Nederlandse Ferrari FF crasht: twee doden

Auteur: , 100 Reacties

Op de Autobahn A3 richting Arnhem is gisteravond een Nederlandse Ferrari California T FF hard gecrasht. De inzittenden kwamen daarbij om het leven.

We zijn bij Autoblog altijd terughoudend met het schrijven over dodelijke ongevallen. Tegelijkertijd vinden we het nodig om af en toe te benadrukken dat hard rijden niet zonder gevaar is, en dat altijd rekening gehouden moet worden met de omstandigheden. De Autobahn A3 bij Hamminkeln is een stuk snelweg waar geen snelheidslimiet geldt. Wij weten dat maar al te goed en rijden er graag. Dat wil echter niet zeggen dat het zonder gevaar is, zeker niet als de omstandigheden herfstig zijn.

Het was op het moment van de crash regenachtig en een ooggetuige meldde dat hij net voor het ongeluk door de Ferrari was ingehaald, waarbij de California T FF (die lijkt op dit exemplaar op Autojunk) volgens de ooggetuige ruim boven de 200 kilometer per uur reed. In een bocht naar rechts raakte de auto in een slip, klapte in de vangrail aan de rechterzijde en belandde vervolgens zijdelings tegen een boom. De auto vloog direct in brand, beide inzittenden kwamen ter plekke om het leven. Identificatie moest uitwijzen wie er in de auto zaten, maar dat zal inmiddels bekend zijn.

Of de herfstige omstandigheden hebben bijgedragen aan het ongeval, of dat er andere oorzaken aan te wijzen zijn zal duidelijk moeten worden. Maar laat deze crash hoe dan ook een reminder zijn dat hardrijden nooit zonder risico is. We wensen de nabestaanden heel veel sterkte.

UPDATE 1: het is een Ferrari FF, merkte oplettende lezers op. Tekst gecorrigeerd.

UPDATE 2: de bestuurder van de auto was de 44-jarige Ronald Moerings, eigenaar van Waterplantenkwekerij R. Moerings in Roosendaal. Naast hem kwam ook een 52-jarige passagier om het leven, dat is Johan Baarse (eigenaar van autobedrijf Baarse).

Foto’s: ANC-News



100 reacties

Hemeltjelief dat is niet best zeg…
Verschrikkelijk! Sterkte voor de nabestaanden.
@rb26dett: Inderdaad. En de hulpverleners. Lijkt me dat zoiets opruimen je niet in de koude kleren gaat zitten.
Zonde dat er 2 levens verspilt zijn door te hard rijden. Sterkte aan de nabestaanden
Verschikkelijk.
Is/was het geen Ferrari FF ipv een Cali T
@raceboy23: volgens mij heb je gelijk, dat lijkt idd op een FF
@fastnloud: Lijkt idd verdacht veel op een FF ja, zeker de wielen
@fastnloud: als je op foto 9 naar de grill kijkt met uitsparing er rechts onder zou ik ook zeggen dat het een FF is.
@raceboy23: scherp opgemerkt, heb e.e.a. aangepast.
Allereerst erg triest nieuws dit. Maar krijg een wat vreemd gevoel bij het feit dat ik gister tegen het eind van de middag precies dit model in deze samenstelling heb zien rijden vanaf de fred roeskestraat richting amstelveenseweg in amsterdam zuid..
@benjamin200: dat kan goed kloppen helaas
Daarom hebben ze meestal die snelheidsbeperkingen “bei nasse” maar sterkte voor de nabestaanden.
De inzittende zijn wel bekend hoor. Ze moeten het onderzoek alleen nog afronden. Verschrikkelijk zeg.
via Android app
Identificatie heeft al plaatsgevonden. Door het gebit zijn ze te weten gekomen wie het waren. Sterkte voor de nabestaanden!
Toevallig ken ik deze man..
@youriamg: Autoblog kent hem ook
Dat is een harde klap geweest…En een nog hardere klap voor de nabestaanden…Sterkte voor hun en RIP voor de slachtoffers.
Sterkte, zelf rijd ik nooit harder dan 200 als t wegdek nat is
@dampu020:
Dat vindt ik al behoorlijk.. In Nederland ala.. Met de ideale wegen.. Maar in het buitenland waar de wegen vol water staan vind ik 160 de max.. En dat in redelijk veilige auto’s met topbanden qua regeneigenschappen…Maar dat is mijn persoonlijke mening..
@fj272: heb je gelijk in, maar ken m’n beesie goed.
@dampu020: Al was je naam Schumacher, als je met 200km/u begint te glijden ben je passagier van je eigen auto…
@motoragent: weet ik en ben ik ook al te goed bewust van. Is ook niet dat ik met 200 op nat wegdek door de bochten scheur. Dat is de max op de straights.
@fj272: al hard zat met lekkere brede banden.
@maxx1: Dat is ook mijn mening..
@dampu020: 30 km/h kan al te hard zijn. Als je eenmaal aquaplaning hebt maak je gewoon een schuiver, of je nou wilt of niet.
@dampu020: mijn A6 Quattro is al eens met mij aan de haal gegaan bij 140 (rechtuit) in een regenbui… Ik kijk wel uit!!
Kan er spontaan boos van worden op Ferrari, dit ongeluk had misschien wel voorkomen kunnen worden als ze daar een behoorlijk 4WD-systeem hadden ontwikkeld dat wél bij hogere snelheden functioneerde.
@knipperlichtje: Wat een belachelijke reactie.
@clarkson: hoezo? Ik stel alleen maar dat twee levens misschien wel niet verloren waren gegaan als Ferrari een beter 4WD-systeem had ontwikkeld, nu leef je als eigenaar in de waan dat je een auto hebt die voor alle weersomstandigheden geschikt is (en zo praat Ferrari er ook over), vervolgens blijkt dat ook deze auto bij hoge snelheden en slecht weer ook gewoon instabiel kan zijn. Vervolgens vat ie ook nog eens vlam, anno 2015 verwacht ik meer van een supercar qua veiligheid en andere merken bieden dat ook. Ik kijk bij ongelukken altijd naar mogelijke oorzaken, de nabestaanden hebben echt geen behoefte aan krokodillentranen van op plusjes beluste reacties van onbekenden, laten we dan in ieder geval hopen dat ergens iemand hier lering uit trekt, dan gaan er in het gevolg minder mensen dood, zijn minder mensen hun geliefden kwijt en hebben de hulpdiensten minder traumatische ervaringen te verwerken.
@knipperlichtje: Misschien had de bestuurder wel gedronken of geblowt, misschien zat het maatje van de eigenaar op dat moment achter het stuur en kende die de auto niet, misschien waren de banden al een tijdje aan vervanging toe, misschien lag er olie op de weg, misschien hadden ze een klapband of moesten ze uitwijken voor een of ander dier (Fiat Panda ofzo?)..

Jij gooit het er nu op dat het een ontwerp of constructiefout is van Ferrari waardoor de bestuurder in slecht weer geen controle over zijn auto heeft in een bocht bij een snelheid van 200+ km/u. Ga zelf een auto bouwen met hetzelfde prestatieniveau als je denkt dat het beter kan.
@knipperlichtje: Dit is nou precies wat er mis is met veel mensen anno 2015. Verantwoordelijkheid ligt niet bij mij. Eerst had het 4wd systeem me moeten redden, dan is de auto niet stabiel genoeg bij extreme snelheden daarna had de auto elke klap op moeten vangen als een Duitse U-bootbunker en als klap op de vuurpijl had deze nooit en te nummer vlam mogen vatten. Anno 2015 verwachten wij gewoon dat de mensen en fabrikanten om ons heen al onze verantwoordelijkheden overnemen zodat we lekker kunnen wijzen en claimen terwijl we zelf wisten dat we het fout deden.

Daarna zeg je wel weer iets slims en heb ik het idee dat niet alleen je nick name een knipperlicht is, je brein ook.
@KUYL: ik vermijd bewust het vraagstuk wie verantwoordelijk is, dat is hier namelijk niet van groot belang omdat er veel factoren meespelen en je uiteindelijk toch bij de bestuurder uit komt. Niks dan goeds over de doden, daarom. Ik zal ook niet zeggen dat Ferrari verantwoordelijk is, het is een ongelukkige samenloop van omstandigheden (en dus is claimen onmogelijk). Wat ik probeer te zeggen is dat hier misschien sprake is van een ‘conditio sine qua non’, als Ferrari een ander 4WD-systeem had ontwikkeld, dan had dat dit ongeluk misschien kunnen voorkomen. Uiteindelijk vind ik dus zelf ook dat de fout bij de bestuurder ligt (ik zeg ook nergens dat dit ongeluk geheel en met zekerheid aan Ferrari te wijten is, dat zou zo zijn als een velg breekt o.i.d.), maar uit respect voor de overledenen en nabestaanden wil ik dat niet expliciet roepen.
@knipperlichtje: Hier heb je een auto met een naar eigen zeggen puik 4WD systeem http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/02/boom-vs-audi-rs6
@jaapiyo: als jij als een idioot rijd kan quattro je niet redden als je vervolgens met de zijkant van de auto op hige snelheid tegen een boom aan klapt dan is dat het resultaat. Niet verassend toch? Ondanks dat is Quattro zeker een puik systeempje
@knipperlichtje: je gaat gewoon te ver. Als ze nou gewoon geen auto’s bouwden bij Ferrari,… Of als er nou fatsoenlijk zoab had gelegen. Als t nou eens niet regende. Allemaal omstandigheden die er wel zijn en waarmee onvoldoende rekening is gehouden. Door de bestuurder of misschien gewoon een andere weg gebruiker. Of een fucking vogel die over vloog. 4wd systeem deed t niet. Nou en. Dat is een omstandigheid die er reeds was.
@knipperlichtje: Onverantwoordelijk rijgedrag. Probleem is dat met AWD de grenzen wat verder weg liggen en je daardoor geneigt bent harder te rijden voor je gevoel. Maar de hogere snelheid waarbij het mis gaat is dan dodelijk. Zeker als je intuitief als 99% van de mensen op de remmen gaat staan. Omdanks ABS zullen de brede banden als skid plates hebben gefungeerd. Er zou een verplichte drivers course bij moeten worden geleverd als je de auto koopt.
@knipperlichtje: zachter rijden het ook kunnen voorkomen….

Je kunt een autoproducent toch niet verantwoordelijk houden voor onverantwoord gedrag?
@autogedrocht: nee, verantwoordelijk houden kan inderdaad niet, het is en blijft een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
@knipperlichtje: de ff zit vol met correctiesystemen die veel verder gaan wat je in een gemiddelde Audi zult vinden. Je opmerking is een flater van jewelste.
@knipperlichtje: nou… als je met 200+ met natte omstandigheden in de slip raakt op de Oberhausen straight, dan kan je moeilijk het gebrek aan permanente 4WD als schuldige aanwijzen… het is ook niet echt alsof alle AMGs, M5s, en ander snel Duits spul met RWD daar wekelijks tegen een boom ligt.
Ik denk dat de oorzaak meer gezocht moet worden in de combinatie van snelheid, weg en weersomstandigheden, en het een niet aangepast hebben aan het andere…
@knipperlichtje: wat een onzin zeg! Al kan een auto 300 dan wil het nog niet zeggen dat je dat altijd kan rijden.
@knipperlichtje: Pff kan echt boos worden op de fabrikant van mijn fruitmesje!
Ik heb er laatst mee in mijn vingers gesneden, ik ga ze sowieso aanklagen!

You get my point?
@knipperlichtje: is dat nu niet zo dan? En realiseer je je even dat snelheden boven de 250kmh weinig systemen zijn die vochtige ondergrond aan kunnen
@knipperlichtje: misschien, maar uiteindelijk ligt veiligheid ook voor een groot deel bij de bestuurder. In herfstige omstandigheden 200+ rijden is vragen om moeilijkheden. Ze mogen misschien zelfs nog van “geluk” spreken dat ze geen andere mensen hebben meegenomen in hun crash. Triest.
@knipperlichtje: are you serious?
@knipperlichtje: ondanks alle negatieve reacties hierboven snap ik je punt wel. Als de Ferrari met trommelremmen was uitgerust zou iedereen zeggen “wat slecht van Ferrari” maar in zekere zin is het gewoon waanzin om een OPENBARE WEG AUTO, niet een circuit/trackday auto anno 2015 niet standaard met AWD, 4×4, SAWC of iets dergelijks uit te voeren die ook in regen moet kunnen functioneren op gladde betonblokken vermomd als autobahn. En dan niet die brakke duitse implementatie. Mijn 911 kwam met 4×4 niet eens weg van een nat grasveld parkeerplaats.
@knipperlichtje: als we verder gaan in iw mening kan Ferrari ook een begrenzer inbouwen in elk voertuig zodat deze niet sneller kan dan 120km gekoppeld aan de regensensor die op zijn beurt nog meer beperkt bij natte wegdek. Een verkeersborden herkenner om altijd een beperking te activeren afhankelijk van de aangegeven snelheid. Zo kunnen we blijven verder gaan. Wij hebben allen de gas pedaal onder ons voet en bepalen zelf hoe snel we rijden. Soms gaat het mis, en heel soms sterft er iemand, helaas. Met alle respect voor de overleven personen.
Je kunt op straat omvallen, je hoofd stoten, nek over en het is gedaan. Gaan we dan de producent van de schoenen beschuldigen dat deze niet mogen uitglijden?
@knipperlichtje: jij snapt denk ik niet wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van 4WD. Anyway, om een lang verhaal kort te houden, als je begint te glijden (m.a.w. tractie verlies) dan redt zelfs 4wd je niet. Bijvoorbeeld als je remt in een bocht, of bij aquaplaning. 4wd is een veiliger systeem dan 2WD maar geen wondermiddel…..

Ik ben met mijn quattro op een recht stuk (met zo goed als versleten achterbanden) met 120 km/h in een kleine slip terrecht gekomen door aquaplanning, gelukkig heel kort stukje met veel water…volgende dag gelijk nieuwe banden gemonteerd.

En dat is het verraderlijke, schijngevoel van veiligheid omdat je 4wd hebt…
@knipperlichtje: Ga meteen maar even een klacht indienen bij Audi omdat er op hun website staat dat Quattro meer grip en tractie geeft wat natuurlijk complete kolder is. 4WD geeft betere prestaties, maar is niet per definitie veiliger.
En ik wilde vrijdagavond even naar de Duitse grens om de top van mijn auto te testen. Ik ga toch maar naar de buurtkroeg..
@romeoalfa: goed idee, daarna heb je zowiso genoeg zelf ertrouwen om dat te testen!
@dampu020: Ik denk dat ik dan niet veel verder kom dan het eerste stoplicht :p
Ik zie wel eens een FF rondom de PC Hooftstraat staan. Geen idee natuurlijk of het deze is…
Zonde hoor, ik mag graag doorrijden, maar gisteren heb ik gewoon voorzichtig gedaan, en dat zal ik vandaag ook weer doen, ik heb eenmaal een klapper gemaakt door regen, en ben sinds dien altijd erg voorzichtig met slecht weer.
Gelukkig geen onschuldige medeweggebruikers bij betrokken! Dat vind ik belangrijker!
Dat bewijst maar weer eens dat je een Autobahn in combinatie met een bloedsnelle auto niet moet onderschatten..
Toen ik jonger was en voertuigen noodgedwongen moest uitproberen voor aflevering kende ik die gevaren ook niet.. Maar naar mate je ouder wordt begin je steeds meer te beseffen dat de risico’s erg groot zijn en het leven meer waard is dan een volgasrit op de Autobahn..
Kortom de wilde haren op dat gebied ben ik verloren..

Laat dit inderdaad toch een waarschuwing zijn. Excuses dat dit een soort van over de rug van twee doden gaat die nabestaanden achter laten.
Blijkt maar weer, ook al heb je een van de meest moderne en beste sportwagen, er is altijd nog een grens en die kan je dus ook over. Rij dergelijke snelheden altijd onder gunstige omstandigheden.
Achteraf makkelijk praten, maar blijkt dat dit toch wel onverantwoordelijk was. 200+ op een natte autobahn + bladeren? met Pilot Sports zo te zien?
Verschrikkelijk! Heel veel sterkte aan de nabestaanden.

Wel bizar dat die auto achter de vangrail is beland, dat zou toch redelijkerwijs niet mogen gebeuren.

Hoe leuk hardrijden op de Autobahn normaal gesproken ook is, dit zet je wel weer aan het denken…
@clioracing:
“…..Wel bizar dat die auto achter de vangrail is beland, dat zou toch redelijkerwijs niet mogen gebeuren…..”.
Volgens mij geef je hiermee toch echt aan je niet te beseffen hoe groot de impact kan zijn bij zulke snelheden. Zoals zo velen zich niet realiseren dat het aantal pk’s onder je motorkap geen enkele invloed heeft op je veiligheid bij het rijden bij regenweer. Bij zulk weer geldt maar één devies: Verstand gebruiken en je snelheid aanpassen. Het “mij-kan-niets-gebeuren-want-ik-rijd -toch-een-(vul hier maar een pk-beest in)”-gevoel is helaas al velen fataal geworden.
@9000cse: Waarom zou ik dat vanwege deze opmerking niet beseffen? Ook snap ik niet hoe de rest van je verhaal – die op het zinnetje “verstand gebruiken en je snelheid aanpassen” na, volgens mij nergens op slaat – gekoppeld kan zijn aan mijn opmerking. Ik gebruik bewust het woord redelijkerwijs, omdat onduidelijk is wat de exacte snelheid was ten tijde van het ongeluk. Een vangrail is ontworpen om je aan de juiste kant van de rail te houden en niet er overheen. Ik probeer me alleen maar voor te stellen hoe die auto pal achter de vangrail, op zijn wielen en in de rijrichting, terecht kan zijn gekomen.
@clioracing:
No offence, bro! Ik geef slechts een reactie, beginnend met: Volgens mij…..
Dat je de rest niet snapt is MIJ niet duidelijk. Is dit zware, fatale ongeluk dan niet (helaas) het gevolg van zelfoverschatting en/of overschatting van de eigenschappen van je auto?
@9000cse: Wie zijn wij om te zeggen wat de oorzaak van de crash zou zijn? Het zou overschatting kunnen zijn, maar het zou ook talloze andere oorzaken kunnen hebben. Jij weet het niet en ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik het heel erg vind wat er gebeurd is.

Wat ik niet snap is dat jij stelt dat mensen die in zo’n auto rijden, zouden denken dat ze veiliger zijn omdat ze in een auto met veel vermogen rijden. De mensen die ik ken en zo’n soort auto rijden, zijn zich namelijk heel bewust van de risico’s die het het rijden met zo’n auto met zich meebrengt en dat ze eigenlijk veel kwetsbaarder zijn.
@clioracing:
Hij reed 200+ bij regenweer. Is de oorzaak dan zo moeilijk te verklaren? Zulke auto’s rijden deze snelheden zo gemakkelijk, Maar je maakt mij nooit wijs dat je het niet in de gaten hebt. Natte weg = opspattend water = minder zicht. In de herfst komen daar mogelijk nog vallende bladeren bij = extra gevaar. Daarom alleen al pas je je snelheid aan. En wie dat niet doet, overschat zowel zijn auto als zichzelf.
Afgelopen weekend nog zien rijden in omgeving van Den Bosch.
Je ziet aan de blikken in de ogen van de aanwezige brandweermannen dat dit een hele nare avond in hun leven is geweest. Ik moet er niet aan denken hoe dat eruit heeft gezien.
Volgens de Polizei gaat het om twee Nederlandse mannen van 44 en 52 jaar oud;
Verkehrskommissariat der Polizei Düsseldorf derzeit davon aus, dass es sich bei den beiden tödlich verunglückten Insassen um den 44 Jahre alten Besitzer des Ferrari und einen weiteren 52 Jahre alten Mann handelt. Beide kommen aus den Niederlanden.
Dan kan een moderne superwagen nog zo sterk zijn, sterk genoeg zijn ze nog altijd niet. Sterkte voor de nabestaanden.
Dit zijn nare dingen. Be carefull..
Zo te zien was het de GV-648-G… Sterkte voor de nabestaanden…
@Jochempie: nee, kenteken js 98-SPN-9
In een gemiddelde BMW, Audi of ander Duits spul is 200km/u niet hard. Dat gaat zo makkelijk. Dan moet dit toch wel boven de 250km/u hebben gelegen. Dit soort Auto´s rijden zo makkelijk en zo snel naar deze snelheden toe.
Jeetje zeg, the reaper always finds new ways of reaping dus…
@burgerbak: ja iedere mens is uniek… maar kijk anders eens wat videos op youtube met de zoekterm ‘dash cam crash video’, er gebeuren heel veel auto ongevallen, je kunt er maar beter iets van leren…
@Onehp: Oh, ja dat is een goeie. Ik kijk meestal op Bestgore, staan ook veel dingen op die je doen nadenken over hoe het niet moet in of met een auto.
@burgerbak: klopt.. Als je dat soort beelden in je achterhoofd houdt dan bedenk je je wel eens om die risico’s te gaan opzoeken..
Ik wil niet graag in uit mekaar gespatte stukjes gevonden worden…
Eigenlijk zouden ze meer reclamespotjes moeten maken met dit soort beelden.. Weliswaar heftig maar wellicht zou het een aantal mensen bewuster maken
Nee dit is een Ferrari calofornia volgens mij (ik kende de man die mee reedt)
Dit hem? Ferrari FF in Den Bosch http://www.autojunk.nl/2014/12/ferrari-ff-in-den-bosch


Sterkte voor de nabestaanden.
@basfiz: Nee, die komt uit Oisterwijk, de verongelukte Ferrari kwam uit Roosendaal.
@basfiz: Dat is hem.
Vreselijk , sterkste voor de nabestaanden. Oja en autoblog en reaguurders, het is wel heel slecht als je niet ziet dat het een FF was.
’t is dat het lang niet zo spectaculair is en al helemaal niet bijzonder, anders hadden ze nog een Darwin Award kunnen vangen.
Tsja, ik vind de A3 ook geen fijne weg om zo hard te gaan. Hij is wat smaller dan de a57, het wegdek heeft veel oplapstukjes en er is veel vrachtverkeer. Oh. En natuurlijk de Nederlanders die hem er met 110 voorgooien.
Vreselijk nieuws
Laat ik beginnen met te zeggen dat dit erg triest voor de
Nabestaanden.
Dat je auto 300 km/h kan wil niet zeggen dat de bestuurder dit ook kan.
Hard rijden doe je op een circuit waar je geen/minder gevaar loopt voor jezelf en belangrijker nog voor mede weggebruikers.
Vreselijk om te zien, ook de hoeveelheid foto’s. Zijn twee of drie niet genoeg? Alles staat nu op internet, inclusief leeftijd, woonplaats en kenteken. In de buurt zal het snel rond gaan, maar niet alles hoeft online gezet te worden.
RIP RIP RIP, behalve rust voor de nabestaanden. Die zien alles terug op internet. Een dodelijk verkeersongeval is altijd triest en daarmee klaar.
Don’t do the crime, if you can’t do the time

Sorry, vreselijk of niet, je bent in mijn ogen hartstikke knettergek, totaal onverantwoordelijk om als volwassene dit soort capriolen uit te halen.

Je zal daar net rijden als Jan Lul, netjes 130 op de rechterbaan omdat het slecht weer is en dan zo mee gerausd worden door zo’n onverantwoordelijk stel imbecielen die denken dat ze de wagen beheersing van een Gerhard Berger hebben !

Ik heb al een keer zo’n carambole mee mogen maken door een mafketel die veel te hard reed, de controle over zijn voertuig verloor en me compleet van de weg af ramde !
@desjonnies: ik begrijp dat jij hier boos om wordt .je hebt zelf iets naars meegemaakt . Maar er zijn 2 mensen overleden en jou eerste zin is : don’t do the crime ,if you can’t do the time

Heb beetje medeleven met die mensen man.

Had je ook zo gereageerd als het jou zoon/vader was???

Je mag daar zo hard rijden als je wilt dus ze hebben niks verkeerds gedaan.
Behalve macht over het stuur verliezen.

Rip naar mijn mede auto liefhebber en passagier
@blaze3027:

Verantwoordelijkheid

– voor jezelf
– voor anderen
– voor je vrouw en je kinderen
– voor je bedrijf
– voor je medewerkers

Je gaat geen 200 + rijden op een zijknatte weg van beton beton beton die je niet goed kent, sorry maar er zijn dingen die je gewoon niet doet .
En waarom? iedereen weet toch dat je auto bloedsnel is? wat wil je ermee bewijzen ?
Voor mij heeft de man alleen maar bewezen dat het een oen is !

Als ondernemer heb je nu eenmaal bepaalde verantwoordelijkheden, je verwoest veel levens op een nogal sullige manier.

Maar wie ben ik ?
Wat een afschuwelijk nieuws :(

Mijn gedachtes gaan uit naar de nabestaanden
Ja het is een FF
Rust in vrede… Was echt een super aardige man..
Vraag me af of het een proefrit was?

Hoe dan ook… Ferrari’s worden vaak zat in de prak gereden door overmoedige bestuurders. Kortom bedenk altijd goed als je in zo’n ding gaat rijden dat je niet de eerste zal zijn die crasht en dat je daarom juist extra voorzichtig moet zijn.

200+ op een natte openbare weg valt niet onder extra voorzichtig….

Maargoed ik ben geen haar beter, ook puur mazzel dat ik er nog ben want zoals velen heb ik ook weleens domme dingen gedaan achter het stuur…
Het probleem schuilt in de banden. Onder de echt snelle auto’s zoals de m4, Porsche 991, ferrari, lamborghini zitten banden die lijken op normale uhp banden en vaak dezelfde naam hebben maar extreem gevoelig zijn voor een vochtig wegdek. Vergelijk bijvoorbeeld maar de Michelin Supersports die op de M4 zitten met die op de M235i. Een wereld van verschil. Daar kun je heel vervelend door verrast worden. Heel treurig voor de inzittenden en de nabestaanden. Maar er ligt een taak voor verkopers van dit soort auto’s om de klanten heel goed voor te lichten over de beperkingen van de banden op nat wegdek. Door de drive naar steeds snellere rondetijden op de Nordschleife worden helaas banden gemonteerd die teveel met de nadruk op grip op droogwegdek zijn ontwikkeld. In Duitsland is er helaas al een serie van dit soort eenzijdige ongelukken met nieuwe Ferrari’s McLarens etc.
@franx: De Michelin Pilot Super Sport is een absolute topband op droog wegdek en wint hier alle bandentests. Op nat wegdek is het inderdaad geen uitblinker, eerder een listige band met erg weinig waarschuwing voor grip verlies. Heb ze zelf, maar een beetje nattigheid is al genoeg voor een uitglijer. Ook op deze Ferrari FF zitten af fabriek deze Michelins. In Azië is de halve Ferrariclub in de regen gecrasht, een paar reden juist op deze banden.
http://www.autobild.de/artikel/sommerreifen-test-2015-255-35-275-35-r-19-5650153.html

Für unseren Test legen wir noch eine Schaufel Fahrdynamik drauf und packen 255/35er-Pneus auf die Vorderräder und extrabreite 275/35er auf die 19-Zoll-Felgen der Hinterachse. Schade, dass diese Reifenkombination aufgrund unterschiedlicher Abrollumfänge ausschließlich den BMW M3 und M4 vorbehalten bleibt, denn schon optisch ist diese Variante nur schwer zu toppen. Und so verhält es sich auch mit der subjektiven Beurteilung unserer Reifentester. Begeistert drehen sie ihre Runden über den idyllisch gelegenen Wachauring nahe der österreichischen Kleinstadt Melk, der auch in diesem Jahr als Teststrecke dient. Mit Bestnoten in Lenkpräzision und Balance überzeugt der Michelin Pilot Super Sport unsere Tester. Am Limit ist allerdings Vorsicht geboten, das plötzlich ausbrechende Heck bedarf beim Gegenlenken einer schnellen Reaktion. Der neue Vredestein Ultrac Vorti reagiert nicht ganz so spitz und präzise auf Lenkbefehle, das Zusammenspiel zwischen Vorder- und Hinterachse funktioniert mit ihm aber sehr harmonisch. Zudem kann er auf trockener Piste exzellenten Grip aufbauen.

Op nat is juist de Vredestein Ultrac Vorti de beste keuze voor een sportieve band. Zie ook de recente test van autobild.
Veel sterkte voor de nabestaanden van beiden.

Een keer met schitterend weer, rustige omstandigheden, net terug uit de garage, net nieuwe banden een keer flink gas gegeven daar. Je wilt dat toch meemaken, Maar 250+ daar op 2 rijstroken is eigenlijk gekkenwerk. Kansloos ben je als er maar wat dan ook gebeurt. Alles is goed gegaan, maar t hoeft geen tweede keer.
Sterkte aan alle nabestaanden.

Aan de andere kant… Zulke snelheden en regen… Zeer gevaarlijke combo…
@t16 inderdaad een illustratieve test en het zou me niet verbazen dat die banden met een Ferrari K-codering nog minder goed zijn op nat wegdek. Wat me verbaast aan de foto’s is dat het lijkt alsof van de remschijf een stuk is afgebroken maar de velg nog in tact is. Nu kan Carbon niet tegen een bepaald type impact (fietsframe’s) maar dit ziet er toch gek uit. Overigens schrik ik ervan dat de heer Baarse een van de inzittenden was. Een prettige man en echte autoliefhebber. Mijn medeleven gaat uit naar zijn gezin (en ook naar de familie van de andere inzittende).
Ik kende Johan heel erg goed

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).