• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlander nog niet te porren voor carpoolen

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 februari 2014 om 16:09 – 20 Reacties

Mooie mensen carpoolen in een Civic Type-R


Carpoolen, het is een vorm van autodelen die er bij de Nederlander nog niet echt in wil. Ondanks stijgende kosten voor autogebruik ziet een meerderheid van de Nederlandse bevolking het carpoolen nog niet zitten.

Midden jaren ’90 besloot de overheid dat hét tovermiddel tegen files het carpoolen was. Naar Amerikaans voorbeeld werd in Nederland in 1993 een carpoolstrook (voor auto’s met 3 of meer inzittenden) geopend, die vergezeld ging van een lollig reclamefilmpje, maar een jaar later was deze exclusiviteit alweer verleden tijd en mochten ook Einzelgangers over de strook rijden.

In de jaren daarna verdween het begrip (ten faveure van tolpoorten, rekeningrijden en uiteindelijk ook gewoon meer asfalt) naar de achtergrond, onder het mom ‘regel het lekker zelf’. Dat lijkt ons prima, de overheid heeft in dit proces niets te zoeken.

Hoe zit het nu, 20 jaar na dato, eigenlijk met de carpoolbereidheid van de Nederlander? Is er naast de twee Limburgse rechters nog een Hollander die zijn auto wil delen? Athlon Car Lease ondervroeg 1.084 werkende Nederlanders en presenteerde de bevindingen zojuist in BNR’s Nationale Autoshow.

De uitkomst: een minderheid overweegt samen te reizen indien men wordt opgehaald en afgezet, waarbij jongeren een grotere carpoolbereidheid hebben dan ouderen: 41 procent van de jongeren (18-34 jaar) tegenover een kwart van de ouderen (50-65 jaar). De laatste groep is daarentegen gemakkelijker in het uitlenen van zijn auto.

Carpoolen: eerder een last dan een lust

We zijn allemaal gehecht aan onze auto, en de vrijheid en flexibiliteit die eigen blik met zoch meebrengt. Het liefst zitten we alleen in de auto. Als er toch samen wordt gereisd, dan zonder al te veel gehannes. Dit betekent sowieso ophalen en wegbrengen dus, en ook de aanwezigheid van een carpoolplaats is belangrijk.

Naar de hel met het OV

Wie een auto tot zijn beschikking heeft kijkt nog liever naar een 24-uursmarathon van R Kelly’s ‘trapped in the closet‘ terwijl hem/haar bamboesplinters onder de nagels wordt gestoken door een zwerver die al in geen jaar een bad heeft genomen dan dat hij van het openbaar vervoer gebruik maakt.

Het openbaar vervoer is voor dertien procent van de vrouwen pas aantrekkelijk als er naast de reiskostenvergoeding ook een bonus wordt gegeven. Mannen zijn minder gevoelig voor een financiële incentive (7 procent), maar hechten veel waarde aan de reiskostenvergoeding van hun werkgever. Als die wegvalt, overweegt een op de vijf mannen een andere baan.

Oh, en omdat Athlon toch bezig was werden er meteen een paar vragen op de respondenten afgevuurd omtrent fluiten, flirten, en verdere randzaken. Maar dat kan je allemaal in onderstaande infographic (groot) zien:

Carpool-infographic

Foto: hipster-Wouter, Aimee en Ruben carpoolden al voordat het cool was.

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

athlon, carpool, Verkeer

Vorig bericht: « Bugatti organiseert scheursessies om Veyrons te slijten
Volgend bericht: Model S vat vlam in Toronto, Bieber ontkent betrokkenheid »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    14 februari 2014 om 16:19

    Een leuke meid mag altijd me(e)rijden hoor.

    Login om te reageren
    • dakloos zegt

      14 februari 2014 om 16:39

      @norge: ’n leuke kerel is ook niks mis mee.

      Login om te reageren
      • st3fan zegt

        14 februari 2014 om 16:50

        @dakloos: leuke dames mogen mee rijden. Van mij mogen ze zelfs aan mijn pook zitten als ze willen.. ;)

        Login om te reageren
        • sjon zegt

          14 februari 2014 om 17:10

          @st3fan: hahahahaha!!!!! Hoe kom je erop?!?!

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          14 februari 2014 om 17:19

          @st3fan: En als ik met een van de dames mee mag rijden, wil ik best hun olie even verversen.

          Login om te reageren
          • moderno zegt

            15 februari 2014 om 12:14

            @berlinetta: Maak je niet druk over de olie. Dit gebeurt aan het eind van elke maand.

            Login om te reageren
  2. StijnB zegt

    14 februari 2014 om 16:20

    Je ziet dat hij zo graag wil terugporren…

    Login om te reageren
  3. waverider zegt

    14 februari 2014 om 16:21

    Aimee +1000

    Login om te reageren
    • Brutus zegt

      14 februari 2014 om 16:31

      @waverider: Wat is er eigenlijk met haar gebeurd??

      Login om te reageren
      • SCscreamGT2 zegt

        14 februari 2014 om 16:59

        @Brutus: Het is een raadsel. De laatste keer dat we haar zagen was meen ik tijdens de autoRAI van 2011 waar Wouter haar tegen ’t lijf liep bij de Renault (Wind) stand. Zulk een gemiste kracht is ze…

        Login om te reageren
      • jensdm zegt

        14 februari 2014 om 18:33

        @Brutus: Aangerand door een kudde autobloggers. Het potje liep over en ze vertrok…

        Login om te reageren
      • TheVeenmeister zegt

        14 februari 2014 om 18:49

        @Brutus: Aimee werkt bij Pon’s automobielhandel en doet online marketing voor Bugatti en Lamborghini.. Althans dat zegt haar GezichtsBoek pagina..

        Login om te reageren
        • TheVeenmeister zegt

          14 februari 2014 om 18:50

          @TheVeenmeister: Ah ik vergeet Bentley

          Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    14 februari 2014 om 16:23

    Men wil dat we flexibeler worden m.b.t. arbeidstijden, dan wordt het moeilijk om iemand mee te nemen….

    Login om te reageren
  5. jeroen13 zegt

    14 februari 2014 om 16:53

    Leuke titel van het plaatje :’)

    Login om te reageren
  6. robert110 zegt

    14 februari 2014 om 17:05

    Ik durf niet eens bij mijn colega’s in de auto te stappen.

    Login om te reageren
  7. flutterby zegt

    14 februari 2014 om 23:24

    Ik mag niet in dezelfde auto als mijn collega zitten. Iets met te groot risico mocht er iets gebeuren..

    Login om te reageren
  8. cthijs zegt

    14 februari 2014 om 23:33

    Ik hoef ook niet zo’n collega met stinkpoten in mijn auto

    Login om te reageren
  9. Jantje_555 zegt

    15 februari 2014 om 14:05

    die 1% vrouwen die onderweg flirt wil ik graag tegenkomen.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      15 februari 2014 om 18:12

      @Jantje_555: Inderdaad. Ik zie ze ook nooit…

      En carpoolen? No Way!
      Dit verhaal past er wel bij: http://www.petrolicious.com/the-rugged-individualist

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North