Wie pakt het 500 km/u record voor productieauto’s?

Auteur: , 20 Reacties
Venom F5

John Hennessey heeft wilde plannen met zijn nieuwe creatie

Wat is dat bedrijf van John Hennessey toch lekker Amerikaans. Ze zitten, na het verbreken van het snelheidsrecord voor productieauto’s, niet stil om de strijd aan te gaan met Bugatti en Koenigsegg om deze titel te verdedigen. Je zou denken dat ze er niet zo serieus mee bezig zijn, gezien de andere projecten die naar buiten komen rollen, maar fueled by rage is een bloeddorstige John Hennessey bereid om dat nare Zweedse ventje Von Koenigsegg een kopje kleiner te maken.

Het wapen van de Amerikaan is de Hennessey Venom F5. Het is geen verlengde Lotus Exige meer, maar een gemeen uitziende hypercar die 1.600 pk(!) uit een 7,4 liter grote V8 peutert. Bugatti en Koenigsegg doen alsof de records voor topsnelheid passé zijn, want beide firma’s hebben nog niks gezegd over topsnelheden van de Chiron of Regera. Die zijn namelijk gericht op snelle 0-100/200/300/400 km/u-tijden, wat ook belangrijk is. Maar Hennessey richt zich nog steeds op de topsnelheid. Hij heeft een duidelijk doel voor ogen.

311 mijlen per uur. Zo hard moet de Hennessey Venom F5 gaan, zo meldt Motor Authority. De race om 300 mijlen per uur is natuurlijk een leuke, omdat dat voor de VS en hun imperiale systeem een mooi rond getal is. Voor ons betekent dat 482,31 km/u, wat verre van een afgerond getal is. Die 11 mijlen extra is de 17,69 km/u die Hennessey wil pakken. De snelle hoofdrekenaars onder ons komen dan uit op wél een mooi getal: 500 kilometer per uur.

Dat klinkt bizar en dat is het ook. Sinds de Bugatti Veyron de grens van 400 km/u passeerde, is het stil rondom de ‘absolute VMax van de productieautowereld’. De Chiron en Regera worden geschat op ergens tussen de 450 en 470 km/u, wat nét onder de 300 mph en nog vrij ver onder de 500 km/u valt. Maar officiële VMax-pogingen zijn voor de Chiron en Regera nog niet geweest. De F5 moet het record wel even snel zetten, want een ander Amerikaans bedrijf heeft ook zijn zinnen gezet op het magische record.



20 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zou de reden zijn dat de banden die hoge snelheden niet aankunnen? Ik meende dat dat de reden was dat de Bugatti Veyron SS een begrensde topsnelheid had.
@simonmc: ach… koenigsegg geeft aan dat de record runs op doodnormale productiebanden geen enkel probleem waren. Geen oververhitting, geen enorme slijtage. Kennelijk heeft vooral die tank van Bugatti er problemen mee.
@w0o0dy: Gewoon de banden nemen van zo’n zoutvlakte machine.
Welke bandenproducent durft het aan? Goodyear? Pirelli? Vredestein?
@rammillius: durex? Schijnt hartstikke veilig te zijn..
@henk_he: Laat me raden, je werkt zeker bij de Kwikkie-fit…

En je hebt ze zelf zeker heel toevallig ook onder je Kia Seed.
@moveyourmind: haha, ik lach me een kapotje 😂
@henk_he: pas maar op dat je geen slippertje maakt met die dingen.
@rammillius: Michelin gaf aan Koenigsegg aan dat er geen probleem was met de hoge snelheden.
Als Boeing kan landen van die grote slappe kruiwagenbanden, zonder dat die stuk gaan, dan moet dit echt wel kunnen qua banden.
@roland78: nu versimpel je de zaken wel erg. Vliegtuig gaat bij landen en vertrek toch stuk minder snel plus die banden verzorgen geen acceleratie. T zijn sterke taaie krengen maar ben bang dat je er bar weinig km mee kan maken op een vliegtuig max 300 landingen met 5x nieuw loopvlak. Dus al met al toch wel echt een uitdaging lijkt me, en dus prijzig voor een niche niche niche markt. Ff bug poken dat ze opschieten met hun super sport versie
@roland78: Vliegtuigen landen niet met 500km/uur he. De meeste zitten tussen de 250-300km/uur tijdens stijgen en landen.
1600pk, 500km, uit een straatlegale productieauto. Mooi man. Je hebt er geen ruk aan, but what a time to be alive!
De Regera is geen topsnelheid machine, ondanks goede aerodynamica en voldoende vermogen. De elektromotoren op de achteras zijn de beperkende factor, dankzij directe aandrijving en maximum toerental van die YASA units. Snel naar de 400 km/h en dan niet zo heel veel meer, tenzij YASA ondertussen de grens heeft verlegd. De Agera RS opvolger zal het topsnelheid record waarschijnlijk beter verdedigen.
Ik geloofde er geen snars van. Maar als je het uitrekent zou bij een cw van .38 (Chiron) met diens frontaal oppervlak, 1452 hp genoeg zijn om 500km/uur te rijden.

Dat is natuurlijk theoretisch, want in de praktijk heb je dan nog te maken met wind en een beperkte lengte van de baan. Recordpogingen moeten 2 kanten op gereden worden.
Maar tel er een paar pk bij op en het zou zomaar kunnen.
Michelin is al bezig met de ontwikkeling van de banden. Tot die tijd is het gissen hoe hard de Chiron gaat.
Heeft bugatti niet gezegd dat ze geen topspeedrun zullen doen met de chiron(denk het ergens gelezen te hebben). Maar ik zou er niet in verschieten moest CvK een regera eens een topspeedrun te laten doen.
@trolle: in de States heb je eindeloze zoutvlakten, lengte genoeg. Weet alleen niet of dat ook voor de records geldig is. Maar daar zal Hennessey wel wat op verzinnen. Leuk die kleine fabrikanten, leuker in ieder geval dan de grotendeels marketing-gestuurde multinationals.
Een snelle auto hebben is op alle vlakken leuk (oké misschien niet voor de portemonnee) maar 500km/h? Dat kun je toch nergens meer toepassen, op de openbare weg al zeker niet maar ook circuits zijn daar niet op gemaakt. Dus wat is de werkelijke lol ervan? 300km/h of wellicht iets meer lijkt mij genoeg fun op alle vlakken.
@densk: het gaat ze niet om fun maar records breken en op naam zetten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).