• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutrace

Auteur: Alwood, gepost 22 maart 2009 om 10:51 – 47 Reacties

Afbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutraceAfbeelding Natuurlijk wint de Audi R15 TDI zijn debuutrace

We houden het nog ff spannend...
Nou, wat zullen we er verder over zeggen? Eitje, doen we effe, eerste overwinninkje is weer binnen. Next stop Le Mans?

Waar sommige teams wel eens last hebben van ‘ditjes en datjes’ bij een eerste echte race met een nieuw model, gaat de Audi R15 TDI meteen sneller dan zijn voorganger. Acura/Honda mocht dan de pole-positie bij het starten hebben, in het veld blijven ze nergens. Het was gewoon een kwestie van ’tactisch starten’ dat Audi niet helemáál vooraan stond.

Hoewel Peugeot nog een tijdje competitief leek was uiteindelijk de voorsprong zo groot dat de Audi bestuurder zelfs nog even de pits in reed voor een -splash ’n dash- om vervolgens (schoon?) de finish over te rijden.

Er is overigens metee een nieuw afstandsrecord gevestigd. In de 12-uren race heeft Audi 13 rondjes meer gereden dan het vorige record. In totaal hebben zij in 12u 383 rondes gemaakt op het Sebring circuit, wat neer komt op een totale afstand van 2278,85km.

  1. Capello/Kristensen/McNish (Audi R15 TDI) 383 laps in 12h 00m 38.638s
  2. Sarrazin/Montagny/Bourdais (Peugeot) + 22.279s
  3. Luhr/Rockenfeller/Werner (Audi R15 TDI) – 2 laps
  4. Fernandez/Diaz (Acura/Honda) – 23 laps
  5. Minassian/Klien/Lamy (Peugeot) – 27 laps
  6. Magnussen/O’Connell/Garcia (Chevrolet) – 34 laps
  7. Beretta/Gavin/Fässler (Chevrolet) – 35 laps
  8. Melo/Kaffer/Salo (Ferrari) – 51 laps
  9. Companc/Russo/Bruni (Ferrari) – 53 laps
  10. Farnbacher/James (Panoz) – 54 laps

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Audi dealerschap onder water
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Diesel, le-mans, r15, Racing

Vorig bericht: « Ren! De TH!NK komt naar Nederland
Volgend bericht: Nog even geen Lamborghini Estoque [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bossink zegt

    22 maart 2009 om 10:56

    Audi is gewoon te machtig in deze raceklasse…

    Login om te reageren
  2. BananaFlip zegt

    22 maart 2009 om 11:01

    Het is gewoon niet leuk meer!
    Wehehehehe!

    Login om te reageren
  3. BananaFlip zegt

    22 maart 2009 om 11:02

    Tip @ Audi:

    Probeer de volgende keer eens achteruit over de finish te rijden :P .

    Login om te reageren
  4. Jorrit zegt

    22 maart 2009 om 11:10

    Gevalletje EPO!

    Login om te reageren
  5. hubert zegt

    22 maart 2009 om 11:13

    Leuk voor Audi, maar niet voor de rest.
    Van enige competitie is eigenlijk helemaal geen sprake meer.
    Ik hou m’n hart vast voor LeMans.

    Login om te reageren
  6. Tommy zegt

    22 maart 2009 om 11:16

    ehm, wat is een splash ’n dash?

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    22 maart 2009 om 11:19

    Audi heeft geluk gehad, anders had Peugeot gewonnen…

    “Luck was on Audi’s side, however, as a yellow flag would’ve given Montagny the lead for good after McNish’s final pit.”

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    22 maart 2009 om 11:22

    @Tommy, alleen ff tanken en dan weer snel onderweg.

    Een echte walkover was het trouwens niet voor Audi. De beide Peugeot’s hebben het de Audi’s flink zuur gemaakt. Redelijk bizar om te zien dat na dik 8 uur(!) racen de leiders binnen een paar seconden van elkaar zitten.

    Kom daar maar eens om in de Formule 1…

    Login om te reageren
  9. Def Tovertor zegt

    22 maart 2009 om 11:24

    Waar is deze race dan gereden? Staat niet in het nieuwsartikel…

    Login om te reageren
  10. Pieter zegt

    22 maart 2009 om 11:26

    Uitstekende overwinning van Audi, vooral McNish deed het uitstekend. Die moest het gat zo groot maken dat ze nog voor lagen na die noodzakelijke splash and dash (even snel tanken en dan weer planken). Dat deed hij dus zeer bekwaam. Geen suprematie ten opzichte van Peugeot, nee, met het mes tussen de tanden naar de overwinning. Zeer fraaie wedstrijd in LMP1, da’s wel eens anders geweest.

    Login om te reageren
  11. Pieter zegt

    22 maart 2009 om 11:27

    @ Def Tovertor: dit ging om de 12 uur van Sebring.

    Login om te reageren
  12. robbie zegt

    22 maart 2009 om 11:28

    @Def Tovertof, 12 uur van Sebring.

    Login om te reageren
  13. Niels zegt

    22 maart 2009 om 11:35

    Leuk, en nu weg met die diesels.

    Login om te reageren
  14. C6.R zegt

    22 maart 2009 om 11:40

    En de verpletterende zege van de Corvettes in GT1 natuurlijk!

    De concurrentie was in geen velden of wegen te bekennen! ;)

    Login om te reageren
  15. Bram zegt

    22 maart 2009 om 11:48

    LOL C6.R

    Gek he ;)
    Wordt tijd dat ze die krengen in de GT2-klasse gaan gooien, ze winnen zo echt alles :(

    Login om te reageren
  16. sebastianchubasco zegt

    22 maart 2009 om 12:08

    @C6.R
    gefeliciteerd ;) maarrre was er sprake van concurrentie voor de corvette’s, ik zie namelijk dat ze als enigen in de gt1 klasse zitten (vind ik ook wel logisch met zo’n motorblok) :)

    Login om te reageren
  17. Laurens zegt

    22 maart 2009 om 12:10

    Puur uit interesse, hoeveel diesel gaat er doorheen in die condities? Vergeleken met nr. 4 Honda (die zal wel benzine gebruiken)?

    Login om te reageren
  18. sebastianchubasco zegt

    22 maart 2009 om 12:19

    PS:
    klasse overwinning voor ferrari 430 (GT2) !!!

    eat that porsche GT3 RSR, BMW E92 M3, Dodge Viper Comp, Aston Martin Vantage GT2!!!

    1 2 P1 Audi R15 TDI Capello/Kristensen 383 — 1 — 1:50.535 1:44.147 341 374 22:15:53.970 Allan McNish
    2 08 P1 Peugeot 908 HDI FAP Sarrazin/Montagny/ 383 -22.279 2 -22.279 1:47.286 1:43.274 331 357 21:45:45.306 Sebastien Bourdais
    3 1 P1 Audi R15 TDI Luhr/Rockenfeller/ 381 -2 lap 3 -2 lap 1:49.001 1:44.701 339 373 22:17:13.443 Lucas Luhr
    4 15 P2 Acura ARX-01B Fernandez/Diaz 360 -23 lap 1 -21 lap 1:53.828 1:49.068 359 342 21:59:03.358 Adrian Fernandez
    5 07 P1 Peugeot 908 HDI FAP Minassian/Lamy/Kli 356 -27 lap 4 -4 lap 1:50.338 1:44.148 327 332 21:16:36.200 Pedro Lamy
    6 3 GT1 Corvette C6.R O’Connell/Magnusse 349 -34 lap 1 -7 lap 2:02.801 1:57.154 180 323 21:41:38.700 Jan Magnussen
    7 4 GT1 Corvette C6.R Gavin/Beretta/Fass 348 -35 lap 2 -1 lap 2:02.692 1:56.905 177 322 21:40:08.005 Oliver Gavin
    8 62 GT2 Ferrari F430 GT Melo/Salo/Kaffer 332 -51 lap 1 -16 lap 2:07.065 2:03.087 234 328 22:24:03.754 Mika Salo
    9 95 GT2 Ferrari 430 GT Companc/Russo/Brun 330 -53 lap 2 -2 lap 2:13.734 2:03.193 236 316 22:02:27.019 Gianmaria Bruni
    10 21 GT2 Panoz Esperante GTLM Ford Farnbacher/James 329 -54 lap 3 -1 lap 2:06.807 2:03.894 198 324 22:22:40.091 Dominik Farnbacher
    11 45 GT2 Porsche 911 GT3 RSR Bergmeister/Long/L 326 -57 lap 4 -3 lap 2:09.061 2:02.494 170 296 21:27:40.704 Marc Lieb
    12 44 GT2 Porsche 911 GT3 RSR Law/Neiman/van Ove 326 -57 lap 5 -26.029 2:09.160 2:04.071 156 320 22:21:17.069 Darren Law
    13 61 GT2 Ferrari F430 GT Krohn/Jonsson/van 325 -58 lap 6 -1 lap 2:05.105 2:04.482 304 318 22:18:33.698 Nic Jonsson
    14 40 GT2 Doran Ford GT MK 7 Robertson/Robertso 303 -80 lap 7 -22 lap 2:59.454 2:04.982 173 280 21:42:05.628 David Murry
    15 R 9 P1 Acura ARX-02a Brabham/Sharp/Fran 302 -81 lap 5 -1 lap 2:46.739 1:45.664 198 301 20:40:37.273 David Brabham
    16 87 GT2 Porsche 911 GT3 RSR Henzler/Werne/Liet 274 -109 lap 8 -28 lap 2:07.229 2:02.623 249 262 22:09:08.531 Dirk Werner
    17 R 11 GT2 Dodge Viper Comp Coupe Holt/Hall/Feinberg 251 -132 lap 9 -23 lap 2:21.586 2:06.479 33 251 20:35:16.683 Chris Hall
    18 R 66 P1 Acura ARX-02a de Ferran/Pagenaud 246 -137 lap 6 -5 lap 4:32.512 1:45.606 170 245 18:28:11.410 ScottDixon
    19 R 007 GT2 Aston Martin Vantage GT2 Bell/DraysonCocker 204 -179 lap 10 -42 lap 2:04.722 2:04.409 198 187 17:50:28.544 Robert Bell
    20 R 12 P1 Lola B06/10 AER Burgess/Willman/Mc 151 -232 lap 7 -53 lap 2:09.025 1:51.645 141 150 19:32:36.640 Tony Burgess
    21 R 20 P2 Lola B09 86 Mazda Leitzinger/Franchi 149 -234 lap 2 -2 lap 2:49.884 1:52.752 52 148 15:36:56.457 Marino Franchitti
    22 P 92 GT2 BMW E92 M3 Mueller/Milner 140 -243 lap 11 -9 lap 2:05.403 2:04.663 138 140 15:39:06.264 Tommy Milner
    23 R 16 P2 Lola B09 86 Mazda Dyson/Smith/Lally 127 -256 lap 3 -13 lap 2:08.007 1:51.975 77 126 15:22:56.265 Guy Smith
    24 R 28 GT2 Chevrolet Riley Corvette C6 Gigliotti/Curran/M 89 -294 lap 12 -38 lap 16:32.366 2:05.095 69 88 14:00:01.651 Eric Curran
    25 R 37 P1 Lola B06/10 AER Field/Field/Ducote 77 -306 lap 8 -12 lap 1:50.148 1:50.148 77 57 12:36:19.202 Jon Field
    26 R 90 GT2 BMW E92 M3 Auberlen/Hand 27 -356 lap 13 -50 lap 3:45.522 2:05.175 4 26 12:19:34.158 Bill Auberlen

    Login om te reageren
  19. Laurens zegt

    22 maart 2009 om 12:47

    @sebastianchubasco

    staat tussen die berg getallen ook hoeveel brandstof iedere auto verstookt heeft?

    Login om te reageren
  20. sebastianchubasco zegt

    22 maart 2009 om 12:51

    nee, helaas niet… ik vraag me ook idd af of de audi’s een pitstopvoordeel hebben…

    Login om te reageren
  21. VivelaFRANCE zegt

    22 maart 2009 om 12:55

    Volgende keer wint Peugeot met hun nieuwe Le Mans-racer:

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/14/peugeot-onthult-hybride-le-mans-racer#post-16396

    Login om te reageren
  22. C6.R zegt

    22 maart 2009 om 13:00

    @ sebastianchubasco: Geen concurrentie nee, maar in het kader van de scorebordjournalistiek doet dat niets af aan het feit dat Ferrari keihard is verslagen! :P ;)

    On a more serious note: ik heb voor het eerst van de LMP1 diesel strijd kunnen genieten, het bleef vele uren spannend (daarna ook wel waarschijnlijk maar ik heb niet de hele nacht zitten kijken.) Dat belooft nog wat voor Le Mans! De 3e plek van de Panoz in GT2 was ook erg knap. Tegenvallend was het debuut voor de BMW en ook de Aston is er nog niet!

    Login om te reageren
  23. sebastianchubasco zegt

    22 maart 2009 om 13:04

    @C6.R
    heyhey!! :) ;)

    Login om te reageren
  24. NLBUURMAN zegt

    22 maart 2009 om 13:07

    een snelle rekensom leert dat het gemiddeld ongeveer 190 km/h is, good luck Peugeot! U’ll need it…

    Login om te reageren
  25. Vinny_93 zegt

    22 maart 2009 om 13:35

    Nou ja, Le Mans verliezen ze wel van Aston.

    Login om te reageren
  26. gogogomagazine.com zegt

    22 maart 2009 om 13:37

    Gaap, waarom schrappen ze die LMP1 niet gewoon en gewoon lekker races organiseren met alleen LMP2 reglement. Goedkoper, meer concurrentie en meer kans voor kleinere teams om het goed te doen..

    Login om te reageren
  27. ///M zegt

    22 maart 2009 om 13:37

    kan het niet geloven, een BMW op de laatste plaats :P

    Login om te reageren
  28. Willem zegt

    22 maart 2009 om 13:52

    “Er is overigens metee een”
    … klein foutje
    nice voor audi ;)

    Login om te reageren
  29. EnzoR zegt

    22 maart 2009 om 14:36

    Lamy op P5 en ze reden nog op P1 in het eerste uur.. helaas!
    Op naar Le Mans! :D

    Login om te reageren
  30. Heyhuub zegt

    22 maart 2009 om 15:12

    @gogogomagazine.com

    In the LMP2 reden maar 3 auto’s mee en er was ook totaal geen spanning in. In de LMP1 daarintegen waren Peugeot en Audi constant om de eerte plaats aan het vechten.

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    22 maart 2009 om 16:28

    Arme Peugeot. Eeuwig tweede… Ik ken het gevoel. Stomme Rick dos. ;)

    @ BananaFlip;

    Login om te reageren
  32. Jesper zegt

    22 maart 2009 om 16:31

    Iedereen reed zo hard als ze konden, Audi reed zo hard als nodig was… ;)

    Login om te reageren
  33. guzmann zegt

    22 maart 2009 om 17:51

    Nou….het was nog ff spannend hoor, maar idd tegen het eind sloeg het wel over in het voordeel van Audi. Peugeot #07 heeft het laatste half uur toch in de pits doorgebracht? Heb eigenlijk alleen de eerste 4 uur en laatste 1,5 uur gevolgd, verder staat alles op de recorder. ;)

    Komende dinsdag op Motors TV om 21:00u de highlights.

    Login om te reageren
  34. guzmann zegt

    22 maart 2009 om 17:55

    De start was trouwens ook wel prachtig, die Acura P1 op pole werd ook echt metéén door de diesels om z’n oren gereden…

    :D

    Wel een beetje jammer voor de competitie, mja….

    Login om te reageren
  35. Timpreza zegt

    22 maart 2009 om 19:12

    Ergerlijke post en al even ergelijke reacties soms van mensen die de race niet eens gezien hebben.
    Het is Audi van harte gegund, maar het is niet alsof het vanzelf is gegaan. Peugeot was tot hun lekke band de evenknie van Audi, en had Peugeot die lekke band niet gehad, dan maakten ze evenveel kans op de overwinning. Ze zijn mekaar waard, maar Audi had weer dat tikkeltje minder pech.
    Geen eitje, geen voorspelbare race. Het was een fantastische sprint van begin tot finish met het grootste deel van de race een heel close gevecht van Audi tegen Peugeot. Na 12u racen was de overwinning pas binnen in de laatste 15 minuten. Iets waar F1 nog veel van kan leren.

    Die Aston LMP1 zal trouwens geen enkele vuist kunnen maken op LM, let op mijn woorden. Dat is gewoon een evolutie van da Lola van vorig jaar, toen ook al met Aston motor die niet vooraan mee kon strijden.

    Login om te reageren
  36. Ralph zegt

    22 maart 2009 om 20:05

    Natuurlijk, strategie… Audi Vorsprung durch Technik.

    Enne only-in-America.: Full Course Yellow, om het spannend te maken.

    Die afgetrapte Lola van vorig jaar? Ach ja Pro-Drive bemoeit zich ermee.

    En die deden het zo slecht met de voorgaande auto’s.:

    – Ferrari 550 Maranello GTS

    – Aston DB9R

    LET OP.: Petrol v. Diesel… Pro-Drive wins!

    Login om te reageren
  37. LPJ zegt

    22 maart 2009 om 22:34

    @Timpreza: “Na 12u racen was de overwinning pas binnen in de laatste 15 minuten. Iets waar F1 nog veel van kan leren.”

    Kom nou, het volledige F1 kampioenschap werd vorig jaar pas beslist in de laatste 10 seconden … ;)

    Login om te reageren
  38. Bob zegt

    23 maart 2009 om 01:50

    Tja .. en bij de eerste de beste moddervlek staan ze stil.

    Login om te reageren
  39. Arnold_GT zegt

    23 maart 2009 om 09:41

    Laat de FIA dat maar niet horen…. vinden ze niet eerlijk en straks krijgen ze daar ook nog van die rare regels…

    Halverwege opnieuw starten ofzo…….

    Login om te reageren
  40. Jorrit zegt

    23 maart 2009 om 13:17

    Jah jah, da sind die Silberpfeile wieder! Word @ BananaFlip!

    Login om te reageren
  41. gusto zegt

    23 maart 2009 om 15:54

    Je zou eens de restricties tussen audi (diesel) en de benzine waguhs moeten vergelijken.. voorsprong door technik? nee meer als..
    klapschaatsen tegen aan elkaars veters gebonden schaatsen, meer als roeien tegen een acht met netzoveel waterboeien eraan, als tour fietsen tegen een fiets met vastgezette versnelling in 1, als, nou ja, je snapt hem wel..

    Login om te reageren
  42. Dirk zegt

    23 maart 2009 om 17:13

    Een oliestoker op plaats 1, 2, 3 en 5.

    Iemand nog iets te mekkeren over inferieure dieseltechnologie ?

    Login om te reageren
  43. LPJ zegt

    23 maart 2009 om 17:43

    Ja Dirk, 5.5 L turbo diesel tegen een 3.4 L NA Benzine. Whoa, dieseltechnologie is duidelijk superieur!

    Het duidt er eigenlijk alleen maar op dat het belachelijk is om benzine en diesel kunstmatig in dezelfde categorie te laten racen. Je moet ze met regeltjes evenwaardig proberen maken, en dat is dus duidelijk niet gelukt … lobbywerk van Audi uiteraard.

    Login om te reageren
  44. robbie zegt

    23 maart 2009 om 18:11

    Mooi filmpje over de strijd tussen de Audi R15 TDI en Peugeot 908 HDi FAP:
    http://www.autojunk.nl/clips/view/154430

    Login om te reageren
  45. Bart zegt

    23 maart 2009 om 18:57

    Deze overwinning van de Audi R15 TDI is niet zomaar verdiend, er moest keihard gewerkt worden voor dit resultaat, de R15 TDI geeft wel de indruk meer in huis te hebben, wat het wegrijden in de laatste fase van de wedstrijd kan verklaren, Peugeot kwam in de vorige 24 uur van Le Mans erachter dat het door hun ontworpen prototype niet echt geschikt was voor het rijden in de regen, waardoor de overwinning voor de 3e x naar de overjarige Audi R10 ging.
    DE strijd in endurance wordt alleen maar spannender bij vernieuwingen in de techniek wat Audi al zo lang neer kan zetten.
    De PSA groep heeft zo’n ijzersterke positie met Citroen in de rallysport, welke daar weer bewijzen jaar op jaar een winnaar te kunnen produceren.
    Slechts een paar autofabrikanten kunnen zoiets presteren.
    En Daimler Benz……… de formule 1 wagen is geheel een Engelse ontwikkeling en fabricage, met weinig innovatie voor de autoindustrie.

    Login om te reageren
  46. autoblogger zegt

    23 maart 2009 om 20:39

    Officieel persbericht van Audi:

    Al in zijn allereerste race was de nieuwe Audi R15 TDI te sterk voor de concurrentie: bij de 12-uursrace van Sebring in de Amerikaanse staat Florida behaalden de Italiaan Dindo Capello, de Deen Tom Kristensen en de Schot Allan McNish met de nieuwe Audi-sportwagen de overwinning. Het was een historisch succes, want de drie Audi-coureurs reden niet minder dan 383 ronden, waarmee ze het bestaande record met 13 ronden verbeterden. Audi gebruikte de race in Sebring als voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans.

    In de snelste 12-uursrace ooit op Sebring liepen de beide Audi R15 TDI’s van het Audi Sport Team Joest volledig zonder problemen. En dat terwijl het innovatieve sport-prototype pas in december van het afgelopen jaar voor het eerst reed. Het testprogramma van Audi Sport werd bovendien vertraagd door slecht weer. Bij de tests op Europese circuits was het nooit warmer dan 15 graden, terwijl het team in Sebring te maken kreeg met temperaturen die deels tweemaal zo hoog waren.

    Voorsprong
    In de race pakte Allan McNish direct na de start de leiding en na de eerste ronde had hij al een voorsprong van meer dan vijf seconden. De grootste tegenstand in de wedstrijd kwam van Peugeot. In totaal wisselden de diesel-sportwagens van Audi en Peugeot elkaar twaalf keer aan de kop van het veld af, waarbij de beide merken lange tijd slechts een paar tienden van een seconde van elkaar lagen. In de spannende slotfase wist Allan McNish optimaal gebruik te maken van de betere gewichtsverdeling en de slimme aërodynamica van de R15 TDI ten opzichte van het voorgangermodel R10 TDI. Daardoor bouwde hij een dusdanig grote voorsprong op, dat hij kort voor het eind van de race nog een keer een tankstop kon maken zonder de leiding kwijt te raken. Uiteindelijk passeerde hij de finishlijn als winnaar met een voorsprong van 22,279 seconden.

    Succesvolste coureur
    Voor Audi was het de negende overwinning in Sebring, waarbij het merk een unieke reeks voortzette: na de Audi R8 in 2000 en de Audi R10 TDI in 2006 won opnieuw een Audi-raceauto in Sebring zijn allereerste wedstrijd. Tom Kristensen won de klassieke Amerikaanse lange-afstandsrace voor de vijfde keer en is daarmee de succesvolste coureur in de historie van de wedstrijd. Dindo Capello behaalde zijn vierde overwinning in Sebring, Allan McNish zegevierde er voor de derde maal. Het Audi-succes in Sebring werd gecompleteerd door de drie Duitse coureurs Lucas Luhr, Mike Rockenfeller en Marco Werner, die met de tweede R15 TDI als derde werden geklasseerd. Daarbij reden Luhr en Rockenfeller bijna de hele race met z’n tweeën, nadat Werner vanwege een gekneusde rib na zijn eerste twee stuurbeurten niet meer kon rijden.

    Meest efficiënte brandstofverbruik
    De Audi R15 TDI was bij zijn debuut niet alleen de betrouwbaarste en snelste auto, maar ook de meest efficiënte: Audi behaalde een dubbelzege in het klassement van de “Michelin Green X Challenge”, waarbij het brandstofverbruik in verhouding tot de geleverde prestatie wordt gemeten. Voor Audi was de 12-uursrace van Sebring een generale repetitie voor de deelname aan de 24 Uur van Le Mans (13 en 14 juni), waaraan drie R15 TDI’s zullen deelnemen. Tot aan de Franse race werkt het Audi Sport Team Joest nog een intensief testprogramma af.

    Login om te reageren
  47. JorritVD zegt

    24 maart 2009 om 20:13

    Even wat dingen voor de duidelijkheid.

    Acura maakte in LMP1 haar debuut en waren qua race-pace niet veel langzamer dan de Diesels.
    De BMW M3 E92 GT2 maakte ook zijn debuutrace en lag lange tijd in de top 4 met de auto van Muller en Milner.
    De R15 is in princiepe een evo versie van de R10.

    De Lola-AstonMartin in de LMS van vorig jaar was de snelste benzine LMP1 en was soms sneller dan de Diesels in LMP1.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North