Nein nein nein! Porsche 992 GT3 krijgt turbo?

Auteur: , 37 Reacties

Moet de 911 GT3 er ook aan geloven?

drie-punt-nul

Stofzuigers; vrijwel niemand staat te springen om ze te gebruiken, maar je ontkomt er niet aan. Thuis zet je ze in om je mancave schoon(-ish) te houden, autofabrikanten zetten ze in op de lucht om ons heen schoon(-ish) te houden. Op papier althans. De atmosferische motor lijkt zijn beste tijd gehad te hebben. Wil je er nog een hebben ben je aangewezen op een instap A-segmenter of enkele exoten als de Lamborghini Huracan, Ferrari 812 Superfast of Porsche 911 GT3. Maar hoe lang nog?

Volgens kwaliteitspublicatie MOTOR krijgt de GT3-versie van de nieuwe Porsche 911 namelijk een geblazen zespitter onder de kap. Nu beschikt deze auto nog over een glorieuze atmosferische 4.0 met 500 pk (rijtest). De nieuwe gaat, als de informatie van MOTOR juist is, beschikken over een variant van de geblazen 3.0 die nu al in de Carrera, Carrera T, Carrera S en Carrera GTS ligt.

Het zal voor Porsche redelijk makkelijk zijn om uit deze motor meer pk te halen dan de 500 stuks die de huidige GT3 heeft en over Nm’s hoeven we het al helemaal niet te hebben. Doch de echte kenners zullen hun hart vasthouden bij dit bericht. Nu biedt de GT3 met zijn atmosferische blok immers nog een unieke propositie binnen de 911-range. Met een opgevoerd blok uit de huis-tuin-en-keuken modellen wordt het al snel meer van hetzelfde, dunkt ons.

Gelukkig duurt het nog (heel) even voordat het zover is en doet Porsche in de tussentijd ook nog goede dingen. Zo gaat het gerucht dat ze de vrij ademende vier-punt-nul in een Boxster gaan lepelen. We raden kapitaalkrachtigen aan om snel toe te slaan voordat het te laat is.



37 reacties

Anders is er nog altijd Lexus met de glorieuze atmosferische 5 liter V8…
@svenska_aeroplan_ab: alleen die wegligging van zo’n hok hè
@rhellema: nou, niet alleen de wegligging is het probleem bij Lexus in mijn ogen.
@tvklarenbosch: Ja de oogligging is ook verre van optimaal
@harrie: vandaar ook dat ik het een hok noem, maar jouw omschrijving van het uiterlijk, oogligging, heeft mijn zondagochtend toch nog leuker gemaakt dan hij al was. Bedankt daarvoor!
via Android app
@harrie: dat heeft meer met jouw ogen te maken dan met Lexus.
@autodrop: Dat jou reactie niet dezelfde bijval heeft als die van @harrie, vind ik het bewijs dat het toch eerder aan Lexus ligt 😄
via Android app
@haatto: haha fair enough.
@autodrop: ik waag dat te betwisten.
Zou dan nog liever torque-fill hybride zien en een vrij ademende “race-motor” met cilinderuitschakeling…
Aan de andere kant.. een twin (Klein +groot) turbo blok haalt vrijwel alle nadelen van turbo-laden weg. Alleen de sound wordt altijd minder. FERRARI’S 458 motor bewijst dat met de juiste afstelling een turbo-geladen motor ook wel geweldig kan zijn.. dus.. wie weet.
@w0o0dy: de 488. En indd ligt de uitdaging bij de fabrikanten om er een goede karakteristiek aan te geven. Maar het karakter van heel de wagen veranderd onvermijdelijk.
@davelepeef: en het geluid van een Cali of 488 is ook niet echt Ferrari waardig meer
De Mission-E word turboloos.
Of allemaal massaal aan de mazda, dan blijven ze voorlopig misschien die skyactiv motoren bouwen.
@thijsj: Mazda 626 schijnt een goeie auto te zijn, heb ik vernomen uit een betrouwbare bron.
@thijsj: helaaschh komen die tegenwoordig ook met turbo’s
“Wil je er nog een hebben ben je aangewezen op een instap A-segmenter of enkele exoten als de… ”

Voor de niet superrijken die graag sturen is er ook nog de GT86/BRZ… Viercylinder ja, maar als boxer heel veel karakter (mits wat eenvoudige inlaat/uitlaat ingrepen)
@onehp: Als Subaru boxer liefhebber moet ik helaas bekennen dat dat blok voor geen meter klinkt. Een oude Impreza 1.5 uit 2000 klinkt heldhaftiger dan de BRZ. Gave auto, goede wegligging en ik vind ze best fraai om te zien. Maar die motor mogen ze direct eruit halen voor een WRX blok (230 pk) of STI blok (305 pk). Ik weet dat dat tegen de principes in gaat (maar er zijn genoeg eigenaren die de swap al gedaan hebben en er zeer tevreden mee zijn :-))
@willeme: uit de fabriek klinken ze k*t inderdaad, maar een uitlaatje en het fake inlaatgeluid in de kabine verwijderen doen reeds wonderen. De mijne heeft nog een uel en ik wordt er na meer dan vier jaar nog steeds blij van…
@onehp: overigens een goedgekeurde uitlaat, en uel met katalysator, ben een ‘propere’ liefhebber….
@willeme: Inderdaad. Een Subaru boxer met turbo is bijna de uitzondering, die klinken nog steeds geweldig. Met beademing!!
@willeme: vind de atmo respons overigens magisch, het laatste wat ik erin zou willen is een turbomotor met een beperkt register (de motoren die je noemt). Nu ja, de mijne heeft geen dip in de koppelkromme meer en ca 220-230pk, dat helpt ook veel voor de beleving…
Zou echt heel erg jammer zijn. Juist de combinatie van een handbak en atmosferisch blok maakt dit voor mij een van de meest begeerlijke auto’s op de markt.
Lame! Dacht dat de RS man juist had gezegd dat ze ook altijd échte liefhebberswagens bleven bouwen. Tuurlijk trekt McLaren afschuwlijk veel vermogen uit de 720S en de 488 GTO gaat daar nog keihard overheen, maar dara heeft Porsche de GT2 voor. De GT3 is juist briljant vanwege het atmosferische blok. Hoe dan ook, iedereen die de 991.2 GT3 heeft “mogen” kopen heeft wellicht de laatste echte parel van Porsche in handen. Nooit meer wegdoen dus.
Volgende stap een geblazen 3 pitter.
Als BMW er mee weg komt, dan moet VAG dat ook kunnen!
Een wedstrijdje dichtbij pissen als het ware 😂
@tjorque: Smart komt er sinds hun eerste wagentje al mee weg. Met die verschrikkelijke “trager-dan-mijn-hoogbejaarde-oma” versnellingsbak
Porsche zal er ongetwijfeld iets moois van maken.
Aan de headerfoto te zien dacht ik dat het een Lotus-post was…
Heet zo iets niet al GT2??
@kennone: ja, dit is gewoon het einde van het GT3 tijdperk. Leve de nieuwe koning GT2!
…totdat de mission E zijn aandrijflijn aan de 911 leent. Gaat die dan GT1 heten of draai ik nu door?
@janjansen: GTE waarschijnlijk, op die naam heeft VAG toch al patent.
Wat maakt nou dat Porsche dit overweegt? Als ze nu de hogere belasting accepteren en niet te veel extra vermogen wensen, dan kunnen ze toch rustig het huidige blok blijven gebruiken?
@jelmer: steeds strengere emissie eisen. Voldoet de motor daar niet aan dan geen kenteken.
Eigenlijk voor 99,9% van de lezers totaal onrelevant, wabt in nog geen 100 jaar het geld om zoiets te kopen. Ook al heb je het geld om er een te kopen heeft 99,9% van die kopers noet de skills of ervaring om het verschil te merken in gasrespons etc. Belachelijk snel zal hij toch wel blijven. Ik vind het maar een hoop gedoe om niets.
@kle500: irrelevant was het woord dat ik zocht maar niet kon vinden..
@kle500: helemaal eens, echter als je zo redeneert is het medium autoblog ten dode opgeschreven. Net als wat een groot deel van dit land met voetbal heeft. Amper in staat om een bal te raken, maar wel miljoenen bondscoaches. Is dit nou juist niet de charme van Autoblog? ;-)
Ik dien een motie van treurnis in.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).