• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlanders zijn gek op hun oude hok

Auteur: RubenPriest, gepost 28 april 2025 om 08:47 – 28 Reacties

Nederlanders oude auto

Of het nu vrijwillig of onvrijwillig is, Nederlanders tuffen lekker door in hun oude auto.

Een klassiek beeld van Cuba zijn al die oude auto’s in Havana. Nog even en dat beeld komt naar Nederland toe. Serieus. We blijven maar doorrijden in onze oude auto’s. Voor een land waar ‘we het goed hebben’ blijft het soms gek om te zien hoelang er door wordt gereden in oudere auto’s.

20 jaar oud? Tijd voor een andere auto

De reden? Het is een cocktail, denk ik. Van ‘Hij doet het nog prima’ tot ‘Ik kan geen jongere auto betalen’ en alles daartussenin. De gemiddelde leeftijd waarop een auto in Nederland wordt afgedankt is eind 2024 gestegen naar maar liefst 20 jaar. Dat meldt ARN, de organisatie die zich bezighoudt met het afgedankte auto’s. Daarover bericht de RAI Vereniging.

In 2023 lag die leeftijd nog op 19,7 jaar. Bij de oprichting van ARN was een auto na gemiddeld 13,6 jaar rijp voor de sloop. In 2003 stond de teller al op 15 jaar, en in 2014 was dat 17,5 jaar. Inmiddels zijn we dus de grens van 20 jaar gepasseerd.

De kwaliteit van auto’s is sterk verbeterd, waardoor ze langer meegaan. Daarnaast werd hierboven al omschreven wat andere redenen kunnen zijn. Tevens noemt men de onzekerheid over de transitie naar elektrisch een factor. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat Nederlanders massaal overstappen naar een EV, ook al is er stimulatie. Het niet thuis kunnen laden is voor de meeste mensen zonder oprit nog altijd een dingetje.

En zoals René van der Gijp zou zeggen: niets mis mee. Doorrijden met je trouwe barrel. Als het ding nog prima doet, waarom vervangen. Toch zijn de cijfers voor zo’n rijk land als Nederland opvallend.

De gemiddelde leeftijd van het volledige wagenpark in ons land ligt rond de 12 jaar. Daarmee lopen we wel flink achter op andere Europese landen. In België is een auto gemiddeld 9,9 jaar oud, in Duitsland 10,3 jaar en in Frankrijk 11,2 jaar. Luxemburg spant de kroon met een jeugdige gemiddelde leeftijd van slechts 8 jaar. Wel leuk hoor, al die vintage koekblikken op ’s Heeren wegen.

Foto: dikke Lupo via tom02 op Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Peugeot e-Legend
    Peugeot gaat geen oude koeien uit de sloot halen
  • China gaat Europese importheffing aanvechten
    MINI gaat 65 jaar oude traditie overboord gooien?
  • Gespot - Een oude bekende uit de Autoblog Garage
  • Gespot - De nieuwe GT3 RS vs. de 'oude'

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

rai-vereniging

Vorig bericht: « Rijbewijs halen? Rijbewijs kopen!
Volgend bericht: Minder lullig en sneller laden: gaan jullie nu wel overstag? »

Lees Interacties

Reacties

  1. petert zegt

    28 april 2025 om 08:53

    “ De gemiddelde leeftijd van het volledige wagenpark in ons land ligt rond de 12 jaar. Daarmee lopen we wel flink achter op andere Europese landen. In België is een auto gemiddeld 9,9 jaar oud, in Duitsland 10,3 jaar en in Frankrijk 11,2 jaar. Luxemburg spant de kroon met een jeugdige gemiddelde leeftijd van slechts 8 jaar. Wel leuk hoor, al die vintage koekblikken op ’s Heeren wegen.”

    En wat is de BPM in die landen?

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    28 april 2025 om 08:56

    Heeft 2 redenen: ten 1e zijn nieuwe auto’s in NL pleuris duur.

    Ten 2e:
    Ik heb nog een 1993 Galant staan eh, en ik daily een 2006 Nissan Primera. Die Nissan is nu 19 jaar oud. Toen mijn Galant 19 jaar oud was (2012) had je gewoon een verouderd barrel. Geen elektrische ramen, geen airco, geen ABS, geen kreukelzone, geen cruise control, geen 6 bak, en ga zo maar even door. Mijn Primera nu? Die heeft dat allemaal, plus meer. Ik kan op dit moment gloednieuwe auto’s kopen met minder opties en vermogen dan mijn 19 jaar oude hok. Dus zolang ie voor +-600 euro aan onderhoud per jaar door de APK’s komt, zie geen reden om iets anders te kopen. Betaal eerst mijn huis wel af ofzo.

    Login om te reageren
  3. JamesBond007 zegt

    28 april 2025 om 08:59

    Daily nog steeds mijn Audi TT uit 2000. 240dkm op de klok. Als je in de nieuwste Audi’s gaat zitten ga je wat materiaalgebruik en afwerking er een stuk op achteruit. Zou zeker open staan om elektrisch te rijden, maar het kopen ervan is nog geen optie voor mij.

    Wel met de kanttekening dat ik mijn TT dan als weekendauto ga gebruiken.

    Login om te reageren
  4. golf1985 zegt

    28 april 2025 om 09:07

    Tot 2.5 jaar geleden heb ik mijn golf uit 1985 gewoon elke dag gereden. Ging er overal mee naartoe. Nu is die gedegradeerd tot weekendauto en ook lang niet elk weekend helaas. Nu met het mooiere weer word die wel vaker gebruikt

    Login om te reageren
  5. rwdftw zegt

    28 april 2025 om 09:10

    Het is ook wel logisch. Een paar jaar geleden kocht je een kleine auto (106, Aygo, Up! etc) voor minder dan 10k. Toegegeven, veel auto is het niet maar het is wel een betaalbare auto en je komt er overal mee. Tegenwoordig is dat segment zo ongeveer de nek omgedraaid en betaal je voor de Aygo 20k. Het is voor de gemiddelde beurs bijna onbetaalbaar.

    Dus je zoekt een 2e handsje of je blijft rijden in wat je al hebt. En dat kan eigenlijk ook prima. De kwaliteit is de laatste decennia met sprongen vooruit gegaan. Oudere auto’s zijn meestal ook lichter, wat zorgt voor lagere belasting.

    Uiteindelijk subsidieert de Staat een groen wagenpark maar dat wordt na een paar jaar allemaal geexporteerd. De gemiddelde CO2 uitstoot van het wagenpark zal ook lekker stijgen. En dat allemaal omdat de EU regels stelt (hoi ADAS) die auto’s duurder maken en mensen domweg naar hun werk moeten, kinderen hebben en vervoer nodig hebben.

    Login om te reageren
  6. julez zegt

    28 april 2025 om 09:12

    Ik heb zelf 5 auto’s en de nieuwste is 20 jaar oud (Golf daily uit 2005, Swift daily uit 2001, E30 Touring 1994, NSX 1993 en Jetta 1983). Ik vind oude auto’s leuk om te hebben, in te rijden en aan te sleutelen. EN ze zijn natuurlijk spotgoedkoop in aanschaf (Golf en Swift beide minder dan 1000 euro incl onderdelen om ze door de apk te krijgen), onderhoud en vaste lasten. Uiteraard zou ik graag een jonge auto willen hebben, maar op dit punt in mijn leven geef ik niet zo makkelijk 10-15k uit aan een andere auto (die ook weer duurder is in maandelijkse lasten).

    Login om te reageren
  7. Crosscabouter zegt

    28 april 2025 om 09:12

    Ter illustratie. Onze Accord van 2012 hebben we gekocht toen deze 7 jaar oud was met 130.000km op de teller voor €12.500,-.
    Dezelfde auto kost nu nog steeds rond de 10.000 euro, maar we zijn wel 5 jaar verder….

    Enerzijds leuk, want afschrijving is misschien niet veel (leer mij de handelaren kennen……), dus wel voor de huidige auto, waar inmiddels 260.000km op de teller staan.
    Een mooie Mazda 6 van na 2018 kost zomaar 22.000,- en met wat luxe ook nog wel meer. Het is niet zo dat ons spaargeld ook exponentieel hoger is geworden de afgelopen 5 jaar. Dat ging er alleen maar op achteruit, dus ga zeker niet alles uitgeven aan een auto, als er ook nog een keer een nieuw dak op ons huis moet, de kinderen straks naar de middelbare school, etc. Dan weet ik wel welke auto ik langer blijft rijden, zolang er geen grote kosten aan zitten te komen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 april 2025 om 13:40

      De prijzen van occasions is eveneens een belangrijk aspect, waarom mensen langer blijven doorrijden. In 2019 kocht ik een C-Klasse, en na drie jaar en 70 dkm erbij kreeg ik er 1000 euro méér voor terug als wat ik er destijds voor had bijgelegd op de inruil van een oude VW Passat diesel.

      Login om te reageren
  8. Loek zegt

    28 april 2025 om 09:21

    Dan heb je het perfecte kenteken voor een Suzuka-liefhebber (Grand Prix én 130R) en dan eindigt ‘ie op een Lupo.

    Login om te reageren
  9. GWBoes zegt

    28 april 2025 om 09:35

    Met gemiddeld 33 jaar aan auto’s haal ik dit gemiddelde niet naar beneden.
    Als je ziet dat als ik nu een vergelijkbare auto wil kopen als m’n huidige daily (6 jaar oud, diesel, C-segment, max 200.000km, min 150pk) moet ik toch minimaal het 3-4 voudige meenemen vergeleken met 10 jaar geleden. Lijkt me dan niet moeilijk een oorzaak van de veroudering te vinden.

    Login om te reageren
  10. HZW zegt

    28 april 2025 om 09:40

    Als je snel van je geld af wil, moet in dit land vaak nieuwe auto’s kopen, die binnen 3 jaar de helft in waarde dalen.
    Weet wel betere dingen te bedenken om mijn geld aan uit te geven.
    Mijn 2018 FIAT 500 Sport 105 pk ‘doet het nog prima’, hij is net vorige week de 45000 km gepasseerd, en zoals het er nu uit ziet is dit mijn laatste auto die ik gekocht heb.
    Ik blijf er net zo lang mee rijden tot dat de regelgeving het gaat verbieden, en dan zie ik wel weer verder wat ik wel of niet ga kopen.
    Auto’s in Nederland zijn gewoon bespottelijk duur, door de wetgeving.

    Een kale Audi RS3 Sportback kost in Duitsland € 66.730,00 in Nederland kost de zelfde auto vanaf € 111.490,00 dat is gewoon een verschil van € 44.760,- zonder dat je überhaupt wat extra’s aangevinkt heb.
    En zelfs als full options uitvoering blijft hij onder de € 90K.

    Nieuwe auto’s moet je als particulier al helemaal niet kopen, of je moet teveel geld hebben, waar niet weet wat je er mee moet doen.
    Je kan beter € 40-50K aflossen op je Hypotheek dan dat je er een nieuwe auto van koopt, en al helemaal niet je overwaarde van je huis gebruiken om een auto te kopen, want dat is hellemaal het stomste wat je financieel kan doen.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      28 april 2025 om 09:42

      En zelfs als full options uitvoering blijft hij onder de € 90K.

      In Duitsland wel te verstaan.

      Login om te reageren
  11. PunicaOase zegt

    28 april 2025 om 09:48

    In de zuidelijke en oostelijke EU-landen ligt de leeftijd nog wel wat hoger. Met recordhouder Griekenland: 17 plus. Nederland ligt rond gemiddelde en dat lijkt opvallend, maar niet als je de prijzen hier ziet..

    Login om te reageren
  12. allesmetturbo zegt

    28 april 2025 om 09:52

    Ik heb daily een f31 335d uit 2014.lekker alles erop en eraan maar zelfs daarbij is het stuurgevoel al grotendeels weg, de e90 was de laatste bmw met stuurgevoel. Daarnaast nog een g-klasse uit 1982 met koets van 1998. Als project nog een e36. Oude auto’s rijden gewoon met meer emotie. Autos van na 2020 vind ik persoonlijk over het algemeen gewoon echt super saai. En de bpm en afschrijving.. nooit van mn leven ga ik een nieuwe auto kopen

    Login om te reageren
  13. petroldrinker zegt

    28 april 2025 om 10:14

    Bij mijzelf gaat het niet eens zozeer om de kosten die het meebrengt, ik wil al die technology gewoon niet in mijn auto’s, ik heb het zelf niet nodig (ik zeg altijd ik wil 3 opties, Cruise Control (niet adaptief), radio en een airco), en kan alleen maar storingen veroorzaken die weer geld kosten. Om nog te zwijgen over systemen als de blackbox tegenwoordig, maar ook dingen zoals de max snelheid piepjes etc, dat wil ik gewoon allemaal niet. Los van het feit dat de autos van nu gewoon saai rijden, alles word eruit gefilterd en geen enkele vorm van beleving meer

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      28 april 2025 om 12:35

      Bij iedere auto die je koopt z deze technologie standaard aanwezig zijn.
      Daar omtkom je niet meer aan.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        29 april 2025 om 11:32

        @maotje Precies de reden dat ik niks nieuwer koop dan zeg 2010 als bouwjaar… Dan verklein je toch nog de kansen dat al die zooi aan opties er in zitten

        Login om te reageren
  14. kniesoor zegt

    28 april 2025 om 10:28

    Inderdaad : de combinatie van prijzen voor nieuwe/jonge wagens plus de betrouwbaarheid van (een behoorlijk deel van) de oto’s uit het begin van dit decennium zijn een belangrijke motivator om er vrolijk mee door te blijven kachelen. Heb de Astra G, mede vanwege het ontbreken van afschrijving (hij leverde bij verkoop EUR 500 meer op dan ik ervoor betaald had), voor een habbekrats kunnen rijden, inclusief zorgvuldig onderhoud bij een officiële dealer. En dat gedurende een kleine 100.000 km in 3 jaar tijd. Hij ging dan ook niet weg omdat er wat aan mankeerde, maar wilde simpelweg weer eens iets anders. En zo zullen er vast meer merken/types oto’s zijn, die je probleemloos jaren kan rijden, zelfs als ze bij aanschaf al enigszins op leeftijd zijn.

    Login om te reageren
  15. potver7 zegt

    28 april 2025 om 10:47

    Ik heb sowieso nog nooit een nieuwe auto gehad, die dingen zijn altijd zo’n 4-5 jaar oud als ik ze koop. Mijn vorige heb ik ingeruild toen die 14 jaar was, en m’n huidige is 10 jaar oud.
    En gezien de stijgende prijzen van occasions denk ik dat de volgende kandidaat heel wat meer ervaring zal hebben dan wat ik tot nu toe gekocht heb.

    Login om te reageren
  16. RiKe zegt

    28 april 2025 om 11:44

    Niet zo gek met die idioot hoge prijzen in ons land. De meeste mensen kunnen ze helemaal niet kopen, of gaan er na aanschaf wel weer veel meer voor betalen per maand. De gemiddelde leeftijd van de auto’s in ons land gaat alleen maar oplopen. Gelukkig heeft de EU alweer een plan om oudere auto’s tegen te gaan, waardoor de mobiliteit van veel mensen weer bedreigd wordt…

    Login om te reageren
  17. isleofman zegt

    28 april 2025 om 11:47

    Uiteindelijk gaat de wal het schip keren, immers: de auto’s die nu gemaakt worden zijn echt niet zo sterk meer als de auto’s tussen pak ‘m beet 2000 – 2010. Ik denk dan aan de kleine turbo motoren en de hybrids. En het is de vraag of de EV’s 15 jaar plus vol gaan maken.

    Login om te reageren
  18. imaginenl zegt

    28 april 2025 om 13:41

    Ik rijd 31 jaar auto en heb nu m’n 3e auto. Ze gaan dus wel een tijdje mee ja. Is ook gewoon te veel gedoe om weer een nieuwe te kopen en ik raak ook best wel gehecht aan dat ding. De keuze voor een nieuwe auto wordt nog moeilijker gemaakt door de hoge prijzen en de overgang naar elektrisch rijden. M’n huidige auto wordt dit jaar 10 en doet het eigenlijk nog gewoon prima dus gaat nog wat jaartjes door.

    Login om te reageren
  19. waterisnat zegt

    28 april 2025 om 14:59

    Communisme/collectivisme/bureaucratisme, geef het beestje een naampje terwijl je de producerende medemens berooft, heeft altijd dezelfde uitkomst. altijd. Dat Havanna aan de Waal langzaam Havanna aan de Noordzee wordt is toch hopelijk voor sommige mensen ondertussen duidelijk. Ook al vertelt de NPO je vanavond dat je je druk moet maken over wie de Paus wordt, of wat voor kleur pak Trump aan had (net als 30% van de andere mensen).

    Login om te reageren
  20. ponnie zegt

    28 april 2025 om 15:15

    Tja niet zo gek aangezien het gouden tijdperk achter ons ligt.
    Nieuwe auto’s zijn duur, complex, zwaar en ga zo nog maar even door.

    Login om te reageren
  21. sabrerator zegt

    28 april 2025 om 19:31

    Het is langzaamaan eens tijd om mijn 19 jaar oude Jaguar S-Type diesel te pensioneren. Eigenlijk zonde, want nog maar 337.000km erop en ding loopt perfect. Maar een mens wil ook wel eens wat anders. Dus morgen maar eens naar een vervanger kijken.

    Een 21 jaar oude XJ…
    Maar met 4.2 V8 en LPG. Kan ik er weer een jaar of 6 tegenaan.

    Login om te reageren
  22. evert01 zegt

    28 april 2025 om 23:53

    Lang doen met je auto, dat is pas duurzaam

    Login om te reageren
  23. werf76 zegt

    29 april 2025 om 07:32

    Mijn v70 2.4t5 met 364k km van 20j oud rijdt nog dikke prima. Met een onbetrouwbare regering is het vooral niet te doen wat voor auto (ICE/Hybride/EV) ik moet kopen hierna. Heb geen oprijlaan, eigen oplader etc etc. Hoe zit het dan op de lange termijn met de voordelen van EV etc etc…

    Nee hoor, ik rij nog prima.

    Login om te reageren
  24. Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt

    29 april 2025 om 09:31

    Zit nu met mn Peugeot 308 1.6 vti in de Alpen. Uit 2011, met 240.000 op de teller. 6 personen, dakkoffer erop: geen probleem! Gewoon goed onderhoud, is goedkoper dan een nieuwe!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North