
Wat kunnen we van het RS-label in de toekomst verwachten?
Skoda is trots op het RS-label en wil sportieve modellen ook in de toekomst in het modellengamma houden. Om alvast een tipje van de sluier te geven wat we mogen verwachten, komt Skoda met de Vision RS. Dit is een studiemodel die te zien zal zijn op de autoshow van Parijs.
De toekomst is elektrisch en dat geldt ook voor hete modellen. Daar hoeft weinig verkeerd aan te zijn, want elektrisch betekent instant koppel en meer vermogen. In de Vision RS is sprake van een 150 pk sterke 1.5 TSI-motor, die samenwerkt met een elektromotor met 102 pk. Het systeemvermogen komt uit op 245 pk. Hierdoor sprint het studiemodel in 7,1 seconden naar de honderd. Een tussensprint van 80 naar 120 km/u duurt 8,9 seconden. Dankzij de elektromotor en een aanwezige 13 kWh lithium-ion batterij kan de Skoda 70 kilometer volledig elektrisch rijden.
Deze Vision RS is niet het enige sportieve nieuws van Skoda in Parijs. Het merk zal tevens het doek trekken van de Kodiaq RS. De eerste RS SUV van Skoda. Van deze SUV zijn al een aantal dingen bekend. Zo zal de Kodiaq RS standaard worden geleverd op 20-inch velgen en levert de viercilinder in deze SUV 240 pk. De onthulling is binnenkort en dan zal Skoda alle informatie vrijgeven over dit model.
Zet er normale velgen onder en ik zou zweren dat het een Skoda van 5 jaar geleden is.
@loserboi932: Een Rapid die dit keer wel enigszins recht doet aan z’n naam.
Dat studiemodel kan op zich best een leuke hatch worden, maar de cijfertjes zijn niet erg geweldig. En aan de andere kant komen ze met een SUV met een beetje meer power dan normaal en wat sportopsmuk erop. Geeft dus aan dat het RS-label van Skoda niet echt veel gaat voorstellen in mijn ogen.
@berlinetta: Dat heeft het eigenlijk ook nooit echt gedaan.
@viezefreddyw: Nee zeker niet, maar bij dit artikel kreeg ik het gevoel dat we nieuwe dingen mochten verwachten. Het is en blijft echter lauwe pis.
@viezefreddyw: nee maar zo’n Octavia vRS230 is toch een heerlijk dikke auto vind ik. Snel zat voor een dikke station.
Een halve tel langzamer dan de huidige RS245. Ondanks direct koppel etc dus langzamer dan de huidige generatie. Niet echt een vooruitgang dan, vind ik.
@e34m5touring: Als ik het artikel mag geloven, doet ie er zelfs 16 tellen over om 120 te halen.
@berlinetta: Ze doen 0..100 en 80..120. Maar waarom zou je bij 100 de snelheid weer naar 80 af laten zakken om dan naar 120 te versnellen? Langzaam schakelen?
@mashell: Ohja dat zag ik ff over het hoofd. Maar alsnog vind ik het erg langzaam.
@berlinetta: ‘Een tussensprint van 80 naar 120 km/u duurt 8,9 seconden’. Dat is idd wel heel erg lang. Ook in 6e versnelling, want je hebt toch vrij veel koppel van de elektromotor…
In 9 seconden haal ik met m’n fiets 40km/u als ze achter me aan zitten.
@cossiekiller: ja en ik kan 30-60 op de fiets in 10 sec
70km elektrisch rijden is waarschijnlijk alleen mogelijk als je je als een slak over de weg verplaatst. Iemand die een RS koopt die rijdt er hard mee. Als je geluk hebt rijd je dan 10km elektrisch. Wie doe je hier nou een plezier mee?
@joeyamg: Eigenlijk niemand. De rijder levert in op prestaties, de overheid ontvangt minder geld omdat deze auto op papier schoner is en het milieu heeft er ook helemaal geen baat bij.
@joeyamg: als een slak over de weg verplaatsen is precies wat je in de stad doet! Vroeger was een RS alleen geschikt voor mensen die buitenaf woonden waar je nog lekker kunt boenderen, maar RS is er nu ook voor stadsbewoners!
@mashell: Oh ik wist niet dat in de voorwaarden staat dat je alleen in aanmerking komt als je in de stad woont.
@joeyamg: wie heeft het over voorwaarden? Leg jezelf toch niet zo’n druk op. Ik had het over geschikt. En je mag best een ongeschikte auto kopen. Dus een heel snelle auto als stadswagen inzetten, het mag. Een Defender rijden en in het winkelcentrum wonen, het mag. Een grote pielemans hebben en toch een Amerikaans pickup rijden, het mag. Geen dameskapper zijn en toch een cabrio rijden, het mag. Een topvoetballer zijn en je auto niet personaliseren, het mag. De bink uithangen op de McDonalds parkeerplaats met de witte 1.3 Toyota Corrola van je oma, het mag.
Leuk al die zwarte strips van de gti clubsport
poeh poeh een fabia met grote wielen, gedurft zeg
Ziet er best leuk uit, maar zal in pruductie trim vast geen 21″ krijgen want dat rijd voor geen meter en lijkt het meteen een stukje suffer
@allesmetturbo: deze wielen lijken ook heel erg suf. Niet alleen kun je er niet fatsoenlijk een bocht mee om, ze passen ook veel beter onder een SUV. Grote wielen zijn als grote borsten, leuk om naar te kijken maar zelf wil je ze absoluut niet hebben.
Skoda VISION GTE dus.
Doe die aandrijflijn in de superb combi en het wordt mogelijk de opvolger voor onze (net aangekochte) Octavia combi.
het feit dat er altijd gejankt wordt over elektrische range van maar 70km in theorie begrijp ik niet.
Woon-werkverkeer: 17km enkel en pluggen op de parking dus benzineverbruik zelfs als je als een halve mongool rijdt quasi nul.
Even naar de winkel 9km. Dito benzineverbruik.
Kindjes naar school en crèche… 7km
Familiebezoekje. (9 / 17 / 120km) in het slechtste geval beetje benzine verstoken.
Op vakantie… tjah een keertje meer tanken. Big deal.
@tjorque: het lijkt er op dat jij het snapt. Maar pas op, zodra het er steeds meer gaan snappen is de laadpaal op het werk steeds minder vaak beschikbaar.
@mashell: bwa er zijn een tiental palen… en als het moet geraak ik (in het zeer hypothetische geval dat in met de wagen zou gaan, want ik rij nu met motor of fiets) ook gewoon terug…
bovendien heb ik collega’s waarmee te praten valt… plekje wisselen over de middag is ook een optie ?
Nu alleen nog normale wielen erop