Nederlandse prijs Audi A1 citycarver is bekend

Auteur: , 61 Reacties

De A1 die vies mag worden heeft een prijskaartje gekregen.

Fan van de Audi A1, maar mag het allemaal een tandje ruiger en heb je daar wat extra voor over? De A1 citycarver is dan wellicht een idee. De ‘stoerdere’ versie van de A1 Sportback werd eerder dit jaar voorgesteld en nu is de Nederlandse prijs bekend.

De A1 is al geen goedkope auto en dat is in het geval van deze citycarver niet veel anders. Het begint bij 29.220 euro. Voor dat geld heb je een 25 TFSI. Dit is een driecilinder met 95 pk, gekoppeld aan een handbak. De 30 TFSI met 116 pk is er vanaf 30.760 euro. Voor een 7-traps S tronic-automaat moet je bijbetalen. Laatstgenoemde variant met automaat kost 33.070 euro. In een later stadium komt er ook een 35 TFSI viercilinder met 150 pk met S-tronic bak, net als een A1 citycarver First Edition. Wat deze beide varianten gaan kosten is nog niet bekend.

De Audi A1 citycarver kenmerkt zich door zijn 4 cm verhoging, 17-inch wielen, aangepaste wielkasten en andere dorpels. In Nederland komt het model er standaard in de epic-uitvoering. Dit betekent dat zaken als LED-achterlichten, Audi virtual cockpit, zes speakers en MMI navigatie standaard zijn. Op 17 oktober arriveert de A1 citycarver in de Nederlandse showrooms.



61 reacties

Een soort heruitgave van de Polo Cross uit 2009 – zelfs qua kleur – maar dan (flink) wat duurder.
Je moet wel flink gek in de kop zijn om dit ding te kopen/leasen.
@basv: Nou je zou versteld staan.
@basv: ik lease een sportback. Kost me 40eu extra ten opzichte van een polo, de andere mogelijke keus. Dus valt wel mee, wss door de restwaarde?
@thijsj: qua leasebedrag wellicht. Maar niet als je m zakelijk rijdt en bijtelling mag betalen. Dan zal ie flink duurder zijn.
@rutgerg: als eigenaar bedoel je? Ik betaal bijtelling. Die is netto 40eu extra tov een Polo.
Zal er van deze A1 ook weer zo’n geniale Quattro komen?
Voor €29.220 heb je een driecilinder met 95pk, dan ben je echt finaal van de pot gerukt als je dit koopt!!!
@raoufff: Liever dit dan een Tesla imho…
@gebruikersnaam3: nee dankjewel dan liever een Tesla
@lekkerlinksrijden: allebei niet.
@edjehaze: het was a of b, niet optie c ;-)
@gebruikersnaam3: Hahaha jij hebt liever een 3 cilinder met 95pk dan altijd 350pk onder het pedaal te hebben?
Ach het is een uitvoering om een gaatje te vullen. Op zich niet nuttelozer als veel SUV’s dus waarom niet. Ziet er best stoer uit.
Die 1.0 25 tfsi is nog best rap ook.
De prijs is in principe niet hoog, ons land maakt de aanschaf gewoon duurder. Haal de BPM er maar af van die 33k variant, zit je zo opeens onder de 30k.
@vwtouran75: edit- De 35 TFSI met 7-bak DSG kost in Duitsland 25k incl. de BTW. Dan valt het opeens reuze mee.
@VWTouran75: zonder opties ja, en dan gaan we vinkjes zetten, en voila 30k
@lekkerlinksrijden: Dan zit je in Duitsland dus in de (momenteel) sterkste variant met leuke opties, ten opzichte van de kale versie hier met een bezuinigblokje…
Mooi man: voor 30k krijg je niet eens 100pk…
Hebben die getallen, 25, 30, 35, betekenis? Want dat heb ik tot dusver nog niet gesnapt bij het audi gamma.
@grasvreter: ze snappen het zelf ook nog niet bij Audi.
@grasvreter: is een vermogensindicatie. Als de boel dalijk elektrisch of half elektrisch is heeft een cilinderinhoud tonen niet zoveel nut meer dus zijn ze hierop overgestapt.
@grasvreter: terwijl het juist heel simpel is, een hoger getal betekent meer power. Dat was vroeger met de cilinder inhouden al zo en is met de vermogensgetallen die merken als Mercedes, BMW en Volvo al jaren hanteren ook zo.
@mashell: ja dat snap ik, maarrr, welke eenheid hoort er bij de getallen. Dat vraag ik mij af. Bij een 1.8 weet je oh de eenheid is liter, gaat om de motorinhoud.
@grasvreter: een 118 is een 1,5 dus die vlieger gaat ook al niet meer op
Ik laat die Citycadaver maar aan mijn neus voorbij gaan.
Zon CITYcarver moet natuurlijk flink hoog op zijn poten staan, stel je voor dat je klinkers tegen komt in de stad.
Bejaarden mobiel.
95pk voor bijna 30.000 euro ja het is Audi hè zulke zogenaamde premium kunnen dat maken.
Wat een gejank hier. Duidelijk dat hier een groot deel van de reageerders nog nooit daadwerkelijk met een 1.0 TSi 95pk heeft gereden.

Voor iedereen die denkt; mehhh, 3-cilinder en 1L inhoud als een pak melk. Het rijdt serieus leuk! Ooit dacht ik er ook zo over, tot wij een aantal jaar terug een nieuwe Ibiza FR 1.0 TSI kochten. Zal je nog verbazen hoe vlot dat rijdt en hoe hard het doortrekt. Tuurlijk, de 200 km/u ga je ws niet aantikken, maar dat is ook zelden dat je dat überhaupt aantikt. De 150-160 doe je nog wel eens wat vaker op de snelweg en dat haalt ie vlotjes.

Mij hoor je verder niet over de prijs, en ook niet over of de 25,30,35,40 reeks logisch is..

Lekker auto’tje verder, ik zou de 30 Tfsi pakken en die laten chippen naar 150pk. Heb je een heerlijk wagentje aan!
@ghost: ik weet niet hoe het met de 1.0 met 95 pk zit, maar ik had ook 95 pk in mijn Ibiza 1.2 en na 3000 toeren was het uit met de pret. Geen hol aan qua snelheid.
@baklava: klinkt eerder alsof je een 1.2 TDI had met een goedkope chip dan.
Bij 3000 tpm zitten die tsi blokken nog niet eens op piekvermogen.
@baklava:

Ik heb een A1 gereden in het verleden met die 1.2TSI. Was ronduit een slecht blok, en in mijn ervaring ook niet vergelijkbaar met de 1.0 TSI die hier wordt bedoeld. Je zou denken, kleiner dus slechter maar in dit geval was de 1.2 TSI het problemenblok en de 1.0 TSI een alleskunner.
@ghost: dat wist ik niet. Dacht dat het in de basis hetzelfde blok was minus 1 cylinder
@ghost: als eerste auto is er an sich niks mis mee, daar heb je helemaal gelijk in.

Totdat je er bij stilstaat dat je voor hetzelfde geld óf flink meer vermogen, of flink meer auto elders kunt krijgen.
@karhengst: Waar zeg ik dat het mijn eerste auto was?

Sterker nog, het was een auto erbij naast 2 andere auto’s waarbij die andere 2 ook beiden veel sneller waren. Daarmee bedoel ik maar te zeggen dat ik absoluut weet waar ik vandaan kwam en ook absoluut weet waar ik over praat maar dat de 1.0 TSI voor veel mensen een zeer onderschatte motor is. Het rijdt gewoon vlot en goed. Tuurlijk kan je voor 30k ook een 15 jaar oude S8 met V10 kopen, die is ruimer, luxer en sneller maar ook duurder in onderhoud, verbruik, wegenbelasting en nog zat andere dingen.
@ghost: “Wat een gejank hier. Duidelijk dat hier een groot deel van de reageerders nog nooit daadwerkelijk met een 1.0 TSi 95pk heeft gereden.”

Of jij nog nooit met een fatsoenlijke motor ….iets met ‘iedereen die het niet met me eens is, is stom’.
@ghost: nee dat rijdt niet
@ethylestra: onderzoek wijst uit dat je bijdrage niks bijdraagt.
Dus voor iets minder geld dan de instapper heb je een Mazda 3 met Skyactiv X die zuiniger, sneller, ruimer, mooier, een beter afgewerkt interieur en bijna twee keer zoveel vermogen heeft.
@reactief: Ja maar dan rijd je Mazda… wie wil dat nou?
@gebruikersnaam3: Nou, ik rijdt niet per definitie liever Mazda dan Audi. Maar de Mazda 3 rijdt ik liever dan dit geval of een A3.
@reactief: Ik rijd het liefst in een Mazdta of een Audti.
@daihatsucuore: Subtiel ;) Niet mijn sterkte punt. Zeker niet bij een snelle reactie.
@reactief: Ik denk dat je volledig gelijk hebt, met uitzondering van het puntje afwerking interieur. Daar zijn ze bij Audi wel erg goed in. Maar verder moet je wel erg blij worden van de vier statusverhogende ringen om 35k of meer neer te tellen om zo’n kleine en technisch niet al te bijzondere auto te kopen.
@dondeboer: Nou, de nieuwe 3 is weer een stapje vooruit qua afwerking in het interieur en op de A1 was wel wat kritiek in testen.

Maar ik heb zelf geen direct vergelijk van deze laatste versies.
@dondeboer: Toen ik de foto’s van het interieur bekeek vroeg ik me in eerste instantie af of ik zojuist was opgevreten door een transformer.

Wellicht is het goed plastic, maar het strakke zakelijke is het echt niet meer.
@karhengst: Ging me ook meer om de afwerking dan de vormgeving. Overigens ben ik over ’t algemeen niet zo gecharmeerd van de interieurs van Audi’s, ze zijn me te klinisch. M’n baas heeft een S5, en dat zou een leuke auto moeten zijn, maar dat is ’t niet. Er is nul sfeer, de stoelen zitten niet echt lekker (mijn V40 zit veel lekkerder voor een fractie van de prijs), en hij stuurt ook gewoon niet lekker. Heel effectief allemaal, maar ’t is gewoon niet leuk.
@reactief: mooier is altijd persoonlijk…de rest zou je een punt kunnen hebben. Vergeet de afschrijving / restwaarde niet..
@ghost: Mooier is zeker persoonlijk. De restwaardes van Mazda’s zijn over het algemeen zeer goed. Voor de 3 weet ik het niet precies, maar de CX-5 is de meest waardevaste auto in NL.
@reactief: voor de 3 wel een stuk minder hoor..CX-5 is mij bekend idd.
Man, man.
Als er een niche ontdekt is (t.g.v. marketing), dan zul je wel gek zijn (als ondernemer) dit product niet op de markt te brengen.
De kleine verstandjes met even zo weinig kennis en pecunia kunnen beter hun reacties achterwege laten.
@440i: Ik geef Audi groot gelijk, maar de kopers zijn m.i een beetje maf.
@440i: Oww jee.. Iedereen aan de kant. Iemand voelt zich verheven boven de rest.
@440i: Met mijn beperkte verstandje denk ik, met uw welnemen, dat het getuigt van (financieel) masochisme om pak hem beet 35K stuk te slaan op een 100-ish pk Polo in een iets hippere jurk en op plateauzolen. Je boort jezelf dan bijvoorbeeld een Fiesta ST door de neus, om maar eens wat te noemen.
@reactief: Zeker niet.
Maar het simplisme waar menigeen onder lijdt is vaak te treurig voor woorden.
Blaten (vandaar de schapen) zonder ook maar een beetje na te denken is hier tot norm verheven.
En de woordenschat evenals grammaticale bagage is ook teleurstellend laag.
Hoor ik wel thuis op dit forum?
@440i: Goeie vraag.
@440i: Welkom op het internet! Je zou Twitter, Instagrams, YouTube of Facebook eens moeten proberen, van het taalgebruik daar krijg je pas echt de kriebels.
De Audi Citycarver is alvast minder lelijk dan de BMW City Scarver.

https://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/bmw%20F650%20cs%20%203.jpg
Wat apart dat ze het woord cityCARVER mogen gebruiken. Carver bestaat nog steeds (weer) en je zou verwachten dat ze die naam voor autobenamingen vastgelegd hadden.
Wat een kutnaam, klinkt als een naam voor een nieuw tennisracket voor milieubewuste urban senioren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).