Audi lanceert eindelijk een echte S6

Auteur: , 35 Reacties

Maar vergeet 'm naar Europa te halen.

Audi S6 quattro (US) '20

In de lente van dit jaar werd de nieuwe Audi S6 gelanceerd. We keken hoopvol uit naar de nieuwe sportieve sedan van Audi. De S6 is altijd een ‘klassieke snelle Audi geweest’. Niet de snelste of meest uitbundige in zijn klasse, maar juist een ingetogen sedan met uitstekende prestaties. De Britten zouden het een ‘Q-Car’ noemen.

De laatste S6 heeft een pk-gewichts verhouding die het model voor het laatst had in de de jaren ’90. Met dank aan de dieselmotor. We kunnen er nog een heel boekwerk aan wijden, maar laten we het erop houden dat het een geweldige Audi A6 is, maar niet de beste S6. Onlangs is in de Verenigde Staten ook een Audi S6 onthuld en van deze worden we een stuk blijer.

Audi S6 quattro (US) '20

Deze is namelijk niet voorzien van een zelfontbrander, maar een 2.9 liter grote V6 van Porsche origine. Natuurlijk zullen we die zacht-gorgelende V8 biturbo missen, maar die V6 benzine zou wat meer goed maken dan de TDI. Het maximum vermogen van de motor is 450 pk en het koppel bedraagt 600 Nm. We kennen het blok uit de Audi RS4, RS5 en de Porsche Panamera S alsmede de Cayenne S. Om de efficiency van de 2.9 motor te vergroten, wordt er gebruik gemaakt van een 48V Mild Hybrid-systeem.

Audi S6 quattro (US) '20

Qua prestaties is de Amerikaanse Audi S6 heer en meester ten opzichte van de Europese. De Audi S6 op benzine heeft slechts 4,4 seconden nodig om de 96 km/u te halen. Ter vergelijking, de Audi S6 TDI heeft 5,0 seconden nodig voor om 100 km/u te halen. Het grote verschil zal echter boven de 100 km/u zijn, waar de benzinemotor zijn surplus aan vermogen (100 pk meer!) zal laten gelden. De Audi S6 is leverbaar vanaf 74.895 dollar. Ter referentie, in Nederland betaal je voor de TDI 111.750 euro. De Audi S6 is enkel leverbaar als sedan in de Verenigde Staten, er komt geen Avant. Wel komt er een S7, eveneens met benzinemotor. Of de Audi S6 op benzine ook vier nep-uitlaten heeft weten we niet zeker. Gezien het feit de Amerikaanse importeur exact dezelfde afbeeldingen gebruikt als de Europese, vrezen we het ergste.



35 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wederom inclusief nep uitlaten?
@borrelnoot: je kunt je maar ergens druk om maken…
@borrelnoot: Dat is tegenwoordig super stoer. Nog stoerder zijn die plastic afdek kappen die op de plek zitten als je nep uitlaten niet hebt aangevinkt op de optie lijst.
@borrelnoot: omdat de door de nepinlaten aangezogen en gebakken lucht toch ergens ook weer naar buiten moet.
Die 2.9 V6 nu een paar in actie gezien in een RS4 en RS5 maar daarin klinkt ie echt als een stofzuiger. Ben bijna geneigd te zeggen dat mn eigen 4-cilinder turbo een beter geluid voortbrengt..
@ghost: Inderdaad. Laatst de RS4 gehoord en het is gewoon een dikke teleurstelling. Helaas is “het concert” dat dit soort auto’s 10, 15 jaar geleden gaven weg. Zeer jammer!
Toerenteller loopt ook maar tot 4500
@theblazerunner: scherp!! :-) blijft het allemaal wel heel
@theblazerunner: dan wordt het helemaal makkelijk chippen. Toerenbegrenzer naar de 7500 en klaar is Klaus.
@mrb: en doei motor na 150k?
@theblazerunner: hah die zal wel uit de diesel variant gestolen zijn, wel lullig als je v6 benzine ook echt maar tot 4500 tpm gaat.
Die zwarte vlakken in de grill…. Ingebouwde politie lampkes?
@eMbe: nee lelijke sensoren voor forward-collision systemen etc
@theblazerunner: Da minde nie!
De afbeeldingen kloppen inderdaad niet. De US versies hebben over het algemeen net even andere bumpers en koplampen ivm de verplichte ‘running lights’. Neemt niet weg dat dit natuurlijk een heel fijne wagen zal zijn. Importeren die handel!
@dutchdriftking: je zou toch denken dat een Amerikaanse importeur dat soort dingetjes wel zou weten?
@mashell: je zou toch denken dat na decennia van auto’s verkloten met die afschuwelijke reflectoren, ze een keertje begrijpen dat het ook gewoon zonder kan? Ik vind Amerikaanse koplampunits met ingebouwde oranje stukken voor die reflectoren wel zo ontiegelijk lelijk. En alhoewel ik het een creatieve oplossing vind, die veel te lange lijn die doorloopt bij het achterlicht van een Kia Stinger is ook niet de beste designoplossing die we ooit hebben gezien.

Kap gewoon met die onzin.
@720s: Haha, grappig dat je het lelijk vind. Ik ken een heleboel personen welke Amerikaanse bumpers met side markers en running lights massaal importeren voor Golf 3 en 4, alleen omdat ze het zo mooi vinden. Bij de Golf 3 zijn de bumpers ook nog eens een stuk dikker ivm de Amerikaanse regelgeving. Dat ziet er echt niet uit, maar een heleboel personen zweren er bij.

Andersom gebeurd overigens ook, EU bumpers naar Amerika. Soms worden de bumpers 1 op 1 geruild en de verzendkosten gedeeld. Die snap ik een stuk beter. Toen mij VR6 op een Amerikaans forum stond kreeg ik geregeld aanvragen voor onderdelen. Mij was het de rompslomp niet waard, maar als je het goed doet kan je er een leuk handeltje mee drijven.

Het meest ultieme in deze scene zijn overigens de kleine kentekenplaten welke je vaak ziet op geïmporteerde Amerikaanse auto´s. Om deze legaal te bezitten moet je overigens een 18.2 notering op je kentekenbewijs hebben. Wanneer een 1.6 dus geswapt wordt naar VR6 dan hangt men er meteen Amerikaanse bumpers op, en hoopt men bij de RDW de kenteken goedkeuring te krijgen. Dat lukt soms wel, soms niet. Persoonlijk vind ik ook deze kleine kentekenplaten (en met name de bijbehorende misvormde achterklep) er niet uit zien.
@dutchdriftking: Ik kapte af bij “Golf 3”.
@romeoalfa: Kortzichtig?
@dutchdriftking: die kleine nummerborden heb ik inderdaad ook nooit begrepen. Helemaal als men geen 18:2 erop plakt maar een vierkante plaat. Brr.
@dutchdriftking: ach ik rij al 3 jaar met een kleine kentekenplaat op m’n Alfa GT, nog nooit voor bekeurd of staande gehouden. Een 18.2 aantekening op het kentekenbewijs lukt niet bij een Alfa.
@720s: als iemand die van plan is ooit nog eens een Mercedes R107 te kopen ken ik het probleem van spuuglelijke Amerikaanse bumpers en koplampunits helaas maar al te goed.
Het mislukte TTIP verdrag bood wel een oplossing, de rare Amerikaanse aanpassingen op Europese wagens zouden dan niet meer hoeven in de VS.
@720s: ja, en ik vind dat mooi. Ik vind de US-spec modellen in de meeste gevallen veel mooier, neem nou als voorbeeld de S-klasse coupe. Bij een auto als de Z4 (één van de weinige) vind ik het dan wel weer lelijk. Van de die opgeplakte rondjes.
@e550: Ik moet wel even terugkomen op mijn originele punt: ik vind het al iets minder erg als het ergens in verwerkt wordt. Tegenwoordig hebben de meeste auto’s hun reflector in de koplamp verwerkt, dat is nog tot daar aan toe. Inderdaad, gewoon van die vierkante oranje plaatjes met twee van die lelijke schroeven gewoon in de bumper gerost, dat vind ik walgelijk en lui.
@720s: apart. Ik vind het juist wel wat hebben dat amber. Ben ook groot fan van de sidemarkers en bumpers op mijn 944. De US spec bumpers op zich zijn op de meeste modellen (maar niet de 44er) wel lelijk, dat geef ik je (Maserati Khamsin…ugh).
@jaapiyo: voor jouw ’44 speel ik een joker, want doordat het een US-import is, is dat een mooi bewijs voor het verhaal. Edoch, puur optisch ga ik toch voor zonder reflectoren. Sorry :)
@mashell: Klopt, maar blijkbaar te lui voor nieuwe pers plaatjes.
Dat ding komt hier niet omdat gewoon niemand een s6 koopt. Hoevaak kom je nou een s6 tegen van de vorige generatie? Niet vaak en ik zit veel op de weg. Mensen gaan hier voor de rs6. Die zie je veel vaker rijden.
@cpp1: klopt. Als je toch geld laat rollen moet het gewoon de onderste uit de lijst zijn. Mercedes en Porsche cashen met hun AMG 63S en Turbo S versies met nog een handvol extra pk’s die je tussen de kudde niet eens terugvindt dan ook extra lekker.
@cpp1: klopt, vooral in Duitsland.
Voor mensen die dit erg vinden: als je WEL een nieuwe S6 maar geen nieuwe RS6 kan betalen; en je weigert met een 350pk diesel te rijden. Ja, wat een lastig leven heb je dan!
Een s6 diesel in europa is de beste keuze. Een auto van dit kaliber neem je omdat je veel kilometers doet, geld hebt maar niet genoeg om met te gooien ( dan koop je een rs6 ) ik zou de diesel nemen.
De benzin s-modellen hebben wel echte uitlaten!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).