• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse leaserijders willen een EV, of toch niet?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 10 maart 2025 om 14:03 – 12 Reacties

Leaserijders die nog niet elektrisch rijden, worden ”onwetend” genoemd, maar is dit wel terecht?

”Leaserijders tevreden over elektrische auto”, kopt de Vereniging van Nederlandse autoleasebedrijven (VNA) boven het onderzoek dat de branchevereniging liet uitvoeren door VMS Insight. Hosanna, hosanna: het komt toch allemaal goed met de EV-transitie en wel door de leaserijder. Maar klopt dit wel? De vraag stellen is hem al deels beantwoorden, nietwaar?

Voor het experiment werden 1.028 leaserijders ondervraagd. 36 procent hiervan rijdt een leaseauto van de zaak, de overige 64 procent maakt gebruik van private lease. Hoeveel leaserijders per groep elektrisch rijden, wordt niet benoemd. Bij elkaar opgeteld, zou 21 procent van de ondervraagden een elektrische leaseauto hebben. Dat zijn er afgerond 216. Dat zijn er afgerond 216. Geen gigantische steekproef, maar vooruit.

Vinden leaserijders een benzineauto of een EV fijner?

Van deze groep leaserijders vindt 22 procent het niet fijner om in een EV te rijden dan in een auto met een verbrandingsmotor. Je zou dus kunnen concluderen dat zij bij hun volgende auto teruggaan naar een benzine of diesel. 9 procent weet niet wat voor auto ze prettiger vinden.

De overige 69 procent vindt het prettiger om in een elektrische auto te rijden dan in een benzineauto. Dat zijn 149 leaserijders van de in totaal 1.028 ondervraagden. Druk je dat dan weer in procenten uit, kom je uit op net geen 15 procent van de leaserijders uit dit onderzoek.

Wat vinden niet-EV-leaserijders van een EV?

Ook leaserijders met een benzine-, diesel- of hybride auto kregen deze vraag. De grootste groep (53 procent) weet niet wat ze fijner vinden. Dat maakt het lastig om een conclusie te trekken. 35 procent vindt een benzineauto prettiger en 12 procent vindt het rijden in een EV prettiger.

Tel je alles bij elkaar op, dan weet de meerderheid niet wat voor type aandrijving ze het prettigst vinden. Deze groep bestaat uit 450 man, oftewel 44 procent. Van alle leaserijders vindt 32 procent (332 personen) de benzineauto prettiger en 24 procent (246 leaserijder) verkiest de EV boven de auto met plofmotor.

Kijk je naar alle leaserijders uit dit onderzoek, dan blijkt dat de meerderheid nog niet overtuigd is van EV’s. VNA wijt dit aan de hoeveelheid ‘weet ik niet’-keuzes van leaserijders met een (hybride) benzine- of dieselauto. Maar ook dat is wat kort door de bocht. EV-leaserijders geven hun auto een 8,2. Het gemiddelde over alle leaserijders is 8,3. Het is dus niet zo dat EV-leaserijders blijer zijn met hun auto dan andere leaserijders.

Dus nee, niet alle leaserijders zitten te wachten op een elektrische auto. Dat is vooral vervelend voor de zakelijke leaserijders. Die worden straks door de EU gedwongen om over te stappen naar een EV.

Ook interessant!

  • porsche-taycan-gts-sedan-rijder-3-4-achter-2025
    Accelereren als een jekko is goed voor je EV
  • China komt met een écht goedkope EV naar Nederland
  • EV 10 Daagse 2024
  • Video: dit blijft de gaafste EV

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, lease, nederland, onderzoek, VNA

Vorig bericht: « Blijf weg van de A4, ik herhaal, blijf weg van de A4!
Volgend bericht: Tesla-rijder is Tesla-haat zat en onderneemt actie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Candero zegt

    10 maart 2025 om 14:18

    Gewoon benzine blijven rijden.

    Login om te reageren
  2. waterisnat zegt

    10 maart 2025 om 14:24

    Ten eerste; hoeveel van alle lease contracten zijn er zakelijk en hoeveel zijn private lease? Hier lees ik ~45k autos in 2024 (https://www.autoreview.nl/nieuws/id/35472/5-populairste-private-lease-autos-2024) in de private lease en hier ~200k lease autos in 2024 in totaal (https://www.vna-lease.nl/actualiteiten/nieuwe-leaseauto-s-10-trends-uit-2024). Zeg 1 op 4 van de leaseautos is prive. En dan gaan we 2/3 van de ondervraagden selecteren uit de private lease groep waarvan we weten dat het overgrote deel pensionados is die avond aan avond nog steeds aan het staatsmedia-gif- infuus liggen om te horen dat ze deugen met een EV en nazi zijn met een ICE motor. Totaal eerlijk om deze mensen dan te ondervragen wat ze vinden van een EV en deze conclusies te extrapoleren naar de gehele wereld. Mooie wereld dat collectivisme.

    Login om te reageren
    • b00st zegt

      10 maart 2025 om 14:50

      Auto van de zaak zit ook wel wat verschil in. Een zelfstandige die zelf zijn budget en auto bepaalt, en zijn keuze dus ook zal verdedigen, of iemand die adhv de car policy geduwd wordt om EV te rijden en vaak minder positief is.

      Ach ja, statistiek en zo.

      Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    10 maart 2025 om 14:35

    de overheid dwingt hen wel als ze niet zelf willen plooien.

    Login om te reageren
  4. RiKe zegt

    10 maart 2025 om 15:00

    Bij veel bedrijven wordt een EV als zakelijke auto verplicht. Veel van de onderzoeken raken daarom kant noch wal. Vanuit praktisch oogpunt is een brandstof auto vele malen handiger, TENZIJ je een eigen oprit of laadpunt hebt waar een ander niet kan staan, en je hem kan opladen met zonnepanelen bijvoorbeeld. De reguliere burger heeft er dus een stuk minder aan dan deze kleine groep mensen

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 maart 2025 om 16:17

      Met een actieradius van 400km hoef je echt niet elke dag aan de laadpaal en is een openbare laadpaal een nachtje per week voor veel mensen ook voldoende. En zonnepanelen is al helemaal onzin, een EV rijdt op stroom uit elke bron.
      Vanuit een praktisch oogpunt is een VW Transporter ook vele malen handiger dan een VW Polo en toch neemt niet iedereen een Transporter. Op de lange afstand is een benzine wagen zeker gemakkelijker maar zo vaak rijden de mensen helemaal geen lange afstanden. Het is meestal woon, werk, woon werk, woon boodschappen, woon werk, woon opa en oma etc.

      Login om te reageren
  5. pier zegt

    10 maart 2025 om 15:45

    Dit onderzoek zegt eigenlijk niet zoveel. Maar bij grote bedrijven worden in veel gevallen zakelijke rijders al verplicht om elektrisch te rijden. Als ik niet representatief bij mij op de zaak kijk vindt eigenlijk iedereen het prima om elektrisch te rijden. Wil je toch benzine rijden moet je een andere werkgever zoeken, zo simpel is het.

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    10 maart 2025 om 16:03

    Zakelijke leaserijder hier, waarvan een deel van mijn brutoloon wordt gebruikt om leaseprijs en brandstof van te betalen (bruto dus) en de bijtelling is iets tussen mij en de belastingdienst. Als ik geen leaseauto zou rijden zou ik dat bedrag dus bruto krijgen en minus de loonbelasting op mijn rekening gestort. Ofwel, ik betaal hem zelf, maar met een goede korting.

    Welnu, N=1:
    Ik rij nu benzine met automaat. Mijn vorige auto was een EV, daarvoor (pre-covid) reed ik diesel met handbak.
    Ik vind de beleving van een ICE vele malen fijner, het motorgeluid, de schakelmomenten, je voelt je veel meer verbonden met het autorijden zelf. Nu ik een automaat heb vind ik het heerlijk filerijden maar de beleving is er wel een beetje uit. Tegen het pookje tikken helpt daar een beetje in maar het vervangt geen handbak.

    Wat ik wel mis in mijn benzineblepper is het instant-koppel dat die EV gaf. Zelfs een bescheiden 200pk maar wel iets van 400nm zorgde ervoor dat ik maar aan het go-pedaal hoefde te denken en je zoeft er al vandoor. Als ik nu iemand wil inhalen terwijl ik 100 rij moet ik eigenlijk het pookje al naar links in de sportstand klikken zodat hij meteen een versnelling terugschakelt, dan moet ik er volgas langs. Als ik dat pookje niet eerst opzij klik en ik geef alleen maar volgas dan moet de versnellingsbak eerst denken wat ik eigenlijk wil, terugschakelen en dan komt er pas gang in. Daarin is een EV onovertroffen, de reacties zijn direct en de versnelling is enorm. Maar je krijgt wel het gevoel dat je in een enorme wasmachine zit als je alleen maar een zacht gefluit uit de aandrijflijn hoort opstijgen terwijl je dat doet. Die beleving mis ik gewoon, wellicht dat de Ioniq 5N een goed voorbeeld kan geven aan andere fabrikanten en er desnoods nep-geluidjes en kunstmatige schakelmomenten in een EV kunnen worden gestopt.

    Verder wat betreft dagelijks gebruik; Er zit nagenoeg geen verschil tussen met een EV naar mijn werk of met een ICE. Ik heb de mazzel dat ik in een intense Vinex-wijk woon met laadpalen waar je maar kijkt, dus opladen in de buurt is nooit een probleem geweest. Ook de meeste parkeerplekken bij kantoren waar ik heb gewerkt hadden netjes een paar laadpalen staan dus was het thuis niet gelukt, dan kon het altijd daar nog. Ik woon in de Randstad dus ik leg ook geen 400km per dag af, wat dat betreft is range-anxiety een non-issue voor me geweest.

    Waar dat niet zo was was tijdens die 4-5 weken per jaar dat we naar het buitenland gingen. De auto wordt privé gebruikt en daar tik ik dan ook netjes bijtelling over af, dus die auto gaat mee op vakantie. En dan merk je dat EV gewoon niet zo prettig is. Mijn Kia had geen 800v aan boord dus ik stond gewoon als een kneusje 30-45 minuten te wachten tot mijn tellertje een keer op de 80% stond. Daarmee kon ik (in de zomer) makkelijk 300km verder mee komen dus precies lang genoeg voor de volgende plaspauze. Zo heel af en toe moest je eens wachten tot er een plekje vrij kwam maar dat was echt sporadisch. Wij stonden op een reis naar Denemarken of Oostenrijk gewoon 3 á 4 uur enkele reis te wachten tot die auto vol genoeg was. En dan sta je bij zo’n mooie Ionity paal met 50-70kw te laden, en dan komt er zo’n Taycan naast je staan. Die plugt hem in, ramt er met 250kw weer 300km bij en is met een kwartiertje weer vertrokken. Dan voel je je wel een beetje genaaid ja.

    Maar ondertussen staan er 300 meter terug mensen lekker droog, verlicht, onder een overkapping in 5 minuten 800km bij te tanken, betalen met welk random pasje ze dan ook in hun zak hebben zitten en rijden weer door.

    Zodra de EV net zo snel vol is als een ICE, en je met je eigen pinpas of CC kunt afrekenen, terwijl je ook nog ziet hoeveel die laadbeurt je gaat kosten, dan ga ik weer terug naar EV. Want dat vergelijk wint de ICE tot nu toe elke keer.

    Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      10 maart 2025 om 20:37

      Ik lees Johanneke het argument ook regelmatig maken dat tegenover de EV dan een kleine pruttel ICE het alternatief is. Dat kan ook anders natuurlijk door er een grotere ICE tegenover te zetten (wat bij gelijke monikken, gelijke kappen qua tax zo zou zijn geweest). Met een drieliter turbo blok heb je ook >400nm altijd ter beschikking en vaak >300kilo minder, dus dan zijn tussensprintjes ook best okay.

      Login om te reageren
  7. mashell zegt

    10 maart 2025 om 16:19

    Zoals de anderen al zeggen de zakelijke leaserijders worden nu al gedwongen door hun werkgever, vanwege CO2 ladders en zo daar hoef je de EU niet de schuld van geven. Overigens als de overheid wil, zakelijke leaserijders hoef je niet te dwingen, met lage bijtelling laten die zich gemakkelijk verleiden.

    Login om te reageren
  8. mc96 zegt

    10 maart 2025 om 18:21

    Wij van wc eend…

    Login om te reageren
  9. M3 comp. zegt

    11 maart 2025 om 07:52

    Het probleem van dit onderzoek zit hem in het “dwingen” of “gedwongen” worden. Dit zegt alles🤷‍♂️

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North