Nederlanders snappen geen zak van de snelheidslimiet

Auteur: , 89 Reacties

"Mag ik hier nu 100, 120 of 130?"

Giulia

Zo zit het gros van de Nederlanders achter het stuur op de Nederlandse snelwegen. Zodra er geen bordjes opduiken dat een bepaalde snelheid aangeeft zijn we het spoor bijster. Veel automobilisten verlagen hun snelheid naar 120 of 100 km/u als het niet duidelijk is, (of het zijn GroenLinks-hippies) terwijl 130 is toegestaan. Wie vanuit het buitenland de Nederlandse grens passeert ziet ‘130’ op een groot bord staan. Dit is onze normsnelheid. Dit betekent dat als er geen bebording langs de weg staat men deze snelheid dient aan te houden.

Sinds 1 september 2012 is deze norm actief. Toch blijken veel mensen dit niet te weten. Volgens Rijkswaterstaat denkt 41 procent van de automobilisten dat 120 km/u de normsnelheid is wanneer er geen bebordingen langs de weg staan. 10 procent denkt dat er dan 100 km/u gereden moet worden.

Er is nog altijd veel te doen om de maximumsnelheid in Nederland. Vooral de milieulobby schreeuwt moord en brand over 130-rijden. Het aantal wegen waarop 130 km/u gereden mag worden wordt steeds verder uitgebreid met als mijlpaal de dodelijk saaie A2, waar men nu tussen 19:00 en 06:00 eindelijk 130 kan planken.

Tips voor de automobilisten die nog steeds vraagtekens hebben: gebruik een app als Flitsmeister of Waze in de auto. Deze laten aan de hand van je locatie zien welke maximumsnelheid er geldt. Kei handig.

Foto via Autojunk



89 reacties

Hmm, kan ik op zich wel inkomen als je al jaren je rijbewijs hebt. Ik heb mijn rijbewijs 3 jaar geleden gehaald, en toen werd er duidelijk gezegd dat wanneer er geen borden staan, de snelheid 130 is. Als je gewend bent dat het altijd 100 of 120 was kan dit wel verwarring scheppen. Maar als je het eenmaal weet moet het toch niet zo moeilijk zijn lijkt me.
@Kartmans: Moet wel zeggen dat ik de variabele snelheden met van die borden die ‘omdraaien’ langs de weg hinderlijk vindt. Als je gewend bent dat het daar altijd 120 is, maar met de spitsstrook open opeens 100, dan wil je nog wel eens uit automatisme met 120 doorknallen.
@Kartmans: vind*
@Kartmans: ik vraag me wel eens af of het niet handiger zou zijn om daar waar spits- en plusstroken liggen gewoon altijd 120 toe te staan. Dus zowel als de stroken open als dat ze dicht zijn. Omdat er vrij veel mensen die borden 100 bij geopende spits- en plusstroken als onzin beschouwen en ze dus negeren maar er ook een aantal mensen is die zich wel aan de snelheid houden krijg je grote snelheidsverschillen. Het gevaar zit juist in de snelheidsverschillen. Als we gewoon de auto’s 120 laten rijden, ook op de smalle stroken, nemen de snelheidsverschillen af en kan het mogelijk daar zelfs veiliger van worden.
@mashell: Compleet met je eens. Lijkt mij ook veiliger om gewoon de snelheid op 120 te zetten, het is nou ook weer niet dat die spitstrook zo smal is dat je het de controle gaat verliezen bij 20 km/u sneller.
@Kartmans: de max snelheid is volgens mij meer omdat er dan dus geen vluchtstrook is. Maar ik vind t ook irritant hoor. Rij liever 120
@mashell: Die plus stroken zijn smaller dus vanuit dat oogpunt kan ik begrijpen dat de snelheid dan naar beneden bijgesteld is. Al kan 120 of 130 ook makkelijk :)
@Kartmans: daarom gewoon elke 5 jaar opnieuw theorie examen
@wpgt: en om de tien jaar een praktijktest? Eigenlijk niet eens onlogisch, maar of hier nu veel voorstanders voor te vinden zijn…
@wpgt: ooit hoop ik net zo veel geld te generen als u!
@vtechlover: Grotere getalen –> kosten per examen omlaag. Verder kan het natuurlijk minder uitgebreid dan het eerste examen, vooral richten op nieuwe en lastige regels.
@vtechlover:

Theorie examen kost 31 euro bij het cbr…
Dat is ca 6 euro per jaar aan kosten. Prima plan. Meteen een goede reden om een overzichtelijke theorie site te maken vanuit de overheid/cbr. Voorkomt die achterlijke theorieboeken vol fouten en oude regels.

Praktijkexamen is relatief duur en lastig, maar theorie kan prima en kan een hoop verwarring en potentieel gevaarlijke situaties verhelpen
@timberleek:
Idd die theorie boekjes. Wat slaat dat anno 2016 nog op. Gewoon alle situaties op een voor iedereen toegankelijke site. Je gaat toch niet betalen voor regels, waarvan de overheid wilt dat je ze kent.
@Kartmans: Het is kennelijk toch best moeilijk. Zelfs zo moeilijk dat ook de schrijver van dit stukje het niet snapt. Het getal op die witte borden met een rode rand is geen ‘normsnelheid’ die ‘aangehouden moet worden’. Het is de maximumsnelheid en het staat je volkomen vrij om zoveel zachter te rijden als je wilt, zolang het niet gevaarlijk wordt. Of dat nou is omdat je het niet snapt, of omdat je er bewust voor kiest, niemand zal je bekeuren als je 100 rijdt waar 130 is toegestaan.
@Kartmans: Ik snap dit dus gewoon echt niet. Heb sinds ’95 m’n rijbewijs, maar ik heb nergens problemen mee. Het staat toch overal aangegeven hoe hard je mag. Je weet dat als er een spitsstrook is dat er ergens klapborden hangen die de geldende snelheid aangeven. Anders zijn er matrixborden. Als er nergens borden staan dan is het 130. How hard can it be??
Nja, komt wellicht omdat niemand tegenwoordig meer bezig is met autorijden, maar met allerlei andere dingen. Opletten is er niet meer bij. Bij 80% van de weggebruikers kunnen ze de buitenspiegels er makkelijk vanaf trappen zonder dat deze gemist worden, want er wordt toch geen gebruik van gemaakt.

Ik zou het toejuichen als ze zouden besluiten om om de 5 jr een rijvaardigheids proef zouden invoeren, en dan samen met voor iedereen een puntenrijbewijs. Dan heb je misschien de veelplegers ook eens te pakken.
@Kartmans: nou ik heb hem 5 jaar terug gehaald en ik zit per jaar 40.000km op de weg, vind het af en toe toch zoeken nog als ik in onbekende gebieden kom. Ik kijk dan altijd naar de hectometer paaltjes om de snelheid te vinden. Staat die er niet, dan zou ik 130 mogen maar volgens mij zijn er ook snelwegen waar dan 5km terug 120 is aangegeven, maar daarna niet op de hectometerpaaltjes vermeldt worden. Denk ik, weet ik niet zeker ;)
Of je gebruikt gewoon geen app op je toestel terwijl je autorijdt.
@BmwMPower: Voor het rijden de app opstarten en de telefoon in je carkit plaatsen ;). Beide apps vereisen geen handelingen tijdens het rijden.
@BmwMPower: voice control… heerlijk
Klopt helemaal. Er is totaal geen touw aan vast te knopen. Vooral op 1 en de zelfde snel weg verschillende snelheden per hectometer paaltje en hoe laat het is op de dag is echt bloed irritant.

Overal 130 en klaar met het gezeik!
@kilum: helemaal mee eens die variabele snelheden zijn nog gevaarlijker! Kijk dat met slechte weersomstandigheden de snelheid omlaag moet is normaal.
Bij mij gaat flitsmeister juist aan als ik niet wil weten hoe hard ik mag
M’n auto heeft een top van 120 km/h, rij standaard 90-100km/h, krijg nooit bekeuringen.
@toeter11: nu ben ik toch wel benieuwd geworden naar wat voor auto je rijdt!
Petje af trouwens hoor, ik zou t niet kunnen
@m-tfsi: ik rij een 68er kever. In het het begin is het wennen, maar na een tijdje rij je heerlijk ontspannen!
@toeter11: toch knap, geen bekeuringen als je altijd 90-100 rijdt ;-)
@reactief: Inparkeren wordt ineens een veel grotere uitdaging zo :P
Ik begrijp de twijfel wel. Die borden met 120 langs de weg dat je alleen maar in de nacht 130 mag zijn waardeloos. Of ze moeten die wat vaker herhalen. Maar dat zal wel te veel kostten.
Ik heb meer dan eens een prent gehad door een bordje te missen, en moet dan ook wel erg zeker van mijn zaak zijn om een beetje door te rijden.
En ja, daarbij laat ik mij graag helpen door een app.
Nou snap ik er helemaal niks meer van…

130 is toch overal de minimumsnelheid?
Een top van 120????????????? Die van mij is besgrensd op de 250
@danivdengel: zozo, knap hoor.

Klinkt wellicht vreemd, maar bij sommige auto’s doet de snelheid er niet toe, enkel de beleving. Kevers of eenden komen bijvoorbeeld niet boven de 120 uit, maar het is toch een hele sensatie.
@uselessguy: zeker toen ik als basisscholier met z’n drieen achterin begonnen te heen en weren van links naar rechts en vice versa terwijl onze leraar met klamme handjes probeerde zijn eend op de weg te houden😂
@uselessguy: Nja, als jeugdig bestuurder hecht ik daar minder waarde aan. Doe mij maar een lekkere turbo, binnen de 5 sec de sprint doen en het uiterste vergen van mijn auto… totale opposites
@danivdengel: Wow wat ben jij stoer zeg. Ga zo door en jij komt je jeugdigheid nog wel eens tegen wanneer je je turbo om een boom heen vouwt.
@mopar: Hahahaha, jeetje wat een afgunst…. ik voel hier zoveel jaloezie. Snel staat niet gelijk aan crashen. Ik red me wel, toch bedankt voor je belangstelling maat
@danivdengel: als iemand die jonger is dan jij en in het bezit is van 3 wagens met een V8, denk ik dat afgunst wel het laatste is dat in m’n gedachte speelt hoor ;) Ik voel alleen niet de neiging om over m’n rijkunsten op te scheppen op AB :)) Maar graag gedaan hoor…maatje :D
@mopar: Hahaha is zeker niet opscheppen. Ik geniet van mijn enige 2015 4.4 V8 met 560 pk, en daar haal ik zeker het uiterste uit. Als autokenners onder elkaar is het toch niet verkeerd om meningen en kennis met elkaar te delen? Zo ben ik ook meer van de duitse wagens dan bijvoorbeeld de amerikaanse, ieder zo zijn mening toch. Hoop je een keer te treffen bij een stoplichtje voor V8 tegen V8
@danivdengel: mijn V8’en zijn niet allemaal Amerikaans hoor ;) al kan ik je vertellen dat mijn 300C 5.7 in 9 jaar tijd minder aan onderhoud gekost heeft dan die 4.4 in m’n 7 serie in 2 jaar. Dus zo slecht zijn die dingen nog niet. Zijn vaak mensen die er nog nooit in gereden hebben die het nodig vinden om er zelf negatief over te zijn ;) Enne racen hoef ik niet hoor :) heb een 30 jaar oude 560SEL 5.6 die er nog uit ziet om door een ringetje te halen. Zo worden ze niet meer gemaakt, deur gaat nog dicht met de plof van een bank kluis. Wil die M5 van jouw nog wel eens zien in 2045 ;) als die tenminste nog niet uit elkaar gevallen is met z’n plastic handgrepen :P

Nee maar leuk hoor dat je een M5 hebt maar op de openbare weg het onderste uit zo’n wagen halen lijkt me alles behalve verantwoordelijk. Autoliefhebbers heb je in alle soorten en maten maar kan je vertellen dat ze het niet allemaal nodig vinden om het “onderste uit de kan” te halen. Denk niet dat Verstappen z’n GT3 maxxed op de A2 om maar wat te noemen ;)
@mopar: Having a Ferrari but driving it like a Fiat, niet zo mijn ding. Je investeert in een wagen om er plezier aan te hebben en hem te gebruiken, zo zou je nooit eens lekker kunnen karren. En wat betreft de plastic handgrepen, als dat al het negatieve is? Heb zeker wel amerikanen gereden, van Mustangs tot Suburbans, maar het is gewoon niet zo mijn ding. In 2045 hoef ik er ook niet meer in te rijden, dan zal er wel zo’n verschrikkelijke accu op mijn oprit staan die zelf stuurt en zich volledig aan alle regeltjes houdt, moet er niet aan denken. Denk nou niet dat ik een onverantwoorde bestuurder ben, maar je moet wel kunnen genieten.
@danivdengel: ja dat van 2045 was natuurlijk bij wijze van spreken, ik ga ook niet 30 jaar in dezelfde auto rijden. Was meer om aan te duiden dat auto’s die je vandaag de dag koopt gewoon niet zo lang mee gaan. En daar zit hem nou mijn interesse, ik houd niet van wagens waarin elke boerenlul hard kan rijden. Voor mij moet een wagen listig zijn, alleen zo kan je werkelijk inschatten of je een goede chauffeur bent. Bijvoorbeeld; mijn oma kan morgen in een willekeurige RS, AMG of M stappen en hoeft alleen het rechter pedaal in te drukken om extreem hard te rijden, al het andere zal voor haar gedaan worden, van launchcontrol tot automatisch remmen. Dat noem ik geen autorijden. Zet haar in een handgeschakelde E34 M5 of een Viper en dan zal het een heel ander verhaal zijn. Punt is; het is veel makkeljker om het onderste uit de kan te halen bij jouw M5, maar dat wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk goed kunt rijden. Ik probeer niets te zeggen over je vaardigheden of dat je roekeloos bent hoor, ik zeg alleen hoe ik erover denkt.

Ik woon 2 uurtjes van de duitse grens af dus maak je maar geen zorgen, daar gaat het gas er wel flink op, maar in nederland waar jannie en henk in hun polo 1.2 links blijven plakken en inhalen zonder te kijken heb ik nou niet bepaald zin om het lot te tarten.
@mopar: amen.

Meer woorden kan ik hier niet op bedenken.
Gewoon een beetje opletten. Op de hectometerpaaltjes staat ook gewoon de snelheid aangegeven. Staat daar niets? Dan 130.
@dutchdriftking: hele stukken a2 tussen Utrecht en Adam hebben niets op de hectopaaltjes staan. Dit truucje werkt ook echt niet altijd.
De politiek vraagt er ook gewoon om dat men het niet begrijpt.

Woonerf:
-Stapvoets (<15km/h)
Oké, die is helder.

Binnen de bebouwde kom:
-30
-50
-60
-70

Buiten de bebouwde kom:
-60
-80
-100

Autoweg
-80
-100

Snelweg:
-80
-100
-120
-130

Dan heb ik het nog niet eens over de variabelen zoals tussen bepaalde tijden, of spitsstrook open of dicht.
@jack_abarth: Ik ken anders een stuk buiten de bebouwde kom dat zone 30 is.
@robert110:

Hier kun je nagaan.
Dat moet ik die eigenwijze Engelsen dan weer nageven, die hebben het qua snelheid m.u.v. de motorway wel goed geregeld. Buiten de bebouwde kom mag je volgens mij ca. 100km/h, maar dit zijn ook smalle slingerende paden. Blijkt dat 100km/h te hard is voor de bocht, dan had je maar minder gas moeten geven. Daar kun je nog uit de bocht vliegen wanneer je de maximum snelheid rijd. Niet dat ik het goedkeur om ongelukken in de hand te werken, maar men is daardoor wel actiever in het verkeer dan hier in Nederland. Hetzelfde geldt voor Duitsland. Veel stukken buiten de bebouwde kom waar 100 eigenlijk niet kan, maar dat is wel de maximum snelheid.
@jack_abarth: je vergeet -70 op de snelweg (ring utrecht)
@jack_abarth: 50, 70 en 90 kan ook nog op de snelweg d.m.v. matrixborden.
@metalmike:

Ja oke, maar als je een matrixbord al niet meer snapt dan kun je beter bij een auto vandaan blijven. Ik wil meer aangeven dat vuistregels als 80 buiten de bebouwde kom, en 100 op een autoweg gewoon niet meer opgaan.
Het is gewoon 130km/h. Tenzij anders staat aangegeven. Zo moeilijk is dat toch niet. Wat ik wel stom vind is dat men dat met enige regelmaat aanpast. Stukje A1 net na AC Witte Bergen was een hele tijd 100/130(na 19:00). Nu is dat ineens weer vast 100km/h. Daarna wordt het dan 130km/h. Dan heb je nog het stuk tussen Muiden en Naarden. Dat is richting Muiden 120km/h maar de andere kant (Naarden-Muiden)op 100km/h….
Wat mij ook opvalt is dat men stug 120 op 130 wegen blijft kachelen, en als ze dan inhalen dat gewoon aanhouden ipv even gas te geven.

Vrij irritant als je zelf de hele tijd 130 rijdt en je komt dat constant tegen.

Maargoed, het zullen waarschijnlijk dezelfde figuren zijn die op de 2e rijbaan blijven rijden als de spitsstrook open is.
@faalhaas:

Sowieso wanneer mensen met een kruipsnelheid inhalen. Tik dat gas gewoon even aan, ga terug naar rechts en laat je gas weer terugzakken. Scheelt een hoop ergernis in het verkeer, en daarmee waarschijnlijk ook fratsen als bumperen en rechts inhalen.
@faalhaas: nog erger: als ze hun spiegels niet gebruiken als ik weer eens haast heb en links blijven plakken. Of een t100 bus inhalen met 104…. of helemaal niet snappen dat die middelste baan niet alleen voor vrachtwagens is, en die rechter is al helemaal ten boze!
@faalhaas: voor de duidelijkheid, je MAG 130, je MOET het niet. Je kunt ook je gaspedaal liften als je er last van hebt als iemand met 120 een ander inhaalt.
Zwaar irritant. Laatst op n snelweg bij Heerlen n boete opgelopen. Nergens goed borden zien staan. Rijd ik 130 waar je blijkbaar 100 mag. Staat er nog n flitspaal langs de weg ook…
@matthijsb: interessant om te onderzoeken of er wel een bord heeft gestaan. Bijvoorbeeld na een oprit zal duidelijk de maximum snelheid op een snelweg opnieuw aangegeven dienen te worden. Anders geldt na het passeren van het bord ‘autosnelweg’ weer de snelheid van 130 km/u.
sowieso moet 120 afgeschaft worden, gewoon lekker 50, 80, 100 of 130.
dat 120 en 130 is echt kontneukerij wat nergens over gaat sorry voor mijn taal
70% van de mensen is ook niet al te capabel om te rijden. Mensen kijken vaak star vooruit en hebben geen gevoel bij het rijden en kijken ook nauwelijks. Vooral vrouwen hebben vaak geen idee wat ze nou eigenlijk (moeten) doen.
Staat gewoon op de borden, als je daar moeite mee hebt is er iets aan je ogen of ben je je niet bewust van je omgeving. In Duitsland hebben nog meer vmax variabelen 80, 90, 100,110, 120, 130 of nvt.
Daarom gedraag ik me als een echte Hollander en rij ik altijd links, 130 en stap ik bij een flitser stevig op de rem tot 70kph.
Op punten met variabele snelheid zit flitsmeister er vaak naast. A2 in de spits 130 waar je 100 mag bv. Wordt een dure app op die manier.
Wat mij betreft zetten ze de snelheidslimiet gewoon altijd op de matrix borden, is deze altijd variabel te maken en duidelijk voor iedere bestuurder.
@Foramen:

Dat is natuurlijk ook een optie, en die dingen hangen er toch.
@jack_abarth: en hoe doe je dat buiten die paar wegen waar die dingen hangen?
@lekbak:

Met de jaren de borden vervangen voor digitale borden.
@jack_abarth: belachelijk. Er zijn zat wegen waar dat niks toevoegt. Mensen die te stom zijn om te snappen hoe hard je mag verdienen de boete ook. En eigenlijk horen ze niet eens op de weg als je dergelijke basis dingen niet snapt.
Betere titel is: Nederlanders willen gewoon maximaal 110 rijden.
Of: Nederlanders willen geen snelheidslimiet snappen.
Als ik op de motor zit rijd ik praktisch altijd te hard maar met de auto vind ik op sommige trajecten 130 soms zelfs te hard vooral als het wat drukker is.ik snap best dat sommige mensen wat rustiger rijden en eigenlijk is daar ook niks mis mee zolang ze zoveel mogelijk naar rechts gaan ,trouwens vrachtwagens rijden ook maar 80 of zo op de snelweg
Nou en ..
Dat is toch alleen maar geldig voor die sukkels met NL platen ..
@lincoln: hoe wil jij als Nederlander een auto met buitenlandse platen verzekeren dan?
@lekbak:

Ja .. Stuur maar een boete ..
@lekbak: als je in – bijv. – Polen woont kan dat best…
Het is ook niet altijd even duidelijk.
Over die matrixborden zwijg ik maar helemaal
Zo moeilijk is het niet hoor: als er niks staat dan mag je de standaard snelheid rijden (130 dus) en als er wel iets vermeld staat dan mag je die snelheid. Hoe moeilijk kan het zijn? Het is gewoon een kwestie van je ogen openhouden en opletten. Helaas zijn veel mensen in het verkeer met van alles bezig, behalve met rijden. Ja dan wordt het inderdaad moeilijk.
Gewoon 130 rijden en als je word aangehouden zeggen dat je het niet wist
het is n drama met die wisselende snelheden op de wegen, niet alleen snelwegen. in NL rij je natuurlijk met de ogen op de klokken, dat moet ik mezelf elke vakantie weer aanleren. en als ik er geen fuk meer van snap dan rij ik lekker 100. heel irritant mss, maar die brieven van het cjib die ben ik ontgroeid, ik vind het gewoon niet leuk meer. bedankt wel voor deze les, ik was 1 van de mensen die dacht dat 120 de norm was, tenzij anders aangegeven.
Ik heb ook al 20+ jaar mijn rijbewijs, maar dacht ook dat 120 de norm was. En wat ik niet snap: 130 na 19.00 uur. Dan rijdt er toch niemand meer? Overdag heeft doorrijden nog zin. En met een file kan je toch niet doorrijden…

Gewoon naaldje altijd tegen de 140 aan en een schuin oog op de berm gericht. En Flitsmeister aan :)
Ik zal wel een suffe lul zijn, maar ik knal hem maar gewoon de cruise-control met 100 of 110. Hier in de Randstad is het elke 100 meter iets anders, ik heb geen zin om nat denken of om telkens te versnellen en dan weer te moeten afremmen.
Het is niet dat ik het niet weet, het is dat het allemaal bloed irritant is met al die verschillende snelheden.
Gewoon overal 130
Gaat duidelijkheid in komen. Xoxo ambtenaar bij MinIenM.
Ik heb vaak gezien dat er niets op de hectometerpaaltjes staat (dus in principe 130) en dan eens in de 5km een bord met 120 (niet alleen overdag). Is dus niet waar dat je 130 mag als er niets staat. Op de a4 rotterdam richting amsterdam staat ook een heel eind niets op de hectormeterpaaltjes terwijl je er 100 mag en er trajectcontrole is.
Ik rijd uit voorzorg overal gewoon netjes 180, tenzij Flitsmeister aangeeft dat er gecontroleerd wordt op een lagere snelheid.
30 op het woonerf
50 binnen de kom
70 buiten de kom
90 provinciale weg (vrachtauto’s rijden het al)
110 autoweg
130 autosnelweg

Voor de veiligheid ben ik een voorstander de snelheid altijd op de matrixborden te tonen en laten variëren afhankelijk van de drukte.

Slim, simpel en voor iedereen duidelijk.
nou, als we het toch hebben over de A2. wat velen niet gezien hebben is dat van zuid naar noord het stuk 130 op houdt VóóR het segment van het traject op houdt.
Dito van noord naar zuid. daar mag je al 300-500m 130 voordat het nieuwe segment van het traject begint. ga je dus direct bij het bord 130 op het gas, krijg je alsnog een bekeuring.
ook als je bij de vloeibaar gas installatie eraf gaat ter hoogte van vleuten/maarssen, daar eindigd het segment 400m na dat het 100 is op de parallelbaan. ook een instinkerdje…

maw, Nergens komen de traject segmenten overeen met de wijzigingen in de vmax… u is gewaarschuwd.
Hectometerpaal bordjes zijn uit de middeleeuwen. Variabele snelheden via matrix borden.
Simpelste oplossing..

Afschaffen snelheidslimiet…

Voor iedereen helder haha ;-)
Ik weet dat mijn auto 1:14.5 doet bij 110 en 1:13 bij 130. Ik maak wel m’n eigen norm.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).