
Het downsizen van de Audi RS6 en RS7 gaat nog een stapje verder, het model dreigt namelijk zijn V8 te verliezen.
Sommige dingen zijn niet verrassend, maar wel een beetje jammer. Dat gold bij de Audi RS6 al vanaf de derde generatie in 2013. Dat was het moment dat Audi de half bij Lamborghini vandaan gesnoepte Twin Turbo V10 inleverde voor een iets bescheidenere 4.0 V8 met twee turbo’s. Goed voor dikke pk-cijfers, maar een V10 in je sedan en estate heeft iets cools. Aan de cijfers en populariteit ligt het niet, want de RS6 met V8 (de ‘C7’) en die daarna, eveneens met V8 (de ‘C8’), hebben een aardige fanbase opgebouwd.

Nieuwe RS6/7
De Audi A6/7-familie staat op het punt om een revolutie te doormaken. Alles wat A6 gaat heten is op basis van de A6 e-tron en dus elektrisch. Er komt dus een nieuwe RS6, maar dat wordt een EV. Het nieuwe namensysteem van Audi houdt in dat de A7 alles met een plofmotor wordt, dus de A6, A6 Avant, S6, S6 Avant, RS7 Sportback en RS6 Avant worden allemaal vanaf nu een A7, S7 of RS7. Tot zo ver niks nieuws.

Wat ook in theorie niks nieuws is, maar wel nu voor het eerst uit de mond van een Audi-honcho (in dit geval woordvoerder Niko Martens van Audi) komt rollen: de Audi RS7 en dus nieuwe RS6 krijgt geen V8. Het is over en uit voor de 4.0 liter Twin Turbo. De poging van het merk om de RS6 schoner te maken met een Mild Hybrid-systeem was niet afdoende en dus volgt Audi de voetsporen van bijvoorbeeld Bentley en Lamborghini, maar ook Mercedes. Namelijk een kleiner blok met meer vermogen dankzij PHEV-aandrijving.

Met dat vermogen zit het wel snor. Volgens Martens zal de nieuwe Audi RS7 initieel al goed zijn voor 725 pk. Da’s 125 pk meer dan een standaardversie van het huidige model en 100 pk meer dan de Performance en GT. En het zit maar 2 pk van de BMW M5 (G9x) af. De Performance-versie van de nieuwe RS7, die later komt, zal bijna tot 800 pk komen. En dat alles uit een half elektrische setup met een… V6. Yes, Audi gaat geen AMG’tje doen en gelijk terug naar de helft van die V8, maar een V6 gaat een rol spelen. De verwachting is dat het om dezelfde V6 gaat als in de nieuwe RS4 (dus RS5), alleen dan met meer vermogen. Martens zegt ook dat de RS5 goed zal zijn voor 600 pk.

Overboost
De PHEV-aandrijflijn met V6 in de nieuwe Audi RS5 en RS7 heeft als voordeel dat Audi hetzelfde trucje als bij de e-tron GT kan gebruiken. Het maximale vermogen is dan beschikbaar als een soort ‘overboost’-functie. Dan heb je tijdelijk het maximale vermogen als je even een bloedsnel sprintje wil trekken.

Nu we het toch hebben over elektrische knallers: Martens schetst ook een beeld van de nieuwe Audi RS6 e-tron. Dat wordt eigenlijk niks anders dan een flink opgevoerde versie van de A6 en S6 e-tron. Die laatste zit op 503 pk en dat is keurig, maar de RS6 moet uitkomen op 630 pk en 1.125 Nm. Ook die krijgt uiteraard een overboost-functie. Beide auto’s zouden in 2025 al het levenslicht kunnen zien, al verwachten we eerst ergens in 2025 de nieuwe A7 en later, wellicht vroeg in 2026 pas, de RS-versie. (via Car Magazine)
Die mag ook wel wat kilo’s kwijtraken. Auwto’s neigen naar zwaarlijvigheid hedentendage. Vroeger was eeen auto heel lenig dat moet terugkomen. Al die onzin eruit of z’n minst een skelet dat licht is en middelcompact.
Die groei is enkel een optelsom van alle nieuwe veiligheidseisen, features en (hybride) aandrijfsystemen. Moet je voor de gein eens kijken naar auto’s die in de jaren nul werden gereleased, en qua gewicht ook werden vergeleken met hun voorgangers… Klagen over zwaarlijvigheid is van alle tijden.
Dat gezegd hebbende, op het uiterlijk behalen de Audi A6 en A7 m.i. een landslide victory t.o.v. hun directe concurrentie.
“Die groei is enkel een optelsom van alle nieuwe veiligheidseisen”
Dat is allemaal electronica, die paar chips en printplaatjes wegen geen honderden kilo’s. ..
Leg eens uit hoe een paar printplaatjes en chips je auto kunnen afremmen en/of bijsturen in een noodsituatie dan. Je vergeet de mechanische component. Bovendien zijn er ook passieve veiligheidssystemen die aan het gewicht bijdragen. Denk alleen al aan dikkere A-stijlen.
Nou benieuwd of Mercedes nog met een V8 komt in de E. BMW bewijst dar t nog kan, al is het voor het vermogen niet noodzakelijk.
Pfffff weer een PHEV, vlees nog vis. Next!
Op zich werkt elektrisch gewoon, het is allemaal nog wat zwaar.. maar het werkt. O
Ik kan op de een of andere manier dit niet veranderen.. dus hieronder maar verder.
Het werkt dus, maar ik vind het gewoon saai. Al die 2 liter turbo’s, 3 liter V6en en 4 liter V8’s was al minder spannend, want minder bijzonder dan voor die tijd , toen iedere fabrikant nog z’n eigen idee over de beste setup had, niet gehinderd door wetgeving over cilinderinhoud in bepaalde landen en optimale efficiëntie.
Elektrisch is nog erger, want wat is het verschil tussen al die auto’s? Moet ik nu opgewonden worden van de Bosch motor want die is beter dan eentje van AEG ..of wie die dingen ook maakt?
Een kleine v8 zou veel leuker zijn dan zo’n 6-cilinder. Een 2.6 v8 bijvoorbeeld. Maar het motorenbeleid blinkt bij fabrikanten niet uit in originaliteit.
Lang leve de prijsstijging voor de echte V8 uitvoeringen 😜😉
Deze V6 was al een poosje leverbaar in Bentley’s toch? Ineens is die nieuwe M5 zo gek nog niet…
Heel gek dat BMW wel voor een goede prijs een V8 kan leveren en de rest niet. Of krijgen we in de toekomst PHEV-gate met BMW? Het design van de nieuwe Audi’s kan mij ook niet zoveel boeien moet ik zeggen..
De nieuwe RS5 Avant gaan als eerste zien.