
Toyota helpt bij het realiseren van waterstoftankstations in Europa met nieuwe techniek.
Ook in 2024 was Toyota de allergrootste autofabrikant. Dat heeft niet gelegen aan de verkoop van waterstofauto’s. Waar in 2023 nog 4.023 Toyota’s op waterstof werden verkocht, waren dat er vorig jaar nog maar 1.778. Toch geeft Toyota de moed niet op. Sterker nog, Toyota gaat de Europese Unie een handje helpen bij het realiseren van een gigantisch netwerk aan waterstoftankstations in Europa.
Het netwerk is onderdeel van het geplande Trans-Europees transportnetwerk (TEN-T). Dit project geldt als een stok achter de deur om meer laad- en waterstoftankstations in Europa te realiseren. Hoe ziet dat er dan uit? Tegen 2030 moet er in een bepaalde lijn van snelwegen om de 60 kilometer een laadstation voor EV’s staan. Elektrische vrachtwagens moeten in het kernnetwerk ook om de 60 kilometer kunnen laden en op een uitgebreider netwerk om de 100 kilometer.
Zo is er ook een eis voor waterstoftankstations: Europa wil om de 200 kilometer een plek om waterstof te tanken. Op dit moment zijn er in Europa 165 waterstoftankstations operationeel, maar dat moeten er natuurlijk een stuk meer worden.
Toyota en de waterstoftankstations in Europa
Vooralsnog komen de Europese tankstations nog niet echt op gang, maar daar willen Toyota Europa, Engie en Hydrogen Refueling Solutions (HRS) verandering in brengen. De drie bedrijven hebben afgesproken om samen nieuwe waterstoftankstations te plaatsen. Geld om het project te starten, komt uit een potje van de Europese Unie.
De Europese tankstations krijgen een nieuwe manier van tanken voor zowel waterstoauto’s als voor -trucks. Dat is nieuw. Er schijnt een probleem te zijn bij het tanken van lichte en zware waterstofvoertuigen. De zwaardere truck kun je sneller tanken met een hogere doorstroming van de waterstof, maar dit gaat dan weer te snel voor auto’s. Dit zou betekenen dat je verschillende installaties met verschillende doorstromingen moet ophangen bij ieder station.

Als oplossing heeft Toyota een slang ontwikkeld met twee uiteinden die zowel de lichte als de zware waterstofvoertuigen kan tanken. Waar er normaal 60 gram waterstof per seconde getankt kan worden, kunnen de twee vulpistolen ieder 90 gram per seconde doorvoeren. Wanneer je een waterstofauto tankt, gebruik je één pistool en bij een truck beide pistolen. Simpel toch? Zware trucks kunnen hiermee in minder dan tien minuten kan voltanken en personenauto’s in minder dan vijf minuten.
In de praktijk betekent dit dat een vrachtwagen van 40 ton een actieradius van 600 kilometer heeft na 8 minuten tanken. Tank je vier minuten langer, dan moet je zelfs 900 kilometer ver kunnen komen. Helaas zit er (voorlopig?) ook een nadeel aan het tanken van waterstof: de prijs.
Iets goed dat we van Noorwegen hebben kunnen leren. Als je serieus wel werk wil maken van het overstappen naar groene energie dan moet je wel de infrastructuur hebben.
Goed initiatief dus. Nu maar kijken hoe het zich in de praktijk verder ontwikkelt.
Een groot netwerk met om de 200km een station. Dat is geen groot netwerk. Om de 20km een station, dan begint het erop te lijken.
Voor internationaal vrachtvervoer wordt waterstof idd een prima alternatief, voor de rest is BEV beter.
De prijs van waterstof is intussen zo hoog dat rijden met waterstof duurder is dan met benzine.
Er zou volgens verschillende onderzoeken wel een enorme voorraad aan witte waterstof zitten in de aarde. In Frankrijk is een pilootinstallatie die witte waterstof uit de bodem haalt en ook ergens in Afrika zou een kleine elektriciteitcentrale werken op witte waterstof dat rechtstreeks uit de bodem gehaald word.
Er zou genoeg witte waterstof zijn voor minstens enkele eeuwen.
Tijd dat er meer werk van gemaakt word
Sterker nog, het wordt oneindig aangemaakt door de aarde.
Waterstof is top
Helemaal waar. Het is de brandstof van de zon!
Het blijft lachen hoe alle wetenschap aan de kant geschoven wordt of simpelweg omgedraaid (causale verbanden zijn niet relevant of worden omgedraaid) als de bureaucraten kunnen verdienen aan een nep-crisis of nep-oplossing (zoals hier). Pijnlijk lachen, maar toch, “altijd blijven lachen” zei Bassie
Hahahaha, nee hoor. Waterstof is doodgeboren in auto’s.