• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nein! Volkswagen R wordt elektrisch label

Auteur: machielvdd, gepost 26 oktober 2022 om 17:01 – 17 Reacties

Nein! Volkswagen R wordt elektrisch label

Van zes cilinders naar vier cilinders naar volledig elektrisch: ook Volkswagen R moet eraan geloven.

Naast de magische letters ‘GTI’ heeft Volkswagen nog een magische letter: de ‘R’. Bij die letter denk je aan VR6-motoren, vierwielaandrijving en de iconische blauwe kleur. En misschien denk je zelfs aan een V10, die in de Volkswagen Touareg R50 lag.

Het R-label is inmiddels wel iets van zijn glans verloren. Ten eerste omdat ze geen zescilinders meer hebben, ten tweede omdat er ook een T-Roc R is en ten derde omdat iedere 1.0 TSI tegenwoordig is uitgevoerd als R-Line.

Uiteraard is de Golf R nog wel gewoon een hele lekkere hot hatch, begrijp ons niet verkeerd. Dat moeten we juist koesteren, want op termijn zal het R-label wellicht helemaal niet meer interessant zijn voor petrolheads. Het wordt namelijk een elektrisch label.

Nu is dit op zich logisch, want binnen afzienbare termijn worden alle Volkswagens elektrisch. Dat kan twee dingen betekenen: of het R-label verdwijnt, of het wordt volledig elektrisch. Het wordt dus het laatste.

Volkswagen R wordt elektrisch label
Volkswagen R wordt elektrisch label
Volkswagen R wordt elektrisch label

Wat misschien minder voor de hand liggend is: het R-label wordt al eerder elektrisch dan Volkswagen als geheel. De R-tak wordt namelijk al in 2030 volledig elektrisch, terwijl dat voor het hele merk pas in 2035 het geval is.

Aan de ene kant is de vraag wat er nog over blijft van het R-label, aan de andere kant: een echt sportief label voor EV’s kan Volkswagen wel gebruiken. Aan de GTX-modellen is vooralsnog weinig sportiefs te bespeuren. Er is dus zeker ruimte voor elektrische Volkswagen R-modellen.

Via: Autocar

Foto’s: Huiskes-Kokkeler liep alvast op de zaken vooruit en maakte zelf een Volkswagen ID.3 ‘R’

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.Buzz is nu al gearriveerd in Nederland
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Dit is de dikste Volkswagen Touareg van Marktplaats
  • Volkswagen ID.5 is officieel, meteen ook als GTX
    Volkswagen ID.5 is officieel, meteen ook als GTX

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 S met viercilinder
Volgend bericht: Maserati wil ordinair imago, werkt samen met Barbie »

Lees Interacties

Reacties

  1. piebepost zegt

    26 oktober 2022 om 17:33

    Goed nieuws want ze worden er loeisnel van.

    Login om te reageren
    • bietje zegt

      26 oktober 2022 om 19:30

      Helemaal waar… zat in een Tesla met z’n hele performance package en ja… het gaat echt bloedverziekend snel…

      …en steriel…

      Ik koester mijn 2019 7.5 Golf R daarom nog maar even zolang het kan… want met z’n gechipte 0-100 van 4,2s misschien niet zo bloedsnel als de electrische monsters, er bestaat ook nog zoiets als beleving… (waarvan menigeen al vindt dat het bij de Golf R redelijk is weg gestabiliseerd natuurlijk haha)… but you get the point.

      Login om te reageren
      • rrk147 zegt

        27 oktober 2022 om 05:11

        Of een Golf 7.5 R zo natuurlijk is, is ook discutabel denk ik. Met een DSG ook al afstandelijk, het geluid bij het schakelen is bewust gecreëerd ipv natuurlijk. Een rauwe atmosferische motor was t nog slechts met de R32, waar een geblazen motor altijs al softer klinkt.

        Ik ben ook geen fan van electrificatie, maar een hoop merken hebben hun karakter al verloren (bmw, Alfa), en voor woon werkverkeer zal electrificatie geen verkeerde optie zijn.

        Login om te reageren
  2. willemveenstra zegt

    26 oktober 2022 om 17:45

    Ik heb nog een paar brandstof auto’s op voorraad. Ik red het wel tot mijn ouwe dag. Ik geef geen euro meer uit aan nieuwe elektrische vlammenwerpers. Laat die R maar mooi in de showroom staan.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      26 oktober 2022 om 18:04

      @willemveenstra

      Pohhh wordt je daar niet moe van onder posts reageren over dat je iets níet gaat kopen? Met je elektrische vlammenwerpers haha.. Geen idee hoe een elektrische vlammenwerper werkt overigens, maar goed.

      Omgekeerd zie je het eigenlijk nooit, mensen die roepen “ja zo’n stinkende bak op dinosap die hoef ik niet meer”… Fascinerend vind ik dat. Terwijl er toch genoeg hier op AB zitten die EV’s een mooie ontwikkeling vinden.

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        26 oktober 2022 om 19:45

        @steephh, dat wordt lastig. De reden is dat de bodemplaat dan beide platformen moet kunnen herbergen. Je kan een benzinemotor niet in de vloer inbouwen, noch wil je 600 kilo accu pakket in de neus hebben. Hoewel Audi dat voor het echte Audi-gevoel natuurlijk wel moet doen.

        2 Platformen op 1 productielijn wordt helemaal onmogelijk denk ik.

        Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    26 oktober 2022 om 17:47

    Zolang je straks maar R line aan kan vinken op je EV en 4 plastic uitlaten van 2cm diep krijgt.

    Login om te reageren
    • HelldogBE zegt

      27 oktober 2022 om 05:06

      Hier gaat het natuurlijk om. De verkopen zitten hem niet in een snellere ID.x R maar in al die sportpakketjes op de gewone ID. BMW is alvast goed begonnen met de dure Msport pakketjes op de I4 en ook Toyota biedt tegenwoordig van alles (zelfs de LandCruiser!) een GR Sport versie aan…

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    26 oktober 2022 om 17:53

    Het zou toch mooi zijn als VW’s standaard elektrisch zijn (zo gaaf zijn die 1.0 TSI’s tenslotte nu ook weer niet) en juist de R modellen nog op benzine. De Arteon R Shooting brake bijvoorbeeld vind ik echt een geniale wagen. Zou toch zonde zijn als dit verdwijnt.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      26 oktober 2022 om 18:28

      @dutchdriftking

      Helemaal mee eens, maar dan: VW’s standaard elektrisch maar de R modellen keuze tussen zowel elektrisch alsmede benzine. Lijkt me niet zo spannend om dat beide aan te bieden. Maar ja kostentechnisch is het voor VW natuurlijk goedkoper om slechts één type aandrijving te bouwen.

      Login om te reageren
    • piebepost zegt

      26 oktober 2022 om 19:35

      Zou wel grappig zijn ja, als het topmodel op dinosap trager accelereert dan de elektrische instapper.

      Login om te reageren
      • melcon zegt

        27 oktober 2022 om 08:00

        Die focus op acceleratie is toch wel een beetje tunnel visie, zeker bij een R model die ontwikkeld is om rustig een hele dag op het circuit rondjes te rijden, hooguit dat je daarna nieuwe bandjes nodig hebt (wat in de praktijk ook nog wel mee valt). Dat de acceleratie en topsnelheid bij de R belangrijker is dan de wegligging t.ov. bepaalde andere fabrikanten doet daar verder niets aan af. De elektrische instapper moet na een rondje of 5/6 aan de lader en springt halverwege rondje 3 in de thermische beveiliging (praktijk voorbeeld).

        Login om te reageren
  5. theghost zegt

    26 oktober 2022 om 19:35

    De R van Recharge ……. ja natuurlijk, lekker origineel ook….. Leuk voor de huidige eigenaren van een R, wordt ie flink duurder en gewilder van!

    Login om te reageren
  6. fromtheg zegt

    26 oktober 2022 om 20:06

    Ben wel benieuwd wat de toekomst van het GTI label is. Of dit blijft bestaan en zo ja, hoe ze dit naast het R en GTX label positioneren. Emotie valt toch voor een deel weg als alles geëlektrificeerd is.

    Login om te reageren
  7. boomhauwer zegt

    26 oktober 2022 om 22:04

    Die rode trommels… Komt dat echt terug..

    Login om te reageren
  8. MM93 zegt

    27 oktober 2022 om 10:19

    Moeten al die bontkraagjes een laadpaal gaan aanschaffen…

    Login om te reageren
  9. Argyris zegt

    27 oktober 2022 om 19:35

    Volkswagen R Line is de toekomst, want het worden ware nitraat bommen van A naar B.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North