Nederlander nog niet te porren voor carpoolen

Auteur: , 20 Reacties

Carpoolen, het is een vorm van autodelen die er bij de Nederlander nog niet echt in wil. Ondanks stijgende kosten voor autogebruik ziet een meerderheid van de Nederlandse bevolking het carpoolen nog niet zitten.

Mooie mensen carpoolen in een Civic Type-R

Midden jaren ’90 besloot de overheid dat hét tovermiddel tegen files het carpoolen was. Naar Amerikaans voorbeeld werd in Nederland in 1993 een carpoolstrook (voor auto’s met 3 of meer inzittenden) geopend, die vergezeld ging van een lollig reclamefilmpje, maar een jaar later was deze exclusiviteit alweer verleden tijd en mochten ook Einzelgangers over de strook rijden.

In de jaren daarna verdween het begrip (ten faveure van tolpoorten, rekeningrijden en uiteindelijk ook gewoon meer asfalt) naar de achtergrond, onder het mom ‘regel het lekker zelf’. Dat lijkt ons prima, de overheid heeft in dit proces niets te zoeken.

Hoe zit het nu, 20 jaar na dato, eigenlijk met de carpoolbereidheid van de Nederlander? Is er naast de twee Limburgse rechters nog een Hollander die zijn auto wil delen? Athlon Car Lease ondervroeg 1.084 werkende Nederlanders en presenteerde de bevindingen zojuist in BNR’s Nationale Autoshow.

De uitkomst: een minderheid overweegt samen te reizen indien men wordt opgehaald en afgezet, waarbij jongeren een grotere carpoolbereidheid hebben dan ouderen: 41 procent van de jongeren (18-34 jaar) tegenover een kwart van de ouderen (50-65 jaar). De laatste groep is daarentegen gemakkelijker in het uitlenen van zijn auto.

Carpoolen: eerder een last dan een lust

We zijn allemaal gehecht aan onze auto, en de vrijheid en flexibiliteit die eigen blik met zoch meebrengt. Het liefst zitten we alleen in de auto. Als er toch samen wordt gereisd, dan zonder al te veel gehannes. Dit betekent sowieso ophalen en wegbrengen dus, en ook de aanwezigheid van een carpoolplaats is belangrijk.

Naar de hel met het OV

Wie een auto tot zijn beschikking heeft kijkt nog liever naar een 24-uursmarathon van R Kelly’s ‘trapped in the closet‘ terwijl hem/haar bamboesplinters onder de nagels wordt gestoken door een zwerver die al in geen jaar een bad heeft genomen dan dat hij van het openbaar vervoer gebruik maakt.

Het openbaar vervoer is voor dertien procent van de vrouwen pas aantrekkelijk als er naast de reiskostenvergoeding ook een bonus wordt gegeven. Mannen zijn minder gevoelig voor een financiële incentive (7 procent), maar hechten veel waarde aan de reiskostenvergoeding van hun werkgever. Als die wegvalt, overweegt een op de vijf mannen een andere baan.

Oh, en omdat Athlon toch bezig was werden er meteen een paar vragen op de respondenten afgevuurd omtrent fluiten, flirten, en verdere randzaken. Maar dat kan je allemaal in onderstaande infographic (groot) zien:

Carpool-infographic

Foto: hipster-Wouter, Aimee en Ruben carpoolden al voordat het cool was.



20 reacties

Een leuke meid mag altijd me(e)rijden hoor.
@norge: ’n leuke kerel is ook niks mis mee.
@dakloos: leuke dames mogen mee rijden. Van mij mogen ze zelfs aan mijn pook zitten als ze willen.. ;)
@st3fan: hahahahaha!!!!! Hoe kom je erop?!?!
@st3fan: En als ik met een van de dames mee mag rijden, wil ik best hun olie even verversen.
@berlinetta: Maak je niet druk over de olie. Dit gebeurt aan het eind van elke maand.
Je ziet dat hij zo graag wil terugporren…
Aimee +1000
@waverider: Wat is er eigenlijk met haar gebeurd??
@Brutus: Het is een raadsel. De laatste keer dat we haar zagen was meen ik tijdens de autoRAI van 2011 waar Wouter haar tegen ’t lijf liep bij de Renault (Wind) stand. Zulk een gemiste kracht is ze…
@Brutus: Aangerand door een kudde autobloggers. Het potje liep over en ze vertrok…
@Brutus: Aimee werkt bij Pon’s automobielhandel en doet online marketing voor Bugatti en Lamborghini.. Althans dat zegt haar GezichtsBoek pagina..
@TheVeenmeister: Ah ik vergeet Bentley
Men wil dat we flexibeler worden m.b.t. arbeidstijden, dan wordt het moeilijk om iemand mee te nemen….
Leuke titel van het plaatje :’)
Ik durf niet eens bij mijn colega’s in de auto te stappen.
Ik mag niet in dezelfde auto als mijn collega zitten. Iets met te groot risico mocht er iets gebeuren..
Ik hoef ook niet zo’n collega met stinkpoten in mijn auto
die 1% vrouwen die onderweg flirt wil ik graag tegenkomen.
@Jantje_555: Inderdaad. Ik zie ze ook nooit…

En carpoolen? No Way!
Dit verhaal past er wel bij: http://www.petrolicious.com/the-rugged-individualist

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).