
Niet alleen Europese merken moet oppassen, ook Tesla gaat de concurrentie van Xiaomi voelen in Europa.
Je hoort het al een tijdje: de Chinezen komen. Met merken als BYD, Nio en XPeng is het land goed vertegenwoordigd in EV-land op Europese bodem. Maar de volgende klap kan er zomaar komen met een merk als Xiaomi. In eigen land zijn de EV’s een absolute hit en die hype kan overslaan bij ons. Want goede technologie in een betaalbaar jasje, dat vinden we wel leuk.
Xiaomi is nu nog vooral bekend van de smartphones en robotstofzuigers, maar straks gaat het om de elektrische auto’s. Dat is in China al zo en het lijkt een kwestie van tijd voordat we in Europa ook in dat stadium zijn belandt.
Maar wanneer komt Xiaomi naar Europa? Sneller dan je denkt. Volgens Bloomberg zijn er plannen om al in 2027 voet op Europese bodem te zetten met de eerste volledig elektrische modellen.

Van gadgets naar EV’s
Xiaomi bouwt pas sinds een paar jaar auto’s en heeft momenteel slechts twee modellen: de SU7, een sportief gelijnde sedan, en de YU7, een SUV.
Toch doet het bedrijf het allesbehalve voorzichtig. In China gingen er al honderdduizenden exemplaren de deur uit, een indrukwekkend aantal voor een nieuwkomer die tot voor kort alleen bekend was van smartphones, smartwatches en luchtreinigers.
Het meest opmerkelijke is misschien nog wel dat Xiaomi’s autotak volgens analisten al in 2025 winstgevend kan zijn. Dat is echt belachelijk snel voor een nieuw merk. Normaal gesproken zijn er vele jaren voor nodig om miljardeninvesteringen terug te verdienen.
Europese ambities
Nu kijkt Xiaomi verder dan de Chinese thuismarkt en heeft het Europa in het vizier. Een ambitieuze zet, want dit is de regio waar zwaargewichten als Volkswagen, Tesla en Stellantis al jarenlang de dienst uitmaken met hun producten. Om nog maar te zwijgen over al die andere Chinese EV’s.
Toch ziet Xiaomi kansen, met name omdat de SU7 qua formaat en prijsstelling een alternatief zou kunnen zijn voor populaire EV’s als de Tesla Model Y. De hoogtijdagen van de Model Y zijn inmiddels wel geweest en dus kan de SU7 marktaandeel pikken.
De komende jaren draait het om schaalvergroting bij Xiaomi. Lukt het Xiaomi om de productiecapaciteit op te schroeven en tegelijkertijd de kwaliteit te bewaken, dan zou Europa in 2027 daadwerkelijk kennis kunnen maken met een nieuwe, serieuze speler. Of de gevestigde orde zich zorgen moet gaan maken? Ik denk het wel.





Als ze net zoals met hun telefoons alles en iedereen afluisteren mogen ze hem van mij houden. Dit moet je toch niet willen.
Gelukkig doen Google, Apple, Microsoft en al die andere Amerikaanse ICT bedrijven helemaal niks met de van jou verzamelde data 😇 Vergeet je aluhoedje niet.
On topic: laat Xiaomi maar komen. Ik vind de auto’s er goed uitzien. In 2013 importeerde ik een telefoon van dit merk en zei iedereen ‘wat is dat in vredesnaam voor merk’ en zie waar ze nu staan. Als ze de automotive branche met eenzelfde bravoure en kwaliteit bestormen, mag men zich in Europa eens goed zorgen gaan maken – en hard aan de slag om deze concurrentieslag aan te gaan.
Getypt op een iphone? Gemaakt in china, OS goedgekeurd door de NSA, afgetapt door nederlandse, duitse en engelse afluister clubjes. Of op windows, wat straks elke zoveel seconden een screenshot maakt van je scherm. Of op een android, gemaakt door een advertentie bureau, met als enig doel jouw informatie verkopen aan de hoogste bieders, meestal amerikaanse bedrijven die jou als iemand zien genaamd ‘rest of world’
Porsche kan inpakken.
Porsche? Wie of wat is Porsche… haha!
Ferrari heeft een SU7 ultra bij hun fabriek om te onderzoeken zodat ze af kunnen kijken voor hun elektrische auto. Dat zegt ook wel wat denk ik.
Tja, ik als EV hater, zie de Xiaomi YU7 juist als een interessante als je dan toch in zo een duracell konijn moet rijden… wij hadden hem al op de shortlist voor de nieuwe leaseauto, maar daar komt ie telaat voor naar de EU helaas….
Ik denk altijd maar, hoe zit het met de onderdelenvoorziening. Maar goed ben ook een particuliere koper. Al’s leaser maal je daar natuurlijk niet om.
Als leaser maal je daar juist om. Slechte onderdelen voorziening = lang vervangend vervoer = hoge leaseprijs.
Betaal je dan extra voor vervangend vervoer? Dan in het algemeen zeker of per specifiek geval?
Natuurlijk betaal je extra voor vervangend vervoer. Je neemt immers op zo’n moment twee auto’s af. De leasemaatschappij betekent verwachte onderhoudskosten en als die door langere autohuur van de vervangende auto duurder worden dan wordt ook de leaseprijs hoger.
Oké helder! Ik had serieus geen idee :)
Daar kunnen de Chinezen redelijk pragmatisch mee omgaan. Ik kwam een paar jaar geleden voor het werk nog wel eens op bezoek bij een grote autotransport onderneming. Deden op- en overslag voor een Chinees merk voor Noord Europa, kwam een verzoek uit China of men van één van de voorraadmodellen het dak kon afzagen om op te sturen naar Zweden. Was daar nodig voor schadeherstel. Hebben ze niet aan meegewerkt overigens, geen zin om als demontage bedrijf te fungeren.
Hehe! Zelf dacht ik meer aan een achterlicht of portierruit van de achterdeur. Parkeerschade of inbraak. Maar complete daken… haha! Hilarisch!
Zag pas een filmpje van die YU7.. best wel een fraaie en luxe auto.. als dat ook allemaal goed in elkaar zit, dan ben ik erg onder de indruk hoe snel ze dat voor elkaar hebben gekregen.
Erg mooie auto die YU7 met goeie prijs en goeie specs.
En inderdaad zoals Martinus al zegt.
Ze moeten nog een netwerk opbouwen, dus onderhoud en vooral onderdelenvoorziening kan een groot probleem vormen.
Aan de andere kant, als een importeur van een dood merk (zoals Mitsubishi, Suzuki, Honda, Lancia of Alfa Romeo) het importeurschap op zich neemt en de containers met onderdelen blijven komen dan kan die onderdelen voorziening snel in orde zijn.
Dit merk gaat het dus wel maken in Europa als de leaseprijzen redelijk blijven. Afwerking is top, goed bereik en voldoende onderscheidende vormgeving. Ook erg zwaar, bekende Chinese recept, enorm accupakket.
Best benieuwd hoe die er in het echt uitzien. Op de plaatjes is het niet verkeerd. Tesla kan sowieso al wel inpakken. Snap niet dat iedere elektrische auto nog steeds vergeleken moet met Tesla. Niemand wil toch überhaupt nog een Tesla?