De nieuwe hippiebus is in aantocht! En deze hippiebus is nog milieuvriendelijk ook.
Volkswagen ging rond de millenniumwisseling al op de retro-toer met de New Beetle. Een logische volgende kandidaat voor een retromodel zou de T1 zijn. Volkswagen toonde wel diverse concept cars geïnspireerd op de Microbus, maar verder dan de beursvloer kwamen deze busjes nooit.
Met het uitrollen van de ID-reeks ziet Volkswagen nu eindelijk kans om de Microbus nieuw leven in te blazen. Of je de transitie naar elektrisch nu toejuicht of niet, qua designs wordt het er niet saaier op.
De ID. Buzz moet nog onthuld worden, maar de auto was deze week al te zien in Nederland. De auto is namelijk bezig aan een tournee door Europa. Na Spanje, Frankrijk en Engeland was nu Nederland aan de beurt.
Uiteraard is de auto nog gecamoufleerd met “verhullende psychedelische patronen”. Wat wel een gemiste kans is: Volkswagen heeft deze patronen niet gecombineerd met kreten als ‘Love’ en ‘Peace’. Ondanks de camouflage is het trouwens niet heel moeilijk om een beeld te krijgen van het design.
Er komt zowel een personenversie als een bedrijfwagenversie, maar de ID. Buzz die je hier ziet is bedoeld voor mensentransport. Veel meer dan dat kunnen op dit moment nog niet melden. Alle details krijgen we over een kleine maand te horen. Op 9 maart trekt Volkswagen definitief het doek van de ID. Buzz.
Nu de ID. Buzz toch in Nederland was heeft Wouter trouwens al even kunnen snuffelen aan dit elektrische busje. Binnenkort dus meer.
Dieseltor zegt
Ik krijg toch een neiging om mijn leuter in dat gat te douwen.
erce zegt
@dieseltor: Daar is een naam voor: mechanofilie.
wimof zegt
Ik zie geen gat!
mashell zegt
Je ziet er geen gat in?
Aan de voorkant, midden in de luchtinlaat…
AudiRS zegt
@dieseltor: dan kom je een radar tegen
monsieurleloure zegt
21 jaar lang de Microbus teaseren is een prestatie op zich, en dan met zo’n slap aftreksel komen is een nóg grotere prestatie, gemiste kans……
martinus.tussengas zegt
@monsieurleloure: zo waar!
sizedoesmatter zegt
‘nu al’ proest; na 55 jaar teasen…
martijnev zegt
Grappig eigenlijk dat bij de T1 nooit iemand zeurde over het ontbreken van de grille.
O plaat zegt
Er waren toen tal van luchtgekoelde motoren op de markt die dat ook niet hadden, geen enkele VW had een grille
Jansen zegt
Soms verlang ik ook wel eens terug aan oude auto’s… Maar zeker niet naar die oude Volkswagen busjes. Alleen mensen die daar nooit in hebben gereden denken dat het leuk was. 100% liever een Peugeot J7 om maar wat te noemen. Ziet er nog beter uit. Waarom zou je zo’n wan-produkt weer willen maken?
mashell zegt
Peace man, het leuke aan die VW busjes was niet het rijden maar wat er achterin gebeurde…
O plaat zegt
Het feit dat je iets tussen de 50k-120k neerlegt voor een T1 en je een J7 kan kopen voor 10k beweert dat de meerderheid het tegendeel denkt. Maar ja een T1 was in zijn tijd de goedkoopste bus en voelt ook zo aan. Hoewel volkswagen het recept van de T1 wist te perfectioneren de latere T3 beter stuurt en rijdt dan een nieuwe Renault traffic, hij is wel een pak luider.
AudiRS zegt
@jansen: haha. Inderdaad. En wat kosten die t1 t2 tegenwoordig. Pfff niet normaal.
DeWitteCondor zegt
De personenversie lijkt me best een uitkomst voor grote gezinnen die per se een EV willen.
Privee zegt
Croky kan toch dienstbaar zijn bij het zgn chiptekort
papa zegt
@dewittecondor: ja en de bestelversie lijkt me ideaal voor mensen die bestellingen moeten bezorgen en die per de een EV willen
z3cabby zegt
@papa: of een versie als pick up, voor iedereen die geen Cybertruck of equivalent kan betalen.
DeWitteCondor zegt
@papa: dat lijkt me dus niet. Ik denk dat die variant veel te duur zal zijn voor de gemiddelde pakketbezorger. Eerder wellicht foodtrucks of andere marketing doeleinden.
papa zegt
@dewittecondor: ik zei toch per se EV
DeWitteCondor zegt
@papa: ok boomer
tjorque zegt
Met een range van echte 400km’s, snelladen, V2G, trekhaak én een prijs van 60k max, zou ik hem wel willen.
Hemelsblauw metallic aub.
remmenisangst zegt
Mooi? Nee dat niet echt.. Maar met minimaal 400 km onder normale omstandigheden, 2500kg trekgewicht, dubbele cabine, verlengde uitvoering en €60k. Dan ben ik de eerste die een bestelling plaatst.
harrie zegt
Knap hoe ze alle frivoliteit van het concept weg hebben gedesigned, en hem nog minder sex appael hebben weten te geven dan een T6.
jaapiyo zegt
Een kenmerk van de oude Volkswagen busjes was dat je zelf de kreukelzone was en helemaal tegen de (rechte) voorruit aan geplakt zat. Als ik nu dat shot vanaf de zijkant zie, zit de bestuurder heel ver naar achteren.