• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland is tweede stekkerauto-land van de wereld!

Auteur: Author, gepost 7 juni 2017 om 11:52 – 48 Reacties

918


We EV’en erop los, maar hoe lang nog?

Het International Energy Agency (IEA) heeft vandaag een rapport gepresenteerd dat gaat over allemaal hele groene dingetjes. Normaal gesproken geen reden om er iets over te schrijven op Autoblog, maar nu wel! Nederland doet het namelijk hartstikke goed op elektrogebied en relatief gezien rijden alleen in Noorwegen meer stekkerauto’s rond. Maar goed, in het Scandinavische land worden EV-rijders dan ook wel héél erg in de watten gelegd.

In totaal waren er in 2016 zes landen waar stekkerauto’s een marktaandeel van meer dan 1% coverden. In Noorwegen lag het percentage op 29(!) procent, maar Nederland is een goede tweede met een marktaandeel van 6,4 procent. Zweden volgt op gepaste afstand met een aandeel van 3,4 procent.

Wel is de vraag of en hoe lang deze ontwikkeling in Nederland doorzet. Fiscale voordelen voor PHEV’s en gewone hybrides die zakelijk worden gereden zijn al goeddeels de nek omgedraaid. Alleen zuivere EV’s zitten nu nog in de 4%-categorie, waar we bij moeten vermelden dat rijders van deze auto’s per 1 januari 2019 alleen nog een gunstig bijtellingstarief kennen voor nieuwe auto’s met een waarde tot 50.000 euro. Deze beperking geldt overigens niet voor waterstofauto’s, die vallen ongeacht hun cataloguswaarde binnen de 4%-categorie.

Privé rijden in duurdere elektrische auto’s (lees: Tesla’s) wordt gewoon belast tegen 22% bijtelling. Tenminste, voor het bedrag dat boven de halve ton ligt. Het lijkt dus aannemelijk dat de vraag naar dergelijke (dure) EV’s in de toekomst zal teruglopen, net als dat gebeurde met hybrides.

Meer stekkerauto’s wereldwijd

Het aantal stekkerauto’s steeg in 2016 naar 2 miljoen stuks wereldwijd. Het lijkt echter nog wat vroeg om de slingers op te hangen, want het totale marktaandeel van deze voertuigen bedraagt 0,2%. Verder werden de meeste (semi-)elektrische auto’s verkocht in China. Daar werd vorig jaar maar liefst 40% van de nieuwe elektrische auto’s verkocht.

Foto: Porsche 918 Spyder door @dutchstylez, via Autojunk

Ook interessant!

  • Video: ook in Nederland kan men niet parkeren
  • Land Rover Defender 90 rijtest
  • Video: ritsen in Nederland gaat geweldig
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, nederland, plug-in

Vorig bericht: « Een eerste blik op de nieuwe Tesla Model Y
Volgend bericht: Autojunk Foto Van De Maand – Mei 2017 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    7 juni 2017 om 12:08

    Met zo’n 918 wil ik ook wel stekkeren….

    Login om te reageren
    • audirijder zegt

      7 juni 2017 om 12:37

      @dutchdriftking: die Porsche Panamera turbo s anders ook wel hoor!

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        7 juni 2017 om 13:55

        @audirijder: Daar kun je zoveel stekkers insteken als je wil. Heeft vrij weinig zin. Volgens mij doel jij op de E-Hybrid.

        Login om te reageren
        • audirijder zegt

          7 juni 2017 om 15:18

          @berlinetta: Er bestand geen Panamera turbo s, zonder stekker meer.

          Login om te reageren
          • banaan7 zegt

            7 juni 2017 om 16:43

            @audirijder: klopt, je kan je mobiel in alle panamera’s opladen

            Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      7 juni 2017 om 12:40

      @dutchdriftking: ik wil jou ook wel eens lekker stekkeren!
      Huh wat?

      Login om te reageren
  2. granlusso zegt

    7 juni 2017 om 12:15

    Tja, de vergroening komt eraan. Prima, ook al is het functioneren van die markt momenteel bijna volledig kunstmatig.

    Ik heb nog steeds vertrouwen dat de omslag naar elektrisch rijden wel gaat komen. Zolang het hand in hand gaat met meer ontwikkeling in het opwekken van duurzame energie, zou het daadwerkelijk tot iets moois kunnen leiden.

    Als ik echter realistisch ben, weet ik dat de energiebehoefte op deze wereld veel te groot is om daarin grote stappen te maken. Dus voor mij zou het geen probleem zijn als men voor het creëren van duurzaam vervoer nog flink wat kolencentrales laat inzetten om die extra stroom te kunnen genereren, het gaat immers om het creëeren van bewustzijn bij de burger. Zodra die overtuigd is, komt die energietransitie (ook goor de grote industrieën) vanzelf op gang.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 juni 2017 om 12:21

      @granlusso: ik heb wel eens de theorie gehoord dat de aarde in de ruimte rondjes draait om een enorme fusiereactor die gratis en voor niets bergen energie naar de aarde stuurt, maar dat wij het meeste daarvan gewoon niet opvangen. Maar dat is zo ongeloofwaardig, dat kan gewoon niet waar zijn.

      Login om te reageren
      • oxymoron zegt

        7 juni 2017 om 12:53

        @mashell: Opvangen is het probleem niet. Opslaan voor later gebruik, dat hebben we nog steeds niet onder de knie. En zolang dat vrijwel onmogelijk blijft, blijft het kwakkelen.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 juni 2017 om 12:55

        @mashell: ik heb daar ook wel eens van gehoord. De geruchten gaan echter ook dat deze fusiereactor maar de helft van de tijd energie naar 1 plek op de aarde kan sturen. Dat is best wel een nadeel…

        Login om te reageren
      • granlusso zegt

        7 juni 2017 om 12:58

        @mashell: Nee dat is ook onzin wat je nu zegt. Wat een broodje-aap-verhaal, sommigen noemen het zelfs een onuitputtelijke energiebron. Nou, klopt helemaal niks van. In Amerika is er een man, volgens mij de president, die het wel snapt, die wilt de kolencentrales openhouden. Dat is denk ik een hele slimme man.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        7 juni 2017 om 13:20

        @mashell: klopt, alleen dat draaien is juist het probleem, helemaal aangezien we schuin eromheen draaien.

        De Noren maken hier ook geen gebruik van. Zij maken gebruik van de kracht van ons aarde om ons allemaal bij elkaar te houden. Deze kracht is met een muurtje eenvoudig te doseren na gebruik.

        Helaas valt Nederland geografisch slecht voor beide mogelijkheden. Enige wat overblijft is wind, dat hebben we wel. Maar de wind lijkt misschien sterk, maar eigenlijk is het vooral een blaaskaak. Dit zorgt ervoor dat we erg hoog moeten bouwen om de kracht op te vangen, dit tot spijt van de omwonende die daar tegenaan kijken op kilometers afstand.

        Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      7 juni 2017 om 12:57

      @granlusso: niet mee eens, weet je hoelang je autos op dat mooie brandstof kan laten rijden totdat je net zoveel uitstoot hebt als het bouwen van een kolen centrale en de uitstoot dagelijks ervan, het is alleen probleem verschuiven wat gewoon zinloos is.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        7 juni 2017 om 13:05

        @spykerboy: Dat is toch precies wat ik zeg?

        De mindset naar duurzaam leven moet eerst bij de burger binnenkomen. Dan mag men van mij best eerst zinloos kolencentrales laten branden om meer elektrische auto’s te kunnen bouwen en te laten rijden. Daarna komt die zuivere energiewinning wel.

        Login om te reageren
        • spykerboy zegt

          7 juni 2017 om 13:09

          @granlusso: dat bedoel ik dus, dat is compleet krom, eerst extra bevuilen en dan schoon? Wat een bullshit.

          Login om te reageren
          • granlusso zegt

            7 juni 2017 om 13:29

            @spykerboy: Hoe wil je het anders schoon krijgen? Het gaat erom dat wij makke schapen nog steeds rommel kopen, of het nu in de supermarkt, de bouwmarkt of bij de autodealer is, waardoor we never nooit enige vooruitgang kunnen boeken.

            Zolang mensen de urgentie niet snappen, gebeurt er niks. Of denk je dat grote bedrijven van de een op de andere dag ineens lekker duurzaam gaan doen?

            Dat gaat niet vanzelf. Ik snap bedrijven ook nog wel dat ze er niet zo’n haast bij hebben zolang de consument naar rommel blijft vragen.

            Login om te reageren
            • spykerboy zegt

              7 juni 2017 om 14:18

              @granlusso: ik denk dat we het niet aan de particulieren moeten laten etc, waar ze echt op co2 uitstoot moeten letten in mijn optiek is de luchtvaart en scheepvaart, dat stoot bizar uit, en aan de hand van het artikel laatst vind ik dat ze daar nog heel veel meer kunnen halen dan bij brandstof autos en ons pesten. Het is wel lekker makkelijk om altijd de autorijders de schuld te geven meteen

              Login om te reageren
              • granlusso zegt

                7 juni 2017 om 15:50

                @spykerboy: Dat klopt, en ik ben er ook zeker niet voor om alleen automobilisten te benadelen. Het gaat meer km de consument in het algemeen. Vooral omdat bedrijven veel lastiger te dwingen zijn vanwege de grote invloed die zij hebben op de wereldeconomie (lees: overheden die afhankelijk zijn van).

      • mashell zegt

        7 juni 2017 om 14:49

        @spykerboy: ehh nee? Een kolencentrale is stukken efficienter dan de verbrandingsmotor een auto. En al helemaal als we de kolencentrale vervangen door een aardgas of desnoods aardolie centrale. Want dat is het mooie van electrisch rijden, je kunt zonder de auto’s te hoeven aanpassen geleidelijk overstrappen op meer duurzame energie bronnen.

        Login om te reageren
      • pramm zegt

        7 juni 2017 om 21:59

        @spykerboy: exact, want die olieraffinaderij bouwen is niet vervuilend, en die boorplatforms evenmin. Laat staan die olietankers. Ow en olie die we in het proces morsen. Ach eigenlijk geven we die gewoon terug aan de natuur.

        Login om te reageren
  3. stfu zegt

    7 juni 2017 om 12:29

    MauritsH, er is nogal een verschuiving bezig. Meer mensen komen met betaalbare EV’s, laden gaat steeds sneller en we stikken al behoorlijk van de laadpunten. Plus overheden zullen blijven sturen op volledig elektrisch. En het gaat niet enkel om bijtelling: ook op brandstofkosten, onderhoud, milieu en dat steden dus schoner en stiller worden.

    Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    7 juni 2017 om 12:38

    Ik ken serieus niemand die dit boeit, het stekkeren. Zal er vast mee te maken dat ik meer patrol heads ken dan e-bikers of stekkermensen. Zolang anderen lekker groen doen, geniet ik van het geluid uit de auspuff van mijn eigen auto

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      7 juni 2017 om 13:03

      @allesmetturbo: Leuk, maar ga maar eens langs een willekeurige straat in Nederland staan, luisteren naar de auto’s. Bij de meeste auto’s is het geluid waardeloos en wordt de hele rij-ervaring significant beter als je elektrisch rijdt. Dat rijdt namelijk beter en soepeler, en als er geen V8 in ligt of iets anders leuks, dan is het geluid ook beter.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        7 juni 2017 om 13:42

        @fanboy: Dat vind ik ook. Vet man, zo’n 1.6, klinkt mega goed en is echt authentiek qua rijeigenschappen.

        Login om te reageren
        • nopetrolnofun zegt

          7 juni 2017 om 13:57

          @granlusso: Dat je een 1.6 rijdt heb je zelf in de hand, ik snap dat het frustraties oplevert.

          Login om te reageren
        • allesmetturbo zegt

          7 juni 2017 om 14:03

          @granlusso: moet zeggen dat het boodschappenautootje van mijn moeder best geinig klinkt, ook een 1.6. R56 JCW met jcw roggelpijp

          Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        7 juni 2017 om 14:02

        @fanboy: ik ga niet in een willekeurige straat naar leaseauto’s staan luisteren. Ik luister graag naar liefhebbersauto’s of mijn eigen auto. En ik juich het alleen maar toe dat anderen elektrisch gaan rijden. Maar ik stel het zelf liever zo lang mogelijk uit. Een x in een nissan leaf gereden, wat een verschrikkelijk hok was dat zeg. Saai, traag, lelijk, reed slecht, 0 dynamiek. Ook eens in een tesla p90d meegereden, reed super maar onbetaalbaar voor mij dus niet relevant.

        Login om te reageren
  5. thomasthomas zegt

    7 juni 2017 om 12:43

    Die Noren toch en ze zitten niet eens in de E.U.

    Login om te reageren
  6. spykerboy zegt

    7 juni 2017 om 12:53

    Nou niet bepaald nieuws waar ik blij van word dat wij zoveel van die troep hebben rondrijden, houd alleen maar in dat er minder leuke autos strx gebruikt te krijgen zijn…

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      7 juni 2017 om 13:02

      @spykerboy: De auto’s die vervangen werden door stekker auto’s zijn stuk voor stuk oninteressante lease-auto’s. Daar is helemaal niks aan verloren, net als 95% van het huidige wagenpark van Nederland.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        7 juni 2017 om 13:11

        @fanboy: alles is interessanter dan elektrische autos in mijn optiek, zelfs een toyota IQ of wat voor treurig hok dan ook.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          7 juni 2017 om 13:43

          @spykerboy: Misschien moet je eens in een elektrische auto rijden in plaats van iedereen na praten.

          Ik heb in een Model S gereden, en er is geen enkele brandstofauto die daar bij in de buurt komt, zo snel en soepel. Alleen echte sportwagens komen in de buurt van die prestaties, maar kunnen dat niet zonder veel kabaal te maken. Wat natuurlijk leuk is aan een sportwagen, maar als je gewoon een zeer snelle en vlotte auto wil zonder stampei te maken, dan is de Tesla behoorlijk uniek.
          Daardoor zeker bijzonder, en ook nog eens een mooie wagen.

          Login om te reageren
          • spykerboy zegt

            7 juni 2017 om 14:21

            @fanboy: heb vaak electrische autos gereden (verschillende vrienden diener 1 hebben voor de bijtelling) waaronder ook een tesla roadster en model S, ik vind het nix

            Login om te reageren
          • spykerboy zegt

            7 juni 2017 om 14:23

            @fanboy: dat geluidloze is precies waar ik mij aan irriteer, daarbij gaat het niet alleenmaar om soepel en snelheid, bij mij gaat het om de beleving en het gevoel dat een auto geeft, en dat is met elektrische autos nog geen positieve geweest

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              7 juni 2017 om 14:57

              @spykerboy: als je in een electrische rijdt en je wilt beleving dan zet je gewoon de radio wat luider. Het is een misvatting dat je voor beleving van motorgeluid afhankelijk bent. Juist het ontbreken van motorgeluid zorgt voor meer beleving want je versnelt als een dolle, zonder vibraties, zonder geluid. Op die manier is mijn beleving van snelheid veel indrukwekkender. Omdat het zo soepel gaat. Als jij juist dat geluid en die vibratoes nodig hebt voor beleving dan zit je aan klassiekers vast want door de verfijning van moderne wagens is er daar al jaren steeds minder “beleving” te vinden.

              Login om te reageren
              • lekkerlinksrijden zegt

                7 juni 2017 om 17:27

                @mashell: ik heb zelf niet zoveel met vibraties, maar mijn vrouw daar in tegen……..

              • spykerboy zegt

                8 juni 2017 om 09:58

                @mashell: daarom rijd ik ook alleen maar relatief oude auto’s, het jongste dat ik gehad heb (buiten mijn huidige Z dan) is een 2005 M3, verder is alles van voor 2000 geweest, precies omdat de autos nog lekker rauw waren. Vooral dat door de toeren trekken van een atmo motor, dan doorschakelen en weer opnieuw beginnen is de grootste pret van het autorijden voor mij.

                Ik houd niet van verfijnde auto’s,

    • gezondverstand zegt

      7 juni 2017 om 13:51

      @spykerboy: ja ja die Noren. Huichelaars: wel olie exporteren zodat er elders vervuiling is.

      Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    7 juni 2017 om 13:09

    En laten we eerlijk zijn. Nodig is het wel. Qua uitstoot doen we het in NL niet fijn.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      7 juni 2017 om 15:44

      @pomoek: denk dat ze het eerder bij de lucht en zee vaart moeten zoeken. Ook al de industrie gebieden doen niet veel goeds. Kan geen auto tegen op!

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      7 juni 2017 om 17:28

      @pomoek: we doen het in Nederland wel fijn, heel veel fijnstoffen

      Login om te reageren
  8. kobus1967 zegt

    7 juni 2017 om 15:20

    Voor de volledigheid, de bijtelling voor een Tesla van 100.000 euro is vanaf 2019 gewoon 4% over de 1e 50.000 euro en de 2e 50.000 euro word met 22% belast, gemiddeld is dat 13%.

    Login om te reageren
    • defl8 zegt

      7 juni 2017 om 17:13

      @kobus1967: Geen wet of er is wel een maas. Kan ik of Tesla dan niet in het lege ‘motorruim’ een klein waterstofcelletje plaatsen? Als het 10k aan hardware is maar daarna weer 4% bijtelling dan lijkt me het een slimme stap (van Tesla Nederland).

      Login om te reageren
  9. kennone zegt

    7 juni 2017 om 15:42

    Joepie!!! not!!!

    Login om te reageren
  10. cthijs zegt

    7 juni 2017 om 18:08

    Dit komt alleen maar omdat nederland de op fossiele brandstof aangedreven auto zo belachelijk zwaar belast,volgens mij staan ze daar ook op de tweede plaats

    Login om te reageren
  11. 888natan zegt

    7 juni 2017 om 18:57

    40% in china, ook meer dan logisch

    Login om te reageren
  12. right zegt

    7 juni 2017 om 21:33

    Subsidies en bijtelling regelingen die ons heel veel geld gekost hebben. Sales niet op basis van “goh wat een fantastische droom doe Outlander” maar ” goh wat een koopje” ……

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      7 juni 2017 om 22:49

      @right: hou toch eens op. Die mythe is al lang doorbroken. Er zijn enorme bijtelling voordelen gegaan naar zogenaamde milieu vriendelijke auto’s gegaan, namelijk de zogenaamd zuinige benzine en diesel auto’s met 14 procent. Het deel voor volledig elektrische auto’s is een schijntje geweest.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North