• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland wil kilometerheffing in hele Benelux

Auteur: robbie, gepost 15 oktober 2007 om 09:59 – 26 Reacties

Benelux

En de soap rondom de invoer van kilometerheffing gaat maar door. Nu de Vlaamse regering heeft besloten om rekeningrijden in te voeren voor vrachtwagens, wil CDA-Kamerlid Ger Koopmans dat minister Eurlings gaat praten met zijn Belgische en Luxemburgse collega’s over het gezamelijk invoeren van rekeningrijden. Dit omdat hij bang is dat alle drie de landen anders verschillende systemen invoeren en je dan met 3 verschillende kastjes in je auto rond moet rijden. De Belgen voeren het rekeningrijden alleen in voor vrachtwagens en het is een alternatief voor het wegenvignet (wat gelukkig van de baan is).

Minister Eurlings wil zelf nog niet reageren op de plannen, het is de verwachting dat hij aan het einde van deze maand bekend zal maken hoe hij het rekeningrijden in Nederland in wil voeren. VVD-Kamerlid Paul de Crom wil overigens voorkomen dat Nederlandse trucks na Duitsland ook in België kilometerheffing moeten betalen (via: AD).

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Kilometerheffing is voordeliger voor meeste automobilisten
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, camiel-eurlings, kilometerheffing, Verkeer

Vorig bericht: « Verdient deze man straf?
Volgend bericht: Rijtest: Aston-Martin V8 Vantage Roadster »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ramshoek zegt

    15 oktober 2007 om 10:07

    Verblind door het vooruitzicht extra belastinginkomsten te kunnen scoren, kijken de heren politicy (m/v) weer eens niet verder dan hun neus lang is.
    Wil je iets dergelijks invoeren zul je het op europees niveau moeten regelen…

    Login om te reageren
  2. Maarten zegt

    15 oktober 2007 om 10:52

    Weet je wat? Laten we het allemaal anders doen! We moeten gewoon afwachten wat de Belgen gaan doen, en dan doen wij het anders, maar wel beter. Nog leuker is als ze het dan in Duitsland weer anders gaan regelen

    Login om te reageren
  3. hilbert zegt

    15 oktober 2007 om 11:15

    prima idee nu nog wegenbelasing eraf zoals beloofd, nederland is
    zoals het op dit moment lijkt de duurste land in de europese gemeenschap
    kabinet balkenende ga zo door nederland zo naar de knoppen…..

    Login om te reageren
  4. SugarFree zegt

    15 oktober 2007 om 11:19

    Kilometerheffing in NL is een betere optie.
    Én haalbaar.
    Én effectief.

    In Londen is dit een aantal jaren geleden ingevoerd.
    De files namen met ong. 40% af.

    Login om te reageren
  5. LPJ zegt

    15 oktober 2007 om 11:20

    Laten we het zelfs binnen België op 2 verschillende manieren doen Maarten! Verkeersbeleid willen ze hier toch splitsen tussen Wallonië en Vlaanderen, dus kunnen we hier al met 2 verschillende systemen zitten ;)

    Soit, ‘k snap het nut niet helemaal … iemand die veel rijdt betaalt dus meer belastingen? Allemaal goed en wel, maar laat dat nu net verrekend zitten in de taks op brandstof.

    Login om te reageren
  6. burning rubber zegt

    15 oktober 2007 om 11:30

    Laat die wegenbelasting en kilometerheffing lekker zitten en verhoog gewoon de belasting op de brandstof. Dan stimuleer je zowel het zuinige rijden en pak je iedereen ook per kilometer aan. Dan hoef je ook niet miljarden uit te geven aan meetsystemen voor die kilometerheffing. Zo betalen ook meteen de toeristen in NL mee, wat nu niet het geval is. Enige nadeel is dat je geen daluren kan creeeren buiten de spits om. Maar als het geld van die meetsystemen gewoon wordt geinvesteerd in asfals hebben we niet eens meer files.

    Login om te reageren
  7. zoepie zegt

    15 oktober 2007 om 11:48

    Ja maar dat belet hen niet om er nog eens wat tax bij te doen.

    Login om te reageren
  8. Julien zegt

    15 oktober 2007 om 11:58

    Kilometerheffing is opzich geen slecht idee, maar zorg er dan voor dat dat BPM en brandstof accijns sterk verlaagd worden. voordat ze kilometerheffing willen invoeren.

    Het beleid in Nederland deugd van geen kant, de burger word genaaid door meer te laten betalen voor onze heilige koe, terwijl er geen concrete plannen zijn om het file/mileu probleem op te lossen.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    15 oktober 2007 om 12:00

    Misschien is het wel slim om in de Benelux de Duitse LKW maut over te nemen. Scheelt erg veel aan ontwikkeling van tolpoort systemen en verlost de personen automobilist van de kilometerheffing.

    Login om te reageren
  10. Michel zegt

    15 oktober 2007 om 12:15

    Onze regeringsvorming duurt iets langer dan “normaal”; en dan denken de Nederlanders “Wij zullen eens onze systemen gaan opleggen!”

    Aan het geklaag van de modale Nederlander te horen over jullie rekeningrijden, kunnen jullie politiekers beter wegblijven……..of wij sluiten de grenzen helemaal. Rij dan maar rond over Duitsland indien jullie in frankrijk moeten zijn.

    Login om te reageren
  11. Arjan zegt

    15 oktober 2007 om 12:23

    Alleen een heffing op vrachtwagens gaat helemaal niks veranderen behalve dat we meer gaan betalen voor onze producten. De enige die hiervan gaat profiteren is de overheid.

    Login om te reageren
  12. Sorcerer zegt

    15 oktober 2007 om 12:51

    ALS we al rekeningrijden / betalen-voor-gebruik invoeren, verhoog dan de benzineprijs! Zeker als dat in de hele Benelux kan is dat een ideale oplossing:

    – de vervuiler betaalt
    – geen miljarden overheadkosten aan dure systemen
    – geen Big Brother is Watching You

    Voeg daaraan toe dat de overheid zelf heeft toegegeven dat dit geen oplossing is voor het fileprobleem en 1+1=2 :) Dit is wel een oplossing om onnodig gebruik voor kleine ritjes tegen te gaan: je kijkt wel uit als benzine ineens 2,50 euro per liter kost. Hier staat uiteraard wel een verlaging (lees: afschaffing) van wegenbelasting tegenover!

    Zeg nou zelf: is dat geen goed alternatief?

    Login om te reageren
  13. wimbers zegt

    15 oktober 2007 om 13:07

    kilometerheffing in nederland is te kleinschalig. een dergelijke maatregel werkt alleen op europees niveau.

    bij een kilometerheffing die bedoeld is om minder rijdende auto’s op hetzelfde ogenblik op dezelfde tijd te hebben , hoort ook een lastenverlichting op het eigendom van een vervoermiddel. BPM, wegenbelasting dus afschaffen. en brandstofaccijns omlaag.

    een betere vorm van kilometerheffing is in mijn optiek
    -alle heffingen op eigendom afschaffen en de basisprijzen van auto’s op europees niveau gelijktrekken,
    -brandstofaccijns gebruiken om te demotiven te rijden.
    -in de infrastructuur investeren. waar geld wordt opgehaalt moet het ook geinvesteerd worden, auto’s die doorrijden zijn minder vervuilend dan waar ze in de rij staan, dus los dat op.

    Login om te reageren
  14. wimbers zegt

    15 oktober 2007 om 13:11

    @ sorcerer. dat maakt dus 2 met dezelfde mening
    uiteraard wel op voorwaarde dat gebruik wordt belast, en niet eigendom, zo kan opa van 70 ook nog eens rijden op zondag in een nieuwe auto

    Login om te reageren
  15. remco zegt

    15 oktober 2007 om 13:44

    Alle nieuw verzonnen belastingregels raken (mileutechnisch gezien) kant noch wal. De beste maatregel is gewoon alle belastingen (bpm, motorrijtiugenbelasting, slurptax enz.) in de brandstof accijns te verwerken. Hierdoor moeten mensen/bedrijven die het meeste rijden of met brandstofslupers rijden ook het meest betalen dit is verreweg het eerlijkste systeem en ook het beste systeem voor het mileu.

    Login om te reageren
  16. Fej zegt

    15 oktober 2007 om 13:45

    Leuk, nu heeft de Nederlandse regering de Nederlandse bestuurders al genoeg genaaid en nu moeten wij er ook aan geloven. Tegen de muur zetten die Hollandse ministers!

    Login om te reageren
  17. peter zegt

    15 oktober 2007 om 15:41

    Troost jullie, heb onlangs gelezen dat Belgie de nummer 2 op de planeet is op vlak van belastingsdruk (dacht Zweden op 1), de nummer 2 op zelfmoord ( 1 was Japan natuurlijk) en op vlak van vervuiling waren we ook al topscoorders.

    Dus Nederlanders, klaag met rede, maar weet dat het erger kan.

    Login om te reageren
  18. IS200 zegt

    15 oktober 2007 om 16:24

    Ik vind het jammer dat de overheid elke keer weer regeltjes verzint om maar meer en meer geld te halen bij de automobilist, terwijl het openbaar vervoer ( zo openbaar is het ook niet meer) ook alleen maar duurder wordt. ze begrijpen zeker niet dat iedereen de kosten van het rekeningrijden gewoon doorberekend naar de klant of het nu gaat om een brood of een blikje verf, alles gaat gewoon weer duurder worden door dit geintje.
    Ik denk persoonlijk ook dat het geen effect heeft op het fileprobleem,omdat het openbaar vervoer gewoon niet aantrekkelijk genoeg is, zullen mensen gewoon blijven rijden.
    P.S. ik stoor me altijd weer mateloos als ik een veel te duur treinkaartje koop, en vervolgens niet gecontroleerd wordt.
    Nee, doe mij maar gewoon de auto.

    Login om te reageren
  19. piet zegt

    15 oktober 2007 om 16:27

    Ik sta iedere dag 2 á 3 uur in de file, dus ben het niet eens met de kritiek op dit plan. Alleen moet het niet zo zijn dat we veel meer gaan betalen voor een middel dat niet effectief is enof het effect gaat hebben….. daar ben ik nog niet van overtuigd!

    Login om te reageren
  20. tweaker zegt

    15 oktober 2007 om 17:35

    veel mensen hebben hier niet door dat deze maarregel vooral dient om die buitenlands stinkende vrachtwagens (die ook 90% van de ongevalsoverlast veroorzaken) te laten betalen voor hun ritje door dit transitland en ook deels om ze te weren… veel vrachtwagens rijden met opzet door belgie (omweg makende) om minder franse péages te moeten betalen

    belgen betalen voor de snelwegen maar tel es de buitenlandse nummerplaten op zeg maar de E17… je zal versteld staan

    Login om te reageren
  21. Beaten zegt

    15 oktober 2007 om 20:33

    [gaat alvast een nieuwe fiets kopen]

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    15 oktober 2007 om 21:56

    Als het er dan toch komt kan dit wel handig zijn. Maar als hierom de heffing in Belgie wordt ingevoerd, dan vanzelfsprekend liever niet!

    Login om te reageren
  23. stimmy zegt

    15 oktober 2007 om 23:42

    we hebben nu al moeite om die nederlanders buiten te houden, laat staan hun plannen

    Login om te reageren
  24. Peter zegt

    7 december 2007 om 21:32

    Doe de hele EU in 1 keer!. Voor meer, kijk op http://kilometerheffing.jouwpagina.nl

    Login om te reageren
  25. volvodriver zegt

    9 augustus 2008 om 15:25

    in mijn auto GEEN kastje
    er is nog zo iets al wet op de privacy
    ik hoef niemand te laten zien waar en hoe laat ik ergens geweest ben

    controle op jouw rijden van dit kl.. kabinet

    we zitten in een communistisch regime

    Login om te reageren
  26. Slosse Herman zegt

    16 januari 2009 om 17:01

    mr decrom
    zijn er bv tolwegen in frankrijk dan worden deze in privaat beheer uitgebaat en neem me niet kwalijk maar zoveel nederlanders zijn er niet te zien op die peages dus straks in nederland of ergens anders in de benelux lege tolwegen en op de niet betalende wegen stokvol zo dat daar het verkeer hopeloos vertraagd,maar ja zoals overal moet de staatskas extra gespijst worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North