Er zou een betere Europese samenwerking moeten komen in de mobiliteitsindustrie, met Nederland voorop.
In de autosector heeft ook de mobiliteitsindustrie te maken met de gevolgen van de coronacrisis. Leveranciers hebben minder onderdelen te leveren. Dit komt omdat er minder auto’s geproduceerd worden. Om de industrie weer op te starten is goede Europese samenwerking nodig, vindt Steven van Eijck van de RAI Vereniging.
De oproep van de RAI Vereniging-voorzitter krijgt steun van de Europese koepel voor de auto-industrie (ACEA). Ook de Europese koepel voor de automotive toeleveranciers CLEPA. Alle lidstaten zijn gebaat bij een goede samenwerking. Nederland speelt een belangrijke rol. Dit komt omdat de mobiliteitsindustrie een groot onderdeel is van de economie in ons land. De industrie omtrent toeleveranciers en voertuigbouwers zou jaarlijks goed zijn voor een omzet van ongeveer 20 miljard euro per jaar. En juist hier vallen de klappen op dit moment.
Bedrijven in deze sector hebben momenteel te maken met een groot omzetverlies. De Nederlandse ondernemingen zijn voor een groot deel afhankelijk van producenten en leveranciers uit heel Europa en de rest van de wereld. Zo kunnen ze eigen producten toeleveren aan hun klanten. Momenteel ligt 50 tot 75 procent van alle automotive toeleveranciers in Europa stil. Er worden nog nauwelijks auto’s, maar ook fietsen, motoren en scooters geproduceerd. Fabrieken zijn wel langzaamaan weer begonnen met het hervatten van de productie. Onder andere Volvo en Audi hebben dit bekendgemaakt.
Om productie te kunnen draaien zijn wel voldoende onderdelen nodig. Hier komt een goede Europese samenwerking om de hoek kijken. Vandaar het pleidooi van de RAI Vereniging. De organisatie hoopt dat het kabinet het voortouw wil nemen om Nederland voorop te laten lopen in het herstarten van de grootschalige export.
DAT zegt
Hoop dat de Corona crises mensen tot inzicht brengt hoe belangrijk Europa is,
En hoe gevaarlijk de populistische boe-weg-met-Europa-ik-wil-terug-naar-vroeger emoties.
China staat al handenwrijvend klaar om straks alles voor een koopje in te slaan.
gazonson zegt
@DAT: *De Europese Unie
5cilinder zegt
@DAT: Juist het tegenovergestelde, China zit al vuist diep in Zuidoost Europa. Die landen durven er niks tegen te ondernemen. Verder kunnen de Chinezen via Malta honderden EU paspoorten kopen waardoor alle door ons ‘eventuele’ verzonnen regels die de massale overname moeten tegenhouden ook geen stand meer houden.
DAT zegt
Klopt, het is al veel te ver gekomen. Na de bankencrises heeft China heeft bijvoorbeeld al miljarden in de havens van Piraeus in Griekenland, Triëst en Genua in Italië en het Sloveense Koper gepompt, waardoor die meer grote containerschepen uit Azië kunnen afhandelen. In China maken zij er geen geheim van dat dit ten koste moet gaan van de havens Antwerpen, Hamburg en Rotterdam. Invloed en macht, daar gaat het om.
bennyyy zegt
@DAT: geen zorgen, in de Rotterdamse haven hebben de Chinezen zich ook al aardig ingekocht.
mashell zegt
Je koppelt die paspoorten aan Chinese overnames? Die Maltese paspoorten verkoop is er juist om voor rijke Chinezen kapitaalvlucht vanuit China mogelijk te maken.
sudbina zegt
@DAT: ik denk juist dat het gevolg zal zijn dat de natiestaat voor velen weer prioriteit moet krijgen en de EU als politiek project wat moet gaan afschalen en zich veel meer moet richten op enkel een vrijhandelszone met gelijk speelveld.
Globalisering is doorgeslagen en we kunnen nauwelijks meer op eigen benen staan. Dat besef zal wat meer doordringen hoop ik en dat kunnen we prima herstellen als de wil er maar is. Op naar een sterker “weg met de huidige EU” geluid en op naar een D66 met 0 zetels. Woohoo!
DAT zegt
Denk je dat dat los te koppelen is? Economie is politiek. China beseft dat zich al geen ander. Sterker nog, het is hun uitgangspunt van handelen.
Europa waar wij genieten van onze vrijheden zal ook politiek moeten worden verdedigd, anders zijn we een speelbal van de US, Rusland en China. En Europa kan bijvoorbeeld de globalisering afkoelen door een eigen industriepolitiek te voeren.
nissanfairladyz zegt
Dat gelijke speelveld, hoe denk je dat dat tot stand komt? Juist met gezamenlijke wetten en afspraken. Ennnnn je bent weer terug bij af. Je snapt echt NIKS van de EU net zoals vele Nederlanders. (vooral de PVV en Fvd stemmers)
lekbak zegt
@DAT: ik hoop dat de Corona crisis mensen doet beseffen hoe schadelijk de euro als munt is omdat we elke keer zuid Europa moeten “redden”. Ik hoop dat de Corona crisis mensen doet beseffen hoe volstrekt nutteloos die hele unie is, want zodra er iets aan de hand is doet de eu helemaal niks. Behalve vergaderen en ruziën over een probleem ontstaan door de euro.
Ze doen niet wat ze moeten doen maar zorgen ondertussen wel voor een hoop andere (vooral financiële) problemen. Zelfs Italië en Griekenland hebben meer last dan plezier van de euro. Ze kunnen niet eens met de waarde van hun eigen munt spelen om schulden te reguleren!
mashell zegt
Maar de Griekse en Italiaanse bevolking hebben er juist enorm profijt van dat de regeringen niet zomaar met de waarde van munt kunnen spelen. Devaluatie is immers gewoon het spaar en pensioengeld minder waard maken., iets oneerlijkers kan een regering niet doen.
ericd zegt
“Voortouw nemen”… Mag ik ff hard lachen? Een land dat zich zo afhankelijk opstelt als toeleverancier in de autoindustrie als Nederland, daar lachen ze hard om in Duitsland en Frankrijk. Wat anders is het als NL nieuwe initiatieven ontplooit t.a.v. mobiliteit is wel wat meer dan auto’s maken.
aribsg zegt
Ik sluit me hierbij aan ,het is voor china veel makkelijker om een doorstart te maken .Als je van te voren weet wat er gaat gebeurt kan je jezelf er voor wapenen en klaar zijn voor de strijd .
Ze manipuleren de wereld economie al tijden .Amerikanen kijken als ze een goede dag hebben een week vooruit en chinezen zijn meer van de tienjarenplannen .
Als je schaken als voorbeeld zou nemen zijn ze grootmeester .
nissanfairladyz zegt
Klopt, China kan twee dingen heel goed:
1. Ver vooruit kijken.
2. Super snel schakelen, zonder veel bla bla overleg.
Democratie is geen eindspel, het allerbeste. Het heeft nadelen… Ik geef hier niet mee aan dat het communisme perfect is, integendeel dat heeft ook heel veel nadelen. Ik probeer hier mee aan te geven dat er geen perfect systeem is. Maar dat sommige systemen in bepaalde gevallen het voordeel bieden.
Kapitalistisch gezien is het systeem in China best handig.
nietcreatief zegt
Nederland zou sowieso wel weer eens meer aandacht mogen schenken aan het hebben en behouden van eigen maak-industrie. Leuk hoor, als je een omzet van 20 miljard kunt claimen, maar als je daarvoor 15 miljard aan spullen moet importeren en van het restje loon, afschrijving, belasting en investeringen moet doen wordt het maar krap aan allemaal.
mashell zegt
Ik zou zeggen dat een beperkte maakindustrie noodzakelijk is maar dat we veel welvarender zijn met onze kenniseconomie. Echt noodzakelijke zaken zoals voedsel en medische zaken moeten we zelf (of in de unie) kunnen maken maar dit is geen land voor een enorme fabrieken of voor een enorme veeteelt.
nissanfairladyz zegt
Ben je wel eens in Shenzen, Bejing of Shanghai geweest? Weet je ook dat veel salarissen vooral in Shenzen gewoon hoger liggen als in Nederland? Weet je dat veel Chinezen studeren in de USA, en weer terugkeren omdat ze meer kunnen verdienen in China? Wist je dat daar veel meer kennis groei is? Wist je dat op heel veel punten China al voorop begint te lopen? Dus ja, kennis economie? Kijk eens hoeveel mensen hier in Nep nieuws geloven, en extreem rechts worden. Onze hele kennis economie stort volledig in, het IQ stort hier keihard in… steeds meer mensen geloven hier in conspiracy theorieën etc.
mashell zegt
Weet jij dat China nog steeds een ontwikkelingsland is, dat er nog steeds veel armoede is, dat mensen er zieke vleermuizen eten? China heeft plekken waar het heel goed gaat, waar ze voorop lopen (ik zou de aandelen Samsung alvast verkopen) maar ook heel veel plekken waar dat niet zo is. Waar ze vooral simpele goedkope producten maken voor de export.
Met de alinea over nep nieuws ben ik het eigenlijk wel mee eens, ik verbaas me er over dat mensen sociale media nog zo serieus nemen, Leugens verspreiden is daar zo gemakkelijk en lijkt het zelfs het hoofddoel te zijn geworden.
flutterby zegt
@nietcreatief: het is vooral de dienstensector waar Nederland in uitblinkt. De maak industrie vereist hogere investeringen en kleine marges. De maak industrie is daarom veel gevoeliger voor slechte tijden.
Esprit_de_Flandre zegt
Dat is een hoopje weinigzeggend geleuter…
raoufff zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Dutchdriftking zegt
Uiteraard is het een heel goed idee als onze lucht en zeehaven gebruikt worden om Europa van onderdelen/vracht te voorzien. Gebeurd al heel veel maar kan altijd nóg beter natuurlijk.
knapzuur zegt
Coronacrisis én peak car, er is weinig toekomst in de mobiliteitsindustrie zoals die nu geschetst word, maar vooral met z’n alle samenwerken daar kan het weinig slechter van worden..
nissanfairladyz zegt
Klopt, auto’s met moderne nieuwe accu’s van straks kunnen miljoenen en miljoenen kilometers mee qua laad cycli. Er is straks maar weinig wat echt stuk kan gaan als je een auto goed bouwt. Auto’s zullen niet meer verkocht worden, maar aangeboden als “service”. Als je dat doet, heeft de autofabrikant er belang bij om de Auto zo goed mogelijk te maken, zodat hij zo lang mogelijk mee gaat. (Dat is nu niet, nu is het verdienmodel juist consumeren, slijten, repareren, stuk gaan.. etc)
Toekomstige auto’s als service is veel beter voor het milieu. (En dan heb ik het over de complete levens cycli) En als je denkt dat dit niet gaat gebeuren, je weet dat in de jaren 90 men ook dacht dat de normale mens geen mobiel nodig had en nooit zou hebben..
willemveenstra zegt
Vooral doorgaan met co2 tax/BPM De EU nog wat co2 boetes die kant op dan komt het vanzelf goed met de verkopen en auto industrie.
jometdebanjo zegt
Wat een koekenbakker is die Steven toch. Zowiezo; doek die hele RAI vereniging op. En ten 2e dit artikel maar eens lezen want alle dikke auto’s met dikke motoren gaan eraan met zijn uitspraken! https://nos.nl/l/2259342