Nederland is klaar met slapende truckers

Auteur: , 32 Reacties
Truck met lingerie

Probeer het eens bij een hotel.

De één bekritiseert ze steeds, de ander is er blij mee: vrachtwagens. Internationaal transport is en blijft een grote inkomstenbron en onze snelwegen zitten er daarom ook vol mee. Een groot deel van die vrachtwagens gaat heen en weer vanuit Oost-Europa en dat is best een eind weg. Daarom is het zaak dat zij goed uitgerust de weg op gaan, omdat er anders ongelukken ontstaan die makkelijk voorkomen kunnen worden.

Gelukkig hoeven chauffeurs niet steeds een hotel te zoeken, want hun vrachtwagens zijn tegenwoordig een soort rijdende huiskamers. En op veel plekken langs de snelweg zijn parkeerplaatsen, sommige zelfs aangelegd speciaal voor vrachtwagens. Eén plus één is twee en dus staan die parkeerplaatsen bijna altijd vol met slapende truckers. Omdat ook zij recht hebben op een weekend, zetten ze hun vrachtwagen stil op vrijdagavond en gaan maandagochtend weer verder. Resultaat: een bezette parkeerplaats, het hele weekend lang.

Uit Europees besluit is het daarom klaar met weekendvierders. Die truckers, die moeten maar eens in een hotel gaan slapen, besloot het Europees Hof van Justitie eind 2017. Daarom werden er door minister Van Nieuwenhuizen folders uitgedeeld op de desbetreffende parkeerplaatsen om truckers te wijzen op deze nieuwe regel. Besluiten zij dat regels niet helemaal hun ding zijn, dan volgt er een boete. 1500 euro, om precies te zijn.

Nederland was al een populaire locatie voor een omweg, omdat dit besluit al langer bestaat in België en Duitsland. Nederland wil graag gelijkwaardige regels in Europa, met als resultaat dat deze regel ook doorgetrokken wordt naar Nederland. Misschien de navigatie een nog langere omweg laten berekenen dan?



32 reacties

Ik kom regelmatig voorbij plaatsen waar ze langs de kant van de weg parkeren altijd een zooitje wat ze achterlaten
@rob5nismo: ik betaal graag meer voor mijn producten als chauffeurs daardoor beter betaald worden en een hotel/motel in het weekend kunnen nemen.
Maar ja, de meerprijs van de duurdere producten zal wel in de zak van het management, met name de directie/directeur verdwijnen die luid toeterend over de snelweg rijdt langs zijn chauffeurs naar zijn zoveelste vakantiebestemming….

En toen werd ik wakker…….
Ik kan mij nog boterhamzakjes vol poep herinneren op de parkeerplaatsen, omdat 50 cent al te gek was voor onze Poolse vrienden.
Dan moet 50 euro voor een overnachting al helemaal geen probleem zijn.
@smiley70: inderdaad hotel pakken doen ze niet. En waar zouden die hotels dan moeten komen te staan?!
@shadowbroker: langs de weg?
@kennone: motel?
@shadowbroker: en waar komen de vrachtwagens te staan.
“Nederland wil graag gelijkwaardige regels in Europa”. Ja, totdat er extra belasting door misgelopen wordt. Dan ineens wil Nederland eigen regels.
@beefcake: Nederland heeft geen enkel bezwaar tegen regels waarmee buitenlanden belasting mislopen.
Mijn eerste dag bij de farmaceutische gigant.. kan het mij nog zo herinneren dat de facilitair manager die naast mij zat, een hele boze tuinman aan de lijn had die tijdens het grasmaaien achter het bedrijfslogo in de poep had getrapt van een vd chauffeurs, die op het parkeerterrein van het distributie centrum had overnacht.. ik wist dat ik er goed zat..
T wordt gezellig in de dorpjes langs snelwegen, want daar ga je ze in grote getalen terugvinden, hier in Duitsland ook.
Veel Oost-Europese truckers werken als zelfstandigen en hopen opdrachten binnen te krijgen van grote transportbedrijven, met zeer kleine marges. Een hotelovernachting gaat dan heel zwaar doorwegen, een kamer van 50 Euro is voor hun in waarde toch al even zwaar te dragen dan wij een 200 Euro zouden moeten ophoesten, heel duur dus. Lastige positie…
Ik plaats levensgrote vraagtekens bij hoe die regel moet gaan werken!!! Als slapen in de cabine niet meer mag, waar dienen die slaapcabines dan nog voor? Vrachtwagenchauffeurs hebben zich aan de rijtijdenwet te houden en waar moeten zij dan naar toe als zij hun limiet bereikt hebben? West-Europese chauffeurs kunnen zich wellicht nog permitteren om dan iets te gaan eten in een wegrestaurant en zich daar verder nog enige tijd op te houden in gezelschap van collega’s. Maar hun Oost-Europese collega’s kunnen dat zeker niet!
Daarom meen ik jullie eens te moeten inlichten over mijn ervaring. Op de A73 in zuidelijke richting bevindt zich bij Roermond een Total-tankstation vlak voor de Roertunnel. Daar is een -relatief- kleine parkeerplaats. Een jaar of 3-4 geleden -het was in ieder geval in januari- trok in de stoute schoenen aan om eens met een chauffeur te gaan praten. Het vroor en menige vrachtwagen en bus zat onder ’n pak sneeuw. Bij één van die bussen -ik denk ’n Iveco- stond ’n chauffeur. ’n Roemeen. Ik sprak hem aan en het bleek mogelijk, omdat hij ’n beetje Frans en Duits sprak. Ik nodigde hem uit voor ’n kop koffie in het tankstation en wilde alles weten over zijn werksituatie. En ik was verbijsterd!!! Zijn loon bedroeg € 400,- per maand. Dat geld ging naar zijn gezin in Roemenië: Vrouw en 2 schoolgaande kinderen. Maar daaraan hing wel een verplichting: Voor dat geld moest hij 10.000 km per maand rijden. Lukte dat niet, dan werd er € 50,- per 1.000 km op zijn volgende loon ingehouden. Verder moest hij op de plaats waar hij afgeleverd had blijven wachten op de volgende opdracht. Dat deed hij in dit geval ook. Hij stond er al 3 dagen! Zonder standkachel! En zijn vergoeding voor 1 hele dag wachten? Schrik niet!!! Één hele Euro!!! € 1,- om in die kou te staan wachten op ’n nieuwe opdracht!!! Ik zou er helemaal gek van worden!!! Je koopt er nog geen slechte bak automaten koffie voor!!!
Op mijn vraag voor wie hij werkte kreeg ik geen antwoord. Wel wilde hij aan me kwijt, dat het voor ’n Nederlands bedrijf was, dat ’n brievenbusadres had in Roemenië. Daar zat ’n kantoortje met één man, van wie hij de opdrachten per SMS kreeg doorgegeven.
Ik was diep onder de indruk van zijn verhaal! Daarom heb ik hem nog ’n koffie en ’n sandwich aangeboden en ik kon het niet laten om hem ook nog een biljet in de zak van z’n jack te stoppen. Toen hij het bekeek rolden de tranen over z’n wangen! En ik was blij het nieuwe jaar te beginnen met de kennismaking met iemand, die ik ’n beetje gelukkig kon maken.
Maar waar het in dit artikel over gaat is natuurlijk: Hoe moeten zulke chauffeurs nou omgaan met deze nieuwe regelgeving? ’n Hotelovernachting? Laat me niet lachen!!! Zij zouden wel willen, maar waarvan zouden ze dat moeten betalen? De enige oplossing is alleen mogelijk via ’t Europees parlement! Zorg voor gelijk loon voor gelijke prestaties! Zo haal je de West-Europese werkloze chauffeurs weer van de bank en bezorg je de Oost-Europese collega’s ’n eerlijk loon. En gooi nou eindelijk eens dat principe over boord, dat sharehoulder value zwaarder weegt dan menselijk welzijn!!!
@9000cse: eens met je betoog maar volgens mij is ook net aangenomen in de EU dat arbeiders overal gelijk uitbetaald moeten worden. Dus werk je als buitenlander in NL moet je net zoveel krijgen als wat een Nederlander krijgt. Maar hoe dat dan in de transport werkt, i.e. waar werk je dan officieel….ik zou zeggen van het land waar je je lading komt ophalen want anders blijven het allemaal brievenbus firma’s.
@9000cse: Bizar verhaal. Sowieso bizarre situatie. Wr wordt massaal geroepen dat we 1 Europa moeten zijn, aar op dit soort vlakken trekt de vergelijking zich weer volledig scheef.
Overigens heb ik geruchten gehoord dat er partijen in NL bezig zijn met betaalbare chauffeurshotels.
@9000cse: Mooi verhaal! Ik doe datzelfde bij Saab rijders.
@rijnounsdoor: Jij hebt het begrepen!
@9000cse: Het klinkt heel lullig, maar misschien is het ook wel beter dat Oost-europeanen niet meer voor Nederlandse bedrijven kunnen rijden. Misschien dat door deze regels er wel weer vaker chauffeurs van eigen bodem worden gebruikt, aangezien er toch voor ze betaald moet worden.
@tuutertuuter: nederland heeft de mogelijkheden, de subsidie mogelijkheden en de kennis om die nederlandse vrachtwagen chaffeurs op te leiden tot iets anders. dit kan letterlijk alles zijn. in het oosten hebben ze dat niet.

enkele maanden geleden ben ik met een uitwisselings project in polen geweest. de vader van de jongen waar ik een week was, is vrachtwagen chaffeur. hij heeft een zeer goed betaalde baan, en veel poolse jongens willen vrachtwagen chaffeur worden. ik heb een tijdje met die man gepraat, en hadden t ook over zijn inkomen. hij wou niet vertellen hoeveel het was, maar wel dat het onder de 5000 zyotte zat (1250€). dan ben je dus bovengemiddeld in polen, met zo’n 15000 euro per jaar.
@9000cse: sinds de aankondiging van de maatregel zijn een aantal Oost-Europese transportbedrijven en Nederlandse bedrijven met brievenbus firma’s; mini-hotels aan het bouwen in de regio Limburg. Dit omdat ze geen boete willen en de parkeerplaatsen daar ook vaak overvol staan. Er zijn ook kantines gesitueerd met spullen voor dagbesteding. Wel moeten de chauffeurs dan wel met meerdere op 1 kamer slapen en zeg nou zelf. Lig je nou liever in een privé cabine of naast een dronken snurkende mede-collega?

En wat doe je als je niet uitkomt met rijtijd. Mag je dan wel doorrijden naar je slaapplek of moet je stoppen en krijg je een boete omdat je daar niet mag overnachten?
@9000cse: het niet meer slapen in de cabine heeft betrekking op de weekendrust. De verplichte rusttijden door de week mogen bij mijn weten wel in de cabine worden doorgebracht. Blijft het feit dat de meeste (oostblok-) chauffeurs te weinig en niet eerlijk betaald krijgen om dat te kunnen betalen.
@9000cse: Indrukwekkend verhaal. Triest is het helaas ook. Die nieuwe regels gaan trouwens niet per se over de dagelijkse overnachtingen, maar de weekendovernachtingen. De weekenden waarin de chauffeur eigenlijk thuis had moeten zijn. Er zijn ook een aantal duitstalige docu’s over te vinden op youtube.
@wijsneus en @capri288:
Ik heb inderdaad ook begrepen, dat die nieuwe regel van toepassing is op de weekendovernachtingen en niet op de overnachtingen op werkdagen. Maar dan nog! Deze chauffeurs kunnen een hotelovernachting gewoon niet betalen. Niet door de week, maar ook niet in het weekend.
Bovendien heb ik begrepen, dat niet de chauffeur die boete van € 1.500,- krijgt, maar zijn werkgever. En dat vind ik dan wel alvast het begin van een betere regeling. Al vraag ik me af, of en hoe het CJIB dat geld zal kunnen innen. Zou nog best eens een lastig klusje voor ze kunnen worden.
Eerst vindt de EU dat de markt geliberaliseerd moet worden, dwz dat vrachtwagens overal in Europa mogen rijden, laden en lossen. Dat dit tot een explosie onder Oost Europese vrachtrijders zou leiden die bereid zijn weken van huis te zijn voor een hongerloontje, Got, daar hebben ze nooit over nagedacht, noch over het feit dat dit tot een modern soort slavernij teweeg heeft gebracht die als zigeuners leven, jeetje zeg, hoe kan dat!
Overigens zijn die meeste oostblokkers uitgevlagde West Europese transportbedrijven die besparen op loonkosten en MRB door voor een Poolse, Roemeense of Bulgaarsd plaat te kiezen.
De trekker (truck) is geleased bij Volvo of Mercedes, in Nederland geleverd op een Poolse plaat en heeft nog nooit ene meter in Polen gereden!
Verder hebben de beleidsmakers dit gefaciliteerd, we hebben nooit echt serieus geïnvesteerd in kleine containerterminals langs de grote waterwegen in het buitenland.
Eigenlijk is het raar. Deze week was er weer gejammer uit de transport sector dat er een enorm tekort is aan chauffeurs. Maar aan de andere kant staan de spotgoedkope Oost Europese chauffeurs wel hele dagen en weekenden te kamperen op de parkeerplaatsen, wachtend op een klusje.
@mashell:
De internationale markt wordt door oost-Europese chauffeurs gereden, vaak voor de oost-Europese vestiging van een Nederlands bedrijf. Waar een enorm tekort aan is, zijn chauffeurs voor de nationale markt. De reden dat daar Nederlandse chauffeurs gevraagd worden is simpelweg de taal en de gelijke kosten.
Klanten eisen dat chauffeurs zich verstaanbaar kunnen maken. Veel is daarvan distributie, zowel fijnmazig (de pakjesbezorger) als de grove distributie naar bijvoorbeeld winkels en Distributiecentra.
Daarbij is er geen voordeel om daar buitenlandse chauffeurs in te zetten, want werk dat in Nederland wordt uitgevoerd dient volgens de Nederlandse CAO betaalt te worden, ook als dat door een Pool gebeurt. Het is zelfs zo, dat als een Poolse chauffeur voor een Poolse werkgever in Nederland ritten uitvoert en daarvoor niet volgens de Nederlandse CAO wordt betaalt en hij er met zijn werkgever niet uitkomt, hij een claim kan neerleggen bij de uiteindelijke opdrachtgever, bijvoorbeeld Albert Heijn, als die zijn werkgever ingehuurd heeft. Dit kan volgens de Wet Aanpak Schijnconstructies.
Waarom niet de andere kant op gaan en het beter faciliteren? Afgesloten parkeerterreinen langs de snelweg met eenvoudige camping voorzieningen? Wordt iedereen toch blij van?
@pomoek: Opgelost.. het kan allemaal zo simpel. Zoals hier onder aangegeven. Ook al stouw je alle truckers in een hotel die trucks blijven toch staan. Truckers kunnen de overnachting niet betalen en als je voor zo’n hongerloon werkt zie ik de bedrijven de hotelkosten ook echt niet ophoesten. Lijkt me dit de beste oplossing.
Aanvulling: de rust van 11 uur (nacht) mag gewoon in de cabine, de weekeind rust echter niet.
Ik neem aan dat men doelt op het nemen van weekendrust in de cabine? Dit is inderdaad verboden maar er word in Nederland nauwelijks op gecontroleerd. Echter als je de mannen in een hotel wilt stoppen staan de trucks nog altijd in de weg….
@dutchdriftking: haha dit dacht ik ook. Het artikel gaat over bezette parkeerplaatsen het hele weekend, verwachten ze dat de vrachtwagens zelf in een hotel gaan slapen? Anders staat die vrachtwagen er nog steeds lijkt me.
Strak plan. Want als je niet in je truck slaapt maar in een hotel, komt er een parkeerplaats vrij…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).