
Hoe cool is dit?
Vorige week dook het gerucht op dat Citroën de 2CV nieuw leven in ging blazen. Dat gerucht werd echter vrij snel weer de kop in gedrukt door de baas van Citroën. Jammer voor de retroliefhebbers. Gelukkig hebben we nu alternatief voor jullie, dat zowel retro als betaalbaar is. Het betreft een de ‘Type Ami’ van Caselani.
Aan een standaard Citroën Ami (het broertje van de Opel Rocks-e) is maar één ding retro: de naam. En die is eigenlijk uit de lucht gegrepen, want de auto heeft verder helemaal niks te maken met de Citroën Ami van weleer.



Het Italiaanse Caselani heeft de Ami nu alsnog retro gemaakt. Deze partij kun je kennen van hun moderne interpretaties van de ribbelbus. Nu hebben ze deze HY-look ook toegepast op de Citroën Ami. Dat is niet historisch verantwoord, maar wel heel cool.
De Ami wordt getransformeerd met nieuwe bodypanelen, ronde lampen voor en achter en steelies. Naast het nieuwe exterieur kun je optioneel ook nog een kunstlederen interieur krijgen. Citroën heeft officieel haar goedkeuring verleent aan dit project.

Voor een kant-en-klare Ami van Caselani betaal je €14.399. Dat is nog enigszins betaalbaar te noemen, maar voor een 45 km-autootje is het wel veel geld. Een standaard Ami heb je namelijk voor €8.048. Als je al een Ami hebt kun je de kit ook los kopen. Dan betaal je €5.082 voor ongespoten panelen. Het vergt even een investering, maar dan maak je wel de blits in de binnenstad van Amsterdam.
Gaaf. Je vraagt je af waarom Citroën dat niet zelf zo doet.
omdat het er pauper uitziet.
Je lijkt wel een Indier die Golfplaat boven carbon-fibre verkiest
Voor veel mensen die opgroeiden met Sesamstraat, en dan bedoel ik de tijd dat Lex Goudsmit nog leefde en acteerde, is het HY busje wat af en toe langs kwam heel herkenbaar. Dus voor mij als oude knar is het heel herkenbare retro.
Wel grappig zo, en ik zou er wel een weekend sleutelen voor over hebben om deze bodykit op mijn Ami te zetten. Als ik die had :).
Daar heb je wel een puntje, pauper, dat woord heb ik al een tijd niet meer op mjn netvlies gehad, maar het is zeker van toepassing. Ding is gedrongen en heeft de snijt van een bulldog, jammer, het had zo mooi kunnen zijn.
Gaaf zeg!
Ik hoop dat het zooitje beter in elkaar zit dan de foto’s.
Dat is Moemoe die een feestgezicht op doet. Vielshte doera.
Die mevrouw op de foto heeft een scheur in d’r broek. Dat zegt het eigenlijk wel allemaal.
Ik vind het er een stuk leuker uit zien als de gewone. Ik zou die paar duizend euro er wel voor over hebben.
Maar…. maar….
Jullie commentaar op de standaard Citroën Ami is dat die alleen in naam retro is, en verder niks met de originele Ami te maken heeft. Ik zou zeggen: zet eens een originele Ami naast dit ding van Caselani, en probeer elementen te vinden die overeenkomen? Dit ding heeft allerlei styling-cues van de HY, en misschien wat van een bestel-Eend – maar nog steeds helemaal niks van de Ami.
Dus wat lost dit nou op?
Wat het oplost is dat het de moderne Ami eindelijk leuk maakt. Want nu is alleen de Fiat versie leuk.
Als ik in deze markt zou shoppen dan zou ik naar Azie gaan. Daar heb je de kei car enz. Zou nederland niet de beste kunnen zijn als klein land? Kleine autotjes produceren die het landschap vergrooten.