Van zes cilinders naar vier cilinders naar volledig elektrisch: ook Volkswagen R moet eraan geloven.
Naast de magische letters ‘GTI’ heeft Volkswagen nog een magische letter: de ‘R’. Bij die letter denk je aan VR6-motoren, vierwielaandrijving en de iconische blauwe kleur. En misschien denk je zelfs aan een V10, die in de Volkswagen Touareg R50 lag.
Het R-label is inmiddels wel iets van zijn glans verloren. Ten eerste omdat ze geen zescilinders meer hebben, ten tweede omdat er ook een T-Roc R is en ten derde omdat iedere 1.0 TSI tegenwoordig is uitgevoerd als R-Line.
Uiteraard is de Golf R nog wel gewoon een hele lekkere hot hatch, begrijp ons niet verkeerd. Dat moeten we juist koesteren, want op termijn zal het R-label wellicht helemaal niet meer interessant zijn voor petrolheads. Het wordt namelijk een elektrisch label.
Nu is dit op zich logisch, want binnen afzienbare termijn worden alle Volkswagens elektrisch. Dat kan twee dingen betekenen: of het R-label verdwijnt, of het wordt volledig elektrisch. Het wordt dus het laatste.
Wat misschien minder voor de hand liggend is: het R-label wordt al eerder elektrisch dan Volkswagen als geheel. De R-tak wordt namelijk al in 2030 volledig elektrisch, terwijl dat voor het hele merk pas in 2035 het geval is.
Aan de ene kant is de vraag wat er nog over blijft van het R-label, aan de andere kant: een echt sportief label voor EV’s kan Volkswagen wel gebruiken. Aan de GTX-modellen is vooralsnog weinig sportiefs te bespeuren. Er is dus zeker ruimte voor elektrische Volkswagen R-modellen.
Via: Autocar
Foto’s: Huiskes-Kokkeler liep alvast op de zaken vooruit en maakte zelf een Volkswagen ID.3 ‘R’
piebepost zegt
Goed nieuws want ze worden er loeisnel van.
bietje zegt
Helemaal waar… zat in een Tesla met z’n hele performance package en ja… het gaat echt bloedverziekend snel…
…en steriel…
Ik koester mijn 2019 7.5 Golf R daarom nog maar even zolang het kan… want met z’n gechipte 0-100 van 4,2s misschien niet zo bloedsnel als de electrische monsters, er bestaat ook nog zoiets als beleving… (waarvan menigeen al vindt dat het bij de Golf R redelijk is weg gestabiliseerd natuurlijk haha)… but you get the point.
rrk147 zegt
Of een Golf 7.5 R zo natuurlijk is, is ook discutabel denk ik. Met een DSG ook al afstandelijk, het geluid bij het schakelen is bewust gecreëerd ipv natuurlijk. Een rauwe atmosferische motor was t nog slechts met de R32, waar een geblazen motor altijs al softer klinkt.
Ik ben ook geen fan van electrificatie, maar een hoop merken hebben hun karakter al verloren (bmw, Alfa), en voor woon werkverkeer zal electrificatie geen verkeerde optie zijn.
willemveenstra zegt
Ik heb nog een paar brandstof auto’s op voorraad. Ik red het wel tot mijn ouwe dag. Ik geef geen euro meer uit aan nieuwe elektrische vlammenwerpers. Laat die R maar mooi in de showroom staan.
steephh zegt
@willemveenstra
Pohhh wordt je daar niet moe van onder posts reageren over dat je iets níet gaat kopen? Met je elektrische vlammenwerpers haha.. Geen idee hoe een elektrische vlammenwerper werkt overigens, maar goed.
Omgekeerd zie je het eigenlijk nooit, mensen die roepen “ja zo’n stinkende bak op dinosap die hoef ik niet meer”… Fascinerend vind ik dat. Terwijl er toch genoeg hier op AB zitten die EV’s een mooie ontwikkeling vinden.
rwdftw zegt
@steephh, dat wordt lastig. De reden is dat de bodemplaat dan beide platformen moet kunnen herbergen. Je kan een benzinemotor niet in de vloer inbouwen, noch wil je 600 kilo accu pakket in de neus hebben. Hoewel Audi dat voor het echte Audi-gevoel natuurlijk wel moet doen.
2 Platformen op 1 productielijn wordt helemaal onmogelijk denk ik.
Johanneke zegt
Zolang je straks maar R line aan kan vinken op je EV en 4 plastic uitlaten van 2cm diep krijgt.
HelldogBE zegt
Hier gaat het natuurlijk om. De verkopen zitten hem niet in een snellere ID.x R maar in al die sportpakketjes op de gewone ID. BMW is alvast goed begonnen met de dure Msport pakketjes op de I4 en ook Toyota biedt tegenwoordig van alles (zelfs de LandCruiser!) een GR Sport versie aan…
Dutchdriftking zegt
Het zou toch mooi zijn als VW’s standaard elektrisch zijn (zo gaaf zijn die 1.0 TSI’s tenslotte nu ook weer niet) en juist de R modellen nog op benzine. De Arteon R Shooting brake bijvoorbeeld vind ik echt een geniale wagen. Zou toch zonde zijn als dit verdwijnt.
steephh zegt
@dutchdriftking
Helemaal mee eens, maar dan: VW’s standaard elektrisch maar de R modellen keuze tussen zowel elektrisch alsmede benzine. Lijkt me niet zo spannend om dat beide aan te bieden. Maar ja kostentechnisch is het voor VW natuurlijk goedkoper om slechts één type aandrijving te bouwen.
piebepost zegt
Zou wel grappig zijn ja, als het topmodel op dinosap trager accelereert dan de elektrische instapper.
melcon zegt
Die focus op acceleratie is toch wel een beetje tunnel visie, zeker bij een R model die ontwikkeld is om rustig een hele dag op het circuit rondjes te rijden, hooguit dat je daarna nieuwe bandjes nodig hebt (wat in de praktijk ook nog wel mee valt). Dat de acceleratie en topsnelheid bij de R belangrijker is dan de wegligging t.ov. bepaalde andere fabrikanten doet daar verder niets aan af. De elektrische instapper moet na een rondje of 5/6 aan de lader en springt halverwege rondje 3 in de thermische beveiliging (praktijk voorbeeld).
theghost zegt
De R van Recharge ……. ja natuurlijk, lekker origineel ook….. Leuk voor de huidige eigenaren van een R, wordt ie flink duurder en gewilder van!
fromtheg zegt
Ben wel benieuwd wat de toekomst van het GTI label is. Of dit blijft bestaan en zo ja, hoe ze dit naast het R en GTX label positioneren. Emotie valt toch voor een deel weg als alles geëlektrificeerd is.
boomhauwer zegt
Die rode trommels… Komt dat echt terug..
sracovlov zegt
Moeten al die bontkraagjes een laadpaal gaan aanschaffen…
Argyris zegt
Volkswagen R Line is de toekomst, want het worden ware nitraat bommen van A naar B.