• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Netflix geld voor de F1 wordt ontzettend oneerlijk verdeeld

Auteur: jaapiyo, gepost 21 maart 2021 om 15:58 – 22 Reacties

Zoals altijd in de F1, zijn sommigen net iets gelijker dan anderen. Ook het geld dat Netflix aan de sport betaald om hun documentaire te mogen schieten wordt oneerlijk verdeeld.

Sinds dit weekend kunnen F1 fans weer genieten van een nieuw seizoen van Drive to Survive, de docuserie van Netflix. Het is alweer het derde seizoen in de serie, die een van de manieren van Liberty Media vormt om de F1 meer in de spotlights te zetten. Daarmee hoopt de Amerikaanse rechtenhouder van de sport meer fans te bereiken en warm te maken voor de sport.

Drive to Survive

Het eerste seizoen van Drive to Survive draaide grotendeels om de beslissing die Daniel Ricciardo tijdens het seizoen van 2019 maakte om Red Bull te verlaten. Ricciardo was na zijn winst in de Grand Prix van Monaco dat jaar even de hottest property op de grid. Het tweede seizoen maakte van Haas F1 teambaas Günther Steiner een held. De hilarische manier waarop de Italiaan de schermutselingen tussen zijn twee coureurs managede was mooi om te volgen.

Netflix curse

Maar ja, tegelijkertijd viel het wel op dat ‘de grote teams’ niet of nauwelijks behandeld werden in de serie. Dat lag niet aan Netflix zelf, maar wel aan die teams. Mercedes en Ferrari vonden het namelijk niet zo chill om hun deuren te openen voor Netflix. Ferrari deed dat dus maar überhaupt niet. De enkele keren dat Mercedes het wel deed, ging het vaak helemaal mis voor Das Haus dat weekend. Zo had men het daar zelfs over een Netflix-curse.

Geld verdwijnt in de grote pot

Enfin, Red Bull en de wat kleinere teams moesten de serie dus dragen. Des te wranger is het dat zij niet maximaal profiteren van de opbrengst. Zoals Motorsport-Total bericht, zijn het namelijk toch juist de topteams die de inkomsten opstrijken. Dat zit zo: Netflix heeft geen aparte deals met de teams, maar een deal met Liberty Media. Liberty Media op haar beurt, verdeelt vervolgens alle gelden die binnenkomen onder de teams.

Kleine teams ergeren zich aan verdeelsleutel

Dit heeft tot gevolg dat juist een team als Ferrari, dat inmiddels met frisse tegenzin een beetje meedoet, ongeveer een miljoen vangt. Kleinere teams als het veel in beeld komende Alpha Tauri en Haas F1 daarentegen, krijgen slechts een tonnetje of twee-en-een-half. Alpha Tauri’s French Toast ergert zich groen geel:

Als je kijkt naar wat Netflix van ons krijgt, dan betaalt Netflix daar maar heel weinig voor. Ik heb voor het eerste seizoen tien uur vrijgemaakt om met ze te praten. Vervolgens kwam ik haast niet in beeld. Dat ik niet in beeld kom is me overigens om het even, maar onze sponsoren kwamen dus ook niet in beeld. Dat heeft me wel geïrriteerd.

Franz Tost, marketing maven

Günter valt Franz bij

Günther is het ergens wel eens met Franz. Hij stelt voor dat teams maar betaald moeten worden naar rato van hoeveel ze in beeld zijn. De vaak vloekende Italiaan legt zich er echter bij neer dat de F1 niet zo werkt, zelfs niet na de invoering van het budget cap:

Ik ben het ergens wel eens met de kritiek. Ik vind dat we maar betaald moeten worden op basis van hoeveel we in beeld in zijn. Maar ja, zo werkt de F1 niet, dat weet je van te voren. Als je dat niet doet, is het niet de plaats voor jou.

Günther Steiner, Italiaan

Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Nieuw seizoen Drive to Survive staat nu op Netflix
  • drive to survive
    Officieel: Netflix komt met 4e seizoen Drive to Survive
  • Meer Max Verstappen in Netflix Drive to Survive?
  • Video: nieuwe trailer Drive to Survive 3

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

documentaire, Drive-To-Survive, Formule 1, franz-tost, geld, Gunther-Steiner, netflix

Vorig bericht: « Ian Callum komt met hypercar met F1-motor!
Volgend bericht: Porsche verkoopt minder auto’s, maakt blubberdikke winst »

Lees Interacties

Reacties

  1. z3cabby zegt

    21 maart 2021 om 17:08

    Fair enough. Ondanks een aflevering in serie 3 m.b.t. zowel Mercedes als Ferrari wordt de serie zeker niet door die teams gedragen.

    Login om te reageren
  2. techniekmeneer zegt

    21 maart 2021 om 17:14

    Discriminatie! Bel Sylvana!

    Login om te reageren
    • iannuzi zegt

      21 maart 2021 om 18:52

      @techniekmeneer: waarom?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        22 maart 2021 om 08:13

        @iannuzi: omdat die overál tegen is. En zelfs nog te dom bleek om een kappersopleiding af te maken.

        Toch wel bijzonder dat je ondanks dat daarmee nog steeds volksvertegenwoordiger kan worden.

        Login om te reageren
      • michaelb zegt

        22 maart 2021 om 20:04

        @iannuzi: Discriminatie moet bestreden worden, maar je kan óók in álles discriminatie zien.

        Login om te reageren
  3. rammillius zegt

    21 maart 2021 om 17:21

    Eerste twee seizoenen gekeken. Vind het een goede serie. Vooral toen het bij Mercedes helemaal mis ging in de pits. Prachtige inzage toen. Binnenkort seizoen drie kijken. Al is er weinig gebeurd in de F1

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      22 maart 2021 om 10:30

      @rammillius: Seizoen 3 kijkt wel lekker weg. Het is met name een beetje herinneren ophalen en met achteraf wat meer diepgang wat er precies speelde. Uiteraard is het op basis van een kern van waarheid en moet je het met een korreltje zout nemen. Er wordt duidelijk Amerikaanse overdreven.

      Login om te reageren
  4. Edge zegt

    21 maart 2021 om 17:35

    Vreemde timing. Het is inderdaad waar dat de kleinere teams de serie dragen, maar Ferrari en Mercedes werken sinds seizoen 2 en 3 wel netjes mee. Aflevering 3 en 4 van het nieuwste seizoen gaan bijvoorbeeld heel specifiek over respectievelijk Mercedes (met een focus op Bottas) en Ferrari (met een focus op het geknoei rond de Italiaanse GP en de relatie tussen Vettel en het team).

    Ik had het geklaag eigenlijk al na seizoen 1 verwacht en logischer gevonden. Dat was het jaar waarin Ferrari en Mercedes dankzij die deal tussen Netflix en Liberty Media wel vrolijk meedeelden in de opbrengsten van de serie, maar geen enkele medewerking verleenden aan Drive to Survive.

    Login om te reageren
  5. Kvgorp zegt

    21 maart 2021 om 17:52

    Het was inderdaad wel duidelijk dat Max er niets meer mee te maken wilde hebben. Dit heeft hij zelf al eens gezegd maar was nu wel erg duidelijk.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      21 maart 2021 om 18:08

      Vind dat eerlijk gezegd wel een beetje gek. Tuurlijk, je bent niemand wat verplicht. Maar als grote ster van de sport kan je de sport die jou rijk en famous maakt wel gewoon even netjes representeren in zo’n docu lijkt me…

      Login om te reageren
      • edftw zegt

        21 maart 2021 om 19:41

        @jaapiyo: dat lijkt me ook. Echter gaf Max aan dat uitspraken door Netflix onder compleet andere beelden geplakt worden. Als een andere dus bepaalt hoe jij iets “representeert” zou ik daar ook niet aan mee willen werken

        Login om te reageren
        • maarteno zegt

          21 maart 2021 om 20:32

          Toch vond ik het jammer hem helemaal niet te hebben gezien (ja heb gebinged)

          Login om te reageren
    • blackeye zegt

      21 maart 2021 om 18:43

      @kvgorp: denk eerder dat er over Max geen boeiend verhaal te vertellen valt. Geen kandidaat voor het kampioenschap, stoeltje staat niet op de tocht, buiten een toptalent is hij niet een echt “karakter” zoals Ricciardo of Gunter. Je van te voren indekken heet dat, zodat het gebrek aan schermtijd niet opvalt.

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        21 maart 2021 om 19:59

        @blackeye: daar heb je wel gelijk in, Max kan goed sturen maar verder lijkt het me een saaie gast, er zijn geen intriges rondom zijn persoon. Vind het echt een top serie , alleen hiervoor Netflix genomen

        Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      22 maart 2021 om 10:37

      Max was er na seizoen 1 ontstemd over dat hij door het geknip en geplak van Netflix als Bad Guy was neergezet tov Ricciardo. Ook kon Red Bull het gestook tussen henzelf en Renault niet waarderen. Ze wilden er verder niet aan meewerken en werd er een beetje om hem heen gefilmd

      Login om te reageren
  6. The Stig NL zegt

    21 maart 2021 om 18:32

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. geen1234 zegt

    21 maart 2021 om 19:32

    F1 is gewoon een commercieel product. Heeft niets met racen te maken. Beste wat je kunt doen is er geen tijd en geld aan verspillen.
    Heb je een dikke pens, ga dat uurtje dan maar rennen ipv op de bank zitten.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    21 maart 2021 om 21:45

    Gunter maakt de serie dus 50% voor hem.

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    21 maart 2021 om 22:12

    10 uur inruimen a 25k per uur. Er zijn dagen dat ik minder euri binnen hark…

    Login om te reageren
  10. vacano zegt

    21 maart 2021 om 23:51

    25K per uur? Jezus daar moet ik vaak een hele dag voor werken man en dat zijn werkdagen van 12 uur.
    Zo véél om wat te lullen voor de camera terwijl ik voor dat zelfde geld me een hele dag moet afbeulen.

    Login om te reageren
  11. mauro zegt

    22 maart 2021 om 04:06

    Heb gisteren het hele seizoen gekeken, vond de eerste twee seizoenen wel leuk maar vond het derde seizoen al snel saai worden.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    22 maart 2021 om 05:52

    Geld verdelen aan de hand van “aantal seconden in beeld” is juist iets wat in de F1 heel gebruikelijk is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North