• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse tankstations zonder brandstof door droogte

Auteur: RubenPriest, gepost 20 juli 2018 om 11:50 – 44 Reacties

Nederlandse tankstations zonder brandstof door droogte


De Death Valley-toestanden in ons land zijn nu ook merkbaar bij de pomp.

Naar het tankstation rijden en geen peut uit de slang krijgen. Het is de werkelijkheid bij sommige brandstofpunten in Nederland. Het tekort aan brandstof heeft een aantal redenen. Allereerst de aanhoudende droogte. Schepen varen over rivieren naar brandstofdepots om peut te leveren. Echter, omdat veel rivieren een lagere waterstand hebben, worden schepen minder zwaar beladen. Truckers kunnen vervolgens niet voldoende brandstof leveren aan tankstations als ze benzine of diesel komen halen bij deze depots. Ze kunnen niet afhankelijk zijn van de schepen en rijden dus zelf naar Rotterdam om brandstof op te halen, wat extra tijd kost.

Een andere belangrijke reden is het tekort aan chauffeurs. Er is te weinig mankracht om de tankstations in ons land te kunnen bevoorraadden. De chauffeurs die rijden maken vervolgens weer veel overuren.

Wim van den Dool van transporteur Van Waveren zegt tegenover de NOS dat chauffeurs momenteel 20 procent meer ritten rijden dan normaal. Een andere reden is de vakantie. Veel Nederlanders trekken erop uit en tanken voor vertrek de auto af, waardoor er over het algemeen meer getankt wordt. Het zijn vooral de onbemande pompen die geregeld met tekorten kampen. Oliemaatschappijen hebben aangegeven dat ze de tekorten zo snel mogelijk proberen weg te werken.

Foto: Aventador SV bij de pomp via @shelldewetering op Autojunk

Ook interessant!

  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • autoinbraak
    Autoinbraak in deze Nederlandse wijken het ergst
  • prijzenoorlog pomphouders
    Prijzenoorlog Nederlandse pomphouders op komst
  • Nederlandse Lightyear wordt niet in Nederland gebouwd

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

nederland, tanken, tankstation

Vorig bericht: « Officieel: Valtteri Bottas blijft voor Mercedes rijden
Volgend bericht: Gridstraf voor Daniel Ricciardo op Hockenheim »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkhekje zegt

    20 juli 2018 om 11:59

    uiteraard gaat de klant die weer merken in de portemonnee… minder aanbod, vraag blijft hetzelfde of meer..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 juli 2018 om 12:37

      @henkhekje: vraag zakt binnenkort juist hopeloos in, de gemiddelde Nederlander vertrekt zo’n beetje nu met een half volle tank op vakantie en hoopt dat ze in Luxemburg nog genoeg goedkope brandstof hebben.

      Login om te reageren
      • B00G1E zegt

        20 juli 2018 om 14:08

        @mashell: de gemiddelde nederlander rijd met zijn leaseauto en gooit die nog even lekker vol met v-power op hazeldonk want tankpas

        Login om te reageren
        • jaapies zegt

          20 juli 2018 om 14:56

          @B00G1E: ik weet niet wat jij onder gemiddeld verstaat? Maar niet veel meer dan 10% van alle auto’s in NL wordt geleased…

          Login om te reageren
          • B00G1E zegt

            20 juli 2018 om 15:15

            @jaapies: Zo voelt het iig als ik tijdens feestdagen/vakanties bij Hazeldonk sta te tanken zodat ik nog net even wat verder in Frankrijk uit kom met de gratis peut;)

            Login om te reageren
            • jaapies zegt

              20 juli 2018 om 16:08

              @B00G1E: haha, dus je bent zelf zo’n ‘gemiddelde’ Nederlander..!

              Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          20 juli 2018 om 15:27

          @B00G1E: en de gemiddelde tankpas laat ook echt vpower toe..

          Login om te reageren
          • frisian zegt

            20 juli 2018 om 23:20

            @olivier420: mijn tankpas laat vpower gewoon toe hoor tanken in het buitenland overigens ook.

            Al pak ik hazeldonk altijd eventjes mee.

            Login om te reageren
  2. janmetdelangeachternaam zegt

    20 juli 2018 om 12:01

    Binnenkort Mad max taferelen op weg naar het kantoor

    Login om te reageren
  3. G-Ammo zegt

    20 juli 2018 om 12:13

    ”1e wereld land”… en dan dit. Echt r*t toch op. Ze vinden altijd wel iets om straks alle prijzen omhoog te gooien. Dit heet zomer. Volgens mij komt dat ieder jaar toch?

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      20 juli 2018 om 12:30

      @G-Ammo: Nou het argument van de droogte vind ik ook wat gek. Het probleem van te weinig chauffeurs is volgens mij een grotere uitdaging. Ik werk zelf bij een logistiek dienstverlener, en wij hebben ook moeite met vinden van personeel. En dat zie ik ook bij veel bedrijven om mij heen, die bijvoorbeeld supermarkt bevoorrading verzorgen. Nu kan ik mij voorstellen dat aanvoer van benzine e.d. Ivm Adr nog lastiger is om te verzorgen, want niet elke chauffeur heeft z’n Adr papieren. En een chauffeur uit het Oostblok heeft die papieren vaak ook niet. Of hij heeft ze gekocht ?

      Login om te reageren
      • royaledeluxe zegt

        20 juli 2018 om 13:31

        @rrk147: Dit is gewoon een algemeen logistiek probleem! De concurrentie onderling is te groot waardoor de grote bedrijven zichzelf kapot prijzen, hierdoor moeten de lonen naar beneden en is het beroep voor heel wat mensen niet meer aantrekkelijk. Je ziet dat ze nu veelal Oost-europeanen aantrekken, die aanmerkelijk goedkoper, zijn om toch nog te kunnen blijven leveren aan dezelfde prijs ipv de kosten omhoog te gooien.

        Het kan toch niet zijn dat alles duurder wordt maar dat de kost van levering omlaag gaat in de laatste 10 jaar?

        Login om te reageren
    • camber24 zegt

      20 juli 2018 om 12:31

      @G-Ammo: niet ieder jaar is er zoveel dagen van extreme hitte en vooral ook aanhoudende droogte achtereen. Staat zowel in de tekst als in de kop van het artikel.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        20 juli 2018 om 12:39

        @camber24: Ze noemen de droogte ivm de waterstand op de rivier. En dat is echt bullshit want zo laag is de rivier helemaal niet. Daarbij kunnen ze gewoon meerdere schepen lossen op een dag als dat nodig is.

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          20 juli 2018 om 20:47

          @lekbak: De rivier? Sinds wanneer heeft Nederland maar één rivier? Of denk de waterstand van alle rivier in Nederland te kunnen bepalen door het pijl van één rivier?

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            20 juli 2018 om 23:16

            @notsobig: De meeste rivieren waar waterstand een dingetje is zijn verbonden met de rijn en halen daar hun water vandaan. De maas heeft een geregelde waterstand met sluisen en stuwen en is daardoor geen probleem. Dus ja, alles komt van één rivier. Alles wat ongeregeld is en niet afhankelijk is van de rijn heeft geen noemenswaardige scheepvaart. En de rijn is momenteel redelijk laag maar zeker niet extreem. Dit komt jaarlijks voor en soms zelfs meerdere keren per jaar.

            Login om te reageren
            • notsobig zegt

              21 juli 2018 om 14:19

              @lekbak: “De maad heeft een geregelde waterstand met sluizen en stuwen” Aha en het is dus totaal onmogelijk om me de sluizen en stuwen het waterpijl van aftakkingen lager te houden, om het waterpeil van de maas hoog te houden?

              Login om te reageren
      • realhustler zegt

        20 juli 2018 om 13:13

        @camber24: Veel internationaal chauffeurs zijn zonder werk gekomen door de goedkope chauffeurs uit het oostblok. Waar zijn deze mensen gebleven? Allemaal een code 95 verlopen? Lijkt me dat binnenlands transport ‘officieel’ aangewezen is op Nederlandse chauffeurs, daar is toch geen gebrek aan? Of zijn de marges zo dun dat het salaris een probleem is?

        Login om te reageren
        • rrk147 zegt

          20 juli 2018 om 13:19

          @realhustler: ik denk dat salaris een klein ding is, maar de veiligheideisen voor adr (gevaarlijke stoffen transport) zijn net ff wat strenger dat je niet elke chauffeur met een rijbewijs met zo’n ding wegstuurd. Dan is een geldig adr diploma en een beetje ervaring wel vereist… Dat is bij blokvrachten die door Oostblokkers veelal worden gereden wel iets simpeler.

          Login om te reageren
  4. dirkv zegt

    20 juli 2018 om 12:14

    Ach nog even en dan zit half Nederland vakantie te vieren in het buitenland. Dan blijft er vast wel voldoende peut over voor de thuisblijvers.

    Login om te reageren
  5. frank2b zegt

    20 juli 2018 om 12:15

    Gewoon je Toyota CHR matzwart spuiten en twee gatling-guns op de flanken een gáán voor je peut!

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    20 juli 2018 om 12:18

    Wordt er niet juist minder getankt als meer mensen op vakantie gaan?

    Login om te reageren
  7. 007 zegt

    20 juli 2018 om 12:21

    ‘Het zijn vooral de onbemande pompen die geregeld met tekorten kampen.’

    M.a.w. bij de duurdere bemande stations (al dan niet van een oliemaatschappij) is nog volop peut te verkrijgen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      20 juli 2018 om 12:47

      @007: waarom zou dat nou zo zijn?
      #allesvoordemarge

      Login om te reageren
  8. ttr6 zegt

    20 juli 2018 om 12:27

    Tja….voorraadminimaliseren. Doen “ze” overal en als er dan iets een beetje tegenzit, heb je wat tekorten. Niks bijzonders. Zegt meer iets over de (letterlijk) geöliede samenleving waarin wij leven. Dat zo’n onbenulligheidje al tot een artikeltje leidt. Gave bestickerde Lambo, overigens!

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      20 juli 2018 om 15:22

      @ttr6: We hebben een just-in-time samenleving met zijn allen. Buffers zijn er praktisch niet meer, die zijn te duur geworden.

      Dat maakt een samenleving fragiel en daar moeten we op blijven letten. Zie nu dus bij brandstof.

      Login om te reageren
  9. cpp1 zegt

    20 juli 2018 om 12:29

    Ik tank juist zo min mogelijk als ik naar het buitenland vertrek. Net voldoende om Duitsland te halen en dan in Duitsland van de snelweg af om in een of ander dorp hem vol te gooien…je bent NLer of niet he ;)

    Login om te reageren
    • wilbertg zegt

      20 juli 2018 om 12:40

      @cpp1: en dan hetzelfde als je bij Oostenrijk de grens over gaat. En precies het tegenovergestelde natuurlijk op de terugweg.

      Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      20 juli 2018 om 13:13

      @cpp1: als je zakelijk een auto rijdt, is het interessanter om voor de grens nog te tanken ivm BTW aftrek.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        20 juli 2018 om 14:04

        @crashingduke: Of omdat je werkgever te vrekkig is een internationale kaart ter beschikking te stellen…

        Login om te reageren
      • frisian zegt

        20 juli 2018 om 23:24

        @crashingduke: buitenlandse btw mag je ook gewoon aftrekken hoor. Zeker als je een tankpas gebruikt

        Login om te reageren
    • marinepower zegt

      20 juli 2018 om 20:17

      @cpp1: nou, nou, op een vakantie van €2500,- toch mooi weer €27,80 verdiend!

      Login om te reageren
  10. lekbak zegt

    20 juli 2018 om 12:44

    Ze noemen de droogte als excuus van hun eigen blunders. Die lui op de kantoren kunnen gewoon niet plannen. De rivier is elk jaar wel eens zo laag, en vaak nog veel lager. Alleen niet in juli. Ze moeten gewoon de knip trekken en wat meer schepen laten varen, dan heb je uiteindelijk je product ook.

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    20 juli 2018 om 12:45

    Waarschijnlijk wachten ze op basis van dit gelul op prijsstijgingen zodat ze wwt extra marge kunnen maken. Het zijn net banken of boeren. Altijd klagen en ondertussen prijzen verhogen als er een mogelijk potentieel risico aan de horizon lijkt te gaan opduiken en de prijzen pas weer verlagen als er een totaal scheve situatie lijkt te ontstaan en er onrust ontstaat.

    Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    20 juli 2018 om 13:05

    Mensen gaan op vakantie en tanken dan meer. Maar ze werken toch 2-4 weken niet waardoor er minder getankt wordt? Of rijdt iedereen zijn lease-slet vooral privé?

    Login om te reageren
  13. realhustler zegt

    20 juli 2018 om 13:15

    Gelukkig rij ik diesel. Niet zo veel van nodig, om heel ver te komen.

    Login om te reageren
    • HyperTeHK zegt

      22 juli 2018 om 12:13

      @realhustler: jammer dat diesel als eerste op is.

      Gelukkig rij ik lpg 2 brandstoffen om te tanken en beide tanks bij elkaar een range waar de dieselrijders van zouden watertanden.

      En dat zonder de smerige stank, vervuiling, rotgeluid en blokkades in steeds meer steden. Om meer vermogen en koppel niet te vergeten want lpg + dubbele motorinhoud is nog steeds goedkoper als diesel.

      Login om te reageren
  14. karhengst zegt

    20 juli 2018 om 14:05

    Staan de Tesla’s ook reeds “droog” of is er nog geen waarschuwing uitgegaan omdat het stroomnet de hitte niet aan kan?

    Login om te reageren
  15. kennone zegt

    20 juli 2018 om 14:25

    Ik snap dat tanken voor vertrek echt niet. Lekker een dikke middelvinger naar de overheid en de eerste beste pomp in het buitenland pakken. Is nog goed voor je portemonnee ook!!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      20 juli 2018 om 14:41

      @kennone: als de vrouw lekker slaapt op de bijrijders stoel lekker de eerste 450km weg trappen, daarom tanken voor vertrek…. Ja, na 450km mag ik er weer 45 liter in doen….

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        21 juli 2018 om 13:37

        @dutchdriftking: haha ik mag er gelukkig 500km op de 55liter!! Ow wacht..??

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          21 juli 2018 om 14:35

          @kennone: haha ach en liever de Nederlandse overheid sponsoren dan de Franse.

          Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    20 juli 2018 om 14:39

    Euro 98 is gelukkig nooit op bij BP.

    Login om te reageren
  17. maotje zegt

    20 juli 2018 om 16:47

    Ze he hebben weer wat gevonden om de prijs kunstmatig op te drijven……

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North