Nederlanders zijn gek op geïmporteerde auto’s

Auteur: , 79 Reacties
Golf

Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Een nieuwe auto kopen bij de dealer, of een (jong) gebruikte auto importeren uit bijvoorbeeld Duitsland? Steeds meer consumenten kiezen voor dat laatste en de import-gekte weet van geen ophouden. Met dank aan de Nederlandse overheid, die de aanschaf van een nieuwe auto door stevige belastingen zeer onaantrekkelijk maakt voor consumenten.

In januari van dit jaar werden er alleen al 18.441 auto’s geïmporteerd naar ons land. Dat is bijna 10 procent meer in vergelijking met januari 2017. Vooral auto’s in de middenklasse zijn populair, met een leeftijd tussen de vier en de negen jaar oud. De afgelopen maand werden vooral auto’s als de Volkswagen Golf, Volkswagen Polo, Renault Captur, Opel Corsa en Renault Clio naar Nederland gehaald. Overigens is niet alleen de import van tweedehands auto’s populair, ook de handel ervan. Afgelopen maand werden 176.889 occasion verkocht. 6,3 procent meer in vergelijking met een jaar eerder, aldus de Bovag en RDC.

De oorzaak is simpel. De auto’s die Nederlanders willen zijn niet voldoende op onze eigen tweedehands markt aanwezig. Het gros van de nieuwauto’s wordt gekocht door de zakelijke markt. Die auto’s komen later weer op de occasionmarkt terecht, maar zijn niet altijd aantrekkelijk voor de consument. Denk aan diesels, hybrides of kale auto’s.

Want ex-lease auto’s niet altijd luxe uitgerust. Leaserijders moeten vaak een compromis sluiten met de baas over de keuze qua opties. Wel lichtmetalen velgen betekent soms geen automaat of navigatie. Terwijl die import auto met stoelverwarming én navigatie én een panoramadak komt. Daarnaast hebben auto’s over de grens vaak een pittigere motor in vergelijking met een Nederlandse auto. Het lijkt er dan ook niet op dat er voorlopig een einde gaat komen aan het massale importeren van tweedehands auto’s.

Een Golfje via @tsjiekoofficial op Autojunk



79 reacties

Begrijpelijk! Een kale auto is niets, dan maar een klasse lager en wat dikker in de opties, imo. Mijn leaseslet is zo volledig dat er zelfs kussentjes aan de zijkant zitten
@2wheeler: als ik een slet lease heb ik liever geen kussentjes aan haar zijka – ach laat ook maar, ’t is nog veel te vroeg.
@BaRa: hehe, nee die mogen aan de voor- en achterkant
@2wheeler: zoiets had ik dus ook toen ik van de baas mocht shoppen. Dan maar een klasse lager of een mindere motorisering (maar geen instapper) om budget vrij te maken voor een aantal opties. En bij mij zijn het panoramadak, stoelverwarming voor en de luchtkussens achter allemaal aanwezig.
@2wheeler: Ben het niet met je eens. Ik wil een dikke motor, cruise control, airco en de mogelijkheid om m’n eigen muziek aan te sluiten. De rest leidt alleen maar af.
@jochempie: Precies dat! de enige leaseauto die ik heb gehad was een kale golf gti, ruitjes bekleding, airco en een tomtom. wel ff laten chippen en lekker tanken met de tankpas :D
@dutchneon: DSG en sper?
@Jochempie: dat mag natuurlijk. Met “dik in de opties” bedoelde ik ook een potente motor. Dat is uiteraard het belangrijkste!
@2wheeler: bij kussentjes aan de zijkant denk ik aan de Citroën cactus of C3 ;)
@graafke: bingo! Cactus it is.
@2wheeler: voorbeeld; Tiguan R-Line met 125pk handbak. Ziet er dik uit van binnen, de rest boeit ze niet. Uiterlijk vertoon is vaak het belangrijkste voor mensen :)
@stefje: ik vind een Tiguan zonder R line ook een stuk minder mooi. De keuze tussen bijv. een R-Line of automaat zal afhangen van het aantal km’s. Ik geef ook om het uiterlijk hoor, maar wel omdat ik het zelf mooi of leuk vind. Wat een ander mooi vindt maakt me niet zo uit… anders had ik ook geen Cactus gaan rijden.
Dat er nog mensen zijn die zo’n verschrikkelijk VAG hok willen rijden. Zo’n ding laat je toch links liggen? Kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven en de fabrikant is net zo slecht als de man die het bedrijf groot heeft gemaakt heel lang geleden.
@henkhekje: vertel me, welk bedrijf heeft geen donkere kant (gehad)? Op ieder merk is wel wat op of aan te merken.
@breinstein: een donkere kant is wel wat anders dan de boel oplichten en dan zeggen dat je het zult oplossen en dan vervolgens de boel nog verder op te lichten en dan dan nog eens.. en jawel ze zijn nog steeds bezig..
@henkhekje: oplichten? Verklaar u nader. Eerste VAG hater meld zich.. als je niks zinnigs te melden hebt zeg dan niks. Ben geen VAG lover, maar rij het wel. On-topic: Jaar geleden eentje geïmporteerd (ook gekeken naar BMW en Mercedes, maar Audi sprak mij qua model meer aan)zoals ik hem wilde was hij in NL niet te krijgen, in DE veel makkelijker! Veel meer opties en daarnaast een stuk goedkoper ondanks de BPM. Zou het zo weer doen!
@ri_ck: leeghoofd
@henkhekje: goed onderbouwt… zegt genoeg
@henkhekje: dat hoef je niet letterlijk uit te spreken, dat blijkt wel uit je reacties
@henkhekje: Wat een verschikkelijk kind ben je toch. Heb medelijden met je.
@dijan: en ik met jou..
@henkhekje:
Hey henkhekje reageert niet meer . Zeker achter het hekje verstopt.Maar goed ook hekje want je schrijft een hoop onzin hier.
@ri_ck: als het je na een jaar lang berichten niet duidelijk is dat VAG heel bewust bij volle verstand de boel daadwerkelijk heeft misleid, systemen heeft ontwikkeld om de meetapparatuur voor de gek te houden, daar ook al stevige boetes voor heeft gekregen (die krijg je niet als er niets aan de hand is), anders verwoord de boel inderdaad heeft opgelicht, als je dat niet hebt meegekregen dan heb je onder die spreekwoordelijke steen geleefd.
@SpiderIV: ik rij ook vag en eigenlijk interesseerd al die meuk mij helemaal niets. Vag spul rijdt lekker, veel tuningspotentie (bij mijn 2.0t(f)si iig wel) en overal onderdelen vandaan te plukken. Meer of minder uitstoot en alles maakt mij vrij weinig uit.

Ik zou geen tesla kopen om de verminderde uitstoot, maar wel omdat ze lekker rap zijn.
@allesmetturbo: goed toch jouw keuze.
Ik maak andere keuzes: zou echt nooit een VAG gaan rijdenom meerdere redenen, ik vind die auto’s saaier dan saai en ik stoor me wel aan dat doelbewust sjoemelen. Dat zal ik nooit steunen door een dergelijk product te kopen. Dat wil niet zeggen dat ik nooit iets gekocht zal hebben van een sjoemelend bedrijf, maar als ik het weet zal ik daar mee stoppen. Mijn keuze: slaap er goed op.
@SpiderIV: en de rest heeft wel volledig schone handen? VAG is ver gegaan én betrapt. Maar het feit dat ze door de overige fabrikanten niet volledig aan de schandpaal worden genageld zegt al heel veel.
@spideriv: Dacht dat je vorige week al het een en ander over je heen kreeg met je negatieve dingen verklaren?
@dijan: je bedoelt argumenten (al dan niet kloppend) van anderen? jij ervaart alles zo negatief VAGgie! jammer man.
@SpiderIV: Ow dat heb ik zeker wel meegekregen en ook gevolgd. Ze hebben mij hier niet mee oplicht, ik heb er geen last van. Ze hebben de instanties doelbewust misleid en zichzelf uiteindelijk in de vingers gesneden. Mijn auto rijd er geen seconde minder of slechter door.

Ik ben ook niet zo’n moraalridder dat het dan slechter is voor het milieu en daarom ga janken, want wij in ons kleine brave voorbeeldlandje zijn nog geen druppel op de gloeiende plaat als je de rest van de wereld er bij pakt (vs, China, India, eigenlijk alles behalve west en noord-Europa)
@ri_ck: Veel plezier met je Audi. Die dingen doen ook wel wat mensen ervan verwachten.

Ik zie het probleem meer in onverwachte extreem dure reparaties. Ze zijn niet onbetrouwbaar in de zin van dat ze je vaak langs de kant laten staan (misschien wel relatief vaak) maar die garagerekeningen, pfff.

Men verwacht een zeer degelijke auto te rijden, maar in veel gevallen moet er (ook op jonge occassions) toch nog wel eens flink wat geld bij over de tijd heen. Je hebt wat bekendere zaken zoals vroeger met de DSG of distributiekettingen. Maar ook vreemde dingen. Dat een handbak op een Golfje met maar 60dkm al kapot is gelopen. Of remklauwen. EGR problemen. Lekkende injector, koprevisie.
Gelukkig zijn er ook mensen die er wel een betrouwbare auto aan hebben, het is uiteraard niet zo dat ze allemaal wat hebben.
@fanboy: dank je wel, ben het wel met je eens. Hiervoor ook eenzelfde gehad die was berucht om z’n ketting, egr, en verstuivers. Nergens last van gehad, maar wel egr uit laten programmeren. Ook wel geluk mee gehad maar dat zou niet moeten met zo’n auto. Problemen zijn er zeker ook de olie verbruikers wat praktisch ontkent wordt lijkt natuurlijk nergens op. Maar daar heb ik hem ook wel een beetje op uitgezocht, 3.0 tdi, gechipt, egr en s-tronic aangepast en ook met deze verwacht ik hierdoor echt geen problemen. Egr komt natuurlijk bij veel merken voor. Zou natuurlijk niet moeten die aanpassingen maar ik heb er nu wel een fantastische wagen aan, ben ook quattro fan vandaar mijn keus boven BMW en MB.
@ri_ck: Dat is altijd het ironische bij VAG, de VW of Audi in zijn ranzigste vorm is dan het betrouwbaarst :D
Zelf zou ik meer voor RWD kiezen omdat ik dat leuker vind, niet persee beter. Maar goed, BMW’s gebruiken ook lekker veel motorolie dus dat is geen argument :)
Zelf als Japanse fanboy zou ik dan kiezen voor een Lexus, maar goed, dan kies je tussen zuinig/bewust met een hybride, of meteen alle lossen met een hoog vermogen V8. Leuk dat laatste, maar iemand die voor een 3.0 tdi kiest die zal te veel rijden voor een V8 :P
@fanboy: Haha mooi verwoord in zijn ranzigste vorm.. nee was het maar zo’n feest. Maar dat is voorlopig nog niet echt te betalen om een dikke V8 te gaan rijden, misschien een mooie s4 als opvolger aangezien de diesel tegen die tijd zover uit de gratie is en je waarschijnlijk als moordenaar wordt bestempeld als je er in rijdt,

RWD is inderdaad ook erg mooi, rijdt beter op de limiet in dagelijkse sleur en slecht weer/wintersport is 4-wiel echt een genot. RWD is daarentegen veel speelser en lol quattro erg braaf en (te) veilig soms.. ;)
@ri_ck: Ja ik heb een (langzame) 4×4, de controle in de sneeuw e.d. is erg fijn.
Maar als ik lol wil hebben stap ik liever in mijn oude racertje met middenmotor. Al is die soms dan weer iets te speels, zo zonder hulpmiddelen. Wordt ook weer vermoeiend, dag in dag uit in slecht weer periodes.
@fanboy: Klopt precies wat je zegt. Rijd zelf ook iets van VAG op het moment maar die heeft al genoeg op de kop gehad. Een kleine greep uit de onderhoudshistorie: vorige eigenaar nieuw onderblok en randzaken. Bij mij tot nu toe: 4 nieuwe zuigers, kop gevlakt, distributieketting, waterpomp, turbo, wat zaken aan het DCC en ik vergeet vast nog wat… (dit alles binnen een jaar)

Hij rijdt verder wel lekker moet ik zeggen en hij doet het al een tijdje prima nu.
@henkhekje: bent u moraalridder van beroep?
@thomas96: ah de eerste 2 VAG brainwashed melden zich
@thomas96: Waren er maar meer moraalridders
@shadowbroker: alsof het 90% van de consument wat boeit of het nou een gram meer of minder uitstoot. Uiteindelijk gaat het om de portemonnee. Als ik op Marktplaats of Mobile.de een auto zoek kijk ik echt niet naar “Oh god schat kijk nou toch wat stoot deze auto veel uit nou laat maar zitten hoor”…. Uiterlijk, kilometerstand, NAP?, PK/koppel, opties, historie en verbruik thats it
@henkhekje: Wat zou jij dan kiezen?
@basr32: geen VAG
Alle auto’s zijn toch ingevoerd…
@right: scherp :)
@right: die van Victor M niet. Oh wacht……
@right:
Behalve de Mini die in Born wordt gemaakt.
Ach wat zeg ik … Deze moet ook nog over de grens naar Brabant.
@right: inderdaad, behalve Donkervoort.
Een béétje auto weegt kaal 1000 kilo, en vervolgens komt er nog 400 kilo bij aan opties en accessoires. Vroegâh had je vier versnellingen en een intervalstand op de ruitenwissers. Rechter buitenspiegel en achterruitverwarming waren optioneel. Een sigarettenaansteker naast de asbak was het toppunt van luxe. En repareren kon/deed je zelf, en anders kostte het geen drol.

We zijn te veel verwend, denk ik soms wel eens.
@RRRobert: dus jij rijdt in een Kadett 1.2 deluxe? ;-)
@henkhekje: leuk dat je dat zegt. Dat was namelijk mijn allereerste auto! Bouwjaar 1979 en voor 800 gulden gekocht in 1990. Met additioneel 150 gulden aan apk-waardig laswerk en nog eens datzelfde geld voor een velours (luxe!) interieur van de sloop. Drie jaar mee rondgereden en weer voor 600 gulden verkocht
👍
@RRRobert: was dat niet omdat we (relatief) arm waren in Europa? Amerikaanse auto’s hadden een halve eeuw geleden al een automaat, airconditioning en power windows.
@RRRobert: dat heet vooruitgang. Vroeger had je ook geen Autoblog…
Ik heb ooit een Nederlands geleverde e36 gehad. Stuurbekrachtiging, that’s it. Raamslingers, klok i.p.v. toerenteller noem maar op. Ik denk dat er geen Duitser te vinden is die een e36 ooit zo heeft besteld.

Een fijne E36 met weinig (80.000) km en smetteloze staat. Dus kon hem toch niet laten staan… reed heerlijk, dat wel.
@neleev: 316iN! Speciaal voor de NL markt! Kaler dan Jan van Halst.
@e34m5touring: Prachtige beeldspraak en tevens juist. Uit 1993!
@neleev: Poahh, ook nog 1 van de eerste dus! Leuk man! Basic autorijden, maar wel goed!
@neleev: Ik zag laatst een zescilinder E36 rijden. Geweldige sound en maar één klein uitlaatpijpje, briljant. Heel mooi hoe je bij lage toeren zo’n donker, zoet geluid krijgt. Dat is bij de nieuwe turbomotoren veel rauwer geworden helaas.
@neleev: Maar dat is allang niet meer zo. Ik zie hier in Duitsland veel meer kale basismodellen rondrijden dan in Nederland. Die wagens worden hier vaak goedkoop aangeboden door dealers om hun verkooptargets te kunnen halen. In Nederland zijn vrijwel alle nieuw wagens lease en worden niet uit de voorraad gekozen maar persoonlijk geconfigureerd.
Die 2e hands markt zal de overheid ook werkelijk aan hun reet oxideren. De BTW en BPM zijn toch al betaald, dus er is voor hun niks meer aan te verdienen. Bij import daarentegen kunnen ze (rest) BPM incasseren, dus de situatie als het nu is zal dan ook niet veranderen. En we kunnen wel zeggen verlaag de aanschaf van een nieuwe en je verkoopt er meer. Ook al zou dat zo zijn, dan zijn er nog steeds bar weinig particulieren die zomaar even een auto aftikken of elke 3 jaar vervangen. Dat weegt niet op tegen de inkomstenderving op de zakelijke markt.
@jack_abarth: toch worden in België aanmerkelijk meer nieuwe auto’s door consumenten gekocht. Zelf heb ik toen ik daar woonde een nieuwe (voorraad) C5 2.0hdi Tourer gekocht voor minder dan 20k met een gedeeltelijke financiering voor 1.99%. Iets wat in Nederland onmogelijk was en is. Ik laat het wel uit m’n hoofd om in Nederland een nieuwe auto te kopen.
@coffeecup:

Ook al wordt er aanzienlijk meer gekocht door particulier, dat weegt niet op tegen de zakelijke markt. Want daar laat men dan meer geld liggen dan dat het bij de particuliere markt oplevert.
En wij ollanders worden natuurlijk maar al te graag gefopt, als het te mooi is om waar te zijn dan zijn de ollanders die het kopen. Tellerslingeraars gaan massaal hun gang op auto’s die wij importeren, ra ra politiepet….
Helft van die import zijn schade auto’s. Ik zie genoeg advertenties waar de naden niet aansluiten en de bumpers een andere tint hebben. Vaak heeft de auto geen kentekenplaat op de foto. En dan groot lul verhaal erbij
@shadowbroker: dat is eenvoudig via de rdw te achterhalen (minder bpm betaald dat verwacht) of kijken of er een wok melding op gezeten heeft.
@shadowbroker: Niet als je hem zelf ophaalt. Dan kun je gewoon een strakke uitzoeken.
@fordnut: alsof de gemiddelde Nederlander dit goed kan beoordelen of ie strak is. Alternatief is een auto met garantie (bijv junge sterne) te kopen, deze garantie is in geheel Europa geldig, dus kun je bij de lokale dealer terecht.
Bij mij in de straat staat dus een doodnormale Golf 4 1.6 met een importkenteken. Niks bijzonders, gewoon een met wieldoppen en in het groen. Ik ken zelf nog iemand die dus een nóg normalere Mk4 Trendline gekocht heeft. Wat bezield zo iemand of zo’n bedrijf die troep te importeren terwijl dat als je even 2 tellen niet op let op straat zo doodgereden kan worden door 3 van die Golfjes…
@rd1991: handel, de BPM is zo laag en de overvloed in DE zo groot dat importeren en doorverkopen loont. Zo maken ze fatsoenlijke marges
@ri_ck: bpm is na 10 jaar afgeschreven
Vind het wel begrijpelijk, het is even wat meer papierwerk maar dan heb je wel het model met de uitrusting die je wil. En er is meer keuze in het buitenland.
3 van de 4 auto’s die ik momenteel heb komen uit duitsland. De eerste omdat een dikke tien jaar geleden klassiekers daar nog echt goedkoper waren (nu eerder andersom) en die heb ik zelf geïmporteerd. De tweede omdat die uitvoering alleen in DE en CH geleverd is (enkele grijze import door een rotterdame dealer daargelaten), bij een nl handelaar gekocht. De laatste omdat die gewoon verdomd voordelig was, zelfs bij die nederlandse handelaar. Na 12, 9 en 2 jaar bezit ben ik ervan overtuigd dat de eerste en laatste een kloppende km stand hebben. De andere twijfel ik nog altijd over…
@lekbak: niet heel lang geleden was er toch een Zembla docu over het terugdraaien van km standen van geimporteerde auto’s? RDW administratie sloot toen althans nog niet aan op buitenlandse instanties. Men liet dit zien en voerde probleemloos een Sharan in met 100k minder op de teller.
@drdre1: Daarom kan ik het ook pas beoordelen na een tijdje gereden te hebben en de auto écht te kennen. De laatste is waarschijnlijk wel met lichte schade ingevoerd maar rijdt snaarstrak. Heeft me wel mooi 2000 euro bespaard in aanschaf. En onderhoud is minimaal geweest dus de auto is verre van moe. Wat dus overeenkomt met de lage km stand van destijds een ton.
leasebakken zijn zoooo 2012. dat werkgevers daar nog mee strooien snap ik niets van. 9 vd 10 keer zijn t budget karretjes, dus dat representatieve slaat ook nergens op ofzo.
@dakarbemo: ja, onderin de boom. Heb je een beetje fatsoenlijke job dan kun je best ‘leuk’ rijden. Tegen relatief lage kosten. Zonder gezeik. Ik zie de meerwaarde er wel van in.
Eerlijk is eerlijk: Als je op zoek bent naar een specifieke auto met specifieke opties, dan kun je rustig een paar avondjes vullen op mobile.de en autotrader24.de en dat is ook gelijk de voorpret. Dan alles plannen, afspraken maken en hopen dat de auto er op de foto’s net zo mooi uitziet in het echt. Tuurlijk, dat kan in Nederland ook, maar als je voor een vergelijkbare auto bij de Oosterburen 5k minder aftikt (na afdracht BPM) en die auto is ook net nog wat luxer uitgevoerd dan is dat gewoon erg prettig. Ik heb er inmiddels redelijk wat ingevoerd en ook wel eens bij een misser wezen kijken. 6 jaar oud, 120k op de teller, slijtplekken in het leer en zelfs op het stuur. Even de diagnoselaptop eraan en uitgelezen. 320k … gewoon 200k teruggedraaid. Ja dat is dan zonde van de tijd en de reis, maar gauw op zoek naar de volgende op de lijst. Huidige auto was bij importeur bekend. Km stand en datum laatste onderhoud kwamen overeen, dus dik in orde allemaal.
Zolang men in Nederland auto’s extreem blijft belasten, zal dit enkel toenemen. Je ziet nu al dat de nieuwe auto’s bijna enkel lease auto’s zijn. Wordt lachen als men jong gebruikte auto’s gaat leasen, dan wordt er geen enkele nieuwe auto meer ‘aangeschaft’ in Nederland.
Denk dat er ook veel youngtimers tussen zitten
Waren van die gebruike importwagens niet bijna altijd de tellers teruggedraaid? Als er al een zou willen kopen (ik denk dat Duitsland stukken zwaarder is voor een wagen dan Nederland) dan zelf importeren. Maar beter gewoon in Nederland kopen, doen die Poolse autohandelaren natuurlijk ook niet zonder reden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).