ProRail wil gaan flitsen op spoorwegovergangen

Auteur: , 43 Reacties

Cameratoezicht moet voorkomen dat weggebruikers nog even snel een overgang kruisen terwijl de waarschuwingslichten al branden.

ProRail wil gaan flitsen op spoorwegovergangen

Net als bij een gewoon verkeerslicht staat er ook een boete op het negeren van een rood licht bij een spoorwegovergang. In tegenstelling tot reguliere stoplichten hebben spoorwegovergangen geen flitspalen. Daar wil ProRail verandering in brengen.

Er gaan later dit jaar meer intercity’s rijden tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven. Dit betekent dat automobilisten vaker stil zullen staan voor een rood licht. ProRail denkt dat hierdoor vaker gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Weggebruikers die het rode licht negeren en de overgang passeren bijvoorbeeld. In tegenstelling tot een kruispunt hebben de meeste spoorwegovergangen slagbomen. In de eerste seconden dat het licht op rood gaat staan de slagbomen nog omhoog. Sommige weggebruikers denken dan nog snel de kruising te kunnen passeren. Dit is niet zonder gevaar. Er komt immers een trein aan. “Ik houd mijn hart vast.”, aldus ProRail-topman Pier Eringa in het AD vandaag over het feit dat er meer treinen gaan rijden.

De organisatie gaat samen met het Openbaar Ministerie kijken hoe risicogedrag van weggebruikers kan worden voorkomen. Er liggen plannen op tafel om cameratoezicht te realiseren op spoorwegovergangen. BOA’s, die bevoegd zijn om boetes uit te delen, kunnen meekijken op overgangen. Negeert een automobilist een rood licht dan kan deze aan de hand van het kenteken een boete op de mat verwachten. Op het negeren van een rood licht op een spoorwegovergang staat een boete van 230 euro. Voor brom- en snorfietsen geldt een boete van 160 euro en fietsers kunnen een prent van 90 ekkermannen krijgen. Er moet nog worden gekeken hoe overtreders zonder kenteken kunnen worden gepakt. Met alleen cameratoezicht kun je bijvoorbeeld een fietser niet in de kraag vatten.

In het kader van fietsers en voetgangers overweegt ProRail ook om fysieke controles uit te voeren. Volgens de organisatie hebben diverse gemeenten al interesse getoond. Het bedrijf wil nog deze zomer van start gaan met de controles.



43 reacties

In mijn ogen niet meer dan terecht.
@viezefreddyw: ik ben voor om al die slagbomen weg te halen. Natuurlijke selectie noemen ze zoiets. Als je dat soort seinen en geluidssignalen mist dan hoor je niet in het verkeer. Hebben we dat gezeik ook niet meer met dit soort dingen. Binnen 3-5weken is iedereen er wel aan gewend.
@peug206: Aiii.. Ik vrees dat er dan juist alleen maar meer ellende zal gebeuren. Er gebeuren nu al te veel ongelukken bij onbewaakte spoorwegovergangen zoals onlangs nog in het Groningse Bedum.
@viezefreddyw: wat @peug206 bedoelt is de harde waarheid: in het verkeer moet je altijd alert zijn. En als flitsende rode lichten en geluid niet ervoor zorgen dat je denkt: “he, hier is misschien gevaar”, dan mag je de consequenties ervaren.
@720s: en toen bedacht je dat er ook machinisten en passagiers in de treinen zitten.
@viezefreddyw:

Afgelopen jaar was ik op vakantie in Bracciano (Italie) en we gingen met de trein naar Rome. We moesten opstappen op perron 3 en ik ging opzoek hoe we de oversteek konden maken. Geen tunnel gevonden, geen brug gevonden. Dus naar de perron medewerker: “Hoe komen wij aan de overkant”? Hij antwoordde: “Gewoon, heel simpel oversteken. Verderop hebben we een paar balken tussen de rails gelegd voor mensen met een rolstoel”.
Daarna even staan buurten met die kerel, nog nooit ongelukken mee gebeurd.
@jack_abarth: Het is inderdaad schrijnend om te zien dat het elders allemaal wel goed kan gaan. Hier kan dat helaas niet. Daarom zie ik geen reden om slagbomen bij spoorwegovergangen weg te halen. Soms zijn de rode lichten namelijk ook niet goed te zien als er de zon laag hangt of de zon vol in het licht schijnt om maar een oorzaak tot ongeluk te benoemen.
@viezefreddyw: gevaarlijke argumentatie. Als je de lichten niet ziet en de godganse trein ook niet dan zou je natuurlijk ook niet moeten autorijden. Auto aan de kant, wachten tot de zon gunstiger staat. Doet niemand natuurlijk, want we willen altijd maar door en door en door, maar zo moet het wel.
@jack_abarth: haha, klopt, heb het ook meegemaakt in Italië. Station is soms gewoon een bushalte langs het spoor. Ik heb ooit een tijdje projecten gedraaid bij Prorail. Veiligheid staat daar met boven alles. Ik geloof best dat jouw Italiaanse vriend je dat heeft verteld, maar ik heb liever de “overdreven” focus op veiligheid in Nederland.
@jack_abarth: Ik gok dat de situatie niet helemaal te vergelijken is. Het spoor in Nederland is extreem druk bereden. Op het traject waar Prorail het over heeft komen straks minstens 20 (10 per richting) intercity’s per uur te rijden naast sprinters en vrachttreinen. I.c.m overgangen met soms drukke straten of wegen is het natuurlijk vragen om problemen. Ik weet niet hoe druk het station was waar jij opstapte maar als gemiddeld twee treinen per uur langs komen (wat nog vrij veel is voor veel Italiaanse stationnetjes) snap ik wel dat daar nog nooit een ongeluk is gebeurt.
@viezefreddyw: ja, omdat mensen niet meer gewend zijn om iets te doen als ze in de auto stappen. Ze hoeven niet meer te kijken als ze van baan wisselen, er zit een lampje in de spiegel dat aangeeft dat het vrij is. Op de kruisingen staan overal verkeerslichten en als die er niet staan dan moet men bijna nadenken over de voorangsregels.
Of 100% autonoom invoeren of mensen weer aan het werk zetten in de auto. Ik denk dat er dan minder ongelukken gebeuren want je kunt simpelweg niet meer bellen of appen tijdens het autorijden.
En het merendeel van de ongelukken is volgens mij fietsers/voetgangers die onder of door de slagbomen door gaan….
@peug206: Ik ben het met je eens dat de mens het echt autorijden inmiddels aan het verleren is. Zijn we verwend met allerlei veiligheidsvoorzieningen? Ik denk het wel. Maar het verleden heeft bewezen dat onbewaakte spoorwegovergangen problemen kunnen veroorzaken en de veiligheid in gevaar kan brengen.
@peug206: Inderdaad. Wie kijkt er nog over zijn linker en rechter schouder. Mijn rijinstructeur heeft het er bij mij ingehamerd, het belangrijkste bij autorijden is KIJKEN.
@hartman: Ik denk dat er hier een hoop mensen zijn die het zelfs op de bijrijdersstoel doen. Automatisme enzo. Buiten Autoblog lezers om schat ik die kans geringer helaas
@peug206: Dat is natuurlijk lastig voor elkaar te krijgen. Zolang een veiligheidsvooziening goed werkt (airbag, gordel) vind ik het vrijwel altijd eerder een voordeel dan een nadeel. Sinds een jaar rij ik, deels in een automaat. Dat kun je ook als veiligheidsvoorziening zien. Ik merk dat ik hierdoor beter geconcentreerd achter het stuur zit. Je hebt gewoon meer breintijd over om op het verkeer te letten. Die tijd moet je dan inderdaad niet gebruiken om je apjes te lezen.
@viezefreddyw: Bij Bedum was het niet eens een onbewaakte spoorwegovergang maar de uitrit van een boerderij. Chauffeur keek niet links en rechts of er misschien iets aankwam. Wel illustratief voor de gewenning aan het idee dat als er rails liggen, er ook waarschuwingslichten zullen staan als er een trein aan komt.
Er bestaan spoorwegovergangen en gewone wegkruisingen, waar bij rood licht een klep omhoog komt uit de weg. Kost wat maar is wel effectief. Levert alleen geen boetegeld op.
Zie ook dit filmpje, met een poller om doorrijden bij rood licht te voorkomen> http://www.dumpert.nl/mediabase/7169947/e5ed678d/vrouw_stopt_voor_beweegbare_paal.html
@peug206: maar op veel plekken kan je niet goed zien hoe ver de trein genaderd is. Mensen denken dan, ik ga gewoon, en dan KLABAMSK! Dan is een slagboom wel een stuk beter want dan weet je zeker dat mensen gewoon blijven wachten.
@peug206: Het probleem is dat niet alleen de bestuurder de dupe is, maar ook iedereen in de trein. In het ergste geval kunnen er honderden mensen omkomen. Dan maar liever maatregelen.
@peug206: pff kom op zeg. Iedereen kan ooit afgeleid zijn of iets niet goed zien ivm mist of laagstaande zon.
@peug206: Doe maar niet. We hebben al genoeg vertragingen door een “aanrijding met een persoon”. Waar ik overigens blij ben dat zulke personen dat in ieder geval geen tweede keer kunnen doen.
@peug206: Leuk idee, het zou idd de genenpoel een beetje opschonen. Het is wel een probleem als die lampjes het een keer niet doen, dan kunnen er dus ook geen slagbomen naar beneden om de overgang af te sluiten voor wegverkeer. Dit gebeurt nu automatisch als er een probleem is.
@BRuud: die slagbomen doen het ook altijd dus waarom die lampjes niet. En dan heb je ook nog dat irritante geluid.
@BRuud: als de slagbomen het niet doen zou er geen treinverkeer mogelijk mogen zijn op het betreffende traject omdat niet gegarandeerd kan worden dat het spoor vrij is. Hooguit dat de trein op zicht rijdt dus op laag tempo. Maar of dat voor alle trajecten over heel NL zo werkt weet ik niet met zekerheid.
@viezefreddyw: eens!! Tot je in Oisterwijk op een trein staat te wachten. Zonder grappen duurd het regelmatig (elk half uur!!) 10minuten voordat er een trein in slakken tempo voorbij komt. Als ze dat nou eens eerst goed instellen
Goed plan. Eigenlijk raar dat dit nog niet bestaat.
Waarom niet voor elke soort bestuurder of voetganger 230 euro boete?! Ze moeten rommelmaken ook eens meer bekeuren. De randweg hier ligt vol met Mcdonalds troep en andere prularia. Waarom geen €1000,- boete op zetten? Rommel maken is toch helemaal niet nodig?
@shadowbroker: Ik snap je iritatie hiier ook zo maar dan komt er waarschijnlijk niet genoeg geld meer binnen omdat mensen het dan daadwerkelijk gaan afleren
@shadowbroker: Niets irritanter dan die bruine Mcdonaldszakken die je op straat ziet liggen. Ik zie het, dat is dan wel heel raar, nooit gebeuren dat iemand zo’n zak uit zijn auto gooit. De pakkans is dan denk ik ook zéér klein. https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=22038,21943,21916#beslissingpad220382194321916
@shadowbroker: Boetes helpen niet (€1000,- misschien wel, maar dat gaat toch niet gebeuren). Camera’s ophangen en iedereen die vuil weg gooit een zaterdag met een prikker door de berm laten lopen. Na één keer prikken laten ze het wel.
@shadowbroker: hoge boetes helpen niet altijd iets te voorkomen. Want dat is wat we willen voorkomen. Misschien moet de helft van de boete wel gewoon naar McDonalds gaan. Die verkopen die zut zo los aan mensen in auto’s terwijl ze gewoon tafeltjes en stoeltjes in hun cafetaria’s hebben (ik noem het pas restaurant als ze ook bestek hebben). Of misschien kan McDonalds met een kentekenscanner het kenteken van de wagen inscannen en op de zak printen.Ik bedoel McDonalds kan hier ook meer tegen doen, Burger King en cafetaria de Ringweg kennen niet dit soort problemen.
@mashell:

Het kenteken erop printen, dat vind ik echt werkelijk waar geniaal!
Hoeft niet eens op de zak geprint te zijn, fatsoenlijk stickertje erop en klaar.
@shadowbroker: o god echt giga ergenis die paupers die hun maccie of kfc op de grond tyfen omdat ze te lui zijn hun auto uit te komen.
OF je maakt een systeem dat net 3 seconden eerder begint om die bomen naar beneden te krijgen; dan hoef het ook geen echt probleem meer te zijn! Zelfde met die bomen die naar boven gaan: als je eerder weet dat er niks aan komt, betekent het gewoon dat je over kan zodra je onder die bomen door kan.
Dat is in elk geval een stuk nuttiger dan die snelheidscamera’s op wegen waar in geen jaren een ongeval is geweest.
Dan ook graag boetes voor wanneer het ruim een halve minuut duurt voordat de trein langs komt als die bomen al omlaag zijn. Dat is denk ik een grote reden voor veel van die mensen om niet het gevoel te hebben nutteloos lang te moeten wachten steeds. Waar ik rij weet ik precies waar je meestal nutteloos lang moet wachten en waar het wel redelijk is
@stropdas:

Als 30 seconden nutteloos wachten al te lang is, dan heb jij zeker geen vrouw of wel ;-)
Man, man, man, wat een onnodig moeilijke gedachtegang van ProRail. Als je bij alle spoorwegovergangen flitsers, camera’s en BOA’s moet plaatsen, kost dat enorm veel tijd, geld en moeite. En dat terwijl de oplossing zoveel simpeler is. Laat die slagbomen pas omhoog gaan als de rode lichten gedoofd zijn, dan ben je meteen van het probleem af.
@edge: Het gaat er natuurlijk ook over dat de rode lichten al eerder aanspringen dan dat de slagbomen naar beneden gaan. Wanneer de rode lichten aanspringen moet je al stoppen en het komt nogal eens voor dat mensen dan nog even extra gas geven om het te halen. Dit is natuurlijk niet alleen bij spoorwegovergangen zo maar ook bij bruggen.
@viezefreddyw: vraag dat inderdaad maar na bij die vrouw gisteren :-s
Wordt er dan ook een oranje stoplicht bij elke overgang geïnstalleerd of ben ik gelijk de pineut als ik langs een rood licht rijd terwijl deze net aangaat?

Verder een goed initiatief!
@timmmehhhh: Ik denk dat ze een soort van 2-seconden regel in gaan voeren. Om het gebrek aan het oranje licht mee op te vangen.
In Rotterdam staan er meerdere kruusingen met de metro al meerdere flitspalen als gevolg van vele aanrijdingen.
Sleutelwoorden in het artikel: “ProRail denkt …”

Geneuzel dus

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).