• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse auto’s steeds minder met een handbak

Auteur: RubenPriest, gepost 27 september 2018 om 07:39 – 101 Reacties

R8


Zelf roeren is voor prehistorische petrolheads?

Nog even en je kunt je (toekomstige) kinderen epische anekdotes vertellen over de handbak. Dat je zelf met je voeten moest spelen en met een handbeweging de pook in de volgende verzet duwen. Gelukkig is het nog niet zover, maar de cijfers laten zien dat we met z’n allen hard op weg zijn naar een wagenpark vol automaten.

Van alle nieuwe personenauto’s beschikte vorig jaar 34,4 procent over een automatische versnellingsbak, aldus de RAI Vereniging en BOVAG. Dat is een verdubbeling in vergelijking met 2006. Was toen een automaat nog een luxe optie, vandaag de dag komen automatische transmissies standaard op een luxere auto.

Meer dan 1,8 miljoen personenauto’s in Nederland hebben een automaat. Het gaat hier om automaten zoals een EDC-transmissie of S-tronic, maar ook auto’s met CVT-bakken zoals bijvoorbeeld een Toyota Prius of Lexus CT200h en dan zijn er nog de volledige elektrische auto’s zonder versnellingsbak. Dat was 12 jaar geleden wel anders, toen circa 936.000 auto’s over een automaat beschikten. Het aandeel van auto’s met een handbak daalde van 82,1 naar 65,1 procent in de periode tussen 2008 en 2016.

Er zijn verschillende redenen voor. Zo werd al genoemd dat steeds meer auto’s standaard met een automaat komen. Een andere reden is de opkomst van hybrides en volledige elektrische auto’s. Dan nog het feit dat de vergrijzing een rol speelt. 35,2 procent van alle auto’s zijn in handen van 55-plussers die vaak een automaat verkiezen boven een handbak.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • De status van elektrische bestelwagens volgens RAI Vereniging
  • Zoveel Nederlandse auto's hebben onlogische kilometerstand
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, rai-vereniging, Techniek

Vorig bericht: « Wie pakt het 500 km/u record voor productieauto’s?
Volgend bericht: Skoda VISION RS: de nieuwe sportieve Skoda’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpiderIV zegt

    27 september 2018 om 07:48

    tja een voorbeeld van een open deur intrappen.

    Login om te reageren
    • jeroen83 zegt

      27 september 2018 om 09:20

      @spideriv: Zo’n open deur vind ik het niet op basis van het artikel. Het aandeel handbak was 65.1%in 2016 wat 34.9% maakt voor een automaat en in 2017 is het 34.4%. Volgens mij is dat juist een daling. Ik had sowieso verwacht dat het aandeel inmiddels wel boven de 50% zou zitten. Gezien de redenen die ze geven valt het mij tegen. Ik rij zelf overigens ook automaat en zou voor dagelijks gebruik absoluut niet anders willen. Een hobby/fun auto mag wat mij betreft wel handgeschakeld zijn, blijft toch leuker.

      Login om te reageren
  2. kroezeder zegt

    27 september 2018 om 07:49

    Wat te denken van de belasting dit scheelt bij sommige merken 1000 euro’s door automaat te gaan rijden bv bij de BMW 240

    Login om te reageren
  3. joppe zegt

    27 september 2018 om 07:51

    Automaten zijn ook wel enorm verbeterd de laatste 10 jaar natuurlijk.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      27 september 2018 om 08:02

      @joppe: Dat is absoluut zo. Waar in 2006 de 4/5-traps volautomaat en CVT-transmissie hoogtij vierden, is dat tegenwoordig wel anders, waar automaat vaak sneller en zuiniger zijn dan de handgeschakelde varianten. Het bejaardenimago is er geloof ik ook wel helemaal van af.
      Ik kan me herinneren dat de Porsche 997 toen nog werd verafschuwd met automaat, terwijl de PDK-bak toen net zijn intrede had gedaan: een van de eerste automaten (Ja, samen met DSG/S-tronic natuurlijk) die wel degelijk een behoorlijk prestatiepotentieel had. Het zal gewenning zijn, want volgens mij wordt inmiddels de meeste 911’jes met een automaat geleverd.

      Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    27 september 2018 om 07:51

    Blijft toch zonde. Het laat ook wel weer zien dat de Nederlanders maar weinig echte autoliefhebbers zijn. De gemiddelde autobezitter in dit land ziet het ding als vervoermiddel en niet als plezier. En als je je auto gewoon gebruikt voor woon/werk verkeer is er niets lekkerder dan een goede automaatbak vind ik.

    Login om te reageren
    • siebren zegt

      27 september 2018 om 07:59

      @viezefreddyw: Hangt denk ik ook heel erg van het gebruik af. Ik bestempel mij zelf vaak als autogekkie maar doordat ik heel veel kilometers maak is mijn eerste auto, een E39, een automaat geworden. Moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen seconde spijt van heb gehad.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        27 september 2018 om 08:15

        @siebren: Ja, is ook logisch. Mijn dagelijkse auto is ook een automaat. Met toch zo’n 70.000 kilometers per jaar is er niets fijner dan dat. Maar af en toe eens mijn andere auto te zitten met handbak maakt mij toch wel weer gelukkig.

        Login om te reageren
        • ardonjr zegt

          27 september 2018 om 08:52

          @viezefreddyw: Heb precies hetzelfde, dagelijkse auto een automaat (met adaptive cc) man wat heerlijk.
          Maar naast de lease auto heb ik privé wel een auto met handbak .. en dat is elk weekend weer leuk.
          Zou er overigens niet meer aan moeten denken om elke dag file te moeten rijden met een handbak..

          Login om te reageren
          • stephane8200 zegt

            27 september 2018 om 09:17

            @ardonjr: voor mij ook hetzelfde. ACC is echt fantastisch in combinatie met automaat. Momenteel rijd ik gelukkig minder maar zelfs nu vind ik het een uitkomst. Auto met handbak moet ik eerlijk bekennen dat die in het weekend ook steeds minder gebruikt wordt.

            Login om te reageren
        • phaeton zegt

          27 september 2018 om 09:07

          @viezefreddyw: 70.000? Ik dacht dat je heel jong was, of zit ik er nu faliekant naast?

          Login om te reageren
          • jeroen83 zegt

            27 september 2018 om 09:26

            @phaeton: Kan iemand van net 18 geen 70.000km rijden dan? Ik neem aan dat als je een Ferrari koopt je sowieso je rijbewijs hebt.

            Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            27 september 2018 om 09:31

            @phaeton: Hangt er vanaf wat jij jong vindt natuurlijk.

            Gelukkig zijn de meeste kilometers gemaakt voor mijn werk.

            Login om te reageren
          • granlusso zegt

            28 september 2018 om 20:01

            @phaeton: Haha, hoezo baseer je dat op het aantal kilometers eigenlijk?

            Login om te reageren
    • Klojum zegt

      27 september 2018 om 08:06

      @viezefreddyw: Gezien het groter aantal wordende files waarin een hoop mensen terecht komen is een automaat zeker een welkome aanvulling op die dagelijkse kwelling. Dan mag je wel “liefhebber” zijn, maar lekker ongestoord wakker worden als het ware is inderdaad ook een pluspunt.

      Login om te reageren
    • Boomer zegt

      27 september 2018 om 08:24

      @viezefreddyw: Ik noem mezelf autoliefhebber en neem al mijn auto’s zo veel mogelijk met automaat, in ieder geval een met flippers achter het stuur. Waarom? Ik vind schakelen niks aan, ik pretendeer niet dat ik beter of sneller kan schakelen dan een goede DSG/ stronic/ PDK of hoe je ze ook noemt. En in de file (die er toch erg vaak is op de stukken die ik dagelijks rijdt) is het een uitkomst.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        27 september 2018 om 09:41

        @airc: Ja dat begrijp ik. Ik zei zojuist hieronder dat ik mijn comment misschien wat verkeerd geformuleerd heb. Ook autoliefhebbers kunnen in een automaatbak rijden natuurlijk.

        Login om te reageren
    • widodh zegt

      27 september 2018 om 08:33

      @viezefreddyw: Wake-up call! :) Voor het gros van de mensen is een auto een ding om van A naar B te komen. Dan is een automaat gewoon heerlijk zoals je schrijft.

      Login om te reageren
    • easygoingmartin zegt

      27 september 2018 om 08:36

      @viezefreddyw: ik rij woon-werk gewoon met mijn E46 325Ci. Maar dat komt ook omdat ik de automaatbak van die tijd verafschuw. E46 325 met automaat was lui/ traag, gasresponce van een banaan en was zelfs onzuiniger dan de handbak variant!

      Login om te reageren
    • tttijn zegt

      27 september 2018 om 09:19

      @viezefreddyw: wat een bs over dat autoliefhebber. Bepaal jij wie een liefhebber is en wie niet :(

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        27 september 2018 om 09:27

        @tttijn: Zo bedoelde ik het niet. Iedereen kan een autoliefhebber zijn. Ook mensen die in MPV’s rijden bijvoorbeeld. Dus nee, dat bepaal ik gelukkig niet.

        Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        27 september 2018 om 09:35

        @tttijn: Toevoeging: ik heb het misschien wat verkeerd geformuleerd.

        Login om te reageren
  5. widodh zegt

    27 september 2018 om 07:51

    Goed zo! Hoe veel mensen ik wel niet zie klungelen bij het optrekken. Graag allemaal aan de automaat, dan zijn we allemaal wat sneller weg bij het verkeerslicht.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      27 september 2018 om 14:11

      @widodh: de enige manier om sneller weg te komen bij het stoplicht is de bejaarde in de 1e auto te leren het gaspedaal verder in te trappen dan een kwart. En niet voor de 1.0 diesel gaan…

      Login om te reageren
  6. tazmania zegt

    27 september 2018 om 07:53

    Een handbak blijft het meeste bevrediging opleveren. Autorijden is het leukste als je het zelf mag doen.

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      27 september 2018 om 08:26

      @tazmania: Dus je sloopt ook je ABS en ESP uit je auto, sensoren van de ruitenwissers zet je uit, lichten regel je handmatig. Slingeren aan de ramen, spiegels handmatig.
      Ja lijkt me heerlijk!

      Login om te reageren
      • mout zegt

        27 september 2018 om 10:02

        @airc: Dat ja. Mag ik hand-choke, mechanische deursloten, geen CC, en een aparte schakelaar voor de overdrive toevoegen?
        Dat zijn samen met wat jij noemt zo’n beetje de opvallendste dingen die ik heb ingeleverd bij de inruil naar mijn huidige auto. En nee, ik mis ze nog geen moment. Een beetje geluidsisolatie / verfijning in de aandrijflijn zou alleen wel fijn zijn.

        Login om te reageren
      • tazmania zegt

        27 september 2018 om 10:35

        @airc: het is het samenspel
        van remmen, koppelen, terugschakelen, sturen en dat allemaal vloeiend op het juiste moment en in een mooi tempo plaats laten vinden. Dat geeft bevrediging, dát is de bezigheid die autorijden heet. Daar staan ruitenwissers of elektrische ramen of andere bedieningselementen los van. En ja, het ESP moet wel uitschakelbaar zijn.
        Overigens ben ik niet tegen vooruitgang, auto’s met M-DCT of PDK kunnen ook echt heel lekker sturen, en dan is het ook een mooi spel. Maar als mag kiezen dan maar wat langzamer en 3 pedalen.

        Login om te reageren
      • bimmert zegt

        27 september 2018 om 10:36

        @airc:
        Klopt, en elk rondje in mijn e30 is nog steeds het lekkerste wat er bestaat, dat gevoel dat je alles zelf moet doen krijg je in zo goed als geen 1 auto van tegenwoordig meer.
        Maar de verwende man/jongetjes van tegenwoordig moeten alles voor hun gedaan hebben, want anders houd je geen tijd meer over om te bellen/appen/snapchatten achter het stuur natuurlijk.

        Login om te reageren
        • e28forever zegt

          27 september 2018 om 13:09

          @bimmert: Eens!

          Login om te reageren
      • peug206 zegt

        27 september 2018 om 14:12

        @airc: umm alleen mn climate control en elektrische ramen alsjeblieft. Voor de rest zolang ik hem maar niet aan hoef te zwengelen ;-)

        Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        28 september 2018 om 07:04

        @airc: sensoren voor ruitenwissers vind ik zwaar irritant.

        Login om te reageren
    • jeroen83 zegt

      27 september 2018 om 09:28

      @tazmania: Mijn vriendin doet het toch beter ;) Maar voor in de auto ben ik het met je eens.

      Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      27 september 2018 om 13:33

      @tazmania: de enigste die mij bevrediging geeft is mijn vrouw, dat krijgt geen handbak nog een automaat gedaan..

      Login om te reageren
  7. Kvgorp zegt

    27 september 2018 om 07:58

    Mijn vorige auto was een automaat. Nu terug naar een handbak… VERSCHRIKKELIJK! Je kunt praten wat je wel met bevrediging en stuurmansgevoel maar mijn auto is ook gewoon een vervoersmiddel. Ik heb meer aan een stukje comfort en rust dan dat ik om de 3 seconden een pedaal moet in trappen.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      27 september 2018 om 08:19

      @kvgorp: om de 3 seconden? Probeer je een Fast and Furious scène na te spelen? Maar snap je helemaal rijd nu zelf nog met handbak omdat ik de speedshift niet goed 2e hands kon vinden in de mij gewenste specificatie. En hoe leuk de polderweggetjes zijn de rust van een auto in stads of filegebruik mis ik dan wel. Schakelen doe ik dan wel op mijn ‘brommertje’.

      Login om te reageren
      • eelco74 zegt

        27 september 2018 om 08:54

        @jpoers: nou ja in de file rond Utrecht haal ik dat makkelijk en dat een uur lang. Slecht voor mijn rug dus ik rij ook al sinds 2011 een automaat. Hele fijne 159 2.4 5 cylinder met 6 traps automaat van aisin. Sindsdien niet anders meer gewild en dus ook voor de huidige C klasse een automaat gekozen

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      27 september 2018 om 08:43

      @kvgorp: Dus je gaat voor reisplezier in plaats van voor rijplezier.

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        27 september 2018 om 09:16

        @Jochempie: niets mis mee toch, de openbare weg is geen circuit.

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          27 september 2018 om 18:31

          @kvgorp: jawel!!

          Login om te reageren
  8. joost1990_2 zegt

    27 september 2018 om 08:17

    20 jaar geleden waren de BMW 7-serie en Audi A8 zelfs nog met een handbak leverbaar. Er stond een tijd geleden zelfs een S8 met 6-bak te koop. Goeie ouwe tijd.

    Login om te reageren
  9. racerx zegt

    27 september 2018 om 08:21

    Voor regulier dagelijks gebruik is een moderne automaat ook veel lekkerder. Zelf ook altijd pro-handbak geweest, maar inmiddels zeer happy met mn automaat. Los daarvan: sommige auto’s blijven wel echt leuker met een handbak, maar de doorsnee middenklasser is beter af met een automaat.

    Login om te reageren
  10. acakoning zegt

    27 september 2018 om 08:23

    De S tronic in de audi R8 is zo goed, dat kan ik helemaal niet met een handbak nadoen. Die bak geeft echt extra snelheids en belevenis gevoel. Clutch dumping, perfecte terug schakeling, launch control, tussengas, etc

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      27 september 2018 om 08:44

      @acakoning: Kiki Bertens kan ook beter tennissen dan ik, maar toch vind ik zelf tennis spelen leuker dan een wedstrijd kijken.

      Login om te reageren
  11. henk_he zegt

    27 september 2018 om 08:27

    Voor mijn vrouw zou een automaat echt een uitkomst zijn. Ze trekt nog steeds op als een leerling bij zijn eerste rijles en schakelt op de meest vreemde momenten op en terug. En als ik haar vraag “wil je niet liever een automaat?” zegt ze “dat vind ik eng, ik wil zelf schakelen”… Zucht…

    Login om te reageren
    • branko zegt

      27 september 2018 om 08:32

      @henk_he: dat wordt inruilen ?

      Login om te reageren
    • mout zegt

      27 september 2018 om 10:06

      @henk_he: Whow, dat is knap herkenbaar. Hier precies zo. Wat wel scheelt is dat ik niet zo’n behoefte heb aan een automaat.
      Aanvulling: Onze eerste auto schakelde zo hakerig, dat je een soort rondje moest roeren voor je de volgende inlegde. Als ze moe of afgeleid is doet ze dat nu nog / weer.

      Login om te reageren
    • gloudertje zegt

      27 september 2018 om 14:39

      @henk_he: herkenbaar. Ondertussen rijdt de vrouw automaat. 1 nadeel, een paar maanden geleden op vakantie met de huurauto. Was een handbak. De vrouw wilde ook rijden, prima.

      De auto draaide en zij trapte de rem vol in en probeerde em in zijn 1 te krijgen. Vroeg ze serieus, gaat het altijd zo moeilijk in een Peugeot? Zucht…

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        27 september 2018 om 21:40

        @gloudertje:
        Ik kreeg een handgeschakelde VW Beetle mee als leenauto terwijl ik destijds alleen automaat reed.

        Wilde de versnelling van de Beetle in zijn achteruit zetten zonder te koppelen, wat ook wonderbaarlijk nog lukte ook, het autootje had het echter ziet zo naar zijn zin had ik het idee…

        Login om te reageren
  12. ikkewirja zegt

    27 september 2018 om 08:30

    We hadden vroeger thuis opeenvolgend 3 Dafjes, daarna ging pa schakelen. Wat heeft ie gescholden, haha…automaten waren toen nog erg duur in de meerprijs, en dat vond ikzelf ook toen ik het rijbewijs haalde. Als vrachtwagenchauffeur heb ik nog wel met een zg. Fuller-bak gereden, voor de kenners de ” fietsbel” en ik geef toe, in de bergen is er niks beters, ook op vandaag niet.12 keer die tafelpoot roeren :)niks synchroniseren, dubbelkoppelen…dus ik vindt de automaat ondertussen een uitkomst…

    Login om te reageren
  13. M240i zegt

    27 september 2018 om 08:31

    Volgens mij wordt nog een andere oorzaak niet genoemd. Waar automaten tot een jaar of 10 geleden minder zuinig/meer vervuilend waren dan automaten van nu, was toen dezelfde auto met automaat duurder. Terwijl dat nu toch anders is.

    Login om te reageren
  14. dwfc zegt

    27 september 2018 om 08:33

    Enkel dit schakelrooster van de R8 is al topdesign in een wagen … en elke maal hoor je een metaalachtige klik bij het schakelen … mmmm het heeft toch wel iets. Maar idd. met de huidige files en wandeltempo’s in de steden is een automaat in welke vorm dan ook comfort! Indien je je een 2de wagen kan permitteren kies dan zeker voor een olde skool handbak … heeft toch iets dat terugschakelen …

    Login om te reageren
  15. geenidee1975 zegt

    27 september 2018 om 08:38

    Hehe, begint erop te lijken. Zelf schakelen voor de hobby is leuk, maar verder is het natuurlijk onzin als je dat zelf moet doen. Zelfde bij (electrische) fietsen, komen gelukkig ook steeds meer semi-automatische versnellingen. Nu nog allemaal van die onzinnige trap af in huis en aan de lift. Zelfde orde van waanzin gezien de stand van de techniek. Potver, mn opstartkoffie vergeten ;).

    Login om te reageren
  16. dondeboer zegt

    27 september 2018 om 08:40

    De bak is maar één aspect uit de totale beleving. Met elektronische stuurbekrachtiging, de geweldige remmen, goede isolatie, zeer goed management van de vermogensafgifte en de diverse rijhulpen (adaptive cruise, lane keeping, etc) is er toch al niet veel voeling meer met de techniek. In die zin is de handbak inderdaad een beetje een anachronisme.
    Jammer vind ik het wel. Het rijden in een wat oudere auto waarin je echt voelt en hoort wat er gebeurt, waarin je rekening moet houden met wat de techniek aankan (ipv dat de elektronica dat voor je doet), dat is heerlijk. Althans, op een zondag op een b-weg. Op dinsdagochtend op de A12 ben ik toch wel blij met m’n griezelig saaie Volvo.

    Login om te reageren
  17. bertorelli zegt

    27 september 2018 om 08:41

    Rij zelf een S-Klasse uit 1984 (hobby) en een C-Klasse uit 1995 (woon-werk), beide met automaat. Heerlijk!
    Ouderwetse automaten met ‘slechts’ 4 verzetjes.

    De redenering dat HANDBAK = AUTOLIEFHEBBER gaat volgens mij compleet mank.
    Voor dagelijks verkeer is een automaat handiger.
    Voor 90% van de chauffeurs die geen autoblog lezen is een automaat handiger.
    Voor iedereen die in een woonwijk woont met om de 25 meter een drempel is een automaat handiger.

    Ok, er zijn natuurlijk auto’s waar een handbak bij past, maar die heb je erbij voor de hobby.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      27 september 2018 om 09:08

      @bertorelli: sowieso de stelling “je bent pas een autoliefhebber als….” moet je je niks van aantrekken. Zo veel maten en variaties dat je dit onmogelijk kunt zeggen. Ik heb twee autoliefhebbers als klant, één heeft een Tesla model S, de ander een Ford F150, beiden zijn ze autogek.

      Login om te reageren
    • tazmania zegt

      27 september 2018 om 12:17

      @bertorelli: Mercedes rijders mogen in deze discussie niet meedoen. ;-)

      Login om te reageren
      • bertorelli zegt

        27 september 2018 om 12:56

        @tazmania: Hetzelfde geldt voor iPhone gebruikers ;-)

        Login om te reageren
    • peug206 zegt

      27 september 2018 om 14:19

      @bertorelli: hoezo als je in een woonwijk woont is een automaat handiger? Ik kan echt niet harder dan 30 over een drempel en hoef dus ook gewoon niet te schakelen. Laat hem lekker in de 2 staan. Daarnaast mag ik tocn ook niet harder dan 30….

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        27 september 2018 om 22:44

        @peug206: In een 206 kan dat, daar ligt een fatsoenlijke motor in. Ik moet toch echt terug naar de 1 bij een lelijke drempel.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          27 september 2018 om 22:48

          @lekbak: muah hangt van de uitvoering af. De 1.6 16v red je 10km/h al in de 2 ;)

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            27 september 2018 om 23:05

            @peug206: De 1.4 8v heeft onderin meer te vertellen dan de 1.6 16v. Wij hebben heel bewust voor de 1.4 gekozen om die reden.

            Login om te reageren
            • peug206 zegt

              27 september 2018 om 23:11

              @lekbak: ik heb de 1.6 16v, geen bewuste keuze, maar gewoon omdat die in goede staat in de buurt stond voor een goeie prijs (climate control/airco sportstoelen). Maar dat ding maakt het echt niet uit welke versnelling je rijdt, tenzij je vlot weg wilt. Want in de 4e versnelling over een rotonde kan prima. Het uitaccelereren dat is dan een heel ander verhaal… onder de 2000rpm trekt ie echt niet hard.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                28 september 2018 om 08:34

                @peug206: De 1.4 trekt vanaf net boven stationair al lineair. Ik vind elke 8 klepper een fijner karakter hebben daarom. Ze zijn boven de 5k nutteloos, en daar doet jou 16v er juist nog een schepje bovenop. Maar daar zit ik toch nooit, het is een personenwagen geen sportwagen. Door de bbk met1400rpm moet een auto ook goed kunnen vind ik.

              • peug206 zegt

                28 september 2018 om 16:10

                @lekbak: dat lukt ook prima, maar je moet geen haast hebben (en dat kan sws niet in de bbk). Vanaf de 3k trekt de 16v harder dan de 8v in mijn ervaring.

  18. berlinetta zegt

    27 september 2018 om 08:44

    Een handbank is eigenlijk alleen leuker in een leuke stuurmansauto. Verder is een moderne automaat gewoon fijner rijden, zeker in het dagelijks verkeer.

    Login om te reageren
  19. karhengst zegt

    27 september 2018 om 09:03

    Logisch, de handbak wordt bij veel merken zelfs uitgefaseerd.

    Voor het interieurontwerp een leuk idee, zie de huidige C-klasse. Maar persoonlijk heb ik liever de keuze. Het geeft toch het nodige gevoel en betrokkenheid. Ook in de stad had ik er geen problemen mee. Maar misschien dat ik hier over 5 jaar anders over denk.

    Login om te reageren
  20. postman91 zegt

    27 september 2018 om 09:11

    Ik ben echt van mening dat schakelen leuker is dan een automaat. Ik heb zelf een wereld vernietigende Seat Leon diesel en moet er niet aan denken om niet te ‘shiften’. Als ik in de Audi van mm pa rijd, staat ie zeker op de flipperstand! Een automaat is natuurlijk wel een stuk comfortabeler.. maar dat is niet de voornaamste reden dat petrolheads auto rijden. Naast het woon- werk verkeer natuurlijk.

    Login om te reageren
    • bartsss zegt

      27 september 2018 om 09:51

      @postman91: op de flipperstand achter het stuur?? Das toch geen rijden man. Op de pool omhoog/omlaag is wel goed te doen.

      Login om te reageren
      • postman91 zegt

        27 september 2018 om 15:24

        @bartsss: daarom heb ik dus een handbak.

        Login om te reageren
  21. alfapeter zegt

    27 september 2018 om 09:27

    Hou het maar op dat heel wat auto’s gewoon niet meer met een handbak te verkrijgen zijn. Dat en het feit dat hedendaagse automaten sneller en zuiniger zijn. Ik vind dat soms wel jammer maar als ik dan weer eens met auto met een ZF8 gereden heb, denk ik weer iets helemaal anders.

    Login om te reageren
  22. focusrs1 zegt

    27 september 2018 om 09:41

    Goed voorbeeld van deze tijd mensen willen en kunnen bijna niets meer zelf.
    Goed voorbeeld is automatisch inparkeren… hallo! heb je geen rijopleiding gehad.. en zo zijn er nog veel meer voorbeelden lane-assist.. automatic breaking..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 september 2018 om 12:56

      @focusrs1: Dom en oninteressant werk niet meer hoeven doen is een vorm van welvaart.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        27 september 2018 om 22:45

        @mashell: Welvaart is de grootste armoede die er is.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      27 september 2018 om 12:56

      @focusrs1: choken. Kan bijna ook niemand meer…

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        27 september 2018 om 14:21

        @pomoek: ben ik helaas te jong voor. Maar als je een auto hebt met choke en het me wilt leren, graag!

        Login om te reageren
  23. bennyblisto zegt

    27 september 2018 om 09:41

    Tsja, hangt ook een beetje van de auto af denk ik. In een A6 avant met grote dieselmotor hoef ik echt niet zelf te schakelen. Maar mocht ik ooit een 911 kunnen aanschaffen dan zou ik absoluut geen automaat willen, ook niet als ik hem dagelijks zou rijden. De meeste auto’s koop je voor comfortabel van A naar B komen, dat andere type auto zou ik bijna altijd wel liever handgeschakeld rijden.

    Comfort: automaat
    Sportief rijden: handbak

    Login om te reageren
  24. bartsss zegt

    27 september 2018 om 09:49

    Van de DSG6 automaat nu naar een handgeschakelde Passat gegaan. Geen moment spijt van na het horen en lezen over de vele problemen van de DSG7. Durfde het niet aan. Maar geen moment spijt

    Login om te reageren
  25. koen23 zegt

    27 september 2018 om 10:51

    Ik kan niet wachten tot ik volgend jaar een nieuwe auto met automaat krijg. Allemaal leuk en aardig dat schakelen. Maar als je met je v40 D4 voornamelijk file rijdt is dat schakelen letterlijk een blok aan je been.

    Als we eerlijk zijn heeft 90% hier ook een auto waar zelf schakelen helemaal niets toevoegd aan de beleving.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      27 september 2018 om 11:17

      @koen23: Eigenlijk kun je niet wachten tot je auto dus een privécoupe in een asfalttrein is geworden, zodat je helemaal niets meer hoeft te doen. In hoeverre hebben we het dan nog over autorijden? Meer gewoon asfalt-NS’en.

      Login om te reageren
      • tge1 zegt

        27 september 2018 om 12:29

        @Jochempie: Tsja… Files ontstaan veelal door hersenloze figuren die idiote capriolen uithalen om op het allerlaatste moment in een (nog normaal rijdende) slinger auto’s in te voegen en te zorgen dat de hele kliek vol in de ankers moet….. –> dus file. Als iedereen gewoon vloeiend invoegt zijn veel problemen al weg denk ik. Dan kan je weer lekker rijden met een handbak! Blij dat ik trouwens zeer weinig file heb tijdens mijn woonwerk kilometers, dus ik rij gewoon lekker handgeschakeld!

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          27 september 2018 om 14:23

          @tge1: dus mn oma met automaat is een goeie rijder? Terwijl die echt langzamer invoegt…

          Login om te reageren
          • tge1 zegt

            27 september 2018 om 14:27

            @peug206: Op een langzame invoeger kan je anticiperen. Op rare capriolen niet.

            Login om te reageren
            • peug206 zegt

              27 september 2018 om 14:31

              @tge1: als het al druk is om je heen moet je al afremmen/lossen. Als diegene achter jouw dat dan niet doet heb je al een file.

              Login om te reageren
              • tge1 zegt

                27 september 2018 om 14:33

                @peug206: Kwestie van afstand houden en ogen op de weg houden.

      • koen23 zegt

        28 september 2018 om 13:31

        @jochempie:

        Lijkt me ideaal idd voor woon werkverkeer zo’n treintje. Na 9 uur werken even in stilte muziekje luisteren of spelletje spelen voordat je weer thuis komt. Even de gedachten uit i.p.v. gelijk door in de file opletten op pannenkoeken die denken dat 130 rijden terwijl de rest aansluit in de file met 80 autorijden leuker maakt.

        Ga ik in het weekend we een rondje Zandvoort met de motor of auto om te genieten van t rijden.

        Login om te reageren
  26. bmw2coupeeigenaar zegt

    27 september 2018 om 10:54

    Wat ik alleen niet begrijp is dat een automaat trager is bij de instapmodellen bij BMW (x18i).

    Login om te reageren
  27. Jochempie zegt

    27 september 2018 om 11:16

    Een handbak past bij een analoge, rauwe beleving van een auto. Als jij als persoon, jouw autogebruik en jouw voertuig daarbij past, is een handbak een logische keuze.

    Login om te reageren
  28. maxidyne zegt

    27 september 2018 om 11:21

    Ben niet zo’n automaat liefhebber, maar sinds ik een SL 320 heb met 5 traps automaat vind ik het wel bijzonder heerlijk cruisen. Zijdezacht schakelt hij. Maar voor sportief rijden prefereer ik toch echt een handbak. Mijn 330Ci heeft een 6 bak en mijn RS2 ook, zeer fijn rijden vind ik dat. Tussengas geven en lekker roeren in die bak!

    Mijn vrachtwagens zijn allemaal met handbak op 1 na, een nieuwe Scania V8. Wat schakelt die bak mooi, wat een verschil met die oude automaatbakken in vrachtwagens. Super traag, kon er nooit aan wennen.

    Login om te reageren
  29. Gulli zegt

    27 september 2018 om 11:42

    Ik hou van handbakken (al mijn auto’s zijn met handbak geleverd) en ik zal er altijd van blijven houden. Maar toen ik in een maand 6000km door Australië heb getoerd in een auto met automaat ben ik toch wel gaan twijfelen, wát een genot was dat. Daarbij geholpen door het feit dat ik me nu alleen nog maar op mijn positie op de weg hoefde te concentreren en niet ook nog met de verkeerde hand ‘in spiegelbeeld’ hoefde te schakelen.

    Mijn huidige leasert, een 116d heeft dus ook een handbak maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik liever de 8-traps automaat had gehad. Niet alleen voor het comfort maar ik heb altijd ruzie met de eerste versnelling, ik vind het geen fijne bak. Ik heb werkelijk nog nooit zó vaak een auto laten afslaan als deze, en het aangrijpingspunt van de koppeling zit ook op een vreemde plek waardoor je nog wel eens hit-and-miss naar zijn twee schakelt. Als mijn lief naast me zit en ik zo soepel mogelijk wil optrekken dan moet de koppeling het bezuren, en als ik sportief wil wegtrekken moet ik bijkans bij de 12km/u al opschakelen (heeft ook met de motor te maken). Je zou kunnen zeggen, leer dan rijden, maar met 50.000km per jaar en al 19 jaar mijn rijbewijs denk ik dat ik het wel kan, en zoals ik zeg, het is voor het eerst dat ik het meemaak in alle auto’s die ik heb gereden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 september 2018 om 13:01

      @gulli: probeer eens een andere 116d met handbak. Want ik heb er ook één en heb tegengestelde ervaringen. Bak is precies en laat heel snel schakelen toe, iets wat me door de plaatsing van de bak in de aandrijflijn ook logisch lijkt. Volgens de schakelindicator moet je de 1 zelfs als rijversnelling kunnen gebruiken (iets wat ik niet doe).

      Login om te reageren
  30. bart1976 zegt

    27 september 2018 om 12:27

    Automaat als daily, handbak voor circuit en voor de zondagen

    Login om te reageren
  31. kminne zegt

    27 september 2018 om 13:14

    Ik rij al 23 jaar automaat en ik peins er niet over om zelf weer te gaan schakelen. Wat een ellende is me dat zeg.

    Login om te reageren
  32. perry_snijders zegt

    27 september 2018 om 13:45

    “En dan zijn er nog de volledige elektrische auto’s zonder versnellingsbak.” Toch eens googelen hoe dat in de praktijk werkt en hoe zo’n auto dan zowel voor- als achteruit kan.

    Login om te reageren
    • TheKeymaker zegt

      27 september 2018 om 21:42

      @perry_snijders: Bij een elektrische auto worden 2 polen op motor omgedraaid en draait de motor de andere kant op.

      Login om te reageren
      • perry_snijders zegt

        27 september 2018 om 22:43

        @thekeymaker: Stond/staat al een tijdje op het lijstje om me eens in te verdiepen. Ook omdat bijvoorbeeld de Formule E-auto’s wél meerdere versnellingen hebben.

        Login om te reageren
  33. martingtv zegt

    27 september 2018 om 13:50

    Nog geen automaat heeft mij kunnen overtuigen.

    Login om te reageren
  34. B00G1E zegt

    27 september 2018 om 14:29

    Met een automaat kan ik zeker leven, hier in de US is dat vrijwel standaard.
    Het kost wel extra maar je hebt vaak geen keus, je rijdt een auto van de parkeerplaats van de dealer af en dat zijn bijna altijd automaten.
    Een CVT echter moet ik niet aan denken. Het constante gevoel dat je in een prius rijdt trekt mij niet.
    Ik laat daarom merken waar je enkel een CVT ipv normale automaat kunt krijgen links liggen

    Login om te reageren
  35. bassx zegt

    27 september 2018 om 17:00

    Heb niet per se een voorkeur, meer wat wel en niet past bij een auto. Doorgaans is mijn vuistregel dat 200pk het omslagpunt is om voor een automaat te gaan. Langzamere auto’s vind ik de automaat vaak iets te zenuwachtig overkomen en geef ik de voorkeur aan een handbak.

    Login om te reageren
  36. sabrerator zegt

    27 september 2018 om 20:26

    Als schakelen écht sportief was, had Max er wel een handbak in zijn RedBull.

    Login om te reageren
  37. marcow zegt

    28 september 2018 om 20:56

    Vraag naar automaat kun je in Nederland creëren door ze weg te geven. #BPM

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North