Nederlanders pakten in juli 61.000 Franse verkeersboetes

Auteur: , 29 Reacties

Leuk man, dat delen van gegevens. Frankrijk kan zijn kwakkelende economie een klein zetje in de rug geven met Nederlandse euro's: in juli verstuurde het Franse BIJC (Bureau de Incasso Justice Central) 61.000 flippen naar ons land, bijna allemaal voor te hard rijden.

Oh-la-la

Dit blijkt uit cijfers van de Franse overheid, die BNR aldaar opvroeg. Nou ja, zij wat inkomsten van ons, maar wij vangen net zo goed van Fransen die hier te hard rijden, zou je denken. Ha, in je dromen. Frambozen kunnen hier nog ongestraft met 200 op de klok van de Megane door de trajectcontrole blazen, mits ze niet staande gehouden worden.

Het getal van 61.000 bekeuringen is wat geflatteerd, omdat dit ook boetes omvat die voor juli zijn uitgeschreven en met terugwerkende kracht werden gecasht. Jaarlijks schijnen er zo’n 200.000 voertuigen op gele continentale kentekenplaten in Frankrijk op de bon te gaan. De inkomsten zijn hard nodig, want in tegenstelling tot de Nederlandse economie groeit de Franse momenteel niet.

Foto: Le Gendarme de Saint-Tropez (Louis de Funes), 1964



29 reacties

prima, rij je te hard en word je geflitst, gewoon betalen, en die boetes in het buitenland zijn vergeleken met hier een schijntje, rij je effe 40 te hard, betaal je toch die 80 euro, mochten we willen hier, krijg je nog net geen cursus aan je broek
@bas_bzb: Serieus 80 euro voor 40 te hard? Dan mag je inderdaad niet klagen. Er zijn heerlijke stuurmanswegen in Frankrijk waar je voor dat geld meer lol hebt dan in een gemiddeld attractiepark. Wel even wat extra geld voor brandstof reserveren en uitkijken voor de soms wat minder vaardige Fransoosjes op de weg.
Helaas ben ik er daar 1 van.

Maar mijn complimenten voor de frambozen gelijk in het Nederlands en binnen 7 dagen op de mat.

Daar kunnen de Duitse beambten nog heel wat van leren.

Ze riepen al jaren dat ze binnen zouden komen maar het is helaas nu echt zover.
@frisian: Binnen 7 dagen? Hm, dat biedt perspectief, ben in het Pinksterweekend daar geflitst en heb nog steeds niks binnen…
de toeristen worden hier al genoeg geplukt met onze benzine acijns en parkeer tarieven, dikke winst voor ons, ja de staat dan
Nou, in elk geval viel het mij wel op dat in Frankrijk de automobilist op de RN wegen uitgebreid gewaarschuwd wordt voor een flitspaal, met eerst een bord dat er gecontroleerd word, en dan twee keer een bord met daarop de maximum snelheid en dan pas de flitspaal. In elk geval in de regio waar ik was.
Als je dan nog een boete scoort zit je ook wel heel erg te suffen. En op de snelwegen heb ik wel wat controles gezien maar dat waren vooral lasergunnende agenten in hun opvallende blauwe auto’s, en geen verdekt opgestelde flitsunits met verstopte zwarte busjes zoals hier. Ook hiervoor geld wat mij betreft dat je wel heel erg moet zitten suffen om die niet te zien, maar goed ik reed 110km/u met een aanhangertje, ik had alle tijd om lekker om me heen te kijken, dat moet ik er wel bij zeggen.
@stationcar:
Het was wettelijk verplicht om vaste controles aan te geven, maar sinds Sarkozy dat veranderd heeft is het dus niet meer zo. Gelukkig zijn er sinds Sarkozy ook niet al te veel vaste controles meer bijgekomen…
Het begint zo langzamerhand bij me te dagen.

Ik begin te begrijpen wat “één Europa inhoudt ”

Wij worden overal genaaid en wij worden overal geknecht door de EU
@desjonnies:
hier heeft eu niet zo heel veel mee te maken; is alleen een overeenkomst tussen nederland en frankrijk…
@super:
Aha, dat verklaard een hoop!
@stationcar:
Oeps, die reactie hoorde bij je bovenstaande reactie op mij.
@desjonnies: Als je te hard rijdt, krijg je een boete… Simpel toch!? Heeft weinig met naaien te maken. Leuk is het niet, maar dat is nou eenmaal het risico van het vak!

Vraag me af of er uberhaupt meer dan 60,000 Franse autos per jaar door Nederland rijden, laat staan per maand.

Overigens; die 0.5% groei van Nederland (0% in Frankrijk) is echt iets om trots op te zijn, en maar roepen dat Fransen chauvinistisch zijn…
Kloppen deze cijfers wel? Deze week las is ook dat 60.648 Belgen geflitst zijn op de snelwegen in Frankrijk. Afgerond is dit… 61.000.

Overigens hadden wij Nederlanders dit kunnen voorkomen. In september 2013 schreef ik al dit artikel:

http://www.altijdfrankrijk.nl/frankrijkboekblog/frankrijk-algemeen/boetes-in-frankrijk-betalen-in-nederland/
Tegenwoordig tonen de Fransen ook op de matrixborden op verschillende wegen het kenteken van de auto getoond zodat hij/zij weet dat hij onder de loep ligt!
De autoroute nodigt echt uit om flink op te schieten. Veel rustiger en veel betere kwaliteit asfalt dan in Duitsland. Daarbij ook nog eens veel minder wegwerkzaamheden.

Ik hoop dat ik er ongeschonden doorgekomen ben :-)
@baasbas:
Wat betreft de wegen heb je helemaal gelijk. Veel mensen worden helemaal lyrisch als het over de Autobahn gaat, maar eerlijk gezegd vind ik de wegen in redelijk Duitsland beroerd en de overdaad aan werkzaamheden en wisselende maximum snelheden zijn ronduit storend. Als je het over de goede kwaliteit van de Franse snelwegen hebt moet je er eigenlijk wel bij aanmerken dat dit vooral de tolwegen betreft, de Autoroutes zonder tol zijn een stukje minder netjes.
@stationcar: Duur ja, maar ik had op z’n minst nog het gevoel dat ik er iets voor terug kreeg. Boven Toul was de pret over. Duitsland is hollen en stil staan. De Franse tolweg was eigenlijk non stop hollen.
@baasbas:
Dat is inderdaad HET probleem.
Ik zit regelmatig in het westen van Frankrijk en als het vakantie seizoen is afgelopen, rij je richting Amiens, Rouen en Le Havre over wegen die op F1 circuits lijken, met van die lekkere schuin liggende bochten (in Frankrijk WEL de goede kant uit) en omdat ik ze goed ken ga ik er als een komeet doorheen.
Sommige stukken kun je gewoon veilig 160 rijden.
Nu is de grap dat we Jan-de-Hollander tegenkomen die, ongeacht of hij met of zonder sleurhut rijdt, zijn voertuig gewoon naar links pleurt.
Waarom?
Omdat het kan -vindt hij

Mijn schadefreude was dat er vorige week weer ééntje niet ongeschonden ondersteboven onder aan een helling lag.
Het bord bovenaan de helling zegt : Caravanes Ralentir 90, maar ja, die Jan den Hollander he !
@desjonnies: Vakantie in het voorseizoen. Op de terugweg de enorme colonnes vierkante witte dozen op de andere rijbaan gezien. Lege autoroute voor mijn neus. Echt hele stukken de cruise control op 160. Met veel comfort vele kilometers stukgeslagen. Slechts sporadisch opgehouden door een inhalende camper. Zalig.

Nu dus hopen dat er geen administratieve naheffing komt van de blauwe pet ;-)
Snap ik niet hè, ga je (in de meeste gevallen) op vakantie, ga je alsnog stressen en te hard rijden. Ik zeg cruise control aan, onderuit leunen, en relax,
@ridenz: Volgens mij komt de stress van drukte op de weg en elke keer op de rem moeten.

Op een bijna lege weg kan je volkomen relaxed een bekeuring scoren voor te hard rijden :-)
@baasbas: ”Hard” rijden is sowieso minder relaxed… (niet minder leuk overigens! :-D )
Hard doorrijden (niet racen!) is voor mij persoonlijk zeer ontspannen en relax. jammer dat maar weinig automobilisten er zo over denken. je komt dan wel vaak van die paniek acties tegen op de weg. en langzaam rijden buiten de bebouwde kom is nu eenmaal gevaarlijk en dodelijk. In (west)Frankrijk waar mijn 2de thuis en huis is wordt er altijd lekker doorgereden op de oh zo mooie wegen. Soms kom je een oude Diane/Samba of Daciaatje tegen maar die planken (bijna) ook altijd. Ik ken maar weinig (geen)Fransen die niet planken op de plattelands wegen.
@Sracerr:
Klopt, in Frankrijk geldt op veel wegen kennelijk de stelregel dat je ‘zo hard gaat als je kan’, helaas passen ze deze regel ook in de bergen toe. Ik heb me afgelopen zomervakantie weer verbaasd over de inhaalacties op kleine bergweggetjes; dan rij je op een berg, is er een bocht naar links en is links ook een steile helling omhoog en rechts een ravijn. Dan kan je dus niet ‘door de bocht’ kijken of er een tegenligger aan komt, (want daar zit de berg voor) halen ze je toch doodleuk in, gewoon met géén zicht). Ik zou zelf m’n leven niet willen geven voor een inhaalactie, maar Fransen zijn daar kennelijk niet zo moeilijk in. Op de snelwegen rijden ze dan wel weer keurig, gek genoeg.
Zo, dat zijn dan weer 61000 redenen om dat Socialistische bolwerk te vermeiden.
Prachtig land hoor, jammer van de inwoners, gelukkig kan je dat natuurschoon ook in andere landen vinden..
Jep, 3 stuks binnen à 45 eu per stuk. De eerste van de heenreis lag al op de mat bij thuiskomst …..
Allereerst, Louis de Funes: +1! Wat heb ik gelachen om die vent. Heerlijk!

Ik had dit jaar met mezelf afgesproken dat ik op vakantie niet meer te hard zou rijden omdat de boetes aan zouden komen. Dat is niet gelukt.
Maar er wordt keurig aangegeven wanneer er geflitst wordt inderdaad, dus eigenlijk kan je op de mobiele flitsers na nog steeds doen wat je wilt. Heb op de terugweg weer lekker achter een Audi A6 uit Luxemburg aan gereden. 200-250 schiet toch echt beter op dan de 130 die ze voorstellen. Was weer vlot in Parijs op die manier om een lekker hapje te eten (@ hotel Mama Shelter, aanrader!)
Na Parijs (een dag later) nog even achter een C63 AMG Black Series gereden voor zover mogelijk. 517pk is alleen heel erg veel zie je dan! Het was weer leuk dus.
In Zweden geen flitser gezien tot nu toe op de snelwegen. Alle andere wegen wel, maar ook hier wordt keurig aangegeven waar zo’n paal geplaatst is. Heb al even in de 125i cabrio van een vriend gereden hier en dat is toch smullen hoor, met die prachtige wegen. Een ongeblazen 6-in-lijn blijft schitterend!
Aangehouden snelheid 111 km/h. Toegestaan 110 km/h. A10 van Parijs richting Chartres:
—– 45 euro !!! —- en voor die 5 dagen Frankrijk betaalde ik ook al ruim 2 keer 30 euro Peage.

Ik was er al klaar mee en nu helemaal. Voorlopig niet op vakantie met de auto naar Frankrijk. Ga wel ergens heen vliegen…net zo duur…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).