet. Mijn zomerbanden zorgen voor een iets hoger verbruik. Dat terwijl de breedte hetzelfde is.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 juli 2019 om 09:20

      @siemi: Winterbanden hebben in de zomer een hoge rolweerstand dan zomerbanden. Dat vertaalt zich naar een hoger verbruik. Dat bij jouw auto het anders is, kan een andere reden hebben. Maar het verschil in verbruik is er wel degelijk.

      Login om te reageren
      • siemi zegt

        26 juli 2019 om 10:08

        @willeme: volgens de theorie ben ik het met je eens. Alleen de praktijk is anders. Ik kan erg goed vergelijken aangezien ik iedere dag exact hetzelfde stuk op dezelfde manier rijd.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          26 juli 2019 om 10:21

          @siemi: Het verschil: jouw praktijk is anders. Er zijn diverse variabelen (bandendruk, type band, breedte, rolomtrek, grootte wang, gewicht van de velg et cetera). Als die allemaal gelijk zijn, is een auto met een winterband in de zomer in principe altijd minder zuinig. Jouw geval is een uitzondering, geen regel ;-)

          Login om te reageren
          • dappers zegt

            26 juli 2019 om 10:36

            @willeme: hoeft toch niet zo te zijn? wellicht rijdt hij in de winter op keiharde ecobanden en in de zomer op plakkerige semislicks. Ik begrijp dat je variabelen gelijk wil houden, maar dan ben je toch juist overeen theoretische vergelijking aan het praten? Jouw punt zou juist moeten zijn dat “op papier” de rolweerstand anders is. Je ziet hier dat het in de praktijk anders kan zijn. Ja, dit is een anektdotisch voorbeeld, maar wel een potentieel wel een geldige.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              26 juli 2019 om 11:11

              @dappers: Dat is wel erg vergezocht :-D. Wil niet zeggen dat mijn statement niet klopt, wat wel beweerd werd ;-)

              Login om te reageren
              • dappers zegt

                26 juli 2019 om 11:41

                @willeme: ik speel ook een beetje vals, aangezien dit mijn winter-zomer setup was op de RWD corolla. Altijd kritische vragen blijven stellen, dat wel.

    • lekkaah zegt

      26 juli 2019 om 09:23

      @siemi: dan heb je waarschijnlijk goede winterbanden en minder goede zomerbanden, winterbanden zijn veel ‘grover’ dan zomerbanden

      Login om te reageren
      • siemi zegt

        26 juli 2019 om 10:09

        @lekkaah: voor de winter Pirelli, uitgezocht door de leasemaatschappij. In de zomer de originele Michelin eco banden.

        Login om te reageren
  13. baklava zegt

    26 juli 2019 om 09:29

    Winterbanden zijn sowieso compleet overbodig in Nederland

    Login om te reageren
  14. e38ossie zegt

    26 juli 2019 om 09:30

    Zomer: goede zomerbanden.
    Winter: goede winterbanden
    All Season: NO GO!!!!!

    Login om te reageren
  15. sanderz28 zegt

    26 juli 2019 om 09:52

    Geen winterbanden nodig!? Ik reed gisteren nog achter een strooiwagen! ?

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      26 juli 2019 om 10:02

      @sanderz28: “BOVAG adviseert de automobilist zijn banden te bekijken om te zien wat er nu daadwerkelijk onder ligt” Nee ze moeten potverdikkeme rijbewijzen gaan innemen van mensen die niet weten welke band er onder ligt!!!!

      Login om te reageren
  16. towi1989 zegt

    26 juli 2019 om 09:52

    Ik had vroeger ook een 2e setje (stalen) velgen met winterbanden. De complete wegligging werd om zeep geholpen met die hoge, smalle bandjes. Die komen er hier nooit meer in!

    Dat mensen doorrijden op winterbanden als volwaardige 2e set kan ik goed voorstellen. De min profieldiepte voor een winterband is meer dan een zomerband, en anders kun je ze al bij 60% levensduur vervangen. Dat het verbruik dan marginaal hoger ligt neem ik wel voor lief.

    Login om te reageren
  17. torsen zegt

    26 juli 2019 om 10:05

    Bij m’n vorige auto zaten nog wel winterbanden. Zodra het weer iets beter werd kon ik niet wachten om die krengen er onder vandaan te laten halen. Zodra er iets meer grip kwam merkte je aan alles dat de constructie van de band gewoon veel slapper was. Het ABS greep ook veel eerder in bij warm weer dan met zomerbanden.
    Ik heb aan het einde van de contractduur van de auto een paar maanden op winterbanden door moeten rijden omdat de zomerbanden op waren en de leasemaatschappij geen nieuwe zomerbanden wildde aanschaffen voor een auto die uit de lease ging.
    Door een noodrem actie uiteindelijk het karkas van alletwee de voorbanden zodanig gesloopt dat er alsnog twee nieuwe banden onder moesten.

    Op m’n huidige leasert zijn allseasons verplicht. Liggen Michelin Crossclimate+ onder.
    Ik had verwacht dat ik me er méér aan zou ergeren maar het valt me nog mee. Ze voelen een beetje wollig aan als je wat meer je best doet maar qua grip op droog en nat eigenlijk prima.
    Dan merk je wel dat de banden een stuk beter geworden zijn. 15 jaar terug Vredestein Quatrac gehad die juist gingen glijden bij nat weer.

    Login om te reageren
  18. techniekmeneer zegt

    26 juli 2019 om 10:08

    Ja, en? Er rijden nog véél meer Nederlanders met zomerbanden in de winter.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juli 2019 om 11:25

      @techniekmeneer: dat “probleem” is ook veel kleiner. Met een zomerband kom je de winter wel door. Mits je bereid bent bij sneeuw de auto te laten staan ben je er in de winter zelfs beter mee af. In de winter is de remweg op droog wegdek met winterbanden langer en in de zomer wordt dat verschil nog wat groter.

      Login om te reageren
  19. thestino zegt

    26 juli 2019 om 10:20

    Ik rijd altijd met zomerbanden, winter of niet…

    Login om te reageren
  20. 888natan zegt

    26 juli 2019 om 10:43

    All season banden, niemand heeft dan een mening. Ja dat je geen ‘autoliefhebber’ bent.

    Login om te reageren
  21. frankey zegt

    26 juli 2019 om 10:58

    Zomer: zomerbanden
    Winter: all season banden

    Of ben ik nou gek?

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      26 juli 2019 om 14:19

      @frankey: Eigenlijk zou dat voor in Nederland heel geen slecht idee zijn zo weinig dagen dat er echt sneeuw. En het oprijden in de zomer is dan ook een minder groot probleem.

      Login om te reageren
  22. schuimbekje3 zegt

    26 juli 2019 om 12:25

    Transponeren van 60 naar 500.000, volgens mij moet iemand even een cursusje leugens, apperte leugens en statistiek doen.

    Login om te reageren
  23. kniesoor zegt

    26 juli 2019 om 13:11

    Oogt een beetje armoedig, in de zomer op winterbanden rijden.

    Login om te reageren
  24. ozzytrk zegt

    26 juli 2019 om 13:56

    Michelin winterbanden pfff heerlijk lijkt alsof er geen sneeuw op de wegdek zit terwijl iedereen met 10kmpu rijdt en jij zelf met 120 langs vliegt

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      26 juli 2019 om 17:28

      @ozzytrk: Altijd een goed advies! Met 120km/u langs anderen vliegen, die slechts 10km/u rijden! Om plotseling te merken wat er precies aan de hand is. Misschien wel een laag(je) ijs onder die sneeuw? Terwijl die vrachtwagenchauffeur opeens denkt wel iets harder te kunnen dan 10km/u, naar links gaat om in te halen en absoluut niet verwacht dat er bij die wegtoestand idioten zijn op Michelinbandjes, die denken dat hen niets kan overkomen.
      Ik rijd ‘s-winters, van eind oktober tot eind april, ook op winterbanden, omdat ik ze absoluut nodig heb. En wel de nieuwste, die er in de tests als allerbeste uit zijn gekomen. Maar met 120km/u langs andere weggebruikers razen, die slechts 10km/u rijden? Dacht ’t niet! Ik houd wel rekening met anderen.

      Login om te reageren
      • ozzytrk zegt

        28 juli 2019 om 23:12

        @9000cse: Wel op een veilige manier he, 2 baans snelwegen doe ik dat niet alleen 4 baans of 5 baans, mij zie je alleen ver op de linkerbaan voorbij sjoeven. Juist als je rechterkant hangt met de langzame rijders en vrachtwagens is kans groter op ongelukken.

        Login om te reageren
  25. mashell zegt

    26 juli 2019 om 17:19

    Toch leuk, een “nut van winterbanden” discussie op de heetste dagen van het jaar. Maar het mag, de pepernoten liggen immers al weer in het schap.

    Login om te reageren
  26. saxoke zegt

    26 juli 2019 om 18:03

    Heeft er iemand afgelopen winter in belgië of nl winterbanden nodig gehad???

    Login om te reageren
  27. probono zegt

    26 juli 2019 om 18:37

    Als zoveel auto’s in de zomer op winterband blijven rijden, is het promoten van winterbanden dan per saldo biet net zo onveilig als het helemaal niet promoten? Los van het commerciële verhaal natuurlijk, iedereen wil gewoon maximaal veel banden verkopen. De rest is bijzaak, zoals met alles.

    Login om te reageren
  28. carspotter058nl zegt

    26 juli 2019 om 18:43

    Wij hebben ook met winterbanden onder onze Peugeot bus gereden naar het warme Frankrijk. Met nog een zware kar erachter. Ik heb hem proberen over te halen om zomer banden eronder te plaatsen en wat ook in dit artikel stond vertelt. Maar dat is niet gelukt Haha. Maar we hebben rekening gehouden met de snelheid en met het remmen.

    Login om te reageren
  29. retetikker zegt

    26 juli 2019 om 19:09

    Maar in de Formule 1 gaan ze toch juist sneller op zachte banden?

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      26 juli 2019 om 20:41

      @retetikker: in de f1 wel, maar een grijze astra 1.0turboooo gaat er juist onveiliger van worden *astra kan ook eeen golf, up!, yaris, clio, c1, S500, X7 of zelfs een boodschappenwagentje zijn

      Login om te reageren
  30. rob5nismo zegt

    28 juli 2019 om 13:52

    Ik rijd al jaren met all season banden voor de winters hier in Nederland hoef je het niet te doen als je 10.000 km per jaar rijd in mijn ogen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North