• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit Stellantis-merk overweegt auto bewust minder ‘veilig’ te maken

Auteur: machielvdd, gepost 5 juni 2025 om 14:05 – 10 Reacties

Maar is dat wel zo erg?

Auto’s zijn anno 2025 veiliger dan ooit. Daar kun je niet op tegen zijn, toch? Nou ja… deze veiligheid brengt ook veel bemoeizuchtige en irritante systemen met zich mee. Die je vervolgens iedere keer weer uit moet zetten. En dat doe je in de praktijk tijdens het rijden.

Een deel van deze veiligheidssystemen zijn simpelweg verplicht, zoals de snelheidswaarschuwing, een rijstrookassistent en vermoeidheidsherkenning. Daarin heb je dus weinig keuze als fabrikant. En andere systemen kosten je een EuroNCAP-ster als je ze achterwege laat.

Het Chinese Leapmotor (waar Stellantis een aandeel van 20% in heeft) overweegt nu toch om een EuroNCAP-ster op te offeren. Deels vanwege de kosten en deels om de gebruikerservaring te verbeteren. Van sommige hulpsystemen heb je namelijk meer last dan gemak.

“Misschien moeten we een ster opofferen om de klant het juiste product te kunnen leveren, met alle nuttige technologie die daarbij hoort?,” zegt Francesco Giacalone van Leapmotor in een interview met AutoExpress. “Dat zou de juiste keuze kunnen zijn.”

Het halen van vijf EuroNCAP-sterren (wat de norm is) kan aardig wat kosten met zich mee brengen, en Leapmotor mikt vooral op budgetauto’s. Veiligheid lijkt dan het laatste waar je op moet bezuinigen, maar een auto met vier sterren is ook gewoon hartstikke veilig. Je hebt misschien alleen wat minder veiligheidssystemen.

Giacalone zegt ook: “Om de vijfsterrenbeoordeling te behalen, heb je misschien een mate van actieve veiligheid nodig, die niet alle consumenten op prijs stellen.” Dus ja, waarom zou je dan moeite gaan doen?

Overigens heeft de eerste Leapmotor die getest is door de EuroNCAP (de C10) gewoon vijf sterren. De hulpsystemen zijn echter slecht ontvangen door de pers en de klanten. We hebben er zelf niet in gereden, maar het schijnt allemaal bloedirritant te zijn. Zo zie je maar: EuroNCAP sterren zeggen ook niet alles.

Bron: AutoExpress

Ook interessant!

  • De nieuwste Stellantis cross-over komt uit... China
  • 'EU, maak alsjeblieft kleine auto's weer interessant'
  • Maserati verkocht vorig jaar MINDER auto's dan Ferrari
  • Zware auto is veilig voor jou. Maar niet voor de anderen op de weg

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

euroncap, Leapmotor, veiligheid

Vorig bericht: « Renault 5 zorgt ervoor dat de stroom niet uitvalt in Utrecht
Volgend bericht: Nee! Een van de laatste hot hatches wordt genekt door EU »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    5 juni 2025 om 14:27

    Zou mijn voorkeur hebben. Ik wordt knettergestoord van alle actieve veiligheid in mijn Kia. En veilig is het ook lang niet altijd. Lane departure is op boeren landweggetjes ronduit gevaarlijk. De wegbelijning zit daar aan de zijkant van de weg en als ik opzij ga voor een tegenligger stuurt hij gewoon tegen en dus recht op de tegenligger af…. 🫣

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      5 juni 2025 om 19:02

      Heel herkenbaar. Een tijdje Cee’d gereden en dat was echt ergernis nummer 1. Juist omdat ik zoveel in het buitengebied reed.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 juni 2025 om 19:15

      Mee eens dat het irritant en gevaarlijk is maar de eigenlijke oorzaak is de exotische wegbelijning die we in Nederland op 60 km/h wegen hebben.

      Login om te reageren
      • ar166 zegt

        6 juni 2025 om 11:24

        De auto met intelligente rijhulpsystemen moet zich toch echt aan de bestaande wegen aanpassen en niet andersom lijkt me.

        Login om te reageren
      • Yannick zegt

        6 juni 2025 om 18:33

        Rijnste onzin, natuurlijk. Wij hebben hele consistente en veilige belijning. Als een systeem daar niet tegen kan, moet het niet geïmplementeerd worden. Maar, als we de zijbelijning weglaten, dan is het wel prima?

        Login om te reageren
    • Marktplaats zegt

      6 juni 2025 om 20:24

      Dat is vreemd. In alle auto’s met lane assist waar ik zelf regelmatig in rij (Abarth, Jeep, Fiat, Mitsubishi) wordt de lane assist pas actief boven de 65 km/h omdat op smalle 60 wegen en dijken de belijning er anders voor zou zorgen dat de lane assist je terug duwt naar het midden van de weg bij een tegenligger. Dus tenzij je vind dat de Maximumsnelheid voor iedereen geldt behalve jou heb je daar geen enkele last van.

      Login om te reageren
  2. GJZ zegt

    5 juni 2025 om 15:03

    Elke auto zou een knop moeten hebben zodat de piepjes, lane assist, snelheid waarschuwing etc in 1 keer uit gaan,
    Bij veel auto’s is kost dit te veel moeite, en met veiligheid hebben die piepjes al helemaal niets meer te maken

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    5 juni 2025 om 17:04

    En het grote probleem is, als je al die onzin uit heb gezet, waarbij je door heel veel menu’s heen moet spitten.
    En vervolgend zet de auto alles weer terug naar default setting als je de auto opnieuw start.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    5 juni 2025 om 19:20

    Het is ook erg merk afhankelijk hoe storend de systemen zijn. Laatst een Ford Focus die zich heel nadrukkelijk overal mee bemoeide gereden en daarna een Renault waar het gewoon niet stoort. Renault heeft dit soort zaken goed voor elkaar. Proefritten blijven belangrijk, niet alleen om de stoel en veercomfort te testen maar ook de bruikbaarheid van het infotainment en de bemoeizucht van de veiligheidssystemen.

    Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    5 juni 2025 om 20:58

    Renault heeft de perfecte knop om alles uit te zetten. Laat Stellantis dat overnemen van Renault.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North