• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nein nein nein! Porsche 992 GT3 krijgt turbo?

Auteur: jaapiyo, gepost 4 februari 2018 om 09:55 – 37 Reacties

drie-punt-nul


Moet de 911 GT3 er ook aan geloven?

Stofzuigers; vrijwel niemand staat te springen om ze te gebruiken, maar je ontkomt er niet aan. Thuis zet je ze in om je mancave schoon(-ish) te houden, autofabrikanten zetten ze in op de lucht om ons heen schoon(-ish) te houden. Op papier althans. De atmosferische motor lijkt zijn beste tijd gehad te hebben. Wil je er nog een hebben ben je aangewezen op een instap A-segmenter of enkele exoten als de Lamborghini Huracan, Ferrari 812 Superfast of Porsche 911 GT3. Maar hoe lang nog?

Volgens kwaliteitspublicatie MOTOR krijgt de GT3-versie van de nieuwe Porsche 911 namelijk een geblazen zespitter onder de kap. Nu beschikt deze auto nog over een glorieuze atmosferische 4.0 met 500 pk (rijtest). De nieuwe gaat, als de informatie van MOTOR juist is, beschikken over een variant van de geblazen 3.0 die nu al in de Carrera, Carrera T, Carrera S en Carrera GTS ligt.

Het zal voor Porsche redelijk makkelijk zijn om uit deze motor meer pk te halen dan de 500 stuks die de huidige GT3 heeft en over Nm’s hoeven we het al helemaal niet te hebben. Doch de echte kenners zullen hun hart vasthouden bij dit bericht. Nu biedt de GT3 met zijn atmosferische blok immers nog een unieke propositie binnen de 911-range. Met een opgevoerd blok uit de huis-tuin-en-keuken modellen wordt het al snel meer van hetzelfde, dunkt ons.

Gelukkig duurt het nog (heel) even voordat het zover is en doet Porsche in de tussentijd ook nog goede dingen. Zo gaat het gerucht dat ze de vrij ademende vier-punt-nul in een Boxster gaan lepelen. We raden kapitaalkrachtigen aan om snel toe te slaan voordat het te laat is.

Ook interessant!

  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes
  • AB-lezer showt zijn Porsche 992 GT3

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, GT3, Porsche, turbo

Vorig bericht: « Special: Mercedes-Benz SLK (R171)
Volgend bericht: Nederland owneert de levensgevaarlijke Bathurst 12 hours »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 februari 2018 om 10:01

    Anders is er nog altijd Lexus met de glorieuze atmosferische 5 liter V8…

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      4 februari 2018 om 10:10

      @svenska_aeroplan_ab: alleen die wegligging van zo’n hok hè

      Login om te reageren
      • tvklarenbosch zegt

        4 februari 2018 om 10:15

        @rhellema: nou, niet alleen de wegligging is het probleem bij Lexus in mijn ogen.

        Login om te reageren
        • harrie zegt

          4 februari 2018 om 10:31

          @tvklarenbosch: Ja de oogligging is ook verre van optimaal

          Login om te reageren
          • rhellema zegt

            4 februari 2018 om 10:43

            @harrie: vandaar ook dat ik het een hok noem, maar jouw omschrijving van het uiterlijk, oogligging, heeft mijn zondagochtend toch nog leuker gemaakt dan hij al was. Bedankt daarvoor!

            Login om te reageren
          • autodrop zegt

            4 februari 2018 om 12:53

            @harrie: dat heeft meer met jouw ogen te maken dan met Lexus.

            Login om te reageren
            • Haatto zegt

              4 februari 2018 om 13:18

              @autodrop: Dat jou reactie niet dezelfde bijval heeft als die van @harrie, vind ik het bewijs dat het toch eerder aan Lexus ligt ?

              Login om te reageren
              • autodrop zegt

                4 februari 2018 om 13:32

                @haatto: haha fair enough.

            • str8six zegt

              4 februari 2018 om 13:29

              @autodrop: ik waag dat te betwisten.

              Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    4 februari 2018 om 10:05

    Zou dan nog liever torque-fill hybride zien en een vrij ademende “race-motor” met cilinderuitschakeling…
    Aan de andere kant.. een twin (Klein +groot) turbo blok haalt vrijwel alle nadelen van turbo-laden weg. Alleen de sound wordt altijd minder. FERRARI’S 458 motor bewijst dat met de juiste afstelling een turbo-geladen motor ook wel geweldig kan zijn.. dus.. wie weet.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      4 februari 2018 om 10:08

      @w0o0dy: de 488. En indd ligt de uitdaging bij de fabrikanten om er een goede karakteristiek aan te geven. Maar het karakter van heel de wagen veranderd onvermijdelijk.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        4 februari 2018 om 12:20

        @davelepeef: en het geluid van een Cali of 488 is ook niet echt Ferrari waardig meer

        Login om te reageren
  3. kobus1967 zegt

    4 februari 2018 om 10:05

    De Mission-E word turboloos.

    Login om te reageren
  4. Tonnie zegt

    4 februari 2018 om 10:11

    Of allemaal massaal aan de mazda, dan blijven ze voorlopig misschien die skyactiv motoren bouwen.

    Login om te reageren
    • redbee5 zegt

      4 februari 2018 om 10:38

      @thijsj: Mazda 626 schijnt een goeie auto te zijn, heb ik vernomen uit een betrouwbare bron.

      Login om te reageren
    • EdGaR zegt

      4 februari 2018 om 10:43

      @thijsj: helaaschh komen die tegenwoordig ook met turbo’s

      Login om te reageren
  5. Onehp zegt

    4 februari 2018 om 10:12

    “Wil je er nog een hebben ben je aangewezen op een instap A-segmenter of enkele exoten als de… ”

    Voor de niet superrijken die graag sturen is er ook nog de GT86/BRZ… Viercylinder ja, maar als boxer heel veel karakter (mits wat eenvoudige inlaat/uitlaat ingrepen)

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      4 februari 2018 om 10:29

      @onehp: Als Subaru boxer liefhebber moet ik helaas bekennen dat dat blok voor geen meter klinkt. Een oude Impreza 1.5 uit 2000 klinkt heldhaftiger dan de BRZ. Gave auto, goede wegligging en ik vind ze best fraai om te zien. Maar die motor mogen ze direct eruit halen voor een WRX blok (230 pk) of STI blok (305 pk). Ik weet dat dat tegen de principes in gaat (maar er zijn genoeg eigenaren die de swap al gedaan hebben en er zeer tevreden mee zijn :-))

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        4 februari 2018 om 10:42

        @willeme: uit de fabriek klinken ze k*t inderdaad, maar een uitlaatje en het fake inlaatgeluid in de kabine verwijderen doen reeds wonderen. De mijne heeft nog een uel en ik wordt er na meer dan vier jaar nog steeds blij van…

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          4 februari 2018 om 10:45

          @onehp: overigens een goedgekeurde uitlaat, en uel met katalysator, ben een ‘propere’ liefhebber….

          Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        4 februari 2018 om 10:45

        @willeme: Inderdaad. Een Subaru boxer met turbo is bijna de uitzondering, die klinken nog steeds geweldig. Met beademing!!

        Login om te reageren
      • Onehp zegt

        4 februari 2018 om 10:53

        @willeme: vind de atmo respons overigens magisch, het laatste wat ik erin zou willen is een turbomotor met een beperkt register (de motoren die je noemt). Nu ja, de mijne heeft geen dip in de koppelkromme meer en ca 220-230pk, dat helpt ook veel voor de beleving…

        Login om te reageren
  6. tvklarenbosch zegt

    4 februari 2018 om 10:17

    Zou echt heel erg jammer zijn. Juist de combinatie van een handbak en atmosferisch blok maakt dit voor mij een van de meest begeerlijke auto’s op de markt.

    Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    4 februari 2018 om 10:20

    Lame! Dacht dat de RS man juist had gezegd dat ze ook altijd échte liefhebberswagens bleven bouwen. Tuurlijk trekt McLaren afschuwlijk veel vermogen uit de 720S en de 488 GTO gaat daar nog keihard overheen, maar dara heeft Porsche de GT2 voor. De GT3 is juist briljant vanwege het atmosferische blok. Hoe dan ook, iedereen die de 991.2 GT3 heeft “mogen” kopen heeft wellicht de laatste echte parel van Porsche in handen. Nooit meer wegdoen dus.

    Login om te reageren
  8. tjorque zegt

    4 februari 2018 om 10:25

    Volgende stap een geblazen 3 pitter.
    Als BMW er mee weg komt, dan moet VAG dat ook kunnen!
    Een wedstrijdje dichtbij pissen als het ware ?

    Login om te reageren
    • victornator95 zegt

      4 februari 2018 om 11:20

      @tjorque: Smart komt er sinds hun eerste wagentje al mee weg. Met die verschrikkelijke “trager-dan-mijn-hoogbejaarde-oma” versnellingsbak

      Login om te reageren
  9. roland78 zegt

    4 februari 2018 om 10:35

    Porsche zal er ongetwijfeld iets moois van maken.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    4 februari 2018 om 10:46

    Aan de headerfoto te zien dacht ik dat het een Lotus-post was…

    Login om te reageren
  11. kennone zegt

    4 februari 2018 om 10:50

    Heet zo iets niet al GT2??

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      4 februari 2018 om 13:15

      @kennone: ja, dit is gewoon het einde van het GT3 tijdperk. Leve de nieuwe koning GT2!
      …totdat de mission E zijn aandrijflijn aan de 911 leent. Gaat die dan GT1 heten of draai ik nu door?

      Login om te reageren
      • hehe zegt

        4 februari 2018 om 19:00

        @janjansen: GTE waarschijnlijk, op die naam heeft VAG toch al patent.

        Login om te reageren
  12. jelmer zegt

    4 februari 2018 om 11:00

    Wat maakt nou dat Porsche dit overweegt? Als ze nu de hogere belasting accepteren en niet te veel extra vermogen wensen, dan kunnen ze toch rustig het huidige blok blijven gebruiken?

    Login om te reageren
    • evogt3 zegt

      4 februari 2018 om 20:59

      @jelmer: steeds strengere emissie eisen. Voldoet de motor daar niet aan dan geen kenteken.

      Login om te reageren
  13. kle500 zegt

    4 februari 2018 om 11:38

    Eigenlijk voor 99,9% van de lezers totaal onrelevant, wabt in nog geen 100 jaar het geld om zoiets te kopen. Ook al heb je het geld om er een te kopen heeft 99,9% van die kopers noet de skills of ervaring om het verschil te merken in gasrespons etc. Belachelijk snel zal hij toch wel blijven. Ik vind het maar een hoop gedoe om niets.

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      4 februari 2018 om 11:39

      @kle500: irrelevant was het woord dat ik zocht maar niet kon vinden..

      Login om te reageren
      • schoen85 zegt

        4 februari 2018 om 16:31

        @kle500: helemaal eens, echter als je zo redeneert is het medium autoblog ten dode opgeschreven. Net als wat een groot deel van dit land met voetbal heeft. Amper in staat om een bal te raken, maar wel miljoenen bondscoaches. Is dit nou juist niet de charme van Autoblog? ;-)

        Login om te reageren
  14. porker zegt

    4 februari 2018 om 12:48

    Ik dien een motie van treurnis in.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North