
De enige Lamborghini Centenario van Nederland is in handen van iemand die niet blij is met een curator.
Dat is het nadeel van een zeer exclusieve auto rijden. Als er maar eentje van in het land rondrijdt, weet iedereen over wie het gaat. In dit geval de enige Lamborghini Centenario van Nederland. En dan dreigt de eigenaar nog deze in de fik te steken ook. Het moet niet gekker worden.
Een daadwerkelijk fikkende Centenario is viral materiaal, maar of het echt tot dat moment gaat komen? Het heeft allemaal te maken met de Oisterwijkse ondernemer Gerard Zondervan en de beef die hij heeft met de curator in zijn lopende zaak.

Zijn 2,2 miljoen euro kostende hypercar staat onder druk van een faillissementscurator. De kwestie draait niet om de auto zelf, maar om de financiële sores van Maverick Valves. Dit is een bedrijf van Zondervan dat afsluiters produceerde voor de olie- en gasindustrie. Het bedrijf ging vorig jaar failliet en volgens de rechtbank is de ondernemer samen met zijn vrouw hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden.
Het is mogelijk dat de schuldeisers 11 miljoen euro willen zien. Om ervoor te zorgen dat (een deel) van dat geld in handen komt van de schuldeisers heeft een curator beslag gelegd op een Ferrari, drie woningen en die zeldzame Lamborghini Centenario
De curator wil de Centenario verkopen, met toestemming van de rechtbank. Want, zo is zijn motivatie, auto’s hebben wielen en willen nog wel eens spoorloos verdwijnen na beslaglegging. Een woning is wat moeilijker te verplaatsen.

Curator versus ondernemer
Voor Zondervan is dat onacceptabel. De curator suggereerde de Centenario en Ferrari ergens in bewaring te stallen, maar dat voorstel schoot bij de ondernemer volledig in het verkeerde keelgat. Zijn reactie in de rechtszaal was duidelijk. De ondernemer steekt zijn Lamborghini Centenario nog liever in de fik dan dat een curator de auto verkoopt.
Het is niet puur een zakelijke kwestie. Volgens Zondervan heeft de curator een persoonlijke vete tegen hem, al ontkent de curator dat zelf. Volgens de advocaat van Zondervan is er helemaal geen reden tot haast. Er ligt immers al beslag op drie huizen.
Bovendien zou het echtpaar zelf ook een flinke vordering hebben openstaan bij het failliete bedrijf, waardoor ze volgens hun advocaat net zo goed belanghebbende zijn als de andere schuldeisers. De Belastingdienst wil zo’n zes miljoen zien, maar daar zou mogelijk een regeling mee te treffen zijn.
Het laatste woord aan de rechter
Over twee weken hakt de rechtbank in Breda de knoop door: mag de curator de auto’s verkopen, of mag Zondervan zijn exclusieve speeltje houden? De enige Lamborghini Centenario van Nederland is opeens het symbool geworden van een juridische en emotionele strijd.
Van Centenario naar geenCentemakken. Over een paar weken snap je waarom er opeens een Centenario op Marktplaats staat, of niet. (via AD)
Fotocredit: hulaucarphotography via Autoblog Spots





Gewoon betalen jonguh!
Bluf, doe dan! Is toch een lelijk ding.
Wat zouden eigelijk dan de gevolgen zijn?
Dat Zonderling de verloren gegane waarde van de Centenario op een andere manier zal moeten bijpassen. De vordering(en) van de schuldeiser(s) verdwijnt/en niet door de vernietiging van de oto.
Als de rechter het inderdaad terecht vindt dat de curator deze auto in beslag heeft genomen om de schuld te vereffenen, en de eigenaar steekt deze in de fik, dan maakt de eigenaar zich schuldig aan een economisch delict, namelijk het onttrekken van roerende goederen uit een (faillissements)boedel. En de straffen daarop zijn draconisch hoog, meestal het verlies aan waarde plus daar nog een stevig percentage er bovenop.
Dit staat overigens nog los van de strafrechtelijke vervolging voor brandstichting.
Als ik nog een schuld bij iemand open had staan die failliet is gegaan maar vervolgens wel de stoere man zie uithangen in een auto van 2 miljoen, zou ik misschien de auto zelf wel gaan ophalen met wat vrienden.
over stoer gesproken
Nee jij blijft lekker afwachten of je misschien iets van je zuurverdiende centen terugkrijgt? Is je goed recht. Maar als iemand anders er liever iets zelf aan doet is het meteen stoer.
Tja, zo werkt dat in een maatschappij. Er zijn er al genoeg die (onterecht) zelf spulletjes komen halen bij een ander. Bij ondernemen horen risico’s, dus ook als schuldeiser (investeerder, leverancier ed) gewoon even wachten tot de curator of rechter bepaald heeft wat er te halen valt en of jij daar recht op hebt.
Ja sorry je hebt helemaal gelijk, het is niet stoer.
Zal pas stoer zijn als je alleen verhaal kwam halen en niet met vrienden ;)
En dan heb je een auto waar je op onrechtmatige wijze aan bent gekomen, wat denk je hiermee te gaan doen?
Bij beun de haas bedrijven gaat dat inderdaad zo. In de professionele zakelijke wereld hebben ze daar de curator voor.
Als hij dat daadwerkelijk doet zullen er nog wat meer beslagleggingen volgen, vermoed ik. En hoe zou zoiets strafrechtelijk in elkaar steken? Iets vernielen waar beslag op is gelegd is niet helemaal legaal denk ik…
Je wordt over het algemeen niet zomaar aansprakelijk gesteld, al ken ik dit dossier natuurlijk niet.
Maar dat in combinatie met de stoere praat van deze meneer, spreekt niet echt in het voordeel dat je hier te maken hebt met een leuk persoon. Wel eentje met een groot ego dat zijn eigen belang hoger heeft staan dan die van alle anderen.
Dit artikel zegt vooral een hoop over de DGA in kwestie. Het lijkt erop dat vooral hij het persoonlijk maakt. Dit is gewoon een gevolg van de borgstelling. Kennelijk is er ook genoeg uitgekeerd in het verleden om deze levensstijl te bekostigen. De rekening komt dan later inderdaad.
Niet verder vertellen: Gewoon flink revven, dan vliegt hij vanzelf in de brand (zie Lambo’s op internet) en betaalt de verzekeringsmij.