
De cijfertjes zijn weer bekend.
Money money money money…Money! De wereld draait om koude harde pecunia en daar de F1 een soort geconcentreerde versie is van ‘de gewone wereld’, geldt dat in de F1 paddock eens te meer. Wat dat betreft is er goed nieuws en slecht nieuws te melden voor de F1 teams waar het gaat om de uitbetalingen van de rechtenhouder. Eerder werd er gevreesd dat de grote prijzenpot weleens fors kon inkrimpen onder de regie van Liberty Media, maar nominaal wordt er in totaal dit jaar vrijwel hetzelfde bedrag uitgekeerd als vorig jaar.
Zoals we weten heeft de uitbetaling aan de verschillende teams verschillende componenten. De grootte van het stukje taart dat de teams krijgen wordt slechts ten dele bepaald door hun prestaties. Daarnaast hebben sommige teams een sweetheart deal getroffen met Bernie Ecclestone toen hij nog de scepter zwaaide over de sport. Dit is -uiteraard- een doorn in het oog van de teams die níet zo’n deal hebben. Die laatste zullen het echter in ieder geval nog tot en met 2020 moeten aanzien, want dan pas loopt het huidige Concorde Agreement af.
Je vindt de speciale bedragen die sommige teams krijgen in de tabel onder de kopjes ‘CCB’, ‘LST’ en ‘anders’. De eerste term staat voor ‘Constructors’ Championship Bonus’ en de tweede voor ‘Long Standing Team payment’. Bij ‘anders’ hebben ze niet eens meer getracht een mooie term te hangen aan de voorkeursbehandeling. Zoals je kan zien zitten McLaren en Williams, die Force India al hun geld door de neus willen boren, er warmpjes bij qua extra cash. Maak daarvan wat je zelf wilt. Enfin, zonder verder oponthoud, de tabel! (via Racefans.net)
Het systeem om Ferrari vast te houden in de F1: omkoping
@fastforward: nee je moet het zien als ons koningsdag, traditie noemen we dat.
@eirmakk: Haha, zo had ik het nog niet gezien.
@fastforward: F1 zonder Ferrari is geen F1. Of je dat nu leuk vindt of niet.
@olivierc: ik zie het probleem niet. Sterker nog ik denk dat het beter is zonder Ferrari.
@airc: Als Ferrari niet in de F1 zit is er gewoon geen F1 meer, het stopt. Bezoekersaantallen zakken in elkaar net zoals de kijkcijfers.
@olivierc: volgens mij zouden die auto’s van de andere teams er niet minder om rijden.
@fastforward: Je begrijpt blijkbaar niet wat omkoping betekent.
Opvallend dat Sauber ondanks een stijging van 25% toch maar aan net geen 40 mio komen. Zij waren niet zo dik met Ome Bernie? Dat Ferrari overigens zo boven de rest uitsteekt, verbaast me niets eerlijk gezegd. F1 is Ferrari en Ferrari is F1
@schoen85: excuus, waar ik Sauber zei bedoelde ik Haas en vice versa. Inmiddels gefixt!
@schoen85: dan moet Ferrari aandelen F1 kopen, ipv een oneerlijke uitkering eisen.
Ferrari krijgt meer startgeld dan dat je kan verdienen door kampioen te worden. Slaat toch nergens op.
Als Ferrari fan moet je Ferrari willen zien winnen op een eerlijke manier; niet door voortrekkerij!
@Gregorius dat het me niet verbaast, betekent niet dat ik het er mee eens ben. Het is een publiek geheim dat Ferrari het lievelingetje van Bernie was. Dat RB en MB ook behoorlijke bonussen krijgen (de helft van Ferrari, maar veeel meer dan de rest) praat dat maar ten delen goed. Wat mij betreft gaat dit hele systeem op de schop en krijgt iedereen, naast een standaard vergoeding die voor iedereen hetzelfde is, een prestatiegerelateerde bonus. Op deze manier blijven de 3 top teams, met toch al de grootste budgetten, altijd sterker in het zadel zitten dan de mindere goden.
Dat Bernie ooit heeft ingestemd met de extra bonus van 52,4 miljoen voor Ferrari… Gauw optiefen met deze voortrekkerij.
@rrrobert: Bernie deed alles om maar zelf wat extra centjes op te strijken, hij was een lopende strijkstok …
@dawwg: inderdaad, en kijk wat er van zijn ‘idealen’ terecht is gekomen. Het ene na het andere derdewereldland kan of wil z’n grand prix niet meer betalen, oude, klassieke races verdwijnen omwille van diezelfde kostenoverschrijdingen en het deelnemersveld is dusdanig uitgehold dat we twee, of hooguit drie topteams hebben en de rest is veldvulling die, als het geen opleidingsteam betreft, in een continue survival modus opereert. Maar Bernie is miljardair geworden, dankzij de tv-gelden. Dat -ie er maar trots op mag zijn…
@dawwg: noem het maar rustig ‘een heel orkest’ ipv die ene strijkstok
Mooie tabel. Ik ken nog een goede iOS developer die ik jullie kan aanraden. Zitten te veel bugs en problemen in de app….
@trustmeiamanengineer: @autoblog hier nog één!
@trustmeiamanengineer: iets minder redactionele feestjes en iets meer aandacht voor een goed werkende app zou welkom zijn inderdaad.
@trustmeiamanengineer: apps zijn zo 2015… De gewone website op je mobiel gebruiken, dat is helemaal hip.
@mashell: dat doe ik zelf ook altijd. Die app zuigt de moeder #onbrand
@mashell: dito hier.
Enige opmerking aangaande de weergave in Chrome is, dat de kantlijn marges wel kleiner mogen.
@trustmeiamanengineer: Apps voor blog-style websites zijn vrijwel altijd Kwalitatief Uitermate Teleurstellend; terwijl een beetje fatsoenlijke CSS om zowel telefoons, tablets als desktops te ondersteunen ontzettend simpel is anno 2018…
@trustmeiamanengineer: Wat voor telefoon heeft iedereen eigenlijk? Ik heb vrijwel nooit problemen met de app namelijk
@duckmefaddy: iPhone 7 Plus. iOS app zuigt gewoon. Had hiervoor Android, ging iets beter…!
@trustmeiamanengineer: iPhone 8+ ook geen probleem
@duckmefaddy: iPhone X, geen problemen met deze app
@duckmefaddy: iPhone SE en app werkt uitstekend voor me. Moet er niet aan denken om via de browser AB te gebruiken.
Leest artikel -> ziet tabel -> gooit telefoon weg
@2wheeler: om te janken, heb precies hetzelfde probleem en zie dit al jaren lang gebeuren met artikelen via de app.
@ghost: @autoblog en hier zowaar nog één!
@2wheeler: @autoblog en hier nog één!
Leuke tekst, maar ik haal af bij de getallen. Niet echt lekker te volgen op een iPhone.
Dusssss: @autoblog
Als alleen dit artikel al zoveel verontwaardigde reacties oplevert ben ik (en met mij ongetwijfeld meer) toch wel erg benieuwd waarom het anno 2018 nog altijd zo’n ruk app is en de verzoeken van de reageerders niet gehonoreerd worden
@desalen: net als bernie, niet naar het gevolg en gepeupel luisteren
Veel reacties over de tabel……
Zal nooit veranderen ben ik bang…
@ablogjunk: de tabel maken, .png van maken en als foto uploaden. Quick & Dirty oplossing maar dan kan je ten minste begrijpen als lezer wat er staat.
Autoblog naar mijn gevoel zijn de tabellen op de iOS app al 10 jaar onleesbaar. Doe er wat aan. Danke schön.
Tabellen op Autoblog = verdeling geld in F1 = onbegrijpelijk.
Ben benieuwd hoe het veld en klassement er uit ziet als de LST en bedragen onder de noemer ‘Anders’ geschrapt worden en er alleen bonus uitkeringen zijn n.a.v. de prestaties die je op de baan neerzet…
@tabelhaters: heb het even houtje-touwtje opgelost middels een screenshot en de honcho’s keihard onder druk gezet om er iets aan te doen.
@jaapiyo: je houtje touwtje oplossing werkt perfect. Wat mij betreft altijd zo, heb je dat gezeur met die hoogdrukpan ook niet ;-)
Op Android werkt de tabel prima, maar ik snap de frustratie. AB en apps is een ongelukkig huwelijk zolang als ik AB volg.
@berlinetta: ik heb ook Android op mijn Galaxy S7 en daar is het helemaal ruk. Welke versie heb je?
Natuurlijk moet Ferrari wat extra krijgen, die lui van Mercedes zijn zo vreselijk arrogant, dat irritante gespuis moet zo veel mogelijk gedwarsboomd worden. .