![Alfa Romeo 8C2900B](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/alfa-romeo-8c-2900.jpg)
Dit kunststukje op wielen gaat voor een bedrag met veel nullen onder de hamer.
Er was eens een tijd waarin de auto een bijzonderheid was. Toen het niet normaal was dat zowel jij als je vrouw een auto voor de deur hadden staan. Nee, als je al een auto had, dan behoorde je tot de elite. Dat wrijft men er graag nog een beetje extra in. Vandaar dat carrosseriebouwers hun handen vol hadden aan het creëren van schitterende creaties, de meeste daarvan hadden al een plekje in de geschiedenisboeken tijdens het handmatige bouwproces.
We schrijven 1939, nét voor de oorlog, als Carrozzeria Touring hun laatste hand legt aan een Alfa Romeo 8C 2900B. Nou was de autofabriek voor massaproductie opkomend vanwege de T-Ford, maar Touring deed het nog allemaal met de hand. Vandaar dat elke auto van de koetsenbouwer uniek is en bovendien enorm zeldzaam. Van deze 8C 2900 zijn er maar 32, de coupé (of Berlinetta, klinkt mooier) is gebouwd in een oplage van vijf. Het is niet geheel verrassend dat een 79 jaar oude auto, die zo zeldzaam is, én de legendarische woorden Carrozzeria Touring mag dragen, veel geld gaat opleveren.
Image-credit: geluksvogel @maxvf mocht de privécollectie induiken en de 8C op de foto zetten.
De Alfa verschijnt binnenkort bij Artcurial Paris. De huidige eigenaar, die de auto al 43 jaar (!) heeft en nog nooit de motor heeft moeten vervangen, is een Nederlander. Deze 8C is een meesterwerk, vandaar dat het veilinghuis schat dat de auto ergens tussen de 16 en 22 miljoen euro gaat op leveren. Daarmee komt de auto makkelijk tussen de records van het veilinghuis te staan, zoals de Ferrari 335 Sport Scaglietti van 31,2 miljoen of de 250 GT SWB California voor 16,3 miljoen. Over kunst op wielen gesproken.
De veiling vindt plaats op 8 februari. Het is jammer dat de 8C ons land verlaat, maar in ieder geval krijgt hij de kans om eens naar buiten te komen. Dat is ook mooi voor zo’n klassieker.
Deze auto heeft een klap nodig ipv een hoog bedrag.
Op naar California ..
Zeldzaam.. een Alfa die niet roest
@kenner: Je doet me denken aan die gezellige oom die je altijd op verjaardagen tegenkomt. Z’n grappen zijn net zo afgezaagd als z’n Duitse dertien in een dozijn auto.
@karaya: misschien ben ik wel je oom, ga maar ff huilie huilie doen bij je tante
@kenner: Er staan weinig Audi’s op het veilingprogramma.
Ik bedoel geen.
Hihi.
@kenner: treurwilg
@mikje90: Aldus “kenner” vanuit z’n Audi A3 1.6.
Een echte fijnproever.
@karaya: aah, die oude kilometervreter. Nooit roest of problemen in ieder geval.
@kenner: jouw grap is zo 1973….
@rufctr01: zelfs toen waren die grappen al oud
@kenner:
Wat een onzin zeg ..
Auto’s van voor de oorlog waren allemaal hermetisch verzionken en zaten vol met kunststof plaatdelen ..
Tevens zijn ze veel te jong om ook maar te kunnen roesten ..
Goed dat er hier mensen zijn die je volstrekt terecht een schuldgevoel willen aanpraten ..
@lincoln: ja stel je voor de je aan Alfa Romeo komt. Want dat moet je mooi vinden ofzo. Stel schapen
@kenner: euhm, het is niet de zogenoemde heiligheid van Alfa, waar jij denkt aan te zitten, waarom men zo op jou reageert, maar de schijnbaar mislukte poging van een grap, waarvan jij de enige bent die denkt dat ie leuk is. Maar dat had jij toch vast wel door, al na de eerste reactie op jou enigszins vastgeroeste ‘grap’?
@kenner: Schapen lopen met de kudde mee. En de kudde rijdt VAG.
@lincoln: heel grappig maar…. de 8, en ook de latere 6C was grotendeels aluminium. En dat roest inderdaad niet.
@kenner: Minder zeldzaam, een jonge geest met nog groeimarge … als je snapt wat ik bedoel
La Bellezza (Necessaria).
eentje in de categorie ‘zo worden ze niet meer gemaakt’. Wat een parel!
Spaakwielen schoonhouden is normaal gezien al klote maar met deze wielkasten is het helemaal drama, wel een prachtig apparaat
‘Het is jammer dat de 8C ons land verlaat’; Nederlanders mogen niet meebieden op deze Alfa?
@720S: ” Vandaar dat elke auto van de koetsenbouwer uniek is en bovendien enorm zeldzaam. Van deze 8C 2900 zijn er maar 32 (…)”
“Uniek” betekent dat er maar één van is gemaakt. Zo’n auto is dus niet “bovendien enorm zeldzaam”, zo’n auto is “dus zeldzaam”. Het woord “bovendien” impliceert een toevoeging op het voorgaande. Echter, zeggen dat een auto “uniek is en bovendien zeldzaam”, is net zoiets als zeggen dat een auto “langzaam is en bovendien traag”. Je zegt dus eigenlijk twee keer hetzelfde. Die zeldzaamheid ligt immers al opgesloten in het woord “uniek”…
Maar vervolgens blijken er 32 te zijn gebouwd… Dan is ie dus níet uniek. Nog steeds wel heel zeldzaam, maar niet uniek…
@henrie: goed verhaal.
@sr20det: Dacht ik. Nou jij nog…
@sr20det: toch zijn er maar vier op wereld van dit model. Dit is de enige in de wereld met deze samenstelling.
@henrie: heb je zelf de tekst wel goed doorgenomen? Ik snap volledig je standpunt maar de tekst kan hier prima worden gebruikt. Uniek, aangezien elke auto handgebouwd is. Uniek in de zin dat er geeneen hetzelfde is, dus er is er maar 1 van. Zeldzaam omdat er maar 32 gebouwd zijn van dit type. Dus ik vind dat de schrijver best deze woorden in deze context mag en kan plaatsen. On topic, leuk artikel en mooie auto!
@speedygonzalez: Ik snap, na uitleg van @720S, inmiddels wat er bedoeld wordt, al zou ik zelf het woord “uniek” nooit op deze manier gebruiken… Het ging me overigens meer om het woord “bovendien”, dat hier overbodig is…
@henrie: uniek verhaal wel, waar bovendien niemand op zit te wachten
@tmenges: En toch reageren. Dan heb je echt niks te doen…
@henrie:
Bij ons noemen we jouw soort zeikstralen.
@desjonnies: Maar jij bent dan ook niet lief…
@henrie:
Soms wel hoor
@henrie: klopt inderdaad!
@henrie: unieke reactie.
@koen0373: Klopt. Er is inderdaad niemand anders die op precies dezelfde manier heeft gereageerd…
@henrie: ik snap je punt, maar het gaat om dat auto’s van coachbuilders altijd uniek zijn. Door het gebrek aan machines en digitale dingen is er geen één 8C 2900 die precies even veel centimeter panel gap heeft tussen de deur en het voorspatbord. Om maar eens wat te noemen. Dat maakt elke 8C 2900 uniek. Het zeldzame slaat op de 8C in het algemeen. 32 units, waarvan 5 coupés en dit de enige is die momenteel boven het water uit steekt. Dat is ook weer vrij uniek.
@720s: “Vrij uniek” bestaat niet. Dat is net zoiets als “een beetje zwanger”… ;-)
Maar met “uniek” bedoelde je dus dat er soms weliswaar meerdere van hetzelfde ontwerp zijn gebouwd, maar dat ze, doordat ze met de hand zijn gebouwd, nooit precies gelijk zijn. Ok, dat je dat bedoelde, had ik niet uit je tekst gehaald. Ik dacht dat “uniek” op het ontwerp op zich sloeg…
Met een beetje fantasie zijn veel moderne auto’s dan overigens ook uniek. Of in ieder geval kun je ze tegenwoordig op zo veel manieren samenstellen, dat, als je een beetje je best doet, je een unieke samenstelling hebt. Er zijn zelfs bestelbusjes die op meer manieren samen te stellen zijn dan er ooit van dat type verkocht zullen worden… ;-)
Los daarvan, blijft overeind dat dat woord “bovendien” niet gehoeven had…
@henrie: benieuwt wat voor outo jij reid..
@henrie: ik ga ff een banaan lezen…..
@loveforsportcars: Prima, veel plezier. En als je last krijgt van krokodillen moet je ‘m even in je oor stoppen. Volgens een groot denker schijnt dat te helpen…
@henrie: Lincoln is die grote denker?
@fouadski: Ernie :D
Was deze auto
@anders: laat maar…
Ik zeg altijd,uniek is een auto als het niet mogelijk is dat er eenzelfde naast je komt staan bij het stoplicht. Is een Ferrari 250GTO dan uniek? Ooit eens een foto gezien van bijeenkomst.Daar stonden er 32 op een rij. Daar betaal je dan tientallen miljoenen voor?
Echt een auto waarvan ik spontaan een hard spruitstuk krijg.
Maar zoveel geld?! Tering zeg..
is dus verkocht voor 14,6 mln.
prognoses zijn dus niet heilig