Nederland aan de foeilelijke gele overwegen

Auteur: , 53 Reacties

Ziet er niet uit, maar blijkbaar nodig.

Dit is geen gele overweg, maar een gele Audi S4

Omdat Nederlanders massaal geen multifocaaaaaaale bril van Rene Froger kopen moet Prorail ingrijpen. Nog steeds komt het jaarlijks voor dat verkeersdeelnemers niet opletten bij een spoorovergang en oversteken wanneer een trein naderende is. De rood-witte slagbomen zijn blijkbaar niet voldoende.

Door de hoge snelheid van een trein heeft een aanrijding in vrijwel alle gevallen een dodelijke afloop. Om het aantal incidenten terug te laten dringen heeft Prorail een proef ondernomen op de overweg in Baarn. De gehele bestrating is als een soort gesmolten kaas geel geverfd. De opvallende kleur heeft volgens Prorail effect gehad. Om het veiligheidsgevoel te vergroten en meer alertheid te verspreiden krijgen ook andere overwegen in Nederland gele bestrating.

Het zal je misschien verbazen hoe vaak het fout gaat op een overweg. Dagelijks zijn er 10 (!) incidenten op en rond een overweg, aldus Prorail. Automobilisten negeren de toeters, bellen en de slagbomen geregeld. Volgens de spoorwegbeheerder proberen sommigen zelfs te slalommen om toch over te steken. Hier moet wel een kleine kanttekening worden geplaatst. 80 procent van de suïcide gevallen zijn op en rondom spoorwegen. Het is dus niet precies te zeggen hoevaak het om een fout van een verkeersdeelnemer gaat, of een bewuste actie van een persoon.

Uiteindelijk wil Prorail helemaal af van de overwegen. Dit vraagt echter om drastische wijzigingen met betrekking tot de infrastructuur van het spoor, met onder meer kilometers nieuwe spoorlijnen aanleggen. Het zal dus nog zeker jaren duren voordat het zover is. Tot die tijd: gele overwegen!

Met dank aan Tom voor de tip!



53 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
en strakkies zeuren dat wegbelijning op een geel oppervlak amper zichtbaar is, met alle gevolgen van dien. ik denk dat de onbewuste incidenten toch wel het gevolg zijn van onvoorzichtigheid….
@krissie: op dit moment is @jaapiyo met Prorail in gesprek over de evt toevoeging van een gele pijl.
@krissie: ik zeg:

Alle rails eruit;
Alle trajecten asfalteren, file probleem opgelost.

Mensen die aangewezen zijn op de trein kunnen de bus nemen. Rijden over hetzelfde traject als de automobilist en kunnen ook van A naar Beter.
Een maatregel in de categorie een sticker op de magnetron, dat je je huisdier er niet in moet stoppen.
@amghans: welkom in de rubberentegelmaatschappij
@henk_he: En de bijbehorende sneeuwvlokjes die zich zelfs door hun eigen spiegelbeeld al aangevallen voelen…
Ik heb persoonlijk niet echt gemerkt dat ik beter ben gaan opletten door dat gele vlak. Alleen de eerste keer toen het daar net geverfd was reed ik er met lichte achterdocht overheen. Maar na die eerste keer ben je d’r ook weer aan gewend en knal je ‘m gewoon weer even hard er over heen als eerst. Ik ben dus benieuwd of het ook echt gaat werken.
instructions unclear, retreaded my tires with a chainsaw…
Als al die toeters en bellen al niet helpen gaat dat gele kleurtje ook niet veel helpen vrees ik…
Jammer dat de laatste manier van natuurlijke selectie moet worden verholpen. Darwin draait zich om in zijn graf.
@kazaluna: Precies wat ik dacht. Straks sterft het begrip ‘natuurlijke selectie’ nog uit.
@frenkyboy: kunnen we altijd de The Purge in het leven roepen.
@dailydriver: Hahaha! Nou, inderdaad!
@kazaluna: exact! Wie niet zien en horen wil moet het maar voelen.
ik hoop wel dat ze er goede verf voor gebruiken en niet van die troep die glad wordt als het regent of geregent heeft. Dan is het net alsof je met een motor op ijs rijdt.. niet prettig en erg gevaarlijk.
@motorrijdergsa: ah, dáár is het dus voor!
Zet er dan een flitspaal bij. Die idioten zonder geduld gaan echt niet stoppen/wachten omdat de overgang toevallig geel is.
@flatsix010: Precies mijn gedachte. En pak dan maar rijbewijs af als je zo gevaarlijk bezig bent in het verkeer. Ik vertrouw je dan geen rijbewijs meer toe, of je nou bewust doorrijdt of juist niet.
Ik denk niet dat mensen niet weten dat ze een spoorwegovergang naderen, maar ze nog even snel willen oversteken wanneer de bellen en toeters afgaan. En ik vermoed dat als je dagelijks over die gele spoorwegovergang rijdt, je die gele kleur ook niet meer ziet.
@Autoblog wat is die app voor de iPhone (nog altijd!) om te janken. Artikelen met foto’s van autojunk kunnen steevast niet weergegeven worden, reacties ook niet: app begint een volledig te flippen
@desalen: kennelijk zal het ze een worst wezen, er is immers na, seconden minuten uren dagen maanden jaren zeuren ook nog geen edit knop. om nog maar te zwijgen over de bugs in de app. Kom niet aan met opmerkingen als moet je er maar voor betalen wat dat doe ik juist niet als de gratis app al om te huilen is.
@bmwfreak038: precies wat je zegt! No way dat je voor en app die flipt geld over hebt! Dat er nog steeds geen edit knop is kan ik ook niet begrijpen.

Dusss @autoblog? Wat is de reden dat er steevast feedback wordt genegeerd en er dus in 2018 nog steeds een niet goedwerkende app is?
@desalen: Exact, ik wil best betalen voor de content, maar niet als die middels deze gare app weergegeven wordt… Autojunk is al helemaal om te janken idd, kan maar moeilijk omlaag scrollen zonder dat alles op hol slaat.

Ik snap best dat het budget van AB beperkt is, maar ram er gewoon 1x een goede app uit. Ik vermoed dat dat zich wel terugverdient…
Als je te laat remt glij je dan nog steeds onder de trein door.
Slagbomen, geluid en knipperende rode lampen zijn blijkbaar niet genoeg…. Geen enkele maatregel is goed genoeg om stompzinnigheid aan te pakken….
@trustmeiamanengineer: of bouw tunnels. 😂
@ghost: er zijn dan ook weer mensen die tunnels eng vinden en ineens af gaan remmen..
m.a.w. je kan alles wel aanpassen tot je een ons weegt, of leer leven met idiots
Lekker als het nat is en je bent op de motor moet je niet alleen oppassen voor gladde rails maar nu ook voor een grote gele plakkaat op de weg. En dat allemaal omdat er een paar sufkutten niet goed willen opletten in het verkeer.
@rick-dos: Da’s te kort door de bocht hè. Men kan natuurlijk altijd verf gebruiken met bepaalde additieven om het oppervlak ook onder natte omstandigheden ruw te houden, een beetje vergelijkbaar met die rood en blauw geverfde stukken asfalt rondom het circuit Paul Ricard.
@Edge: in theorie heb je gelijk, in de praktijk wordt het je ingestampt tijdens de rijlessen dat wegmarkering glad is. Ook kleine markeringen.
@boomhauwer: ja maar nu heb je die hele overweg drama als het glad/nat is.
@bmwfreak038: ja… Ik beweer toch niets anders…
@edge: Die ruwe verf wordt alleen op circuits gebruikt; op de openbare weg zijn alle markeringen altijd overal spekglad, tenzij het asfalt eronder al kapot is …
@edge: Vertrouw me, bij natte wegen heb je op de motor niet heel veel aan die ruwe wegmarkeringen. Veel van de witte blokken op de snelweg hebben die speciale specie maar ook daarop voel je je achterband weleens wegtrekken als je het even iets verkeerd neemt.
@Rick-dos: mensen op een motorfiets hebben sowieso in mijn ogen al een doodswens.
@Rick-dos: niet opletten!? Je bedoelt gewoon willens en wetens te vroeg doorlopen of op overgangen gaan staan.
@bmwfreak038: Ook. ;)
Gewoon oordopjes op de fiets verbieden. Verder is t misschien gewoon survival of the fittest
@wouterjeuring: Normaal ben ik het met je eens. Gewoon de waarschuwing labels van potjes afhalen en het probleem zichzelf laten oplossen. Alleen jammer als je net in die trein zit en je weer wat later gaat komen.
Stop die trein gewoon lekker onder de grond.
@kennone: Maak voor Nederland een groot metronetwerk. Lekker rustig, geen voortrazende treinen meer en maak van het spoor een netwerk waar vrachtwagens (doorgaand verkeer)kunnen rijden.. minder of geen files meer.
@motorrijdergsa: Euh nee, dan moeten al die spoorbanen verbreed worden (minstens verdubbeld) want over landweggetjes kan je weinig vervoeren, blijven we met inefficiënt vervoer over de weg zitten en komt er aanzienlijk meer geluidsoverlast in de stadscentra (vrachtwagens zorgen voor meer geluidsproductie dan treinen).

Laten we zorgen dat we het spoor effectiever gaan gebruiken door de 19e eeuwse beveiliging te moderniseren, treinen autonoom te laten rijden en zoveel mogelijk vracht van de weg overhevelen naar het spoor en alleen korte stukken met kleinere vrachtauto’s transporteren in het geval dat een spooraansluiting bij een bedrijf of in de stad niet haalbaar is. Dan kunnen auto’s veiliger gebruik maken van de weg, besparen we enorm op wegenonderhoud en -aanleg en als bonus wordt transport in een klap aanzienlijk duurzamer. De belastingbetaler hoeft dan ook niet langer het wegvervoer te blijven subsidiëren, wat nu via de achterdeur op grote schaal gebeurd.

OT: overwegen ondertunnelen en/of sluiten zal uiteindelijk de enige oplossing zijn.
Begrijpelijke maatregel. Hierboven wordt diverse malen geopperd dat je je niet tegen stompzinnigheid kunt wapen, dat het natuurlijke selectie is als je willens en wetens de slagbomen en audiovisuele signalen negeert en meer van dat soort kreten. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar bekijk het eens van de kant van ProRail en de NS. Wanneer er weer eens iemand door gebrek aan intelligentie of levensmoeheid onder een trein komt moet het traject stilgezet worden, moet er forensisch onderzoek worden gedaan, moet de ravage worden opgeruimd, moeten reizigers met busvervoer worden opgevangen en hebben ze ook recht op restitutie. Dat kost alles bij elkaar klauwen vol geld, en gezien de frequentie waarmee het gebeurt snap ik heel goed dat de NS en Prorail dit soort dingen probeert.
@edge: En nog maar te zwijgen over het menselijk leed van eventuele slachtoffers, mensen die het zien gebeuren (waaronder ik):de alarmdiensten en uiteraard nabestaanden. Maw, als dit kan bijdragen aan al 1 slachtoffer minder op jaarbasis, heeft het z’n waarde al bewezen.
@joejojo2012: Maar dit draagt NIET bij aan 1 minder slachtoffer per jaar. Als slagbomen, knipperlichten en de ‘bell’ niet opgemerkt worden (lees: meestal expres genegeerd worden in de praktijk), gaat een beetje gele verf op de grond ook niet helpen. Dit is een beetje de categorie van een fietslampje tussen de Xenon verlichting van je auto plaatsen omdat men je dan beter ziet aankomen in het donker…
@dawwg: Proril heeft een proef gedaan waaruit blijkt dat het werkt. Dan zou dat best wel eens zo kunnen zijn. Ik ga er vanuit dat ze niet voor piet snot nu duizenden liters verf bij de Gamma aan het bestellen zijn.
@dawwg: Ik heb ook niet de overtuiging dat zij die bewust een gesloten spoorwegovergang over willen steken zich laten stoppen door gele verf. Het gaat om hen die -al dan onbewust- een overgang oversteken en dan plots merken dat ze zich daar bevinden op het moment dat ze daar niet moeten zijn. Ik mag er vanuit gaan dat Prorail zich op die mensen richt. Er kan dus zeker mensenlevens gered worden met gele verf.
Als lichten en geluid en nog zo’n stok dwars voor de weg ligt niet helpt.. en dan nog stug doorheen gaat dan is het wss de bedoeling dat je eronder komt 🤦🏾‍♂️ mens dat leer je toch op de basisschool
Als ik ProRail was zou ik een andere oplossing overwegen.
Snap niet waarom mensen hier nou zo’n probleem van maakt…

Zo lelijk vind ik het niet en niet alles moet mooi zijn, in dit geval is functioneel vele malen belangrijker.

Het is niet de oplossing die alle gevaren oplost, dat geven ze zelf ook aan, maar het is relatief een simpele en goedkope ingreep die mensen blijkbaar net iets meer afschrikken om er zomaar overheen te gaan. En het dus blujkbaar tijdelijk iets veiliger/beter maakt tot er een definitieve oplossing komt…

Dat van het gladde voor motorrijders is idd wel een puntje, maar ze zullen vast zelf ook niet dom zijn… Fietspaden hebben vaak ook een kleurtje zonder gladder te worden…
Ik ben voor het volledig afsluiten van de overgang. Onmogelijk om er nog even snel voorlangs te schieten, want dan sta je vast en doet natuurlijke selectie z’n werk. Why protect the stupid?
@rike: ja, en als je dan per ongeluk toch op de overweg staat (want bij sommige overwegen heb je na 50 meter al verkeerslichten die niet meewerken in de spits) kun je niet meer voor of achteruit. Het anticiperen kan soms ook niet helemaal goed ingeschat zijn. Hiernaast, in Bilthoven had je zo’n mooie overweg (Den Dolder nog steeds) waar je dubbele bomen hebt omdat het spoor in tweeën gedeeld is. Daar vielen ieder jaar weer slachtoffers. Onnatuurlijk geselecteerd door een menselijke slagboom en inschattingsfout door ingenieurs (knappe koppen) om een overweg inclusief perron/station zo dicht op elkaar te bouwen.
Waar je honderd mag is de middenstreep groen. Of zwart.
Waar je tachtig mag is de middenstreep rood. Of zwart.
Waar je mag fietsen is de weg rood. Of zwart.
In het buitenland zijn soms gevaarlijke kruisingen rood. Of zwart.
Sommige zebrapaden hebben regenboogkleuren. Maar dat zijn dan weer voor de wet geen zebrapaden, dus helaas: geen voorrang als voetganger. Verrassend.
En dan nu, nieuw in het theater: op de plek waar je aangereden gaat worden door die trein die je niet hebt zien aankomen omdat je volkomen van de rel was door de kleur van het wegdek, is de vloer opeens kanariegeel gekleurd.

De hele openbare ruimte wordt een kakefonie van borden, kleuren en verwarrende elkaar tegensprekende regels. Kunnen we alsjeblieft weer gewoon gaan doen? Mag je ergens 100 maximaal? Zet er een bord bij, rond, rode rand, duidelijke tekst “100”. Mag je ergens max 80? Ditto bord, nu met tekst “80”. Denk je dat bestuurders volslagen achterlijk zijn en niet weten hoe snel ze maximaal mogen rijden? Zet herhalingsbordjes op de hectometerpaaltjes. Schaf de onzinkleuren rood, groen, geel en regenboogpaden af.

Stelletje betuttelambtenaren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).