De bijzondere auto is gewoon in ons land te bestellen.
Of er echt animo voor gaat zijn valt nog te bezien. Het is in elk geval gaaf dat een Nederlands bedrijf als Louwman Exclusive het merk De Tomaso naar Nederland gaat halen en dus de gloednieuwe P72 gaat verkopen.
Het nieuwe model symboliseert 60 jaar De Tomaso en is onder de vleugels van Apollo Automobil ontwikkeld. Hoewel het uiterlijk van de auto nieuw is, komt de techniek van de Apollo IE. De Tomaso gaat slechts 72 exemplaren bouwen van de P72. Het recept is anno 2019 uniek te noemen. Een atmosferische V12, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak.
Een reden dat auto’s met deze motor en transmissie combinatie bijna niet meer bestaan heeft te maken met de huidige markt. Zeker in Nederland zal de P72 genadeloos hard gestraft worden om zijn aandrijflijn. Dat gezegd hebbende: De Tomaso heeft de Nederlandse richtprijs bekendgemaakt van de Italiaanse supercar.
Louwman Exclusive mikt op een vanafprijs van 750.000 euro. Let wel, dit is exclusief 21% BTW en exclusief de BPM. Vooral dit laatste zal fors zijn. Voor minder dan een miljoen euro de P72 op geel kenteken krijgen is er naar alle waarschijnlijkheid niet bij.
Het is overigens niet zo dat Louwman Exclusive speciaal voor die paar rijke Nederlanders het dealernetwerk op zich heeft genomen. Louwman zal namelijk verantwoordelijk zijn voor alle verkopen in continentaal Europa. Voor de overige regio’s werkt De Tomaso samen met andere partijen. Voor Noord-Amerika is dit Miller Miller Motorcars, voor het Verenigd Koninkrijk en Midden-Oosten met Joe Macari Performance Cars en de Aziatische markt kan terecht bij SPS Automotive in Hong Kong.
Zag hem laatst al rijden..
@ghost: zou kunnen, hij was zondag in Nederland!
@kp92: Maar die stond niet op kenteken en kwam in een trailer.
Wat een verschrikkelijk ordinair ding met een kit car uiterlijk
@baklava: Zeg dat wel, wat een ordinair ding met dat rosé goud, ik wil hem!
@baklava: Baklava is pas ordinair, veel te zoet man.
Als m het geld had, direct gekocht! Wat een bloedmooi ding! Wel het interieur iets anders en ook andere velgen, verder meer dan perfect!
@kp92: Gaaf he! Mee eens, het interieur mag wel ietsje minder steampunk en inegtogener. Toch bijzonder dat die klassieke lijnen, van ‘vroegah’ bijna een universele gevoel van automotive schoonheid zijn! Ik heb dat persoonlijk ook met de Disco Volante van Touring Leggera
@lithiumion: …’ingetogener’ dus… als dat al correct Nederlands is…
@lithiumion: ‘meer ingetogen’ waarschijnlijk. Maar ik ben ook voorstander van ingetogener en ingetogenst.
Weet iemand waar de V12 op gebaseerd is of is het een compleet nieuw blok? De V12 in de Apollo IE is namelijk een afgeleide van de Ferrari 6,3 V12 uit de F12(tdf).
@tdu2zonda: volgens mij is alle techniek 1 op 1 overgenomen van de IE
@kp92: jup. Alleen andere koets erover.
@720s: Oke! bedankt! Ze klonken op video’s al heel erg hetzelfde, vandaar.
Al heb ik ook gehoord dat dat puur voor het prototype was en dat er uiteindelijk een andere V12 in komt. Maarja, maakt ook vrij weinig uit, het is niet dat ik in de markt ben voor zo’n apparaat. :p
@tdu2zonda: Ik hoorde in de vlog van Werner Budding dat het plan was het ferrari blok er in te leggen, maar dat door wat geruzie niet door ging en nu zou er een mercedes v12 in gaan komen.
@sanderp: ik hoop dan op pagani zonda achtig geluid. Dat zou helemaal perfect zijn
Wat is dan bekend? Ze mikken op een prijs van 750000 ex ex. En niemand weet wat de bpm gaat worden. Of snap ik het nu niet?
@pa045: snap wat je bedoelt. Tot 1,1 mio wil ik ‘m wel hebben. Voor 1,15 of meer mij niet gezien. Daartussen is een twijfelgevalletje.
Dat doen ze toch fantastisch bij Louwmans! Natuurlijk gaan ze geen enorme winsten maken op dit model, maar hun bekendheid zal er flink door toenemen. Auto’s verkopen aan rijke lieden in Europa buiten Nederland is natuurlijk geen gek idee!
Mooi gemaakt, qua vormgeving niet echt mijn stijl. Maar denk dat deze als lange termijn investering het wel goed gaat doen.
Mwah….. heb ik liever die gele Pantera van Ringbrothers
@tenaci: ik ook
Prachtig! M.u.v. dat rosé goud dan. De productieversie zou toch een andere krachtbron krijgen? V8 ipv deze V12 ofzo
ik kom replica’s voor minder tegen….
@IJsblok: da’s een verrassing!
TomasoTomaso