Import van occasions groeit explosief en de reden is logisch

Auteur: , 49 Reacties
Import van occasions groeit explosief en de reden is logisch

Het zal inmiddels bekend zijn dat nieuwe auto's vooral op de Nederlandse wegen verschijnen door de leasemarkt. En daar zit ook meteen het "probleem".

Jarenlang werd het leasen van hybrides fiscaal gestimuleerd en dus rijden er behoorlijk wat van die dingen rond op de Nederlandse wegen. Puntje is alleen dat er nauwelijks vraag is naar dergelijke auto’s op de tweedehandsmarkt. De auto’s waar dan wél weer vraag naar is, worden in Nederland amper aangeboden.

De oplossing? Simpel! Steeds meer mensen die een tweedehands auto zoeken speuren in landen als België en Duitsland naar de occasion van hun dromen. Het aanbod is hier dusdanig beperkt dat de prijzen vrij hoog liggen. In omliggende landen is het aanbod groter en zijn de prijzen lager, dus wie goed zoekt kan zich zomaar een mooi bedrag besparen. Uiteraard moet voor importauto’s nog wel even BPM worden afgerekend, maar omdat het om gebruikte auto’s gaat ligt dat bedrag een stuk lager dan wanneer het nieuwe auto’s betreft.

In de eerste vijf maanden van 2017 werden volgens Bovag 98.000 tweedehandsjes uit het buitenland geïmporteerd. Alleen al in mei ging het om meer dan 17.300 stuks en da’s een stijging van 23,5% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het gaat hierbij vooral om benzineversies van compacte auto’s als de Clio, Polo of Mini Cooper.

Men verwacht dat de groei van het aantal importauto’s dit jaar doorzet. Omdat de bijtellingsregels dit jaar voor bijna alle auto’s gelijk zijn getrokken zal het aantal benzineauto’s op de leasemarkt toenemen waardoor de discrepantie tussen vraag en aanbod op de tweedehandsmarkt zal afnemen, maar het duurt uiteraard nog effe voordat de leaseauto’s van nu op de tweedehandsmarkt zullen belanden.

Foto: US-spec CLS55 AMG door @thomcarspotter, via Autojunk



49 reacties

Je moet óók een ander aspect niet vergeten hier: ex-lease auto’s worden massaal geëxporteerd omdat daarbij de BPM óók weer deels op kan worden terug gevorderd. Daarnaast zijn ‘onze’ hybride auto’s tweedehands een stuk voordeliger voor het buitenland, zoals de ‘normale’ tweedehands in het buitenland een stuk voordeliger is voor ons. Mede daardoor verdwijnt meer dan 75% van de bijtellingsvriendelijke leaseauto’s na afloop van het contract via de export.
@RRRobert: bpm teruggave bij export valt tegen. Het zijn bijna alleen maar bijtellingsvriendelijke auto’s en die hebben weinig tot geen bpm.
@RRRobert: gelukkig verdwijnt al die leasemeuk naar het buitenland en halen we al het leuke spul weer naar Nederland. Lijkt me een stuk beter voor het straatbeeld.
@allesmetturbo: Polo’s, Clio’s en Mini’s leuk spul? Krappe hokken voor de gemiddelde Nederlandse kerel als je het mij vraagt, laat staan dat het degelijke gezinsauto’s zijn.

Het is jammer dat er dusdanig veel ex-bijtellers naar het buitenland gaan. Het lijkt mij wat betreft de Prius toch echt een geval “wat de boer niet kent…”. Had het overschot de prijs gedrukt in Nederland dan zou men gerust overstag gaan en het model op waarde kunnen schatten. Nu krijgt het model onder het gewone volk gewoonweg geen kans.

Weg investering in een schoner Nederland.
Zodra alle bijtelling gelijk getrokken wordt zal dit ook wel weer beter worden. Ik denk dat er dan een hoop weer teruggaan naar wat ze eerder reden. En dan zal er ook wel weer beter aanbod komen.
@E34M5Touring: zou goed kunnen, hopelijk ook meer M5jes! Komt er eigenlijk nog een M5Touring?
@porker: Laten we het hopen, denk dat deze nieuwe generatie wel weer een Touring M5 krijgt. Zeker omdat Audi en Merc die ook leveren als RS en AMG. En aangezien alle heilige huisjes bij BMW al omgeschopt zijn kan deze er ook nog wel bij!
@E34M5Touring: Da’s toch geen heilig huisje? De mooiste M5 was al als touring verkrijgbaar, gewoon jammer dat ze niet consequent door zijn blijven gaan.
Maw “zelfgecreeerde” problemen van de Nederlandse (R)overheid.
@spidermann: haha, ben jij die oude vrouw die ik elke dag hoor in de radiopromo van standpunt.nl?
Mijn occasion ook geïmporteerd, 2 jaar oud kop is er af, BPM drastisch lager en veel dikker in de opties. Kon mijn wensen dan ook niet in NL vinden, althans niet voor een redelijk budget. Duitsland is in veel gevallen daarom de plek om eens rond te neuzen.
Blijft een fraai ding he, zo’n cls!
De Volkswagen dealer hier in de buurt importeert ook veel auto’s zelf. Vaak staan er occasions met een nieuw kenteken. Als je die opzoekt staat er “parallel geïmporteerd”. Er worden dan ook veel luxe auto’s vol opties aangeboden die nieuw in Nederland zelden worden verkocht.
Lijkt mij ook best interessant, maar in de rompslomp (douane, zonder kenteken hier krijgen, enz) moet je wel thuis zijn. Als leek zou ik niet weten waar te beginnen. Misschien een idee voor een Autoblog artikel of heb ik een eerder artikel gemist?
@wilbertg: en het is zo simpel…
@wilbertg: dat was iets te vroeg.

Er vanuit gaande dat je de auto al in Nederland hebt, maak je een afspraak met de rdw, vul je wat papiertjes in die niks voorstellen en betaal je een flinke hap belasting. Papieren liggen een paar dagen later in de bus. Dan nog ff platen laten maken en je mag rijden (nadat je verzekerd bent).

Je kunt met je nieuwe niet ingevoerde auto naar de rdw rijden met een eendagskenteken. Zelf een nummerbordje knutselen (dat mag) en ff je verzekeraar bellen voor verzekering die dag.

Het lastigste is dus de auto kopen en hier krijgen. Dat is het makkelijkst met trailer. Zelf rijden kan met Europees kenteken (in de buurt van de verkoper naar de Duitse rdw en een export/Europees kenteken halen, is gewoon legaal) accepteren ze hier niet. Gek, want het is wel geldig…
@lekbak: naar EU-regels gewoon geldig :-). Vorig jaar zo nog “gewoon” mijn M6 E63 gehaald in Viersen. Allemaal blablabla van die importbedrijven maar ze sturen je hetzelfde pakketje als wat het gemiddelde Duitse bedrijf voor €300 minder doet.
@meritocraat: Nederland heeft schijt aan die eu regels en bekeuren je gewoon. En betalen zul je! Als ze je pakken tenminste.

Maar hoezo een Duits bedrijf? Je kunt daar bij zo’n semi(?) overheidsinstellingen gewoon een Europees kenteken kopen voor een paar tientjes. Heb je helemaal geen pakketje van een Duits bedrijf voor nodig. Wel vroeg op de dag zijn trouwens.
@lekbak: ik heb een handvol collega’s die maanden/jaren met buitenlandse platen rondreden en na een waarschuwingsbrief nog ruim de tijd kregen de boel te regelen.
Ik krijg niet het idee dat de douane erop uit is 30k bpm + boete uit te schrijven als je een rondje rijdt in de Porsche van je duitse oom óf met de bon van een halve dag geleden op zak.
Een paar uurtjes zou ik zeker aandurven, wel verzekeren.
@wilbertg: DasImport – top bedrijf, regelen alles voor je.
@wilbertg: stelt niet heel veel voor hoor. Heb het zelf vorig jaar ook gedaan.
@wilbertg: op http://www.bpmberekenen.com staat het helemaal beschreven waardoor iedereen het zelf kan.
@wilbertg: nog een tip. Via http://autotelex.nl/ kun je de belastingpapieren online invullen. Kost je wel iets maar scheelt enorm in het opzoeken van alle prijzen van opties die op je auto zitten. Geloof me, het is echt niet moeilijk.
Enige linke aan zelf invoeren is dat je je auto in de tussenperiode (ophalen buitenland en op kenteken in NL) niet tegen diefstal kunt verzekeren. Niet zo belangrijk voor een 1997 Corolla maar je zult maar een RS4 of M3 E92 invoeren….ouchh
@wilbertg:

Wel een top idee om er eens een artikeltje over te bakken op @autoblog ..
Wat blijft zo’n cls toch een prachtige wagen zeg.
Waar is eigenlijk vraag naar in de 2e handsmarkt? Ik kan me gezinswagens op benzine en kleine gebakjes voorstellen (want dat is wat je vooral ziet rondrijden).
@mashell: alles behalve ex leaseauto’s. Zeker in deze vakantietijd kunnen die vaak de grote caravan niet trekken. Dan wordt de uitvoering uit het buitenland gehaald die het wel mag doen.
@siemi: een caravan trekken is zelfs voor de 14% bijtellingsdiesels geen probleem. Alleen wil niemand die 14% bijtellingsdiesels particulier rijden vanwege de hoge MRB.
@mashell: Yep. Alleen moesten mijn ouders en mijn broer vanwege de caravan de 143 pk A4 hebben. Die zijn in Nederland niet te vinden. De versies net minder pk’s hebben minder toegestaan aanhanger gewicht. En dat geld vast voor meer auto’s.
Eigenlijk moet je als autoblogger dus blij zijn dat jullie overheid eigenlijk heeft geblunderd in de bpm-afschrijving. Of was het een slimme VVD-er die wel van auto’s houdt die die BPM afschrijving er doorheen gejast heeft? Ik zou maar blij zijn met hem!
In Portugal bijvoorbeeld, daar zijn leuke auto’s ook erg erg duur en ze verdienen er een stuk minder dan in NL. Teruggaaf van hun BPM bij export?: nope (of miniem): resultaat weinig export, weinig import. In dat geval blijven die zuinige (goedkope) auto’s dus in je land. En aangezien er veel Portugezen in het buitenland wonen: het is illegaal om als Portugees die in Portugal woont in Portugal in een auto met buitenlands kenteken te rijden. Dus geen familielid dat in Spanje woont, daar 4 auto’s koopt en die in Portugal voor de familie achterlaat.
@gregorius: klopt. Portugal is nog zieker met autoimportbelasting dan Nederland.
@gregorius: het is als Nederlander die in Nederland woont ook illegaal om in Nederland op buitenlands kenteken te rijden. Daar zijn wel regelingen voor maar dat is een flink gedoe met vervelende beperkingen.
@mashell: als je over de grens woont mag het toch wel?
@gregorius: Een ding staat vast, sommige mensen worden heel blij van die BPM teruggave. Al zal dat indirect ook weer geresulteerd hebben in lagere leaseprijzen. De prive rijder blijft dus met lege handen achter.

Overigens is dat laatste in Nederland natuurlijk hetzelfde. Al zou ik stomdronken zijn, de boete is lager wanneer ik zelf achter het stuur kruip dan wanneer ik een ander met mijn auto zou laten rijden.
Wat ik me afvraag is, hoe zit het met later inruilen van een importauto?

Dan krijg je er ook naar verhouding veel minder voor, weet ik uit eigen ervaring.
Ik verbaas me nog het meest over het feit dat mensen er blijkbaar zin in hebben om een VW Polo te importeren.
@riddertevoet: ik zag vorige week een oprijwagen met een VW Fox de grens richting NL over rijden, lijkt me qua moeite al snel meer kosten dan de winst op zo’n ding…
@martijngizmo: Ligt eraan waar je em voor inkoopt. En soms pakken ze iets ten behoeve van de relatie. Wij hadden ook zo’n kerel lopen. Die wou ons soms best ff helpen met een winkeldochter. Zolang we hem dan ook belden als we een keer wat moois hadden. Werd uiteindelijk een mooie wisselwerking. Dan pak je wellicht iets verlies op bijv. de Fox maar maak je dat weer goed op een andere deal.
@e34m5touring: goed punt, vond het alleen wel wat opmerkelijk ogen zo :)
@riddertevoet: dat geeft de mogelijkheid aan mensen die geen geld hebben voor een nieuwe auto toch met een nieuw kenteken te rijden.
@mashell: Vanity plates op z’n Nederlands 😆
Wij hebben ook een duit in het zakje gedaan: over twee weken komt er een R129 320 in Turmalingrün bij in Nederland! 35.000 km, eerste eigenaar.

Wat mij wel heel erg opvalt de laatste tijd zijn de grote hoeveelheden geïmporteerde Polo 9N’s en 206jes. Dat snap ik niet helemaal, die kun je hier ook makkelijk krijgen. En de uitvoeringen die ik spot zijn ook nog niets bijzonders.
@maxidyne: enige 206 die ik zou importeren zou een RC zijn, deze zijn in Nederland niet in orginele staat te vinden EN veeeeeeel goedkoper in het buitenland.
@maxidyne: afgetrapte rentals uit spanje…
Waarom wordt altijd de verwarring gemaakt tussen het leasen van een auto en het zetten van een auto op de zaak? De hybrides zijn namelijk bijtelling vriendelijk. Hier gaat het om het feit wat er in privé bij het loon opgeteld wordt. De betaling van een auto op de zaak kan via een lease-vorm of gewoon gekocht worden. Dus bijtelling en leasing hoort niet per definitie bij elkaar.
Onlangs een bezoekje gedaan aan het mooie neutrale Zwitserland, waar je alleen maar mooie uitvoeringen ziet rijden. Gewoon omdat het beleid klopt, diesel is 3ct goedkoper dan benzine, dus dan kies je een benzine en bpm op uitstoot bestaat niet waardoor je ook leuke motorenvarianten voorbij ziet komen.
Idd allemaal die saaie ondergemotoriseerde leasehokken zoals de V40/V60/V70 in D2,T2 uitvoering. De VAG 1.6 tdi, 318d, 320d, A160, A180. 1000 in een dozijn. Tja als je het geen probleem vindt heb je genoeg keus voor een scherpe prijs. Een echte autoliefhebber walgt er van
Occasion handel is gewoon verkracht. De types die ik zoek heb je hier in NL niet.
@homer55: ja heb je wel maar die zijn op 1 hand te tellen en vragen ze hoofdprijzen voor. Duitsland is dan wat sympathieker met meer aanbod.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).